2013-11-27, 10:10
Medlem
ieshos avatar
Volvo skulle kunna syfta på svensk revolverman.
Citera
2013-11-27, 10:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Volvo skulle kunna syfta på svensk revolverman.

Aha. Mina tankar om en grönmålad volvo går snarare till några slags vänsterhippietyper (?)i Mölnbo.
Jag valde förresten att göra en tilläggsanmälan om målarens bekännelse på sin dödsbädd som jag PM:ade dig om idag på morgonen. Tillräckligt intressant tycker jag för att undersökas med tanke på KN:s koppling till målaren. Hoppas PU anser detsamma.
Senast redigerad av Hovfaxen 2013-11-27 kl. 10:48.
Citera
2013-11-27, 10:43
Medlem
Feedback66s avatar
Mina föräldrar hade en grön volvo när jag var liten. Tror du överanalyserar.

Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan
Nu stannar du precis framför den punkt jag tänkte ta vid... Nämligen vad är det för anrop som görs strax innan i form av en misstänkt fyllekörning?

I bröderna Poutiainens bok finns allanropet ifrån IM-listan (polisens ingripandemeddelanden) fotostatkopierat på sid 129. (Även kortfattad på sid 219)

Detta meddelande är tillsynes trivialt... Men! kan också vara ett dolt anrop på polisens egna nät.... Nu ska ni få höra varför.

1) En dolt meddelande måste flyga under radarn, det måste vara trivialt och alldagligt annars reagerar såklart dom som hör anropet och undrar om det finns kopplingar till Palme mordet. Men Grön är ju en vanlig färg och fyllekörningar rapporteras ju ofta över radion, alltså reagerar ingen med att detta anrop skulle vara misstänkt.

2) Ett dolt meddelande måste vara tydligt, det får inte finnas utrymme för missförstånd. En "Grön Volvo" är lätt att komma ihåg. Jag fick själv utbildning i lumpen när man skulle sätta lösen för vaktpost att med fördel använda kombinationen av en färg och ett verktyg eftersom det var tydligt och enkelt att minnas. Testa själv? Se om ni kommer ihåg vad det är för färg på bilen om några veckor. Ni kommer garanterat att minnas.

3) Ett dolt meddelande måste vara unikt, det vore ju förargligt om det fyllekörde en grön Volvo på Södermalm precis denna tid. Men nu till poängen! Det finns nästan inga gröna volvobilar. Grön är en vanlig och inte uppseendeväckande färg men den är mycket ovanlig på bilar.

Se t.ex. denna länk om bilfärger: http://www.affarsvarlden.se/motor/article3671234.ece

Risken att en Grön Volvo skulle fylleköra just denna tid är alltså väldigt liten.

Sammanfattningsvis har jag såklart inga bevis på att detta anrop 2 minuter efter mordet är en hemlig signal. Men jag kan garatera att om det skulle skickas ett budskap på det allmänna nätet skulle det vara utformat exakt enligt de premisser som även uppfylls av den gröna Volvon.

Dvs.
1) Ej uppseendeväckande. "Grön Volvo"
2) Tydligt. "Grön Volvo"
3) Minimal risk för sammanblandning med verklig händelse. "Det finns nästan inga Gröna volvo bilar"

Anropet intill sambandscentralen är från patrullbil 3761, från VD3 (Södermalm) tyvärr finns den bilen inte med i Poutiainens appendix lista över patrullbilar. Är det någon som vet vilka poliser som satt i denna patrull? Är det någon som vet om en Grön Volvo blev identifierad under mordnatten?
Citera
2013-11-27, 11:05
Medlem
ejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan
Nu stannar du precis framför den punkt jag tänkte ta vid... Nämligen vad är det för anrop som görs strax innan i form av en misstänkt fyllekörning?

I bröderna Poutiainens bok finns allanropet ifrån IM-listan (polisens ingripandemeddelanden) fotostatkopierat på sid 129. (Även kortfattad på sid 219)

Detta meddelande är tillsynes trivialt... Men! kan också vara ett dolt anrop på polisens egna nät.... Nu ska ni få höra varför.

