2013-11-28, 20:18
Medlem
Jag läser just nu en kurs på 7,5hp, en 50% kurs. Jag har fått utbetalt ifrån csn 75% utav pengarna jag skall få under kursens gång. Nu har vi bara ett slutprojekt kvar och jag är osäker på om jag kommer fixa det. Vad blir konsekvenserna?
2013-11-28, 20:25
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roevhoel94
Jag läser just nu en kurs på 7,5hp, en 50% kurs. Jag har fått utbetalt ifrån csn 75% utav pengarna jag skall få under kursens gång. Nu har vi bara ett slutprojekt kvar och jag är osäker på om jag kommer fixa det. Vad blir konsekvenserna?

Inget studiemedel nästa gång du söker, när du är klar med poängen får du mer.
2013-11-28, 20:33
Medlem
Förra terminen tog jag studieuppehåll i slutet av terminen och fick därmed inte den sista utbetalningen. Uppehållet berodde bla på att jag var tvungen att läsa upp lite poäng från föregående terminer som jag haft bakom mig. Nu till saken: under tiden jag läste fick jag endast ihop 17.5 hp. Har dock nu under hösten läst upp en kurs på 7.5 hp och om en vecka gör jag återigen en till tenta på 3 hp som jag kommer klara. FRÅGAN ÄR: jag kommer börja läsa igen nu den 9:e december och söka studiemedel - kommer jag ha rätt att få det?
2013-11-28, 20:43
Medlem
GraveDohls avatar
Hej, har fått spännande återkrav från CSN, kommer inte ha möjlighet att betala av allt på en gång. Är medveten om att det går att få avbetalningsplan, men undrar under hur lång tid man kan förväntas kunna betala tillbaka det på? Någon som gjort det innan? Kravet är på 23000
2013-11-28, 21:08
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceciliianna
Förra terminen tog jag studieuppehåll i slutet av terminen och fick därmed inte den sista utbetalningen. Uppehållet berodde bla på att jag var tvungen att läsa upp lite poäng från föregående terminer som jag haft bakom mig. Nu till saken: under tiden jag läste fick jag endast ihop 17.5 hp. Har dock nu under hösten läst upp en kurs på 7.5 hp och om en vecka gör jag återigen en till tenta på 3 hp som jag kommer klara. FRÅGAN ÄR: jag kommer börja läsa igen nu den 9:e december och söka studiemedel - kommer jag ha rätt att få det?

75 % av HP sista omgången du fått pengar för. Om du sökte bara för vårterminen bör det vara lugnt.
2013-11-28, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
75 % av HP sista omgången du fått pengar för. Om du sökte bara för vårterminen bör det vara lugnt.

Sökte bara för vårterminen, så förhoppningsvis löser det sig. Tack!
2013-11-29, 00:02
Medlem
Kan man investera i fonder via ett ISK eller hur blir det då? Hur skattar man sina fonder?
Frågan ställs främst till kunder av Avanza då jag tänkt investera där, och då även andra fonder än just Avanza Zero och andra svenska fonder. Om jag vill investera i utländska fonder, hur skattas jag då?
2013-11-29, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samurai-Cinema
Vad betyder divergens och vad innebär den för en TA?
Exempel: OMXS30 131128 (Nämns vid 1:08).

Divergens är ett uttryck som används frikostigt av en del TA-användare utan att det finns någon som helst bäring för att använda ordet.

Ska man lyssna på TA så gör man bäst i att göra sin egen.
2013-11-29, 00:11
Bannlyst
Hur kan jag snabbast bli bättre inom aktiehandel? Läser en nybörjarbok just nu så har inte kommit långt. Tack!
2013-11-29, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butterflykniv
Hur kan jag snabbast bli bättre inom aktiehandel? Läser en nybörjarbok just nu så har inte kommit långt. Tack!

Börja handla och gör misstag. Hör av dig om det är något mer specifikt du funderar över.
2013-11-29, 00:38
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reato
Detta gäller ju endast vid terminsstart, min fråga gäller då man befinner sig mitt i terminen med poäng man saknat.

Nä, det gäller alltid. Men regeln "tidigast veckan efter du tog poängen" gäller också. Alltså är du behörig till CSN men låter bli att söka, kan du få 4 veckor retroaktivt från att du söker.
2013-11-29, 01:44
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XiongShi
Kan man investera i fonder via ett ISK eller hur blir det då? Hur skattar man sina fonder?
Frågan ställs främst till kunder av Avanza då jag tänkt investera där, och då även andra fonder än just Avanza Zero och andra svenska fonder. Om jag vill investera i utländska fonder, hur skattas jag då?
Du skattar på insättningar och innehav i ISK, 30% av statslåneräntan, nu 0,447% med reservation för att jag inte orkar googla.

VAD du har i din ISK spelar ingen roll, aktier, fonder, likvider, utländska fonder etc. Undantaget är utländska aktier som ger utdelning där det kan bli diverse problem med att få tillbaks skatten på utdelningen dragen utomlands.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in