2013-11-26, 11:04
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aranea2

Intressant att höra lite mer om personen, det är just lite sådana har karaktärsinlägg som jag tycker varit förvånansvärt få tidigare. Om jag förstått dig rätt så har du umgåtts med RO på högskolan, men inte tidigare. Du känner inte till om han exempelvis umgicks med bekanta från tiden då han växte upp eller under gymnasietiden även senare. Det går ju inte att utesluta att han träffat nån gammal kompis under kvällen som han kanske inte umgicks regelbundet med.
Jag förstår att det på din beskrivning låter som helt omöjligt att han varit skyldig, men med "fel" umgänge och under alkoholinflytande så skulle kan kanske ändå kunnat vara närvarande då brotten begicks?

Du säger att han inte är den som ringer, men jag undrar ändå hur säker man kan vara på det. Det går att förställa rösten, eller lägga en tröja eller något över telefonluren.
Citera
2013-11-26, 11:05
Medlem
Timjan256s avatar
Citat:
Vill bara klargöra några saker då det spekuleras ganska mycket om att RO skulle vara kriminell, våldsam mm. Jag känner honom och umgicks med honom under hans skoltid på högskola. Jag har aldrig sett honom arg eller våldsam. Han passar mycket dåligt in på en obalanserad kille som vill råna någon eller som skulle vilja skada någon oavsett eventuella förolämpningar eller andra provokationer. Han var knappast i behov av att råna någon för att få pengar. Han har alltid haft gott om pengar. Så bara tanken på att han skulle få för sig att råna någon känns helt absurd.

Han har aldrig burit kniv och jag kan inte ens se det framför mig att han skulle gå runt med en morakniv. De vänner han var ute med den kvällen borde dessutom ha registrerat att han bar omkring på en stor kniv, vilket de inte la märke till.

RO är mycket intelligent och spekulationer om att han skulle använda droger eller befatta sig med kriminella är helt felaktiga. Sina studier har han klarat av utan hjälp av droger. Enligt mig är han den där lite nördiga och mycket blyga killen som aldrig skulle få för sig att skada någon annan.

Polisen skulle aldrig plocka in honom om de inte hade hittat hans DNA-på kniven. Han måste ha kommit i kontakt med kniven på ett eller annan sätt.
Har du några ideér hur det kan ha gått till?
Vet du om han hade grå jacka vid den tiden?
Senast redigerad av Timjan256 2013-11-26 kl. 11:07.
Citera
2013-11-26, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Men vad i hela friden skulle ** behöva kryptera? Nån 17 år gammal info lär han knappast ha kvar, och vilken nutida info om mordet skulle han ha lagrat?

Många IT-kompetenta kör med fulldiskkryptering av datorn, oavsett om de sysslar med något fuffens eller inte. Det minimerar de potentiella följderna av en stöld, och gör det mindre problematiskt att kassera hårddiskar.
Citera
2013-11-26, 11:10
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timjan256
Polisen skulle aldrig plocka in honom om de inte hade hittat hans DNA-på kniven. Han måste ha kommit i kontakt med kniven på ett eller annan sätt.

Inget tyder på att det finns DNA-bevisning. Försvarsadvokaten sa ju också att DNA eller teknisk bevisning saknas. Hur skulle de förrsten fått hans DNA om han är tidigare ostraffad, har de smygit runt på BVC och smygtopsat hans barn kanske?

Sannolikt har han ju topsats i samband med anhållandet, men de resultaten kan inte vara klara än, kanske under denna veckan.
Citera
2013-11-26, 11:12
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Vilket stödjer min hypotes, mördaren träffade BO på festen och retade sig på honom, BO gick hem mördaren får tag i ngn tvivelaktig snubbe på grillen (uppringaren). "Du får 1000 spänn om du hjälper mig med en snubbe". Mördaren och uppringaren jagar ifatt BO som går längs Valhallavägen, BO flyr in på ridskolan. Uppringaren har med sig kniven som mördaren tar över. Det ballar ur och det blev plötsligt inte värt 1000 spänn, uppringaren flyr och blir uppringaren, vill inte bli inblandad mer då det var hans kniv. Uppringaren är identifierad och såklart nervös idag. Han känner inte mördaren sen tidigare.

Ska det behöva ta 17 år att förstå detta? Mördaren fanns i BOs närhet.
/Provokatör
Ditt resonemang känns rimligt, men det skulle även kunna vara så att det var i kön till korvkiosken som han retade upp nån. Som jag minns det så kunde det vara rätt gruffigt i kön på sena nattkröken (det var iofs på 70-talet, men det är väl inte bättre idag?).

