• 1
  • 2
2013-11-25, 00:05
Medlem
Har en fråga om detta med gamla mynningsladdade svartkruts vapen..
Har sett ett antal artiklar om folk som sysslar med svartkrutsskytte med vapen som är antika/licensfria.
Hur "effektivt" är egentligen ett dylikt vapen om vi antar att det är fullt funktionellt? Har sett allt från revolvrar som skjuter flera skott samtidigt till "studsare".. Är det möjligt att jaga med ett sådant gammalt gevär/revolver? Skulle man kunna skjuta en älg eller ett mindre djur med en dylik gammal bössa? Hur är precisionen? Vet att det finns tabeller för det med krut osv har drt någon betydelse för anslagskraften? Folk säger ju att många av dessa vapen är fullt skjutdugliga. .. vore mkt intressant att få det klarlagt.

Sedan har jag en sista fråga, såg en affär som sålde både nya och gamla vapen hade en sektion för antika vapen, det såldes bl a navy colt nästan nya revolvrar från ca 1865. Vet att det inte behövs licens för vapen ej är anpassade för gastät enhetspatron och är tillverkad innan 1890. En av dessa revolvrar en colt med lång pipa tror att det var en navy från 1860, mynningsladdad slaglås krävde man licens för.. varför? Exakt likadana såldes utan och den var mynningsladdad, slätborrad och slaglås samt tillverkad före 1890.. det verkade vara korrekt från affärens sida.. nån som kan förklara? ...

Tack på förhand! :-)
Citera
2013-11-25, 07:22
Medlem
Du kan redan huvudreglerna, d v s äldre skjutvapen som ligger utanför vapenlagens bestämmelser kan köpas, säljas och ägas utan restriktioner eller kontroll från samhällets sida, de betraktas inte ens som vapen enligt lagens bokstav.

Nytillverkade repliker av äldre vapen är däremot licenspliktiga enligt: "efter 1890-regeln". Dessa nytillverkade vapenrepliker är mycket vanliga på marknaden och förekommer allmänt bland skyttar som tävlar i klasser avsedda för svartkrutsvapern. Det kan ha varit en sådan sak du såg hos vapenhandlaren.

Man har åtminstone sedan 1700-talet bedrivit organiserade jakter på alla i Sverige förekommande vilda djur, inklusive björn, älg och varg mm, med mynningsladdade jaktgevär, oftast studsare, d v s räfflade gevär. Från början med flintlås och flintsnapplås, därefter under 1800-talet med slaglås. Dessa gamla jaktstudsare och motsvarande hagelgevär var mycket effektiva, dock inte lika effektiva som dagens moderna repetervapen. Även slaglåsrevolvrar i originalutförande från 1800-talet är effektiva och funktionella - en förutsättning är förstås att vapnet är i gott skick.

Jag tror inte att det utan vidare är tillåtet att skjuta med dessa antika originalvapen hur som helst. Jag tror det måste ske i organiserad form med någon form av tillstånd (licens).

Detta fria skytte som trots allt förekommer med licensfria antika vapen kommer antagligen att kriminaliseras i framtiden. För varje skjutning som inträffar bland gangsterslynglarna i Gbg, Malmö m fl platser där insmugglade moderna vapen har använts, har samhället hittills reagerat med skärpta vapenlagar. Enligt en artikel i SvD 22 oktober håller nu EU på att koka ihop nya vapenlagar där man hoppas kunna skärpa bestämmelserna för t ex antika vapen, luftvapen och vapensamlande, samt införa förbud att sälja antika vapen och luftvapen etc via internet.
Citera
2013-11-25, 14:09
Medlem
Rickenbacker69s avatar
De funkar exakt lika bra som nyare vapen, det är bara det att slaglåsvapen är mycket krångligare att handskas med och klickar lite oftare. Oftast har de inte heller räfflad pipa, och använder rundkulor, så precisionen på längre avstånd (mer än 5-10 meter) är inget att hänga i julgran.

Den revolver du såg om krävde licens var en nytillverkad kopia. Det finns gott om dem, och de kostar en tiondel av original. Eftersom de är tillverkade efter 1890 kräver de dock, av någon outgrundlig anledning, licens precis som vapen av modernare modell.
Citera
2013-11-25, 14:56
Medlem
Sinkomiess avatar
Vad gäller kraften i mynningsladdade vapen är de betydligt svagare än moderna vapen, och precisionen är i regel mycket sämre, framförallt på längre avstånd. Men trots det ska man inte underskatta dem på något sätt, tex att säga att det vore skräp eller motsvarande.

Jag har kronat ett av mina slätborrade slaglåsgevärs kulor till 280 meter/sekund. Räknar jag då att rundkulan väger 34 gram blir då mynningsenergin ca 1300 joule. Som jämförelse har min älgstudsare en utgångshastighet på 930 meter/sekund och en mynningsenergi på upp till 5000 joule, och enligt reglerna skall ett gevär kunna uppnå minst 2000 eller 2500 joule beroende på kulvikt för att få användas till klass1 jakt, dvs tex älg. Till på detta tappar slaglåsgevärets kula väldigt snabbt hastighet och energi. Jag vet inte hur fort kulan går på 100 meter, men gissningsvis rör det sig då bara om några hundra joule i anslag vid det laget.

