2013-11-27, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Fett med stryk på Lambretz, jag undrar om inte fanskapet är helt bakom flötet och hans oförmåga påverkade resningen mot FS ?

Han tar sig friheter att tolka Ms SMS på subjektiva grunder och dra fram bilvittnen som funnits under snoken på polis i åratal som nyhet.

Jävla bortgjord jubelåsna, Lambretz, lögnhals, och nu skall familj och skattebetalare få lida en gång till.
Jag kan tänka mig att de två skiljaktiga råden har rätt, att oavsett om vittnen är nyhet, hade det inte påverkat utgången.

Skattepengar?
Vi skattebetalare lider väl för fan inte av att se mördare få sitt straff?
Tvärtom, de flesta njuter just nu och tycker att pengarna inte kan användas till något bättre.

Det är jävligt viktigt att pengar inte styr polisens insatser, även om det sker.
Hade också FS bidragit till statskassan, kanske det hade funnits ännu mer medel.
Men se, FS har inget annat gjort än snyltat på densamma.

Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Begriper inte varför du och ett fåtal andra är så emot resning.
Det är bra att målet provas en gång till när så mycket nytt tillkommit.

Som skattebetalare vill jag ha riktiga domar.
Jag tycker Lambertz har reparerat sitt förtroende på grund av resningen.Rätt ska va rätt.

Inte jag heller. Jag kan tänka mig tre situationer:
- Man tjänar någonting på FS:s frihet.
- Personlig vendetta, i.o.m. alla personangrepp.
- Prestige.

Sunt förnuft eller en känsla för rätt och fel lär det inte vara, tyvärr.
Det känns om en självklarhet att målet skall få prövas med alla kort på bordet. Vem förlorar liksom på det?
FS? Jo, men det får han ta. Han har till stor del själv satt sig i sitsen.
Ingen annan förlorar på det.

Lambertz inte dessutom inte ensam i sitt beslut.
Antar att fnurran inte menar att det sitter 2 jävla bortgjorda jubelåsnor bredvid sig.
Citera
2013-11-27, 08:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
På tal om att citera. GW sa inget om Marinafallet. Inte ett ljud. Han använde däremot ordet dårskapet.
Sen kan du ju läsa på lite. Justitieråd kan inte avsättas.
Ja, GW kallade Lambretz dåre, det har han rätt i.
Jag har aldrig påstått att ett justitieråd kan avsättas, man kan däremot tvingas till att avgå på olika sätt.
Medias press kan ju urlaka hans förtroende, han kan nekas uppdrag osv. Vill han sitta kvar så kan inte lagen hindra honom. Men väljer man inte att avgå säger det mer om Lambretz än om lagen, eller hur ?

Citat:
Vad är det för skränig kriminologiprofessor du menar? Inte GW väl, som du hänvisat till hela morgonen?
http://www.expressen.se/gt/gw-forhoppningsvis-far-fanskapet-livstid/
Citera
2013-11-27, 08:16
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Quickfallet är ett utmärkt argument för fega domare att fria gärningsmän som är skyldiga bortom rimligt tvivel. Det är också ett fantastiskt argument för paranoida journalister som ser spöken på ljusan dag. Båda fallen tror jag är lika olyckliga. FS-kramare har hänvisat till GW hela morgonen, men kanske sov ni redan er skönhetssömn när han sa att man INTE kan dra några generella slutsatser av fallet. Detta eftersom det inte är ett systemfel utan ett personfel hos Christiansson, Qwast, Penttinen m fl.
Att fria skyldiga med hänvisning till Quickfallet är ett lika stort hot mot rättssystemet som Quickfallet i sig.
Fetade:
Finns inga bevis så ska personen naturligtvis frias oavsätt folkstorm.
Sen kan man inte fälla människor pga en usel polisutredning.
Citera
2013-11-27, 08:18
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Då är vi i varje fall överens om att det fanns en nära relation.

