2013-11-24, 22:23
Medlem
Moltas666s avatar
Med tanke på den annalkande vintern så kan man fråga sig vad som egentligen gäller...vad är vinterväglag?

Den gamla tolkningen löd så här...

Vinterväglag innebär snö, is eller frost på vägbanan och/eller angränsade vägar

Den här tolkningen fanns tidigare på polisens hemsida och på transportstyrelsens hemsida. Tittar man på däckföretags hemsidor är det fortfarande många som har kvar den här gamla tolkningen.

Den nya tolkningen lyder dock...

Vinterväglag anses råda när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Det är Polisen som avgör om det råder vinterväglag på platsen.

Dom här två tolkningarna skiljer sig åt. Att vägrenen också innefattas torde vara självklart men sen får man nog tänka till lite.

Den gamla tolkningen försvarades på så sätt att om man t ex körde på en saltad och isfri motorväg så ansågs det råda vinterväglag på motorvägen om det på motorvägsavfarten fanns is, frost eller snö.

Utgångspunkten för det resonemanget var ganska logisk...det är ju ganska bortkastat med en vinterdäckslag om den inte gäller för alla vägar man har för avsikt att köra på under resans gång.

Samtidigt kunde man helt lagligt starta sin resa på sommarvägar i Malmö (på sommardäck) men stanna i Jönköping om det visade sig att det rådde vinterväglag i Jönköping.

Den nya lagtexten säger att det råder vinterväglag om det förekommer snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Vad innebär någon del av vägen? Om det är sommarvägar på E6an i Malmö men snö på E6an i Helsingborg...innefattas det av uttrycket någon del av vägen? Får man köra med sommardäck i Malmö då?

En väg sträcker sig tills vägen tar slut. E6an i Malmö är samma väg som E6an i Helsingborg.

Hur tolkar ni lagtexten?
Senast redigerad av Moltas666 2013-11-24 kl. 22:28.
Citera
2013-11-24, 22:28
Medlem
Swexxs avatar
Tror nog snarare att de med "någon del av vägen" menar "någon del av vägbanan". Dvs om det finns lite isfläckar på vägrenen räknas det som att det råder vinterväglag på vägbanan. Jag tror inte att de bokstavligt talat menar "vägen" i lagtexten - isåfall borde det ju i praktiken innebära att det råder vinterväglag på E4 utanför Lund eftersom det är isigt på E4 genom Piteå.
Citera
2013-11-24, 22:56
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swexx
Tror nog snarare att de med "någon del av vägen" menar "någon del av vägbanan". Dvs om det finns lite isfläckar på vägrenen räknas det som att det råder vinterväglag på vägbanan. Jag tror inte att de bokstavligt talat menar "vägen" i lagtexten - isåfall borde det ju i praktiken innebära att det råder vinterväglag på E4 utanför Lund eftersom det är isigt på E4 genom Piteå.

Någon del av vägbanan borde egentligen vara ett bättre uttryck?

Det är också lite intressant att man tagit bort uttrycket...

och/eller angränsade vägar
Citera
2013-11-25, 17:18
Medlem
E6an verkar ju gå till Kirkenes och det är väl inte riktigt rimligt att man ska håll koll på väglaget i Nordnorge om man kör i Helsningborg.. Är nog vägbanan som avses?
Citera
2013-11-26, 10:59
Medlem
Puggens avatar
Det är i slutändan polisen som bestämmer vad som är vinterväglag eller inte.

Från Polisens hemsida. Framgår rätt klart och tydligt.

Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag ute, det vill säga om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. Tänk på att även vägrenen räknas till vägbanan.

Gör det enkelt för dig. Se till att ha vinterdäcken på med start 1 dec och framåt.
Citera
2013-11-26, 12:30
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puggen
Det är i slutändan polisen som bestämmer vad som är vinterväglag eller inte.

Från Polisens hemsida. Framgår rätt klart och tydligt.

Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag ute, det vill säga om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. Tänk på att även vägrenen räknas till vägbanan.

Gör det enkelt för dig. Se till att ha vinterdäcken på med start 1 dec och framåt.

Räknas en motorvägsavfart som en del av vägbanan?
Citera
2013-11-26, 12:53
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Räknas en motorvägsavfart som en del av vägbanan?