Ser man det på detta vis, kan man tycka att slaglåsgeväret är väldigt mesigt, och enligt lagen är det ju faktiskt helt otillräckligt för tex älgjakt. Dock, har det nog dräpts bra många älgar med sådana vapen, och även om det på pappret ser svagt ut, skulle inte jag vilja stå i vägen för en 34 grams dank som kommer farandes. Om min moderna studsare skulle sägas leverera dödliga stilettstick är nog slaglåsgevärets rundkula att jämföra med att bli slagen hammare - inte alls lika stilfullt, men fullt så dödligt, oavsett om man är älg eller människa.

Vad gäller träffsäkerheten beror det mycket på gevär, men också laddning. Man kan tex med ett slätborrat vapen kan man inte räkna med att träffa samma ställe på tavlan varje gång då varje kula kommer beté sig individuellt, men för rent praktiskt skytte, tex älgjakt som den begav sig för 150 år sedan, är det fullt dugligt på 50 meter eller kanske mer. Sedan finns det ju såklart räfflade gevär (och pistoler) och då ökar ju precisionen därefter. Jag sköt tex hyggligt på 300 meter med mitt Wredesgevär tidigare, och det går att skjuta på teoretiskt vilket avstånd som helst, det kräver bara talang och kunskap av skytten.

Vad gäller revolvrar och pistoler så har jag hört jämförelsen att en stor .44 kalibers svarkrutsrevolver i kraft kan jämföras med en modern, liten snubbnosad .38 flickrevolver. Jämförelsen är nog knappast särskilt vetenskaplig och 100% korrekt, men den ger en ganska god fingervisning om vad man talar om. Och tänker man efter gör det nog ganska ont att bli skjuten med en liten flickrevolver också..
Citera
2013-11-25, 21:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Du kan redan huvudreglerna, d v s äldre skjutvapen som ligger utanför vapenlagens bestämmelser kan köpas, säljas och ägas utan restriktioner eller kontroll från samhällets sida, de betraktas inte ens som vapen enligt lagens bokstav.

Nytillverkade repliker av äldre vapen är däremot licenspliktiga enligt: "efter 1890-regeln". Dessa nytillverkade vapenrepliker är mycket vanliga på marknaden och förekommer allmänt bland skyttar som tävlar i klasser avsedda för svartkrutsvapern. Det kan ha varit en sådan sak du såg hos vapenhandlaren.

Man har åtminstone sedan 1700-talet bedrivit organiserade jakter på alla i Sverige förekommande vilda djur, inklusive björn, älg och varg mm, med mynningsladdade jaktgevär, oftast studsare, d v s räfflade gevär. Från början med flintlås och flintsnapplås, därefter under 1800-talet med slaglås. Dessa gamla jaktstudsare och motsvarande hagelgevär var mycket effektiva, dock inte lika effektiva som dagens moderna repetervapen. Även slaglåsrevolvrar i originalutförande från 1800-talet är effektiva och funktionella - en förutsättning är förstås att vapnet är i gott skick.

Jag tror inte att det utan vidare är tillåtet att skjuta med dessa antika originalvapen hur som helst. Jag tror det måste ske i organiserad form med någon form av tillstånd (licens).

Detta fria skytte som trots allt förekommer med licensfria antika vapen kommer antagligen att kriminaliseras i framtiden. För varje skjutning som inträffar bland gangsterslynglarna i Gbg, Malmö m fl platser där insmugglade moderna vapen har använts, har samhället hittills reagerat med skärpta vapenlagar. Enligt en artikel i SvD 22 oktober håller nu EU på att koka ihop nya vapenlagar där man hoppas kunna skärpa bestämmelserna för t ex antika vapen, luftvapen och vapensamlande, samt införa förbud att sälja antika vapen och luftvapen etc via internet.

Jag förstår inte varför myndigheterna måste vara inne och peta i det här med antika vapen. Jag bävar inför den dagen då gamla fina 1700- och 1800-talsvapen av flintlås och slaglåsmodell går till destruktion för att de blir omöjliga att överlåta. Kriminella använder inte dessa vapen (av naturliga orsaker) och det är verkligen inget problem. Jag kan inte ens påminna mig om att jag läst någonsin att någon blivit mördad eller ihjälskjuten med ett antikt vapen. Sen att det GÅR att skjuta ihjäl någon med en gammal musköt tycker jag är ganska irrelevant. Det GÅR att hugga ihjäl någon med en morakniv från Biltema också. Betyder det att alltid som är spetsigt också ska förbjudas?