1) En dolt meddelande måste flyga under radarn, det måste vara trivialt och alldagligt annars reagerar såklart dom som hör anropet och undrar om det finns kopplingar till Palme mordet. Men Grön är ju en vanlig färg och fyllekörningar rapporteras ju ofta över radion, alltså reagerar ingen med att detta anrop skulle vara misstänkt.

2) Ett dolt meddelande måste vara tydligt, det får inte finnas utrymme för missförstånd. En "Grön Volvo" är lätt att komma ihåg. Jag fick själv utbildning i lumpen när man skulle sätta lösen för vaktpost att med fördel använda kombinationen av en färg och ett verktyg eftersom det var tydligt och enkelt att minnas. Testa själv? Se om ni kommer ihåg vad det är för färg på bilen om några veckor. Ni kommer garanterat att minnas.

3) Ett dolt meddelande måste vara unikt, det vore ju förargligt om det fyllekörde en grön Volvo på Södermalm precis denna tid. Men nu till poängen! Det finns nästan inga gröna volvobilar. Grön är en vanlig och inte uppseendeväckande färg men den är mycket ovanlig på bilar.

Se t.ex. denna länk om bilfärger: http://www.affarsvarlden.se/motor/article3671234.ece

Risken att en Grön Volvo skulle fylleköra just denna tid är alltså väldigt liten.

Sammanfattningsvis har jag såklart inga bevis på att detta anrop 2 minuter efter mordet är en hemlig signal. Men jag kan garatera att om det skulle skickas ett budskap på det allmänna nätet skulle det vara utformat exakt enligt de premisser som även uppfylls av den gröna Volvon.

Dvs.
1) Ej uppseendeväckande. "Grön Volvo"
2) Tydligt. "Grön Volvo"
3) Minimal risk för sammanblandning med verklig händelse. "Det finns nästan inga Gröna volvo bilar"

Anropet intill sambandscentralen är från patrullbil 3761, från VD3 (Södermalm) tyvärr finns den bilen inte med i Poutiainens appendix lista över patrullbilar. Är det någon som vet vilka poliser som satt i denna patrull? Är det någon som vet om en Grön Volvo blev identifierad under mordnatten?

Jag gillar ideen om detta, att meddelandet gick ut till alla samt detta med hur man bygger kodord är helt klart en bra analys. Men om detta är intressant för MOP avgörs nog av VEM som går ut med meddelandet. Det måste vi ta reda på.
Citera
2013-11-27, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feedback66
Vår familj hade också en grön Volvo 1986. Vill minnas att Volvo 240 var vanlig i grön färg.
Citera
2013-11-27, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren
Eftersom det tydligen inte var en liten lokal övning i City utan en del i ett större sammanhang med temat anti-spetsnaz (med deltagande från F7) så torde den ha
beslutats om högt upp i försvarsorganisationen.
Repeterar just delar av "Nationens intresse" av Borgnäs och där skriver han att
den militära säkerhetstjänsten i mitten av 1986 fick i uppdrag av PU att undersöka
om det fanns misstankar om militär inblandning. Varför PU tog detta initiativ kan
väl i första hand bero på deras kännedom om nämnda övning.

[b]Replik till Litentuvan om övning och försvarets uppdrag[b]
V g se mitt ovanstående inlägg.
Citera
2013-11-27, 15:28
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Vår familj hade också en grön Volvo 1986. Vill minnas att Volvo 240 var vanlig i grön färg.
Om den var vanlig och anteckningen "Grön Volvo/Kör underligt" inte är tillräckligt udda, så faller väl idén p.g.a risken för missförstånd? Är "Kör underligt" en standardformulering? Eller kanske sades det något speciellt som inte kom med i anteckningarna?
Citera
2013-11-27, 18:24
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Om "grön volvo" är en kod, så är den väl riktad till en viss polisenhet med en speciell uppgift om "volvo" skulle ha fått problem.

