Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Jag tror jag får börja med lite mer basic angående logiskt förfarande inom filosofin.
Om man sätter upp premisser som kan sägas vara sanna så kan man dra en slutsats om man följer vissa regler(kolla upp deduktion inom filosofin).
Har man följt reglerna samt om premisserna är sanna så måste också slutsatsen vara sann. Oavsett om det visar på en slutsats som är 'icke-önskvärd' så måste man acceptera att den är sann.
När kommer dina "sanna premisser" i så fall. Allt du hittills har gjort är att insinuera att dina premisser är "sanna" från ditt eget subjektiva underlag.
Citat:
De premisser jag anfört är:
P1:Universum har börjat existera
P2:Allt som börjar existera har en orsak
S:Universum har en orsak.
1/ Universum har börjat existera från dom observerbara initella villkoren. Ja.
2/ Det hjälpar inte att du bara upprepar detta. Din kausalitets-'förklaring' är fortfarande lika dålig som när du första gång trasslade dig in i ditt långa resonemang.
3/ Vet du ingenting om, eftersom dina premisser är trams.
Citat:
Att jag säger att orsaken därmed är icke-materiell beror på att universum per definition innehåller all materia, rumtiden, energin och alla naturlagar. Därför måste orsaken vara icke-materiell.
Alltså ett cirkelargument baserat på att din special-logik om kausalitet är korrekt.
Citat:
Min andra variant säger:
P1:All materia har en början.
P2:Alla orsakers första orsak har ingen egen början.
S:Materia kan inte vara alla orsakers första orsak.
Alltså måste den första orsaken vara icke-materiell.
En ändrat semantisk kosmetik gör det inte annorlunda.
Citat:
Eftersom logiken är giltig måste någon premiss i båda fallen motsägas.
När presenterar du denna 'logik'?