2013-11-24, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baylife

Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Att materian har en början har ingen motsagt än så länge.
Okej. Då motsätter jag mig det nu då.

Ok då kan du förkasta slutsatsen också. Varsågod. Du vinner debatten.
Citera
2013-11-24, 14:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag tror jag får börja med lite mer basic angående logiskt förfarande inom filosofin.

Om man sätter upp premisser som kan sägas vara sanna så kan man dra en slutsats om man följer vissa regler(kolla upp deduktion inom filosofin).

Har man följt reglerna samt om premisserna är sanna så måste också slutsatsen vara sann. Oavsett om det visar på en slutsats som är 'icke-önskvärd' så måste man acceptera att den är sann.

När kommer dina "sanna premisser" i så fall. Allt du hittills har gjort är att insinuera att dina premisser är "sanna" från ditt eget subjektiva underlag.

Citat:
De premisser jag anfört är:

P1:Universum har börjat existera
P2:Allt som börjar existera har en orsak
S:Universum har en orsak.

1/ Universum har börjat existera från dom observerbara initella villkoren. Ja.

2/ Det hjälpar inte att du bara upprepar detta. Din kausalitets-'förklaring' är fortfarande lika dålig som när du första gång trasslade dig in i ditt långa resonemang.

3/ Vet du ingenting om, eftersom dina premisser är trams.

Citat:
Att jag säger att orsaken därmed är icke-materiell beror på att universum per definition innehåller all materia, rumtiden, energin och alla naturlagar. Därför måste orsaken vara icke-materiell.

Alltså ett cirkelargument baserat på att din special-logik om kausalitet är korrekt.

Citat:
Min andra variant säger:

P1:All materia har en början.
P2:Alla orsakers första orsak har ingen egen början.
S:Materia kan inte vara alla orsakers första orsak.

Alltså måste den första orsaken vara icke-materiell.

En ändrat semantisk kosmetik gör det inte annorlunda.

Citat:
Eftersom logiken är giltig måste någon premiss i båda fallen motsägas.

När presenterar du denna 'logik'?
Citera
2013-11-24, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

1/ Universum har börjat existera från dom observerbara initella villkoren. Ja.

Citat:
P1:Universum har börjat existera = ✔

Citat:

Citat:
P2:Allt som börjar existera har en orsak

2/ Det hjälpar inte att du bara upprepar detta. Din kausalitets-'förklaring' är fortfarande lika dålig som när du första gång trasslade dig in i ditt långa resonemang.

Så du menar att det inte är omöjligt att någonting kan börja existera utan orsak? Kan du utveckla det?

Citat:
3/ Vet du ingenting om, eftersom dina premisser är trams.

Du låter fortfarande arg.
Citera
2013-11-24, 15:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Så du menar att det inte är omöjligt att någonting kan börja existera utan orsak? Kan du utveckla det?

Det finns ingen anledning till att jag skall "utveckla" en strawman du har skapat.

Kan du inte försöka koncentrera dig på din egen flaskhals omkring kausalitet, istället för att flaxa omkring i ett meningslöst kryphåls-sökande.
Citera
2013-11-24, 22:04
Medlem
Cloviuss avatar
Skulle det vara i sin ordning om jag ber om en kort presentation av vad tråddeltagarna anser vara det starkaste beviset för att G-d existerar?

Det är inte min mening att kapa tråden eller att avbryta pågående dialoger.
Jag har endast en stilla förhoppning att detta kan leda till nya infallsvinklar, argument samt dialoger.
Kanske till och med en liten höjning i debattnivån...

Bonus om bevisen inte finns med på denna lista:

Index to Creationist Claims
http://www.talkorigins.org/indexcc/list.html

Edit*stavfel*
Senast redigerad av Clovius 2013-11-24 kl. 22:09.
Citera
2013-11-25, 00:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clovius
Skulle det vara i sin ordning om jag ber om en kort presentation av vad tråddeltagarna anser vara det starkaste beviset för att G-d existerar?

Det är inte min mening att kapa tråden eller att avbryta pågående dialoger.
Jag har endast en stilla förhoppning att detta kan leda till nya infallsvinklar, argument samt dialoger.
Kanske till och med en liten höjning i debattnivån...

Bonus om bevisen inte finns med på denna lista:

Index to Creationist Claims
http://www.talkorigins.org/indexcc/list.html

Edit*stavfel*

Jag har länge och intensivt hängd med på denna tråd och här är mitt bud:

Det finns ingen énhetlighet blant 'guds-bevis' leverantörerna, dom brukar för det mesta plocka ett standard-argument från nån missions-manual och följa upp detta tills manualen inte längre kan ge dom instruktioner om vidare 'argument' efterhand som debatten omkring detta specifika 'guds-bevis' blir för komplicerat.

Sen finns det 'guds-bevisare' som börjar från sidan étt i manualen och bara jobbar sig fram genom dom följande 'guds-bevis' i förhoppningen om att det blir bingo nånstans.

Men om man nu skall söka efter en alltime-high favorit blir det nu nog "Intelligent Design" i nån variant; vilket för tillfället är det som medlemmen "skrumpelnubb" försökar sig på.

Beklagar en eventuell ton av kynism i detta svar, men efter att ha relaterat till varje av dessa manuals-argument 500-1000 gånger upplevar jag det som att pseudo-kommunikera med vinyler som har kört fast i spåren.
Citera
2013-11-25, 14:19
Medlem
Det går inte att bevisa Guds existens på samma sätt som vetenskapen inte kan bevisa allting. Man utgår istället utifrån hypoteser och teorier.

De så kallade 'Guds bevis' är alltså inte mer än argument som talar för att Gud skulle existera samt bemötande av motargument.

Ville bara få det sagt.
Citera
2013-11-25, 14:26
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rieko
Det går inte att bevisa Guds existens på samma sätt som vetenskapen inte kan bevisa allting. Man utgår istället utifrån hypoteser och teorier.

De så kallade 'Guds bevis' är alltså inte mer än argument som talar för att Gud skulle existera samt bemötande av motargument.

Ville bara få det sagt.
Vilka argument har du som talar för att Gud skulle existera?
Citera
2013-11-25, 14:46
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Ville bara få det sagt.

Vad talar för att Gud skulle existera?
Citera
2013-11-25, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Vilka argument har du som talar för att Gud skulle existera?

De har inte jag framför mig just nu och jag orkar inte ta fram dem. Jag ville bara understryka att det inte går att bevisa något samt förklara att Guds bevis endast är argument.

Tanken var bara att förklara.
Citera
2013-11-25, 15:37
Medlem
Citat:
Jag ville bara understryka att det inte går att bevisa något samt förklara att Guds bevis endast är argument.

Varför?
Citera
2013-11-25, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Vad talar för att Gud skulle existera?
Till exempel våra hjärnor, som är biologiska datorer, miljarder gånger kraftfullare än alla datorer vi har lyckats skapa. Ingen förutom en evolutionist skulle tro att en superavancerad dator kan skapas utan intelligens.
Senast redigerad av elsydeon 2013-11-25 kl. 16:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in