2013-11-26, 23:24
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Dessutom gick inte HD särskilt djupt in i frågan om bilvittnet på parkeringen.

Jag tycker det är underligt att advokaten inte trasade sönder åklagarargumenten redan i skriftväxlingen i samband med resningsansökan. Men jag antar att det kan vara en taktik också - att spara ammunition till huvudförhandlingen alltså.

Vittnet såg nog bara en karl som kvällspissade och som borstade tänderna. Men eftersom vittnet var ute i brottsliga avsikter så uppfattade han karln som "flaxig" och hotfull. När polisen sedan ville ha kontakt med folk som gjort iakttagelser så var det spännande att ringa och att känna sig lite betydelsefull. Det handlar ju om en person med problem.
Det var hans fru som ringde till polis och berättade vad hennes make iaktagit. Själv ville han inte ha kontakt med polis.
Citera
2013-11-26, 23:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Antar du syftar på FS?

Nej, FS har inte sagt emot 18 domare. Han har fått medhåll av fyra mycket eniga.
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2013-11-26 kl. 23:27.
Citera
2013-11-26, 23:26
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Fett med stryk på Lambretz, jag undrar om inte fanskapet är helt bakom flötet och hans oförmåga påverkade resningen mot FS ?

Han tar sig friheter att tolka Ms SMS på subjektiva grunder och dra fram bilvittnen som funnits under snoken på polis i åratal som nyhet.

Jävla bortgjord jubelåsna, Lambretz, lögnhals, och nu skall familj och skattebetalare få lida en gång till.
Jag kan tänka mig att de två skiljaktiga råden har rätt, att oavsett om vittnen är nyhet, hade det inte påverkat utgången.
Begriper inte varför du och ett fåtal andra är så emot resning.
Det är bra att målet provas en gång till när så mycket nytt tillkommit.

Som skattebetalare vill jag ha riktiga domar.
Jag tycker Lambertz har reparerat sitt förtroende på grund av resningen.Rätt ska va rätt.
Citera
2013-11-26, 23:27
Bannlyst
Citat:
Nej, FS har inte sagt emot 18 domare. Han har fått medhåll av två mycket eniga.
Utan mördaren och evige lögnaren FS hade det varken blivit mord, rättegång eller resning. Det var därför jag citerade det jag gjorde...
Citera
2013-11-26, 23:31
Bannlyst
Citat:
Utan mördaren och evige lögnaren FS hade det varken blivit mord, rättegång eller resning. Det var därför jag citerade det jag gjorde...

Så sa man på 90- talet om quick också.
Vem vet, du kanske får anledning att ändra din inställning till FS i framtiden ?
Citera
2013-11-26, 23:34
Bannlyst
Citat:
Så sa man på 90- talet om quick också.
Vem vet, du kanske får anledning att ändra din inställning till FS i framtiden ?
Den uppenbara skillnaden är väl att Quick ljög för att fällas och FS för att frias?
Citera
2013-11-26, 23:39
Bannlyst
Citat:
Den uppenbara skillnaden är väl att Quick ljög för att fällas och FS för att frias?

Den uppenbara likheten är att åklagaren inte kan backa upp ett enda av sina påståenden i någon av utredningarna. På samma sätt så bortser man helt från sådant som talar för ett friande, och har låst sig fullständigt vid en gärningsman på subjektiva grunder.
Citera
2013-11-26, 23:43
Bannlyst
Citat:
Den uppenbara likheten är att åklagaren inte kan backa upp ett enda av sina påståenden i någon av utredningarna. På samma sätt så bortser man helt från sådant som talar för ett friande, och har låst sig fullständigt vid en gärningsman på subjektiva grunder.
Hur ser du på att Quick fick resning för att senare frias? Också en rätt viktig skillnad tycker jag.
Citera
2013-11-26, 23:50
Bannlyst
Citat:
Hur ser du på att Quick fick resning för att senare frias? Också en rätt viktig skillnad tycker jag.

Principen heter hellre fria än fälla, den gäller i båda fallen.
I inget av fallen kan man vara säker på oskuld.

Lambretz överskuggar båda, och det är inte gott.
Citera
2013-11-26, 23:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
När TQ fick resning så var alla i stort sett överens om det. Det var inte något kontroversiellt beslut. Likadant i alla mordfall där resning har beviljats till men för den dömde, i Skövde och Hovs Hallar erkände GM innan resning beviljades, i Högsby var det uppenbart redan när den fällande domen meddelades vilka som var GM, men eftersom den dömde erkände så hade domstolen inget val. Ingen resning har varit kontroversiell förrän denna, där t.o.m. HD är oense, med någon som GW kallar vettvilling är tungan på vågen.
Citera
2013-11-26, 23:57
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:

Tror inte man begriper juridiken direkt om man tror att Qvick har med Fredrik Svensson att göra.
Det finns inget att sammanblanda de här två rättsfallen mellan varandra, och det är liksom ett halmstrå från Fredrik Svenssons försvarsida.
Citera
2013-11-27, 00:08
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Tror inte man begriper juridiken direkt om man tror att Qvick har med Fredrik Svensson att göra.
Det finns inget att sammanblanda de här två rättsfallen mellan varandra, och det är liksom ett halmstrå från Fredrik Svenssons försvarsida.

Fallen har med varandra att göra. En person som har förbrukat allt förtroendekapital har nämligen haft en central roll i båda.

Quick/Bergwall framstod som fullt frisk medan justitierådet Lambertz framstod som psyksjuk med avsaknad av sjukdomsinsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in