2013-11-26, 14:59
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Du har naturligtvis en länk som styrker ditt påstående?

Du har självklart ingen länk vilket vi inte heller förväntade oss.

Citat:
Ursprungligen postat av Lugini3
För att göra din plåga kort så är tolkningen ganska ointressant. Det finns två aspekter att betänka när det gäller vem som använder denna lagstiftning.

Frågan om varför Transportstyrelsen ändrar en definition är självklart inte ointressant. Man ändrar inga definitioner bara för att det är roligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Lugini3

Från försäkringsbolagens aspekt så bryr dom sig sällan om faktiska omständigheter utan ligger du i perioden när du måste ha vinterdäck så kommer försäkringsbolaget vid eventuell olycka alltid att döma till din nackdel oavsett väglag. Alltså har du sommardäck vid en olycka så kommer du straffas för det oavsett om det är +10c samt snö och isfritt.

Du har som oftast ingen aning om vad du pratar om. I Skåne är det inte alls ovanligt med relativt snöfria vintrar med sommarväglag under långa perioder och + 6 grader. Självklart finns det ingen som straffas enligt vinterdäckslagen vid den typen av omständigheter.
Citera
2013-11-27, 13:28
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Du har naturligtvis en länk som styrker ditt påstående?

Personliga erfarenhet.
Av naturliga orsaker finns inte detta nedskrivet men om du tänker efter så förstår du logiken i det hela.

Citat:
Du har som oftast ingen aning om vad du pratar om. I Skåne är det inte alls ovanligt med relativt snöfria vintrar med sommarväglag under långa perioder och + 6 grader. Självklart finns det ingen som straffas enligt vinterdäckslagen vid den typen av omständigheter.

Jo, jag har fått påföljd under exakt dessa omständigheter. Var ingen is eller snö och +5c. Så min irl erfarenhet väger tyngre än ditt gissande.

Sen är det inte sommarväglag bara för att termometern ligger över nollan, du kanske borde tänka efter före, eller var det där det knep?
Senast redigerad av Lugini3 2013-11-27 kl. 13:35.
Citera
2013-11-27, 14:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Med tanke på den annalkande vintern så kan man fråga sig vad som egentligen gäller...vad är vinterväglag?

Kanske finns det anledning att konsultera en sedan tidigare befintlig tråd?

https://www.flashback.org/t2005536

Däri har ju för övrigt TS själv varit aktiv:

https://www.flashback.org/sp40279712
Citera
2013-11-27, 14:17
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Du har självklart ingen länk vilket vi inte heller förväntade oss.

Frågan om varför Transportstyrelsen ändrar en definition är självklart inte ointressant. Man ändrar inga definitioner bara för att det är roligt.

Största problemet är ju när det helt plötsligt blir vinterväglag i Skåne. Is exempelvis.

Då slirar bilarna runt åt alla håll där, eller orsakar totalstopp, om de inte har sand påsar med i bilen då.

Chansa kan man ju alltid, jag har själv gjort misstaget att bestämma mig för att byta däck i slutet av oktober. Då jag skulle söder ut, efter att jag var på mötande sida tre gånger, och såg 10 bilar där nere i diket, så blev det bara att stanna vid närmaste motell. Och beställa expressfrakt av däcken.

Allt detta en vecka innan jag tänkte byta.

Troligvist så hade Polisen haft något att säga om däcken vid ev. kontroll. Möjligtvis inte efter frysningen av vägarna, men garanterat efteråt.
Senast redigerad av miikos 2013-11-27 kl. 14:20.
Citera
2013-11-27, 14:27
Medlem
miikoss avatar
Det är ju lite rörigt när Transportstyrelsen berättar om vilka däck man ska ha. Men hänvisar till att Polisen bestämmer.

De två myndigheterna kan ju då säga två olika saker, det lär då vara Polisens åsikt som gäller. (Borde dock gå att överklaga till allmän förvaltningsdomstol. Har i alla fall inte sett något om att överklagan ej får ske)

Någon vet om det är många som får böter för detta? (Menar då inte de som kör med felaktiga kombinationer på bil och/eller släp, eller dubbdäck när LTF förbjuder det).
Citera
2013-11-27, 15:11
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Det är ju lite rörigt när Transportstyrelsen berättar om vilka däck man ska ha. Men hänvisar till att Polisen bestämmer.

De två myndigheterna kan ju då säga två olika saker, det lär då vara Polisens åsikt som gäller. (Borde dock gå att överklaga till allmän förvaltningsdomstol. Har i alla fall inte sett något om att överklagan ej får ske)

Polisen har ofta en ganska snäv uppfattning om vad som är vinterväglag. Ligger du i diket med sommardäck efter färd på en is och snöfri väg med +5c i luften så kan detta som sagt ändå tolkas som vinterväglag. Som jag sade tidigare så har jag personlig erfarenhet av detta.
Sen att Polisen inte har för vana att fälla alla som kör omkring med ej godkända vinterdäck dagar då läget är på gränsen är en annan sak. I dom situationerna friar man oftare än man fäller.
Citera
2013-11-27, 16:14
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos

Någon vet om det är många som får böter för detta? (Menar då inte de som kör med felaktiga kombinationer på bil och/eller släp, eller dubbdäck när LTF förbjuder det).

Problemet här är inte att vare sig polisen eller Transportstyrelsen är att betrakta som röriga. Problemet här är att definitionen av vad som är vinterväglag har ändrats.

Detta redovisar jag i mitt första inlägg. När ändringar införs så brukar det...

- Bero på någon anledning

- Få konsekvenser

Min fråga är alltså fortfarande...

- Varför har Transportstyrelsen ändrat i definitionen?

- Vilka är dom praktiska konsekvenserna?

Har man ingen uppfattning i frågan eller fantiserar fritt så förstår jag inte varför man öht svarar.
Citera
2013-11-27, 17:02
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:

Har man ingen uppfattning i frågan eller fantiserar fritt så förstår jag inte varför man öht svarar.

Av det enkla skälet att andra användare kan finna intresse i att diskutera frågor som dyker upp i tråden som inte specifikt täcker alla dina initiala frågeställningar.

Men om du nöjer dig med rena spekulationer så lägger jag min gissning på att någon var rädd om sitt jobb och behövde sysselsätta sig själv. Därför startade man en utredning vilken resulterade i en liten förändring som var stor nog att uppehålla tre tjänstemän i ett halvår.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in