Citat:
Ursprungligen postat av
Moltas666
Du har självklart ingen länk vilket vi inte heller förväntade oss.
Frågan om varför Transportstyrelsen ändrar en definition är självklart inte ointressant. Man ändrar inga definitioner bara för att det är roligt.
Du har som oftast ingen aning om vad du pratar om. I Skåne är det inte alls ovanligt med relativt snöfria vintrar med sommarväglag under långa perioder och + 6 grader. Självklart finns det ingen som straffas enligt vinterdäckslagen vid den typen av omständigheter.
Största problemet är ju när det helt plötsligt blir vinterväglag i Skåne. Is exempelvis.
Då slirar bilarna runt åt alla håll där, eller orsakar totalstopp, om de inte har sand påsar med i bilen då.
Chansa kan man ju alltid, jag har själv gjort misstaget att bestämma mig för att byta däck i slutet av oktober. Då jag skulle söder ut, efter att jag var på mötande sida tre gånger, och såg 10 bilar där nere i diket, så blev det bara att stanna vid närmaste motell. Och beställa expressfrakt av däcken.
Allt detta en vecka innan jag tänkte byta.
Troligvist så hade Polisen haft något att säga om däcken vid ev. kontroll. Möjligtvis inte efter frysningen av vägarna, men garanterat efteråt.