2013-11-25, 00:54
Medlem
jojjo94s avatar
Om man skulle "rangordna" dom vanligaste (eller mest kända iaf) drogerna, i ordning från minst farlig till farligast för sig själv... Hur skulle det se ut?
Jag är genuint nyfiken då jag befinner mig i en experimentell period men jag är för feg för att bara dyka in i vad som helst. Vill inte prova heroin då jag hört att det är farligt som fan, typ som crystal meth.

Men jag är inte så kunnig i ämnet.

Att weed i dess olika former är ofarligast är nog rätt självklart, men sen då?
Citera
2013-11-25, 01:06
Medlem
Awesomes avatar
Brittiska forskare analyserade 20 av de vanligaste drogerna och gjorde en lista över hur farliga de är. BBC gjorde även en dokumentär om studierna, finns att se på Youtube.

Listan, från farligast till minst farlig:
Heroin A
Cocaine A
Barbiturates (Sedatives) B
Methadone (Opioid) A
Alcohol Legal
Ketamine C
Benzodiazepines (Sedatives) C
Amphetamine (Speed) B
Tobacco legal
Buprenorphine (Opioid) C
Cannabis C
Solvents Legal
4-methylthioamphetamine (amphetamine derivative) A
LSD A
Methylphenidate(Ritalin) B
Anabolic steroids C
Gamma 4-hydroxybutyric acid (depressant, “date-rape drug”) C
Ecstasy A
Amyl Nitrate (nitrite inhalants, “poppers”) Legal
Khat (plant-derived stimulant) Legal (illegal in USA)

Som du ser så hamnar droger som LSD och Ecstasy långt ner på listan. Är du intresserad av att testa ny droger så är de båda två relativt harmlösa om de brukas på rätt sätt. Dock så ska du ju komma ihåg (särskilt när det gäller t.ex. knappar) att du inte vet vad det är du stoppar i dig. Använd sunt förnuft.
Citera
2013-11-25, 01:10
Medlem
jojjo94s avatar
Cannabis farligare än typ LSD och Ecstasy? Oväntat.
Citera
2013-11-25, 02:25
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awesome
Brittiska forskare analyserade 20 av de vanligaste drogerna och gjorde en lista över hur farliga de är. BBC gjorde även en dokumentär om studierna, finns att se på Youtube.

Listan, från farligast till minst farlig:
Heroin A
Cocaine A
Barbiturates (Sedatives) B
Methadone (Opioid) A
Alcohol Legal
Ketamine C
Benzodiazepines (Sedatives) C
Amphetamine (Speed) B
Tobacco legal
Buprenorphine (Opioid) C
Cannabis C
Solvents Legal
4-methylthioamphetamine (amphetamine derivative) A
LSD A
Methylphenidate(Ritalin) B
Anabolic steroids C
Gamma 4-hydroxybutyric acid (depressant, “date-rape drug”) C
Ecstasy A
Amyl Nitrate (nitrite inhalants, “poppers”) Legal
Khat (plant-derived stimulant) Legal (illegal in USA)

Som du ser så hamnar droger som LSD och Ecstasy långt ner på listan. Är du intresserad av att testa ny droger så är de båda två relativt harmlösa om de brukas på rätt sätt. Dock så ska du ju komma ihåg (särskilt när det gäller t.ex. knappar) att du inte vet vad det är du stoppar i dig. Använd sunt förnuft.

Bara så du vet att listan är kontroversiell och många har synpunkter på den. Heroin är ex. inte farligt om man har medicinsk kvalité på substansen och kanylerna samt inte mixar med något dåligt. Däremot är det i princip omöjligt att inte ta skada av en cigarett oavsett hur lite man röker.
Citera
2013-11-25, 09:51
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Bara så du vet att listan är kontroversiell och många har synpunkter på den. Heroin är ex. inte farligt om man har medicinsk kvalité på substansen och kanylerna samt inte mixar med något dåligt. Däremot är det i princip omöjligt att inte ta skada av en cigarett oavsett hur lite man röker.

Precis.

Jag tycker det svårt att rangordna droger om hur farliga dem är.

Heroin är väldigt skonsamt för kroppen och är inte, likt alkohol, klassat som ett gift. Däremot föreligger risken större för att dö av en överdos av heroin medan det är ganska svårt att supa sig till döds på endast en enskild fylla, även fast det såklart är möjligt.

Sedan kan ju droger vara ohälsosamma eller farliga på olika sätt. Vissa droger skadar den psykiska såväl som fysiska hälsan men behöver därmed inte vara en drog som dödar vid ett enskilt tillfälle.

Som sagt. Det är inte lätt att se till olika drogers farlighetsgrad då dem fungerar så olika.
Citera
2013-11-25, 15:43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av This_is_me_
Heroin är väldigt skonsamt för kroppen och är inte, likt alkohol, klassat som ett gift. Däremot föreligger risken större för att dö av en överdos av heroin medan det är ganska svårt att supa sig till döds på endast en enskild fylla, även fast det såklart är möjligt.

Riktigt sådär är det inte. Heroin är betydligt svårare att OD:a på än alkohol, och de flesta dödsfall som sker p.g.a heroin är INTE OD, även om de ofta klassas som OD av läkare själva. När någon injecerat kontaminerat heroin eller mixar heroin med alkohol eller något annat och dör brukar läkaren skriva något i stil med "heroinrelaterade komplikationer" eller rentav "heroinöverdos" även om det inte alltså inte är OD. Detta orsakar en del problem i statistiken då folk får för sig att alla som dör av heroin dör av OD vilket inte är fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in