• 1
  • 2
2013-11-26, 20:10
Bannlyst
Endast 13% av Wikipedias bidrag är ifrån kvinnor.

http://www.networkworld.com/community/node/44856

Vad beror detta på?
Citera
2013-11-26, 20:12
Medlem
Iamthebatmans avatar
Kan tänka mig ett fåtal eventuella svar på den frågan, varav inget är rumsrent eller ickesexistisk!!
Citera
2013-11-26, 20:13
Medlem
Gantz92s avatar
Kvinnor brukar enligt min uppfattning inte nörda in sig på saker i samma utsträckning som män.
Citera
2013-11-26, 20:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gantz92
Kvinnor brukar enligt min uppfattning inte nörda in sig på saker i samma utsträckning som män.

Beror det på patriarkatet? Förtrycker dom kvinnor ifrån att nörda in sig på saker?
Citera
2013-11-26, 20:15
Medlem
Kvinnor är inte lika kreativa och använder inte information på samma sätt som män. De föredrar konsensus framför fakta.
Citera
2013-11-26, 20:22
Medlem
S-cups avatar
Skulle vara intressant att se hur stor andel män/kvinnor som donerar till mer humana organisationer, tex röda korset, amnesty, läkare utan gränser osv.

De kanske helt enkelt väljer att prioritera andra saker.

Sidnotis; kvinnor från alla samhällsklasser donerar i snitt mer än män http://philanthropy.com/article/Most...an-Men/125035/
Citera
2013-11-26, 20:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av S-cup
Skulle vara intressant att se hur stor andel män/kvinnor som donerar till mer humana organisationer, tex röda korset, amnesty, läkare utan gränser osv.

De kanske helt enkelt väljer att prioritera andra saker.

Sidnotis; kvinnor från alla samhällsklasser donerar i snitt mer än män http://philanthropy.com/article/Most...an-Men/125035/

Citat:
Det är inte helt enkelt att uppskatta könsfördelningen inom öppen källkodsvärlden. De siffror jag hittat pekar på att mellan 95-98.5% av alla som bidrar till öppen källkod är män. Ett annat känt projekt i samma anda är Wikipedia, det öppna uppslagsverket. Siffror här visar på att 87% av bidragen kommer från män.
Citat:
Vissa menar att värdet av all öppen källkod som finns ute i världen är dubbelt så stort som Microsofts börsvärde. Detta är alltså reellt värde som produceras, av män, för resten av samhället att ta del av. Nämnde jag att i princip all öppen källkod är gratis?
Citat:
De arbetar tillsammans, om än på sitt sätt, kräver inget för det arbete de utför och uppmärksammas sällan för sina insatser. Ändå har deras arbete haft, och har fortfarande, väldigt stor effekt på det informationssamhälle som vi numera lever i.

Vad nu detta har med diskussionen att göra?
Citera
2013-11-26, 21:22
Medlem
S-cups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrLinus
Vad nu detta har med diskussionen att göra?
Det är relevant för disussionen eftersom det är vad tråden handlar om. Däremot vet jag inte hur det är ett relevant svar på mitt inlägg

Citat:
Ursprungligen postat av Gantz92
Jag vet inte vad det beror på utan nämnde bara något som jag observerat. Är det patriarkatet som gjort dig till en sarkastisk fitta?
Förhoppningsvis skrev HerrLinus bara det där för att provocera, så...
Citera
2013-11-26, 22:06
Bannlyst
Citat:
Det är relevant för disussionen eftersom det är vad tråden handlar om. Däremot vet jag inte hur det är ett relevant svar på mitt inlägg

Förhoppningsvis skrev HerrLinus bara det där för att provocera, så...

Är det relevant för diskussionen att kvinnor skänker pengar till röda korset när vi diskuterar dom låga bidragen på wikipedia bland kvinnor?

På vilket sätt är det relevant?
Senast redigerad av HerrLinus 2013-11-26 kl. 22:10.
Citera
2013-11-26, 22:10
Medlem
S-cups avatar
Citat:
Är det relevant för diskussionen att kvinnor skänker pengar till röda korset när vi diskuterar dom låga bidragen på wikipedia för kvinnor?

På vilket sätt är det relevant?
I ditt första inlägg frågade du "Vad beror detta på?", jag försöker svara på det

Jag spekulerar i om det är så att kvinnor lägger sin doneringsbudget på andra områden. Jag har t.ex. en ganska begränsad budget men brukar ändå donera pengar med jämna mellanrum, men jag har faktiskt aldrig funderat på att donera till wikipedia. Får ta och göra det inom en snar framtid!
Citera
2013-11-26, 22:11
Bannlyst
Citat:
I ditt första inlägg frågade du "Vad beror detta på?", jag försöker svara på det

Jag spekulerar i om det är så att kvinnor lägger sin doneringsbudget på andra områden. Jag har t.ex. en ganska begränsad budget men brukar ändå donera pengar med jämna mellanrum, men jag har faktiskt aldrig funderat på att donera till wikipedia. Får ta och göra det inom en snar framtid!

Vet du vad wikipedia är för något?
Citera
2013-11-26, 22:14
Medlem
munspruts avatar
Citat:
Vet du vad wikipedia är för något?

S-cup syftar troligen på att wikipedia tigger pengar med jämna mellanrum, rubriken skulle kunna syfta på det också.

Skulle också donera mina pengar till annat
Senast redigerad av munsprut 2013-11-26 kl. 22:17.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in