2013-11-26, 22:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleblaou
Så knivhuggen skedde ömsint/på nåder, bra jag har också förstått det så.. Not
Hur menar du
Finns det något som utesluter att hon skulle dö i obduktionen
Vars i obduktionen kommer slutsatsen om raseriutbrott
Vad betyder "vildsinta knivhugg" enligt obduktionen

Jag förmodar att hon redan var död när obduktionen genomfördes, men det är förstås bara vad jag tror.
Citera
2013-11-26, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Problemet är att du kopplar ihop hundens markering med att VB skall ha befunnit sig i KJs bil, vilket man inte kan göra.

Man har hittat blod där - ja. En ytterst liten mängd blod som dessutom kan ha hamnat där av naturliga orsaker.

https://www.flashback.org/sp45780025

Vad är en ytterst liten mängd blod?
Citera
2013-11-26, 22:26
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Det mesta blodet fanns väl kvar inuti kroppen?

Ja precis, och det som rann ut under styckningen kan väl ha absorberats av madrassen? Jag ser inte varför det skulle ha varit otänkbart att hon styckades i lägenheten. Det var lördag, folk satt på balkonger, någon var ute med hundar, någon fick middagssällskap, ska han då mitt i detta konkat ut en hel kropp? Det tror i alla fall inte jag. Däremot om han bär på en ryggsäck och ev något mer är det mer diskret.

Jag gissar att både mord och styckning skedde i sängen, ganska fort och slarvigt. Kanske gjorde han de små tejpbitarna för att täcka huggen så det inte skulle sippra ut blod under transporten. Han bar ner delarna i ryggsäck och kanske benen i nåt airsoftfodral eller nåt. In i bagageluckan. Ut i skogen och gömde dem i nåt värn (där hunden markerade?).

Någon har hjälpt honom bära ner den blodiga madrassen. Kanske vikt på längden med ett grå-vitt skynke över.
Citera
2013-11-26, 22:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Kan inte blodet kommit dit medan VB fortfarande var i livet? Är en indirekt avstrykning från exempelvis blodiga kläder/strumpor/sportbag omöjlig?

Läs mitt tidigare inlägg idag ang liklukten och hundens markering:
https://www.flashback.org/sp46320080
Jag förstår inte hur likhundar kan användas i terräng om de reagerar på döda djur. Alla uppgifter som funnits hittills i tråden hävdar att likhundar bara reagerar på människor. Men, som sagt, hundar kan göra fel.
Citera
2013-11-26, 22:32
Medlem
swedemisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Förhöret med Nils C är ju ganska intressant, han såg KJ samt en person till hjälpas åt att bära ett föremål som var cirka 150 långt och axelbrett förbi hans fönster och ner för trappan. Vem är medhjälparen tro? Jag är övertygad om att KJ hade en medhjälpare, stämmer bra med uppgifterna om att två personer har synts till vid det gula huset.

EDIT;Finns ju ett signalement på medhjälparen, en person som förekommer flitigt i tråden stämmer in på det, dessutom har en svart Nissan observerats parkerad vid Flottiljvägen vid tiden för att en sådan också observerats på Mjösjöberget, en person sågs då ligga mellan sätena när den stod på Flottiljvägen(gömma sig?) Vem med intresse för fallet kan ha en sådan Nissan tro?

från The Foreigner"
"MB har, efter VB försvann, gjort sig av med sin grå/svart Nissan Terrano. "
Citera
2013-11-26, 22:32
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Problemet är att du kopplar ihop hundens markering med att VB skall ha befunnit sig i KJs bil, vilket man inte kan göra.

Man har hittat blod där - ja. En ytterst liten mängd blod som dessutom kan ha hamnat där av naturliga orsaker.

https://www.flashback.org/sp45780025

Vad menar du? Att hunden markerar liklukt i bilen innebär att det legat ett lik där.

Det finns inte en chans att blodet hamnat där av naturliga orsaker.
Citera
2013-11-26, 22:33
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Kan inte blodet kommit dit medan VB fortfarande var i livet? Är en indirekt avstrykning från exempelvis blodiga kläder/strumpor/sportbag omöjlig?

Läs mitt tidigare inlägg idag ang liklukten och hundens markering:
https://www.flashback.org/sp46320080

Jadu... du letar fortfarande desperat efter utvägar för att få dit din karatetränare.

Låt oss titta på sannolikhetskedjan som ska uppfyllas här:

- VB ska ha blött efter träning (finns en rapport vad jag kan minnas om ett sådant case: då blev hon hemkörd av tränaren)
- KJ ska hämtat henne med bilen (finns inga bevis från utredningen på att han verkligen brukade göra det, det är bara hans eget påstående)
- Hon ska ha lagt in kläder och väska i bakluckan i så fall (varför skulle hon göra det? Hon hade ingen stor väska och KJ:s bagageutrymme var oftast belamrat med grejer)
- Det ska ha varit rejäla blodfläckar på kläder/väska (Hennes väskor togs i beslag av polisen, enligt mamman var åtminstone den ena aldrig tvättad. Inga blodfynd på dessa väskor har rapporterats)
- Dessa blodfläckar ska dessutom ha avsatt besudlingar både på kanten, på mattan och på en påse som låg där (hur länge hade den legat i bilen kan man undra). Verkar det inte rätt osannolikt öht att ev. "blodiga kläder" inte hade hunnit torka?
- Borde inte KJ ha kommit ihåg om VB kommit med rejält blodiga kläder (vilket det ändå lär ha krävts för hur liten än blodmängden var så har jag svårt att se att bara några små blodfläckar på träningsbrallorna genom kontakt med bagagemattan/kanten skulle kunna avsätta så mycket)
- Likhunden ska ha gjort en total blindmarkering. Okej för att den ev. kan blanda ihop med andra dofter när den letar ute i naturen, men vad skulle ha kunnat ligga och dofta lik i KJ:s bagagelucka??? (NEJ, inte hunden - den kördes på en pulka ner till älven ca 200 m från bostaden)
- Teknikern ska ha helt fel i sina bedömningar om hur besudlingarna uppkommit.