Och i den relationen fanns så mycket mer: t.ex. mycket starka spänningar, diametralt motsatta sätt att leva, t.ex. när det gäller social funktion. Skillnader i att vara dömd för brott och inte. Osv. Den viktigaste är kanske tendensen att ta till våld för att lösa konflikter/få vad man vill ha, där FS dokumenterat gjort det flera gånger.

Sedan är det ju samma "argument" igen här, se hur du skriver:

"Därutöver kan det finnas fler personer än de som polisen har namn på..."

Belägg saknas, helt och hållet, för att någon bortom rimligt tvivel, annan än FS, kan ha haft möjlighet och motiv t.ex. att göra det.

Så fungerar alltså inte rättssystemet att man som försvar kan säga så: "fler personer". Det är osubstantierat och avfört och saknar alltså praktisk juridisk funktion i kommande process, utom för åklagaren, som kan visa just att det är avfört.

Tills jag ser hur personerna avförts, tills den tredje telefonen undersökts och tills jag ser hur siterna Collarme och Facebook undersökts så tror jag att FS frias en tredje och slutlig gång.
Citera
2013-11-27, 08:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Skattepengar?
Vi skattebetalare lider väl för fan inte av att se mördare få sitt straff?
Tvärtom, de flesta njuter just nu och tycker att pengarna inte kan användas till något bättre.

Det är jävligt viktigt att pengar inte styr polisens insatser, även om det sker.
Hade också FS bidragit till statskassan, kanske det hade funnits ännu mer medel.
Men se, FS har inget annat gjort än snyltat på densamma.

Inte jag heller. Jag kan tänka mig tre situationer:
- Man tjänar någonting på FS:s frihet.
- Personlig vendetta, i.o.m. alla personangrepp.
- Prestige.

Sunt förnuft eller en känsla för rätt och fel lär det inte vara, tyvärr.
Det känns om en självklarhet att målet skall få prövas med alla kort på bordet. Vem förlorar liksom på det?
FS? Jo, men det får han ta. Han har till stor del själv satt sig i sitsen.
Ingen annan förlorar på det.

Lambertz inte dessutom inte ensam i sitt beslut.
Antar att fnurran inte menar att det sitter 2 jävla bortgjorda jubelåsnor bredvid sig.

Varför inte ? I quickfallet smittade det. Och det räcker ju med att som du säger Lambertz är en jubelåsna. Hans trovärdighet är helt urlakad.
Citera
2013-11-27, 08:25
Medlem
Citat:
Ja, GW kallade Lambretz dåre, det har han rätt i.
Jag har aldrig påstått att ett justitieråd kan avsättas, man kan däremot tvingas till att avgå på olika sätt.
Medias press kan ju urlaka hans förtroende, han kan nekas uppdrag osv. Vill han sitta kvar så kan inte lagen hindra honom. Men väljer man inte att avgå säger det mer om Lambretz än om lagen, eller hur ?

http://www.expressen.se/gt/gw-forhoppningsvis-far-fanskapet-livstid/

Så L. är en "dåre"? Och det bland annat för att en "skränig" professor säger det?

Så när professorn kritiserar L. så duger hans trovärdighet? Men när han önskar livstid för FS så är han "skränig"?

Härifrån sett framstår det som "professor GW" är rätt ute i båda fallen. Hans önskan om livstid, om än måhända inte så realistisk, speglar i mångt och mycket det allmänna rättsmedvetandet som länge upplevt att aktuell häktad "fått gå fri".

GW Perssons tänkande kring Marinafallet och vem som mördat henne är oklanderligt baserat på uppenbara fakta. Och det när nog det man bör bedöma, för aktuellt fall, liksom herr L:s roll i resningen, som är oklanderlig.

Övrigt är mest brus, när det gäller Marinafallet. Och just "brus" kommer inte att spela någon som helst roll i kommande rättegång.
Citera
2013-11-27, 08:41
Bannlyst
Citat:
Den som har koll på Lambertz (så stavas det!) historia vet att han inte avgår frivilligt. Det är ju orsaken till att han blev justitieråd. Han var omöjlig som JK, så Ask fick sätta honom som justitieråd när han vägrade flytta på sig. När det det gäller GW får du väl bestämma dig för om han är hjälte eller dåre. Idag verkar du tycka bägge samtidigt.