Men viktigare: Låter det inte helt orimligt att RO skulle ha anlitat en medhjälpare för en tusenlapp och sedan själv använt sånt övervåld? Han verkar ju inte alls vara den sortens som vare sig skulle fundera på, eller klara av, en sån sak.
Citera
2013-11-26, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mula
Inget tyder på att det finns DNA-bevisning. Försvarsadvokaten sa ju också att DNA eller teknisk bevisning saknas. Hur skulle de förrsten fått hans DNA om han är tidigare ostraffad, har de smygit runt på BVC och smygtopsat hans barn kanske?

Sannolikt har han ju topsats i samband med anhållandet, men de resultaten kan inte vara klara än, kanske under denna veckan.

Jag utgår ifrån att han varit föremål för hemliga tvångsmedel en längre tid. Troligen har han pratat brevid mun...
Citera
2013-11-26, 11:16
Medlem
Lemmy666s avatar
Citat:
Vill bara klargöra några saker då det spekuleras ganska mycket om att RO skulle vara kriminell, våldsam mm. Jag känner honom och umgicks med honom under hans skoltid på högskola. Jag har aldrig sett honom arg eller våldsam. Han passar mycket dåligt in på en obalanserad kille som vill råna någon eller som skulle vilja skada någon oavsett eventuella förolämpningar eller andra provokationer. Han var knappast i behov av att råna någon för att få pengar. Han har alltid haft gott om pengar. Så bara tanken på att han skulle få för sig att råna någon känns helt absurd.

Han har aldrig burit kniv och jag kan inte ens se det framför mig att han skulle gå runt med en morakniv. De vänner han var ute med den kvällen borde dessutom ha registrerat att han bar omkring på en stor kniv, vilket de inte la märke till.

RO är mycket intelligent och spekulationer om att han skulle använda droger eller befatta sig med kriminella är helt felaktiga. Sina studier har han klarat av utan hjälp av droger. Enligt mig är han den där lite nördiga och mycket blyga killen som aldrig skulle få för sig att skada någon annan.

RO har en förmåga att bli ganska rejält berusad när han väl dricker vilket gör honom mer eller mindre osammanhängande innan han slutligen ger upp och tar sig hem. Han är otvivelaktigt INTE ringaren. Hans röst matchar inte alls. Vid den tiden på morgonen borde han ha haft större svårigheter med att ens lyckas ringa 112. Att han dessutom efter en natts festande skulle ha varit kapabel att hugga ner någon finner jag högst osannolikt, det mest troliga är att han själv skulle få kniven i sig.

RO blir dessutom mycket glad och uppspelt av alkohol och tar mycket lite på seriöst allvar. Att han skulle få för sig att följa efter någon, vilket skäl den än må vara, känns också helt absurt.

Nu är jag partisk och tillhör de där vännerna som bara inte kan tänka mig att han skulle kunna begå ett våldsdåd. Det erkänner jag. Tanken att han skulle ha kunnat utföra dådet är mycket svårt att ta till sig och det går inte att göra annat än att utgå ifrån att polisen har gjort ett misstag.

Anledningen till att några har tagit bort honom som vän på sin Facebook är inte för att de tar avstånd från honom. Några har blivit uppringda av pressen och några har blivit uthängda som ridskolemördarens vänner. De har tagit bort honom som vän för att pressen inte ska ringa och för att slippa bli uthängda då vi alla mår mycket dåligt av detta. Ingen av oss tror att han är eller var kapabel att utföra dådet. Det rimmar mycket illa med hans personlighet.

Det är ju knappast första gången kompis/anhörig uttalar sig så om Gm som sedan blir dömd för väldigt grova brott.Det visar ju bara hur lite man vet om en människa man tror att man känner.Sen är nog alla människor kapabla till fruktansvärda saker i en given situation.
Citera
2013-11-26, 11:19
Medlem
Citat:

RO har en förmåga att bli ganska rejält berusad när han väl dricker vilket gör honom mer eller mindre osammanhängande innan han slutligen ger upp och tar sig hem. Han är otvivelaktigt INTE ringaren. Hans röst matchar inte alls. Vid den tiden på morgonen borde han ha haft större svårigheter med att ens lyckas ringa 112. Att han dessutom efter en natts festande skulle ha varit kapabel att hugga ner någon finner jag högst osannolikt, det mest troliga är att han själv skulle få kniven i sig.

RO blir dessutom mycket glad och uppspelt av alkohol och tar mycket lite på seriöst allvar. Att han skulle få för sig att följa efter någon, vilket skäl den än må vara, känns också helt absurt.