När jag läste "grön volvo" i litentuvans inlägg asocierade jag till någon egenhändigt ommålad gammal amazon.

Sammanträffandet är värt att fundera över, även om chansen är stor att det inte har något med MOP att göra.

Oerhört smart! Jag tror absolut det var en kod, det förklarar en hel del absurditeter i kommunikationen. Hur är det med de 14 polisbilarna som sades vara på plats ett tag, också en kod?
Citera
2013-11-27, 18:29
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
POLISPERSONAL UNDER MORDNATTEN

från bröderna P. Tål att repeteras

Fordon Besättning

1120 Per Englund,Torsten Lantz (kollar inbrottet i Najics svägerskas bil 2310)
1150 Tommy Carlsson, Gunnel Jönsson
1170 Anders Pettersson, Mats Eriksson
1180 Finns ej, däremot finns två 1160: Dag Andersson / Kenneth Johansson eller Christer Roland Strömberg
1210 Befälsbil: Lars Christianson, Hans-Erik Rehnstam (inskriven i journalen för tjänst i piket 1230)
1220 Piket: befäl Sven Matzols, Sven-Olof Laggar, Kjell Dahl, Kent Karlsson, Bo Andersson
1227 (jollebil till piket 1230) Per Hall, Göran Stigsson(Hembesök hos Östling MOP-kvällen)
1230 Norrmalmspiketen: befäl Christer Persson, Kent Bäcklund, Lena Löhr,
Ulf Hellman, Per Borg( slöa att komma fram till mordplatsen som de sedan avspärrar)
1470 Övervakningsbuss: befäl Tommy Fordell, Lilian Eriksson, Carl-Gustav Rask, Bo Andersson, Thörngren, Stove
1520 kommissariebil: Christian Dalsgaard, Thomas Ekesäter
1540 Patrull del av gatulangningsgruppen, besättning?
2120 Bo Larsson, Britt Wallberg
2150 Håkan Gillenskog, Magnus Rudberg
2160 Leif Bidefjord, Lennart Källström
2520 Kommissariebil: Gösta Söderström, Ingvar Windén
2550 Karl-Erik Arnström (hundpatrull) (obs! står med förnamn Per i Juristkom-
missionens protokoll)
3120 Stig Rysén, Lars Berntsson(Bevakar bostaden och LB kör mårtrn/ingrid till SABB)
3220 Piket: befäl Mats Näslund, Björn Larsson, Anders Sällström, Stefan Edström, Mats Blomgren, Tommy Hägglund, Tomas Fransson
3230 Södermalmspiketen: befäl Kjell Östling, Leif Svensson, Jan Hermansson, Peter Wikström, Claes Djurfeldt, Klas Gedda
3480 Möjligtvis den bil som stoppade Wilhelm Kramm vid Slussen (se sid 68)
3625 Patrullen är ett mysterium, radion med anropsnummer 3625 har ej kvitte- rats ut under mordnatten. Är trots polisiära ansträngningar oidentifierad.
5520 Åke Rimborn, Thomas Torstensson
9152 ?
9230 ?

tycker det är intressant att en av de få konkreta grejor som görs nån timme efter mordet är att åka till Palmes bostad och hämta papper, medan Listbet är kvar på sjukhuset.

Jag har en notering om att 2470 anropats strax efter mordet (handskriven anteckning) men jag kan ha skrivit fel
Senast redigerad av heheho 2013-11-27 kl. 18:41.
Citera
2013-11-27, 18:36
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
tycker det är intressant att en av de få konkreta grejor som görs nån timme efter mordet är att åka till Palmes bostad och hämta papper, medan Listbet är kvar på sjukhuset.

