Citat:
Ursprungligen postat av
Eerieye
Det är precis det som det inte gör. Att en närstående blir misstänkt när en person mördas är självklart. Men i FS fall finns inget mer än den nära relationen.
Jag har inte läst det nya materialet lika detaljerat som det gamla (alltså förra vändan i TR och HR) men om det kan jag säga: Skandal. FS borde aldrig ha åtalats. Ett exempel är "charten" med sexkontakter som inte utretts. Advokaten fiskade fram den ur slasken och där kunde man se att Marina bjudit in ett antal personer, personer som inte ens hörts av polisen. Det var som att lägga bollen fem meter framför öppet mål och sätta den - åklagaren var totalt rökt. I både TR och HR.
Och jag tror inte det går bättre för åklagaren den här gången. Personerna i fråga har "avförts" säger åklagaren. Men det hade ju åklagaren gjort förra gången också, så där är ingen skillnad. Jag har ännu inte sett något om hur de avförts, och det är det som är det väsentliga. Polisen har s a s "kartlagt" personerna men det går inte, efter denna långa tid, att knyta dem till annan plats än Spekeröd när det hände. Därutöver kan det finnas fler personer än de som polisen har namn på - flera chatsidor är ej undersökta.
Då är vi i varje fall överens om att det fanns en nära relation.
Och i den relationen fanns så mycket mer: t.ex. mycket starka spänningar, diametralt motsatta sätt att leva, t.ex. när det gäller social funktion. Skillnader i att vara dömd för brott och inte. Osv. Den viktigaste är kanske tendensen att ta till våld för att lösa konflikter/få vad man vill ha, där FS dokumenterat gjort det flera gånger.
Sedan är det ju samma "argument" igen här, se hur du skriver:
"Därutöver kan det finnas fler personer än de som polisen har namn på..."
Belägg saknas, helt och hållet, för att någon bortom rimligt tvivel, annan än FS, kan ha haft möjlighet och motiv t.ex. att göra det.
Så fungerar alltså inte rättssystemet att man som försvar kan säga så: "fler personer". Det är osubstantierat och avfört och saknar alltså praktisk juridisk funktion i kommande process, utom för åklagaren, som kan visa just att det är avfört.