2013-11-26, 09:20
Medlem
Flus avatar
Sture himself ska vara med i debatten ikväll. Leif verkar taggad nåt jävulskt!
Citat:
SVT tänker undvika en konfrontation mellan Sture Bergwall och Göran Lambertz.
- Sture har uttryckt önskemål om att slippa se fanskapet. Det har jag all förståelse för. Däremot kommer Lambertz att få träffa mig och det tror jag säkert att han ser fram emot. Jag ser fram emot att träffa honom naturligtvis. Det är inte var dag man kan betrakta en vettvilling som råkar vara justitieråd. Du får gärna citera mig, säger Leif GW Persson.

http://www.expressen.se/nyheter/quick-slapps-ut---for-tv-debatt/
Citera
2013-11-26, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Det viktiga kanske inte är att det är en biologisk process, utan det som kommer efteråt: Det finns skäl att tro att inlärning och utsläckning av rädslor är biologiska processer där uppsättningen av genvarianter spelar stor roll.

Det är ett rimligt antagande tycker jag, alternativet skulle vara att individuella skillnader i stort sett enbart styrs av miljö och det låter väldigt osannolikt.
Citera
2013-11-26, 09:48
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu

GL träffar SB öga mot öga för första gången? Tydligen ska det undvikas.

Hur sjutton bar de sig åt för att få igenom den permissionen?
Citera
2013-11-26, 09:49
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Om man ska ta GW riktigt på orden kan det ju omöjligt vara någon annan än SB som avses. Övriga medverkande har ju bara bidragit med varsitt delmoment.

Citat:
Ursprungligen postat av Flu

Va, var det inte Ståhle!? Personen som allting handlar om!
Citera
2013-11-26, 10:48
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Bara att det finns ett väldigt stort "MEN" i allt det här. SB säger att det här inte alls handlade om några inplanterade minnen som de suggererade fram. Han var fullt medveten om att allt han sa i dessa sessioner var rena lögner. Han har berättat om att när Ståhle undrade om han inte kanske hade några multipla personligheter, kunde SB direkt svara upp på beställningen, och konstruerade Ellington och några till. Så de här terapierna om att framkalla falska minnen är alltså inte tillämpliga här, alldeles oavsett att det är god forskning.

Å andra sidan är det väl än mer plågsamt för Ståhle. När hon trodde att hon skrev in sig i historieböckerna blev hon egentligen bara blåst. Och SB skrattade hela vägen till medicinskåpet.

Där vill jag faktiskt tillägga att den sk multipla personligheten sägs av Anna Dåderman vara biverkningar av benzo i övermått.

Senebatten är satt att vara en kvart.Är det inte lite väl kort tid?
Citera
2013-11-26, 11:35
Medlem
Jofs avatar
Men! När det kommer till frågan om det FORMELLA ansvaret för de felaktiga domarna i Sturemorden. Så är det inte någon expert, någon åklagare, någon psykolog, någon försvarsadvokat, någon åtalad eller någon polis som har det slutgiltiga ansvaret för hur det dömdes. Det är sist och slutligen domstolens ansvar.

Domstolen, eg. domstolarna missade bl a att göra som domstolen gjorde i Norge i Breivikfallet, att ta in flera expertvittnen, och därefter göra en egen bedömning av vilka experter man skulle lita på.

Eller har jag missat nått?

Nu ska vi se hur LGWP hanterar ansvars- och skuldfrågan. Vem han riktar sökljuset mot.
Kvast gjorde bara sitt jobb fick igenom sitt åtal, det är vad alla åklagares mål, så honom borde han hoppa över. Psykoterapeuterna gjorde allt vad dom kunde i god välmening, så vad då...