Nu är jag partisk och tillhör de där vännerna som bara inte kan tänka mig att han skulle kunna begå ett våldsdåd. Det erkänner jag. Tanken att han skulle ha kunnat utföra dådet är mycket svårt att ta till sig och det går inte att göra annat än att utgå ifrån att polisen har gjort ett misstag.

Anledningen till att några har tagit bort honom som vän på sin Facebook är inte för att de tar avstånd från honom. Några har blivit uppringda av pressen och några har blivit uthängda som ridskolemördarens vänner. De har tagit bort honom som vän för att pressen inte ska ringa och för att slippa bli uthängda då vi alla mår mycket dåligt av detta. Ingen av oss tror att han är eller var kapabel att utföra dådet. Det rimmar mycket illa med hans personlighet.

Intressanta uppgifter. Angående att ta bort Facebookvänner i ett sånt här läge så ser jag det som ganska naturligt att man helt enkelt vill undvika det stora mediala intresset och annan nyfikenhet, men vissa vill gärna försöka fantisera ihop mer dramatiska förklaringar.

Det här fallet är förbryllande. Å ena sidan polisen som verkar vara så säkra, i vart fall har det låtit så på Leif GW Persson och åtalet angav ju också 'sannolika skäl'. Å andra sidan ser man en fin karriär, både angående studier och yrkesliv, någon som verkar ambitiös och som inte förekommer i brottsregistret. Till detta så fogas det du skriver.

Visst är vänner och närstående partiska och visst kan även den vänligaste människan ha begått misstag, även ett grovt våldsbrott. Men man undrar en hel del över vad polisen har för underlag, det stämmer inte med sådant LGW har sagt tidigare (t ex småkriminell).
Senast redigerad av Brottsfall 2013-11-26 kl. 11:34.
Citera
2013-11-26, 11:28
Medlem
Provokatörs avatar
Det kan vara så att dom har nya vittnesuppgifter, någon som hört någon prata bredvid munnen, det kan vara uppringaren eller någon som hört uppringaren, det kan även vara någon närstående till MGM som har nya uppgifter, varför inte hans fru, eller en vännina till hans fru?

Nu behöver dom 4 veckor att slutföra fupen (minst) och lägga alla bitar i pusslet.

Angående karaktärsvittnen så har konstigare saker hänt än att världens trevligaste kille spårat ut inför en oförstående bekantskapskrets.

/Provokatör
Citera
2013-11-26, 11:30
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Men man undrar en hel del över vad polisen har för underlag.
Man får ju inte helt utesluta att RO faktiskt har gjort det.

Men personligen tycker jag det känns betydligt troligare att "bevisen" kommer att visa sig betydligt svagare än vad rubriceringen "sannolika skäl" antyder. T ex kan det vara

- Vittnen som sett RO på mordplatsen. Men då kan det ju vara GM som felaktigt angivit RO. Eller utomstående vittnen som sett RO springa från platsen.

- RO som på nån fest eller så berättat att han gjort det. Men det kan ju visa sig ha varit ett dåligt skämt.

- Polisen kan ha hittat någon av PHs ägodelar hos RO. Men det betyder ju inte automatiskt att det är RO som plockat den direkt av PH.

- Fingeravtryck eller andra spår av RO i telefonkiosken. Men att RO ringt betyder ju inte automatiskt att han är mördaren.

- Inlägg på någon sajt där RO bekänner dådet. Men måste det betyda att det är sant? Vi som är aktiva här på Flashback vet hur mycket konstigt som skrivs. Och hur många är det egentligen som tagit på sig Palmemordet? 100+?

Det enda som jag kan komma på som är litet mer besvärande är om ROs fingeravtryck hittats på kniven eller slidan. (Det är ju inte DNA-spår, och därmed är det en möjlighet). Det knyter RO till just kniven/slidan. Men måste det betyda att han är mördaren?
Citera
2013-11-26, 11:34
Medlem
Douche-chills avatar
Efter att ha tagit del av beskrivningar av den misstänktes person, bakgrund och hela livsstil så står det ju klart att om RO verkligen visar sig vara mördaren så handlar det om en ordentlig statistisk anomali. Brottets otroligt våldsamma natur, den kyla som krävs för att kunna uthärda livet efteråt (utan att ens ha en kriminell livsstil i övrigt) ihop med RO´s timida och välartat beskrivna natur – går inte särskilt bra ihop.

Börjar tänka att polisen nog kan ha tagit in fel person här.
Citera
2013-11-26, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mula

Nu är du fånig. Han kan t ex ha varit blodgivare eller lämnat ett cellprov om han är född innan 1974. Är han född efter 1974 finns hans DNA registrerad iochmed att man tog ett blodprov på BB och smetade på ett papper som sedan arkiverades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in