2013-11-26, 19:23
Medlem
Är direktavkastning och aktieutdelning samma sak?

Hur får man pengarna från aktieutdelning? Kommer de in som likvida medel på det konto man har aktierna i?
2013-11-26, 21:28
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reato
Min tur att ställa frågor

Jag gjorde en ansökan i början av Sep, fick nedslag för att jag saknade poäng vilket jag räknade med
Gjorde en överklagan, fick ett nej igen vilket även det var vänta. Anledningen jag gjorde detta är för att hålla min ansökan öppen.

Nu har jag lyckats klara de poängen som saknades, till min förvåning så har läraren registrerat att jag klarade poängen för 2 veckor sedan, vilket jag även ser om jag kikar i ladok.

Nu till problemet, ringde csn för att kolla att mitt ärende var fortfarande aktivt men icke, jag var tvungen att göra en ny ansökan.

Hur kommer csn hantera detta? kommer jag få pengar för 2 veckor bak i tiden eftersom det var då jag klarade kraven? eller kommer jag endast att få pengar efter att min ansökan kom in.

CSN nämner ju som vi vet på deras hemsida "När du uppnått resultatkravet kan du få studiemedel igen tidigast från och med veckan efter du klarade poängen."

Men de säger inget om när man ansöker? tänk om man ansöker flera veckor eller en månad efter att man klarat kraven, får man retroaktivt då?

Man kan maximalt få CSN fyra veckor retroaktivt.
2013-11-26, 21:38
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dorbein
Hm, låter bra. En termin börjar trots allt med en studieperiod. Äh, potatoe potato - inte samma men ack så nära.

Jisses vad mycket frågor folk har ändå om studiemedel. Antar att en liten del beror på att CSN:s sida inte är nog enkel. Klart, med en trave regler lär det bli svårt att få en sida enkel. Har någon smarta idéer kan man väl lämna in det på http://www.csn.se/kontakta-oss/forslag
Nej. Studieperioderna och terminerna är inte nödvändigtvis en och samma.
2013-11-26, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Man kan maximalt få CSN fyra veckor retroaktivt.

Detta gäller ju endast vid terminsstart, min fråga gäller då man befinner sig mitt i terminen med poäng man saknat.
2013-11-26, 22:42
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandalarmz

Hur får man pengarna från aktieutdelning? Kommer de in som likvida medel på det konto man har aktierna i?
Det tror jag, extrautdelningarna brukar väl stå för sig dock.

Ja.
2013-11-26, 23:19
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandalarmz

Direktavkastning är utdelning i relation till aktiepriset. och defineras oftast som

Direktavkastning = utdelning/aktiepris

Nedan kan du läsa mer
http://aktiekunskap.nu/direktavkastning/
2013-11-27, 08:05
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reato
Detta gäller ju endast vid terminsstart, min fråga gäller då man befinner sig mitt i terminen med poäng man saknat.
Du kan tidigast få från då du tog de saknade poängen. Du kan fortfarande få fyra veckor retroaktivt, men det är då att du själv får söla och skicka in din ansökan senare. Regeln om det retroaktiva är för att man inte ska behöva skicka in sin ansökan direkt, utan att du kan missa och göra det någon vecka efter.
2013-11-27, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arton18
Hej,

Har under senaste tiden börjat intresserat mig för sparande. Jag började därför kika över vad mina föräldrar har placerat i, åt mig. Jag är nu inne på att sälja hälften och placera i annat. Tänkte höra om ni har några synpunkter.

Har nu:
• ca 100 000kr i Swedbank Robur Allemansfond Komplett
• ca 40 000kr i Länsförsäkringar Sverige aktiv

Mina tankar är alltså att sälja hälften, vilket ger mig ca 61 000 (efter borträknad skatt på vinsten) att placera.

1. Skulle ni sälja av mer?

2, En fond som jag har hört mycket om är avanza zero.
För att sprida risken har jag tänkt dela upp köp av avanza zero på flera månader. Men ska jag isåfall sälja varje månad, eller sälja allt nu och låta pengarna ligga på räntekonto så länge?

3. Ska man kanske blanda in fler fonder?
Andra fonder jag kikat på:
• Länsförsäkringar Europa index
• Swedbank Robur mix indexfond Sverige
• någon tillväxtmarknadsfond (indonesien, Kazakstan, Ryssland)

Tacksam för all respons, då jag som sagt är ny på området.

Om du tänkte köpa och sälja (day trading) så gör det med aktier och inte med fonder.
Köper du fonder så låt pengarna ligga kvar i flera år, men läst gärna på om fonden innan du köper. Jag kör på avanza zero, vissa är skeptiska till den fonden då börsen ligger så högt redan. Det som är bra med avanza zero är att den är fri från avgifter.

Jag rekommenderar Didner & Gerge småbolag (Edit: D&G är inte en bioteknikfond), även bioteknikfonder är värda en satsning enligt mig då marknaden inte påverkar dessa fonder på samma sätt som andra fonder. Bioteknik är på framfart hela tiden och jag tycker att det är en bra investering.

Bioteknikfonder som jag tycker du kan spana in är SEB Bioteknikfond samt Franklin Biotechnology Disc A.
Senast redigerad av OfUppsala 2013-11-27 kl. 10:13.
2013-11-27, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Du kan tidigast få från då du tog de saknade poängen. Du kan fortfarande få fyra veckor retroaktivt, men det är då att du själv får söla och skicka in din ansökan senare. Regeln om det retroaktiva är för att man inte ska behöva skicka in sin ansökan direkt, utan att du kan missa och göra det någon vecka efter.

Ok tack, håller tummarna för det då, blir isåfall 2 extra veckor med studiestöd vilket är jätte välkommet nu i juletider .
2013-11-27, 18:23
Medlem
Each1Teach1s avatar
Hej!

Om jag läser uttryck som "Ledande terminer pekar på en positiv inledning på Stockholmsbörsen idag." Vad är det med terminerna som indikerar detta? Hur kan jag se det?
2013-11-27, 19:00
Medlem
Phillemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Each1Teach1
Hej!

Om jag läser uttryck som "Ledande terminer pekar på en positiv inledning på Stockholmsbörsen idag." Vad är det med terminerna som indikerar detta? Hur kan jag se det?
Att handeln (dygnet runt) i terminerna är positiva relativt till gårdagens stängning
2013-11-28, 19:29
Medlem
Vad betyder divergens och vad innebär den för en TA?
Exempel: OMXS30 131128 (Nämns vid 1:08).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in