Nä. Domstolsväsendet klickade. Det ska inte blint hänvisa till expertvittnen. Det finns inga experter som är eniga i grunden.
Citera
2013-11-26, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Jo, du kan ha helt rätt med ditt Men:

Men.....jag menar att Sture i början av sin "erkännande-svit" aldrig i sin fantasi kunde ana att det faktiskt fanns så många kvalificerade Tokar i det här landet!!
NÄR han väl var igång med sina erkännanden och "fick all hjälp han behövde därmed" så fann han antagligen ingen väg ut ur dessa verkliga Galenskaper. Han satt liksom fast och inlåst i tåget - på väg på den ultimata avgrunden. En ren horror storry - för en svensk mentalpatient som var inlåst för att han skulle få Vård

Man får hoppas att Leif GW tar upp det väsentligaste i denna sak med Lambertz. Det som avslöjats att det sitter oskyldigt dömda i svenska fängelser, en sak som förnekas av honom och efterföljare på JK ämbetet.

Felaktigt dömda och oskyldigt dömda är en ovärdig hantering av människor i en rättsstat, där Lambertz suttit som en propp och undergrävt de ämbeten han sitter på. Ämbeten som hade som syften att vara en ventil som ska rätta till fel i systemet. Det är det allvarliga i denna sak, där Lambertz är direkt ansvarig, och det är en skada som inte går att reparera.

Som exempel kan nämnas Lambertz regelbundna telefonsamtal med B*lly B*tt, som Lambertz raljerar över. Men att som ledamot i HD, göra det han kan och ge prövningstillstånd, det sker inte.

Lambertz egna uppfattning att fel har begåtts, borde leda till att saken fått en rättslig prövning från den dag Lambertz hade den känslan. Nu lockar han till sig folk genom att vara hygglig, men förlänger allas plågor genom att det är en pågående rättsröta som aldrig reds ut i domstol.

När man analyserar det som skett så hamnar man åter igen vid det olyckliga att fri bevisprövning lätt kan bli frihet från bevis och underlåtenhet att värdera bevis ur juridiskt rättssäkert sätt.

Att folk är galna eller brottsliga är inte nytt, att folk påstår en massa och tror på utomjordingar och hokus pokus vet vi alla att det förekommer. Men det som är oacceptabelt är att denna diskussion pågår mot bättre vetande och att dessa stollar tas på allvar i våra domstolar, där de i bevisvärdering får status av "trovärdiga" vittnen.
Citera
2013-11-26, 12:08
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Va, var det inte Ståhle!? Personen som allting handlar om!

Det faktum att man fått med Bergwall i programmet innebär väl inte nödvändigtvis att det var honom GW avsåg?
Citera
2013-11-26, 12:21
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Det faktum att man fått med Bergwall i programmet innebär väl inte nödvändigtvis att det var honom GW avsåg?

Det var väl ganska tydligt att han avsåg Bergwall? Jag trodde dock att SVT skulle få nöja sig med ett besök på Säter.

Citat:
– Äntligen får jag skaka tass med honom, säger han till DT.

http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.6530922-gw-moter-bergwall-i-tv
Citera
2013-11-26, 12:30
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Det bör kunna fastställas med säkerhet efter programmet och med extremt stor sannolikhet redan innan. Det är i vart fall för mig svårt att tänka sig vem som skulle kunna vara med i programmet jämte SB och som i högre grad än denne passar in på beskrivningen "personen allt handlar om".
Citera
2013-11-26, 12:32
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Det var väl ganska tydligt att han avsåg Bergwall? Jag trodde dock att SVT skulle få nöja sig med ett besök på Säter.

Citat:
– Äntligen får jag skaka tass med honom, säger han till DT.

http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.6...-bergwall-i-tv

Jag tycker inte att det var tydligt och det blir inte tydligare av din länk eftersom det inne i artikeln står:

Citat:
Det ska bli bra. Äntligen får jag skaka tass med honom, kan jag känna, säger Sture Bergwall om att få träffa Leif GW Persson.
(min fetning)
Citera
2013-11-26, 12:35
Medlem
UT64s avatar
Kraftig felpost tidigare

Dan Josefsson intervjuades i svt morgon idag och gjorde ett mycket gott intryck.
Psykolog Sven Å Cristiansons karriär är sannolikt slut efter detta.
Alltid trevligt att ett och annat huvud stryker med i denna historia.
Senast redigerad av UT64 2013-11-26 kl. 12:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in