Citat:
Ursprungligen postat av
arton18
Hej,
Har under senaste tiden börjat intresserat mig för sparande. Jag började därför kika över vad mina föräldrar har placerat i, åt mig. Jag är nu inne på att sälja hälften och placera i annat. Tänkte höra om ni har några synpunkter.
Har nu:
• ca 100 000kr i Swedbank Robur Allemansfond Komplett
• ca 40 000kr i Länsförsäkringar Sverige aktiv
Mina tankar är alltså att sälja hälften, vilket ger mig ca 61 000 (efter borträknad skatt på vinsten) att placera.
1. Skulle ni sälja av mer?
2, En fond som jag har hört mycket om är avanza zero.
För att sprida risken har jag tänkt dela upp köp av avanza zero på flera månader. Men ska jag isåfall sälja varje månad, eller sälja allt nu och låta pengarna ligga på räntekonto så länge?
3. Ska man kanske blanda in fler fonder?
Andra fonder jag kikat på:
• Länsförsäkringar Europa index
• Swedbank Robur mix indexfond Sverige
• någon tillväxtmarknadsfond (indonesien, Kazakstan, Ryssland)
Tacksam för all respons, då jag som sagt är ny på området.
Om du tänkte köpa och sälja (day trading) så gör det med aktier och inte med fonder.
Köper du fonder så låt pengarna ligga kvar i flera år, men läst gärna på om fonden innan du köper. Jag kör på avanza zero, vissa är skeptiska till den fonden då börsen ligger så högt redan. Det som är bra med avanza zero är att den är fri från avgifter.
Jag rekommenderar Didner & Gerge småbolag (Edit: D&G är inte en bioteknikfond), även bioteknikfonder är värda en satsning enligt mig då marknaden inte påverkar dessa fonder på samma sätt som andra fonder. Bioteknik är på framfart hela tiden och jag tycker att det är en bra investering.
Bioteknikfonder som jag tycker du kan spana in är SEB Bioteknikfond samt Franklin Biotechnology Disc A.