Citat:
Fast det finns ju ändå inget i utredningen som tyder på att mordet haft någon form av sexuella undertoner. Och det finns anledning att påminna om att den här snälla killen som inte kan rensa en fisk en gång har tagit stryptag på en flickvän, mordhotat en annan i tonåren enligt ett vittne och uppenbarligen hade något i sina BUP-journaler som åklagarna fann tillräckligt intressant för att vilja åberopa. Du för en helt hopplös kamp när du försöker måla upp honom som osannolik GM utifrån sin karaktär.
Att KJ skulle vara en särskilt aggressiv person som skulle tappa kontrollen och reflexmässigt tillgripa yttre våld - finns det väl inte så mycket som styrker.
VB tränade fysisk full-kontaktskarate och skulle snart (som jag fattade det i maj) gradera sig till en än högre grad. Tränade fysisk karate 5-6 ggr per vecka samt joggade sedan 1.5 - 2 år tillbaka. Bra fysisk kondition och vältränad mao. Samt kunde karate väldigt väl.
KJ har ju inte direkt ägnat sig åt att hålla på med sporter/aktiviteter för att få utlopp för någon inre uppbyggd aggressivitet. Att leka med plastgevär skogen anser jag tämligen ofarligt. Dom flesta han utövade detta med hade också samma nedsättning som han själv.
Vad jag förstår har han inte vart aggressiv snarast tvärtom - han har inte varit hyperaktiv (vilket ligger i hans diagnos). Han har haft stöd under lång tid tillbaka för att få honom att göra något har han behövt klara direktiv för att åstadkomma något alls. Troligen beroende på hans ADD. Annars har allt bara avstannat.
Sedan när KJ fick RPUn att studera under sin isolation. Då tror jag att hans Asperger tog till sig vissa delar i detalj. Jag tror - spekulerar - att det var särskilt dom uttryck han kände sig "kränkt" eller känslomässigt berörd av.
Dom återkom han ofta till. Jag kan inte ens rensa en fisk, har ingen tidsuppfattning, inget minne, kan inte städa, oordning mm. Sammantaget väldigt få positiva omdömen. Men väldigt många som han som mobbad fått höra tidigare under uppväxten. Och nu återkom allt i repris igen.
Någon har nämnt det tidigare här att ADD kanske var den huvudsakliga nedsättningen och att Asperger egentligen var tilläggsdiagnosen. Istället för tvärtom.
Amatörpsykologer finns det gott om Flashback och jag vill inte utöka den skaran.
Men. Det är något motsägelsefullt i det hela. Jag får det inte att gå ihop. Helt enkelt.
säga att det varierar från kvinna till kvinna.