Citat:
När jag nu har lyssnat igenom samtliga förhör önskar jag att jag hade räknat hur många gånger jag hörde KJ säga "jag vet inte" eller "jag minns inte". Det måste vara hundratals gånger.
Detta extremt dåliga minne verkar även bara gälla frågor som rör tidsperioden mellan VB:s försvinnande och KJ:s häktning. Han har inget större problem att redogöra för andra saker men verkar trassla in sig i underliga förklaringar så fort frågorna rör fallet. Många inrepeterade lögner tycks falla samman så fort han får en följdfråga han inte räknat med.
Detta extremt dåliga minne verkar även bara gälla frågor som rör tidsperioden mellan VB:s försvinnande och KJ:s häktning. Han har inget större problem att redogöra för andra saker men verkar trassla in sig i underliga förklaringar så fort frågorna rör fallet. Många inrepeterade lögner tycks falla samman så fort han får en följdfråga han inte räknat med.
Nej, han säger inte för många "jag minns inte" och "jag vet inte" utan för få, svarar på på tok för mycket han uppenbarligen inte minns. Därav den stora röran.
Det dåliga minnet ger han flera prov på redan på första ljudfilen om saker långt innan det.
Han kan mycket väl vara skyldig. Men de här slutsatserna om hans minne som återkommer blir bara så himla fel. Ett dåligt minne resulterande från en arbetsminnesstörning och en uppmärksamhetsstörning är inte ett dåligt minne på samma sätt som ett generellt "dåligt minne". Det är synd försvaret inte tog in närmare förklaringar om hur det fungerade för att slippa en del av de här tokiga slutsatserna. Det är uppenbarligen mycket svårt för de flesta med "normalt" minne att greppa det här inser jag mer och mer, precis som jag inser att jag underskattat hur väldigt stor skillnad det är relativt ett minne av den sorten jag har.
Tror en av de springande punkterna som lättast låter sig sammanfattas kort är att det i de här lägena är mycket lättare att minnas en lögn. Något som är ganska tvärt om vad som antas i normalfall. Minnesbilden för lögnen kommer ha chansen att vara mångt tydligare i detaljer då den är medvetet placerad där än de som placeras där lätt och automatiskt i "normalfall". Har man en uppmärksamhetsstörning och arbetsminnesstörning har du problem i två led innan minnesbilden hamnar där. Men detta innebär inte att man har "dåligt minne" och inte kan minnas vad man t ex pluggat in. Jag skulle vara extremt försiktig att dra slutsatsen att det som "fallerar" när fler detaljer efterfrågas betyder det är baserat på lögn. Titta närmare på de saker han minns konsekvent och samma hela tiden utan tvekan och kan lätt lägga fram mer detaljer om. Speciellt om de är korrekta tidsmässigt utan yttre stöd (som exempelvis en tv-tablå för att placera saker i tid och omfattning). Lägg där till att känna igen när svar ges som är gissningar för när "jag minns inte" inte accepteras och du har kommit närmre att hitta var han faktiskt ljuger (vilket han gör, men långt ifrån på alla de ställen som verkar förutsättas).
Jag lovar du kommer tro en "sån som mig" som mest då jag ljuger med motiv och mening. När jag försöker svara på detaljfrågor om händelser i mitt vardagsliv kommer du tro jag inte bara uppenbarligen försöker ljuga utan också att jag är en riktigt dålig lögnare