Vad står det i lagförslaget egentligen?
Citera
2013-11-26, 00:12
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag förstår inte varför myndigheterna måste vara inne och peta i det här med antika vapen. Jag bävar inför den dagen då gamla fina 1700- och 1800-talsvapen av flintlås och slaglåsmodell går till destruktion för att de blir omöjliga att överlåta. Kriminella använder inte dessa vapen (av naturliga orsaker) och det är verkligen inget problem. Jag kan inte ens påminna mig om att jag läst någonsin att någon blivit mördad eller ihjälskjuten med ett antikt vapen. Sen att det GÅR att skjuta ihjäl någon med en gammal musköt tycker jag är ganska irrelevant. Det GÅR att hugga ihjäl någon med en morakniv från Biltema också. Betyder det att alltid som är spetsigt också ska förbjudas?

Vad står det i lagförslaget egentligen?

Det är väl som med massa annat, det viktiga är att diverse personer kan VISA att de gör NÅGOT. Sedan spelar det ingen större roll hur det ser ut när man skrapar lite på ytan. Ungefär samma sak som när polisen skriver att man förstört x antal kulgevär, hagelgevär och pistoler under vapenamnestin, utan att tex göra skillnad på ett kulgevär modell AR15 av illegalt ursprung och en flintlåsmusköt m1747.
Citera
2013-11-26, 11:50
Medlem
jag vet inte hur förslaget om ny vapenlag kommer att utformas. Det är Cecilia Malmström som från svensk sida håller i saken. Samordning mellan EU-länderna är ett önskemål. Minskat privat vapenägande är ett starkt önskemål från de mellaneuropeiska EU-länderna. Skärpta regler kring antika vapen, är ett särskilt uttalat önskemål från EU, enligt artikeln.

Jag vet också att åtskilliga vapenhandläggare (hos polisen) som följer vad som händer på nätet, inte minst handeln med svartkrutsvapen på Tradera (som nu förvisso har upphört). Men innan dess bedrevs handel med skjutvapen för licensfritt skytte under propagandanässiga former. Vapnen bjöds ut öppet tillsammans med kulor och tändhattar etc. Inte sällan handlade det om "antikiserade" replikavapen. Jag brukar besöka Militariamässan i Solnahallen, där förekommer också antikbehandlade replikavapen som säljs öppet.

Man ska inte underskatta 1700-talets jaktvapen. Flera av Adolf Fredriks stora jakter finns dokumenterade. Det var väldiga arrangemang där mängder med drevkarlar drev ihop massor av djur av alla slag - stora och små - rubbom som stubbom - som drevs in i en nogsamt inhägnad hage, byggd som en säck, där kung AF och hans följe på mångas dussin skyttar sköt ihjäl att som rörde sig - från björnar, vargar och älgar till smådjur som harar och allt som annat hade råkat fastnat i den trattliknande säcken. På livrustkammaren finns en del av dessa vapen utställda och mycket sevärd är den väldiga vapensamling från 1600-talet och framåt som finns på Skokloster slott i Uppland.
Citera
2013-11-26, 17:01
Medlem
Bergakungens avatar
Lugna sig nu, alla:

Anledningen till att "historiska skyttar" (det kanske t o m heter så?) använder nytillverkade vapen beror ju på att de antika vapnen har ett antikvitetsvärde, inte blir mer värda om de används och att de har en osäker historik och kan vara farliga enkom pga hög ålder och okänd underhållstatus. Då tillverkar man nya "gamla" vapen, och intet ont i detta. Men att nytillverkade skjutvapen som mycket väl duger till att fälla en björn, har ett licenskrav är inte särskilt upphetsande i sammanhanget.

Att antikviteterna möjligen kan brukas i olämpliga syften kan man förmodligen leva med, så kriminellt lämpliga är de inte. Men licensreglerna handlar ju inte bara om att förbjuda ett vapen, utan om att tillåta det, bara det finns ett rimligt syfte och att förvaringsreglerna upprätthålls. Här är ju skillnaden mellan en förtorkad, kanske trasig piistol eller musköt från 1700-talet, och en kopia av ett väloljat, med nödig ammunition försett vapen som begriplig.
Citera
2013-11-26, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HgF

.

Är väl som allt annat skytte, markägarens tillstånd (har du jakträtt så har du automatiskt tillstånd) att det sker med säkerhet i åtanke och ej inom planbelagt bebyggelse
Citera
2013-11-26, 19:08
Medlem
BallsMans avatar
Har haft en (nytillverkad, licenspliktig) Ruger svartkrutsrevolver, och sålde den efter 2-3 månader.

Jämfört med moderna pistoler är svartkrutsvapen ren skit.

Tändhattarna klickar/failar/kläms fast i trumman som roterar, kulan... bokstavligt talat en rund kula, träffar inte där man vill ha den på 20+ meter. Med mera... med mera.

Vad det gäller anslagskraft vet jag inte, men visst händer det grejer när en rund blykyla i kaliber .45 träffar något... som en "mini-kanonkula".

Mjae, de gamla har fel.. saker och ting var inte alltid bättre förr.
Citera
2013-11-26, 19:13
Medlem
StuGs avatar
Intressant klipp med allas vår R Lee Ermey
http://www.youtube.com/watch?v=7b0-d...D6817EDF335666
Citera
2013-11-26, 19:39
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG