2013-11-26, 22:20
Medlem
S-cups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrLinus
Vet du vad wikipedia är för något?
Jaha, då förstår jag
Jag har precis läst lite om donationer så min hjärna var helt inställt på det.

Då drar jag iväg med en annan spekulation:
Att skaffa konto på wikipedia och sedan korrigera/lägga till artiklar har nog en liten (eller stor) nördstämpel, och det är väl fortfarande så att det mest är män som är lite nördiga av sig.

En annan teori är att det troligtvis är högutbildade personer som skriver på wikipedia (samt många puckon förstås), och totalt sett i världen är det fortfarande relativt få kvinnor som är högutbildade.

Men båda ovanstående punkter håller på att ändras, så jag skulle satsa en tia på att andelen kvinnliga bidrag kommer öka.
Citera
2013-11-26, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av S-cup
Jaha, då förstår jag
Jag har precis läst lite om donationer så min hjärna var helt inställt på det.

Då drar jag iväg med en annan spekulation:
Att skaffa konto på wikipedia och sedan korrigera/lägga till artiklar har nog en liten (eller stor) nördstämpel, och det är väl fortfarande så att det mest är män som är lite nördiga av sig.

En annan teori är att det troligtvis är högutbildade personer som skriver på wikipedia (samt många puckon förstås), och totalt sett i världen är det fortfarande relativt få kvinnor som är högutbildade.

Men båda ovanstående punkter håller på att ändras, så jag skulle satsa en tia på att andelen kvinnliga bidrag kommer öka.

Stor humor.

Är det patriarkatet som gjort männen till nördar? Hur kan vi förändra denna diskriminering gentemot kvinnliga nördar så att vi får fler kvinnliga nördar och en mer jämställd wikipedia?
Citera
2013-11-26, 22:44
Medlem
Kvinnor är helt enkelt inte alls lika intresserade av varken IT eller kunskap.
Citera
2013-11-26, 22:52
Citat:
Endast 13% av Wikipedias bidrag är ifrån kvinnor.

http://www.networkworld.com/community/node/44856

Vad beror detta på?
Ingen aning och väldigt få bryr sig. Det är faktiskt så. Mycket få människor bryr sig om hur många procent av något kommer från kvinnlig hand.
Citera
2013-11-27, 16:22
Medlem
Citat:

Inte riktigt sant. Även utanför västvärlden är det inte ovanligt att kvinnor dominerar inom högre utbildning. I Iran är t.ex. 60% av studenterna kvinnor och Turkiet är enligt en studie världens mest jämställda land inom den akademiska sfären. (Inte för att dessa siffror ger hela verkligheten ens i de berörda länderna...)
Citera
2013-11-27, 16:37
Medlem
Annan väldigt enkelt svar är tid.
Om man tittar på SCB senaste undersökning gällande olika köns egentid.
Så har kvinnor mindre av den varan generellt sett.
Med andra ord kanske andra saker går före för kvinnor medan män har mer tid över till att sitta pilla extra framför datorn och spela datorspel.
Kvinnor ägnar sin datortid till att köpa, sälja på e-bay ex. (läste nånstans att kvinnor är i majoritet där) Facebook och sociala kontakter.
Citera
2013-11-27, 19:39
Medlem
munspruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Annan väldigt enkelt svar är tid.
Om man tittar på SCB senaste undersökning gällande olika köns egentid.
Så har kvinnor mindre av den varan generellt sett.
Med andra ord kanske andra saker går före för kvinnor medan män har mer tid över till att sitta pilla extra framför datorn och spela datorspel.
Kvinnor ägnar sin datortid till att köpa, sälja på e-bay ex. (läste nånstans att kvinnor är i majoritet där) Facebook och sociala kontakter.

Det är ungefär som att jag skulle säga att jag inte har tid att skriva på wikipedia därför jag är upptagen med att skriva på flashback, facebook och bevaka aktiekurserna när jag sitter med datorn, dvs det är inte alls därför utan beror att jag inte har så mycket kunskap eller intresse inom något enskilt ämne att jag skulle kunna bidra med något vettigt på wikipedia.