Det är inte så viktigt att han avgår, det som sattes punkt på igår var hans trovärdighet.
Dåren stavas han, inget annat.

Det GW har sagt får han stå för. Jag måste väl inte hålla med om allt, vad är det för svartvit tänk, föga intellektuellt.

GW kan komma att ställas till svars i media för sina uttalanden om FS.
Det är hans misstag isf. Personligen tycker jag han är en kappvändare i fallet, med populistiska uttalanden om poliskritik, skuld och straff.
Han var tyst som muren under ansökan, undrar varför
Citera
2013-11-27, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Så du tror inte ett enigt HD-beslut är fattat efter noggrann individuell analys av justitieråden? Det har du ingen aning om. Att HD var oenig är ingenting som stärker beslutet.

Det hoppas vi förstås! Att även eniga beslut är. Och vi kan förstås lita på HD, måste vi faktiskt...

Men här kan vi vara absolut säkra bara genom att titta på röstsiffrorna.

DET är särskilt viktigt i det här fallet där den misstänkte är så belastad i bland annat
belastningsregistret att vi då rakt inte ens vill ha en antydan av någon "lynchmobb".

HD:s beslut är ovanligt, starkt och behövligt och sådana beslut brukar leda till fällning.

Men vi får se, kan komma fler överraskningar i detta fall.
Citera
2013-11-27, 08:47
Medlem
Citat:
Det är inte så viktigt att han avgår, det som sattes punkt på igår var hans trovärdighet.
Dåren stavas han, inget annat.

Det GW har sagt får han stå för. Jag måste väl inte hålla med om allt, vad är det för svartvit tänk, föga intellektuellt.

GW kan komma att ställas till svars i media för sina uttalanden om FS.
Det är hans misstag isf. Personligen tycker jag han är en kappvändare i fallet, med populistiska uttalanden om poliskritik, skuld och straff.
Han var tyst som muren under ansökan, undrar varför

Jaa, GW gillar alla medial uppmärksamhet... Men någon större risk att han får på pälsen, dvs extra medial uppmärksamhet, för sådana uttalanden är det nog inte? Med tanke på vilken information om den häktade som spridits i pressen under åtskilliga år. Och detta oavsett hur domen ser ut. Och oavsett domen kommer knappast GW att svänga i sin uppfattning i skuldfrågan, i likhet med många andra.
Citera
2013-11-27, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Här är det också av vikt för journalister att kritiskt granska faktaunderlag innan de drar igång sin egen övertygelse.
I Quickfallet så drog journalister åt samma håll med att okritiskt skriva om en seriemördare.
Och så länge inget framkommit som talar mot F.S utsaga så kanske du ska lugna ner dig till fakta motbevisar honom.

En god journalist granskar material och har is i magen.

Visst kan journalister ofta anklagas för dålig källkontroll men Mycket har framkommit som talar emot FS många utsagor...

Som HD noterar.
Citera
2013-11-27, 08:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Tills jag ser hur personerna avförts, tills den tredje telefonen undersökts och tills jag ser hur siterna Collarme och Facebook undersökts så tror jag att FS frias en tredje och slutlig gång.

Japp, eller mail. Inte ett mailkonto verkar vara undersökt.
Mail kan även användas genom mobilen.

Detta är inte undersökt.
Citera
2013-11-27, 08:54
Bannlyst
Citat:

Det GW har sagt får han stå för. Jag måste väl inte hålla med om allt [min fetning], vad är det för svartvit tänk, föga intellektuellt.

Bra att du kunde stava till intellektuellt. Dåligt att du själv saknar förmåga att vara det. Titta på din mening ovan. Byt ut "GW" mot "Lambertz" och se om du förstår analogin, som jag och Renasanningen slösat bort vår morgon med att försöka förklara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in