En rad var och en för sig från rätt osannolika till väldigt osannolika saker här som alla måste vara uppfyllda för att din alternativa teori ska gå ihop sig. Det håller inte - så enkelt är det.

Jag vet inte om du noterade det - men advokaterna gav i praktiken "slaget om bakluckan" förlorat. De har insett det du vägrar inse: Det går inte att resonera sig ur det med någonting som inte blir foliehatteorier om näsblod i bakluckan, "karateskador" eller ondskefulla planteringsmördare. Det finns möjligen en liten chans att KJ kan gå fri från mordåtalet i hovrätten - griftefridsbrottet är han precis som åklagarna sa i sin plädering bunden till med mycket övertygande teknisk bevisning: Han körde den döda kroppen eller åtminstone delar av den i sin baklucka. Allt annat är bara trams att tro.
Citera
2013-11-26, 22:41
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedemiss
från The Foreigner"
"MB har, efter VB försvann, gjort sig av med sin grå/svart Nissan Terrano. "

Är ni inte lite överentusiastiska till det där vittnesmålet:

FUP 167

Citat:
Dessa skall ha sett en svart Nissan som stått
parkerad på parkeringen cirka två veckor efter att Missing People gjort fynden av
kroppsdelarna. Tore hade sin bil parkerad bredvid den svarta Nissan. Tore ska även ha sett en
person ligga på golvet mellan sätena i bilen. Personen var ljust klädd. Nils uppger att bilen
stod parkerad samma dag, alternativt dagen efter den ska ha iakttagits på Mjösjöberget.

Säga vad man vill om den ondskefulle karatemördaren: Att han skulle ha lyckats göra planteringar EFTER att kroppen hittats, den åtalade gripits och hans bil förts till polisstationen får man väl ändå se som omöjligt ens för detta ondskans genius.

Dessutom säger ingen något om att det skulle ha varit en Terrano. Jag får för övrigt intrycket av att det här vittnet Nils har en hel del fantasi och spekulationer; Kanske hade han tråkigt där han gick ensam och sjukskriven under våren. Känner faktiskt att jag tror lite mindre på mitt "sängspår" också när jag tänker på detta.

Vill någon gräva vidare så kan de ju se om det finns något förhör med pensionärerna Tore och Kerstin i slasken och se om de bekräftar Nils iakttagelser.
Citera
2013-11-26, 22:48
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag förstår inte hur likhundar kan användas i terräng om de reagerar på döda djur. Alla uppgifter som funnits hittills i tråden hävdar att likhundar bara reagerar på människor. Men, som sagt, hundar kan göra fel.

Det är skitsnack. likhunden Uno markerar endast på människolik. Det skulle vara helt meningslöst att använda en hund som markerade djurlik.
Det är som att använda en tryffelhund eller kantarellhund som markerar varenda skitsvamp i hela skogen (eller var man nu letar).
Citera
2013-11-26, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Dessa blodfläckar ska dessutom ha avsatt besudlingar både på kanten, på mattan och på en påse som låg där (hur länge hade den legat i bilen kan man undra). Verkar det inte rätt osannolikt öht att ev. "blodiga kläder" inte hade hunnit torka?

tröja med torkat blod läggs i bagaget, vatten spills över tröjan, blodfläck bildas, väska ställs på blodfläck i samband med utspillande av vatten, väska tas ur bagaget och snuddar på utvägen listen?

unos reaktion är en annan femma men väger inget i sig verkar det som. den lilla mängden blod skall inte heller kunna fälla nån. det verkar som kombinationen av ingenting har fått bli nånting.
Citera
2013-11-26, 22:59
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gileas
tröja med torkat blod läggs i bagaget, vatten spills över tröjan, blodfläck bildas, väska ställs på blodfläck i samband med utspillande av vatten, väska tas ur bagaget och snuddar på utvägen listen?

unos reaktion är en annan femma men väger inget i sig verkar det som. den lilla mängden blod skall inte heller kunna fälla nån. det verkar som kombinationen av ingenting har fått bli nånting.

Du tror alltså att intorkat blod från en tröja löstes upp av kallt vatten i bagaget.

Det är din mamma som tvättar dina kläder förstår jag.
Citera
2013-11-26, 22:59
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gileas

Återigen: Hela scenariot i sig är både långsökt och osannolikt. När sen alla som helst uppgifter om att det skulle ha funnits tröjor med stora blodfläckar öht, än mindre några som slängts in i KJ:s skräpiga bagageutrymme med eller utan en ryggsäck (som dessutom inte verkar ha haft något blod på sig, surprise surprise) saknas helt så blir det här bara ännu en teoretisk konstruktion utan all rimlighet. Eller tycker du på allvar att såna här spekulationer ska kunna konstitutera ett "rimligt tvivel"? För mig är det fullt i klass med pajaserierna i OJ Simpson-rättegången. Stor tur att inte KJ döms av en jury bestående av norrlänningar med AS-syndrom som ser rättegången som ett uttryck för en elak majoritets förföljelse av dem som grupp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in