Du som verkar vara påläst och intresserad borde kanske fundera på att bidra till wikipedia men se till att hålla dig till fakta och försök vara objektiv
Citera
2013-11-27, 20:34
Medlem
S-cups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av munsprut
Det är ungefär som att jag skulle säga att jag inte har tid att skriva på wikipedia därför jag är upptagen med att skriva på flashback, facebook och bevaka aktiekurserna när jag sitter med datorn, dvs det är inte alls därför utan beror att jag inte har så mycket kunskap eller intresse inom något enskilt ämne att jag skulle kunna bidra med något vettigt på wikipedia.

Du som verkar vara påläst och intresserad borde kanske fundera på att bidra till wikipedia men se till att hålla dig till fakta och försök vara objektiv
Det scottwalter menar (tror jag) är att om kvinnor hade haft lika mycket egentid som män hade de kanske bidragit mer till wikipedia än vad de gör idag.

Säg att du sitter framför internet tre timmar varje dag vilket gör att du bygger upp någon sorts rutin. Flashback, aktier, facebook, bloggar, wikipedia whatever. Sen helt plötsligt får du en befodran på jobbet och måste lägga ner en timme extra på arbetet, då kommer du inte hinna med lika mycket framför datorn, så du måste t.ex. sluta sitta och skriva artiklar på wikipedia.
Citera
2013-11-27, 20:52
Medlem
Citat:

Citat:
Det scottwalter menar (tror jag) är att om kvinnor hade haft lika mycket egentid som män hade de kanske bidragit mer till wikipedia än vad de gör idag.

Säg att du sitter framför internet tre timmar varje dag vilket gör att du bygger upp någon sorts rutin. Flashback, aktier, facebook, bloggar, wikipedia whatever. Sen helt plötsligt får du en befodran på jobbet och måste lägga ner en timme extra på arbetet, då kommer du inte hinna med lika mycket framför datorn, så du måste t.ex. sluta sitta och skriva artiklar på wikipedia.

Helt rätt, det var vad jag menade. Men därmed iofs inte att det är rätt, bara en förklaringsmodell bland flera. När kvinnor är färdigutbildade, kör ofta hela barnkarusellen igång och då är kvinnor oftast totalt upptagna med annat i större grad än vad män är. Så sälja babykläder på e-bay går före.

Och käre munsprut, jag har faktiskt bidragit till wikipedia, om än inte mycket eller speciellt nyligen, bara när jag stött på saker som jag har ordentligt på fötterna på och vet varit fel. Jag har också skrivit en egen "artikel".
Men för att vara ärlig så finner jag det personliga utbytet vara större att sitta och dilla med verkliga människor och stöta och blöta mot "verkliga" tankar än enbart envägskommunikation.
Kanske är även det ett svar på TS.
Senast redigerad av ScottWalter 2013-11-27 kl. 20:54.
Citera
2013-11-27, 20:52
Medlem
munspruts avatar
Citat:

det är möjligt att det stämmer men det som jag menar är att skriva en artikel på wikipedia är inte jämförbart med att leta billiga bilar på blocket eller porrsurfa en timme om dagen eller vad det nu är man gör
Citera
2013-11-27, 21:14
Bannlyst
Kom ihåg de nu feminister nästa gång ni sitter på wikipedia att 87% av allt ni läser har en man gjort
Citera
2013-11-27, 21:33
Medlem
S-cups avatar
Citat:
det är möjligt att det stämmer men det som jag menar är att skriva en artikel på wikipedia är inte jämförbart med att leta billiga bilar på blocket eller porrsurfa en timme om dagen eller vad det nu är man gör
Nä, men det kanske är lägre prioriterat (hos dom som skriver på wiki) att skriva artiklar än att t.ex. läsa spännande blockar (nu menar jag varken dessie eller blondinbella) eller att läsa de senaste forskningsrapporterna om sitt ämne. Så om man då måste lägga mer tid på t.ex. hushållssysslor prioriteras det bort.

Men ajg förstår vad du menar och jag tror inte heller att det här är någon vidare bra förklaring. Däremot tror jag att det är en liten förklaring, om än en väldigt liten sådan.

Citat:
Kom ihåg de nu feminister nästa gång ni sitter på wikipedia att 87% av allt ni läser har en man gjort
Kanske hör ihop med att 87% av det på wikipedia är skräp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in