"Vägbanan definieras som de delar av väg man brukar åka bil på.

Körbana och vägren hör dit. Men ej, gångbana/cykelbana/refug/mittremsa."

Bo Göingberg,
Transportstyrelsen
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-vad-menas-med-vagbanan-39553

En motorvägsavfart bör väl räknas som en körbana?

(möjligtvis så har polisen samma bedömning som transportstyrelsen.)
Senast redigerad av miikos 2013-11-26 kl. 12:56.
Citera
2013-11-26, 13:20
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
"Vägbanan definieras som de delar av väg man brukar åka bil på.

Körbana och vägren hör dit. Men ej, gångbana/cykelbana/refug/mittremsa."

Bo Göingberg,
Transportstyrelsen
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-vad-menas-med-vagbanan-39553

En motorvägsavfart bör väl räknas som en körbana?

(möjligtvis så har polisen samma bedömning som transportstyrelsen.)

Fast begreppet vägbanan finns inte längre i texten hos polisen eller transportstyrelsen.

Frågan är...tillhör motorvägsavfarten samma körbana som motorvägen? En motorvägsavfart är en direkt fortsättning på motorvägen.

Kan man alltså köra på en snöfri motorväg (med sommardäck) samtidigt som det finns snö, is eller frost på anslutande motorvägsavfarter?
Citera
2013-11-26, 13:37
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Fast begreppet vägbanan finns inte längre i texten hos polisen eller transportstyrelsen.

Frågan är...tillhör motorvägsavfarten samma körbana som motorvägen? En motorvägsavfart är en direkt fortsättning på motorvägen.

Kan man alltså köra på en snöfri motorväg (med sommardäck) samtidigt som det finns snö, is eller frost på anslutande motorvägsavfarter?
Nån gång måste du av motorvägen, så vad för väglag som gäller på motorvägen är ju ointressant.
Tänkte jag skriva innan jag tänkte.

Frågan är väl bara aktuell under den tidsperiod man själv får avgöra om jag vill ha vinterdäck eller ej.
Citera
2013-11-26, 14:00
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Nån gång måste du av motorvägen, så vad för väglag som gäller på motorvägen är ju ointressant.
Tänkte jag skriva innan jag tänkte.

Frågan är väl bara aktuell under den tidsperiod man själv får avgöra om jag vill ha vinterdäck eller ej.

Du måste inte alltid av motorvägen. Om jag kör från Malmö till Lund (på motorvägen) så passerar jag ett antal motorvägsavfarter. Om vi antar att motorvägen är snöfri men avfarterna är isbelagda (vilket faktiskt inträffar ibland på vintern) och att jag tänkte passera Lund och istället stanna i ett litet samhälle strax efter Lund så kör jag på på motorvägen med sommardäck trots att angränsande vägar (avfarterna) är belagda med is.

Detta var förbjudet enligt den gamla skrivningen. Enligt den nya tolkningen så är det tillåtet.

Vad jag frågar mig är...vad är det som har föranlett våra myndigheter att ändra på detta?
Citera
2013-11-26, 14:01
Medlem
Lugini3s avatar
För att göra din plåga kort så är tolkningen ganska ointressant. Det finns två aspekter att betänka när det gäller vem som använder denna lagstiftning.
Från försäkringsbolagens aspekt så bryr dom sig sällan om faktiska omständigheter utan ligger du i perioden när du måste ha vinterdäck så kommer försäkringsbolaget vid eventuell olycka alltid att döma till din nackdel oavsett väglag. Alltså har du sommardäck vid en olycka så kommer du straffas för det oavsett om det är +10c samt snö och isfritt.
Om Polisen stannar dig så kommer dom vara lite mildare än försäkringsbolaget men även dom kommer döma dig snabbt om dom känner för det. Även om det inte finns någon is eller snö men är +3c kallt kommer dom räkna det som vinterväglag.
Citera
2013-11-26, 14:14
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugini3
Om Polisen stannar dig så kommer dom vara lite mildare än försäkringsbolaget men även dom kommer döma dig snabbt om dom känner för det. Även om det inte finns någon is eller snö men är +3c kallt kommer dom räkna det som vinterväglag.

Du har naturligtvis en länk som styrker ditt påstående?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in