övriga anrop att fundera över:

3227 ingripa bråk

2470 fylleri

hjälp 1520 med fyllerist [ok att börja rulla från brunkebergstorg för 1250?]

icke-existerande 3625

14 polisenheter beordras till platsen
Senast redigerad av heheho 2013-11-27 kl. 18:42.
Citera
2013-11-27, 18:59
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feedback66

Grön Volvo och kodord är att mystifiera ett skeende som är märkligt nog som det är. Det faktum att en stor del av stockholmspolisen inte känner till MOP vid midnatt på grund av otillräckliga larm räcker gott som mysterium. Att granndistikten Solna,Huddinge och Nacka inte larmas är närmnast otroligt. Beslutet att fördröja rikslarmet närmast kriminellt i ett läge då man inte vet om detta kunde varit första steget i en statskupp eller ett fientligt maktövertagande.

Ett larms första uppgift är just att larma. Höja vaksamheten , skydda vitala positioner och personer. Att som Hans Koci och Gösta Welander förklara det uteblivna rikslarmet med brist på signalement är så intelligensbefriat att det knappt behöver kommenteras.

Under första timmen är det Hans Koci som är ansvarig för detta beslut. Ulf Helin medger att han och HC har haft kontakt via snabbtelefon så fort han skickat ut det första områdeslarmet till Norrmalm resp södermalmspiketerna.

Det är också Hans Koci som vägrar skicka ut rikslarmet trots ideliga påstötningar från krimjourens Harry Hedlund. Inuti Labyrinten beskriver väl Hedlunds påtagliga frustration över detta faktum.

Tore Winbergs påtagliga senfärdighet på SÄPO-jouren är ett annat faktum som måste ses som anmärkningsvärt.

Tiotusenkronors frågan är varför Hans Koci och övriga på SBC åsidosätter orutinerna som finns i grövre brott. Som bröderna P visat börjar detta redan innan man där ska veta att Olof Palme är skjuten.
Citera
2013-11-27, 19:21
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho

Jag har en notering om att 2470 anropats strax efter mordet (handskriven anteckning) men jag kan ha skrivit fel

Mårten Palme och Inger Klering rör sig med blixtens hastighet sedan de lämnar Lisbeth och Olof Palme utanför Grandbiografen på Sveavägen 2315. Därifrån går de drygt halvannan kilometer till IKs lägenhet på Vanadisvägen, en promenad som tar ca 20minuter om allt går oproblematiskt.

I tidsfönstret 2335-2350 ska sedan MP/IK lyckas komma inomhus, sätta på tevatten, bli uppringda av Lisbet Palme, hinna missuppfatta var hon är och beställa en taxi. Det senare ett mycket vanskligt företag vid midnatt i Stockholm anno 1986, var god dröj

Enligt den i lägenheten under LOP boende Janken Myrdal ringer MP på hos honom 0005 och lånar blomvattningsnycklarna som LOP lämnat. Det unga paret beger sig sedan upp i lägenheten dryga tio minuter för att 0018 och där möta de bevakande poliserna Stig Rysen och Lars Berndtsson som anlänt 0015. Polisduon har på eget initiativ frågat SBC om någon tänkt på att bevaka LOPs bostad. Varken SÄPO eller SBC hade haft en tanke på detta.

Rysen kvarstannar som bevakning medan Berndtsson kör det unga paret MP/IK till Sabbatsberg för att sammanstråla med LP och Joakim Palme med fru barn som anlänt från Lövångersgatan i Vällingby.

Ovanstående fakta tål att begrundas. Tiderna räcker till för att MP/IK ska hinna från Grand till Västerlånggatan men det är nätt och jämnt och allt måste gå på räls.

Och det förklarar inte andra frågor. Hur kan MP missta sig på var modern befinner sig? Så illa skadad som OP är så är bostaden inte speciellt trolig.
Varför är MP/IK kvar nästan en kvart i lägenheten när ingen av de beskjutna föräldrarna är där?
Hur går det ihop att Sabbatsbergs-sköterskan Lena Östeman säger att LP ringer sönerna efter midnatt när detta måste skett mellan 2335-2350 för att dom ska hinna fram i tid till SABB?

Många frågor som ingen polis eller kommission vågat titta på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in