• 1
  • 2
2013-11-24, 21:59
Medlem
grisonges avatar
Tjena! För ca ett år sedan köpte jag ett akvarium på 63 Liter som jag har varit helnöjd med, men nu på senare tid har jag velat byta upp mig lite så att säga... Köpte därför idag ett nytt akvarium på ca 300 liter. Stort som satan är det! Fick med mycket fina saker såsom akvariet (Juwel) Eheim ytterfilter, doppvärmare, och massa andra saker för endast 1000 kr. trodde tanten var tokig som sålde och det var hon tydligen då jag tycker akvariet ser jättefint ut!

Nu har jag fixat det grundliga (fyllt på sand, vatten, kopplat in alla elsaker och tillsatt bakteriekulturer, tagit stickprov som visar goda värden) Sanden är just nu blästersand från Jula vilket funkar bra. Har det även i mitt andra akvarium.

Imorgon ska jag nog sätta i lite växter och inreda och sådant och om ett par dagar introducera fisk.
Det jag undrar här är vad för fisk som kan tänkas passa i mitt nya fina akvarium? Har ett gäng tetror av olika sort, ett par malar och en groda i mitt gamla akvarium, men vill gärna ha lite större fiskar som diskusar, slöjstjärt, Malawis, Scalarer och kanske en och annan silverhaj.

Ge mig lite tips på fisk som är lite kul att ha i ett större akvarium och som inte är alltför ilsken av sig!

Mitt nuvarande akvarium
http://www.ladda-upp.se/bilder/sqesyecuusrrb/

Mitt nya akvarium
http://www.ladda-upp.se/bilder/xnbysluakezsj/
Citera
2013-11-24, 22:12
Medlem
provocative77s avatar
Abborre är annorlunda
Citera
2013-11-24, 22:26
Medlem
edge22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisonge
Det jag undrar här är vad för fisk som kan tänkas passa i mitt nya fina akvarium? Har ett gäng tetror av olika sort, ett par malar och en groda i mitt gamla akvarium, men vill gärna ha lite större fiskar som diskusar, slöjstjärt, Malawis, Scalarer och kanske en och annan silverhaj.

Hur mycket vet du om akvarier och fiskar egentligen?
Du kan för fan inte var seriös om du ens övervägar sätta in discus tillsammans med en massa andra konstiga fiskar? Discus kommer från Amazonas och du skriver om en sjö i Afrika?

Men som svar på din fråga kan du ju välja att göra ett akvarium som speglar ett viss område, t.ex. malawisjön eller liknande, eller om du hellre vill ha ett sällskapsakvarium kan du ju blanda fritt men sätt för fan inte discus i om du gör ett sånt!

Läs gärna på innan du beslutar dig, det löner sig kan jag lova...
Citera
2013-11-24, 22:37
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Härligt att få fylla en ny så stor tank med växter och fisk! Vad sugen jag blir på att ha akvarium igen.

Ang fisk så har du många val med ett så stort, det är mer kombinationerna du ska tänka på. Malawi vill ha högt pH t ex, och du kan behöva höja det, vilket de flesta tetror och scalare, som kommer från Amazonas, inte gillar. Man kan ta reda på vilken typ av miljö fisken kommer ifrån och sedan blanda med utgångspunkt från det. Slöjstjärt är en kallvattenfisk och funkar inte med Malawi som ska ha upp till 30 gr. Du måste läsa på, lita inte på infon du får i djuraffären för de vill bara sälja.

Vad du ska satsa på nu, innan du börjar tillsätta fisk, är att skaffa växter och helst många eftersom det gör vattenkvalitén så mycket bättre, får fiskarna att trivas och akvariet blir lättskött och balanserat. Häll i fiskarna du har och vänta en månad innan du fyller på mer. Det är frestande att hälla i massor, men börja med ytterligare några tetror kanske? Om de är först på plan minskar risken att de blir uppätna om du vill ha lite större fisk senare. Därefter hade jag valt några härliga malar som bottenstädare, ser att du redan har en fin prickig sak som jag tyvärr glömt namnet på. Den här sorten var mysig och den kan växa till sin fulla längd i ett så stort kar som ditt. Bygg upp fiskbeståndet eftersom. Här finns lite om malar:
http://www.zoopet.com/index.php?opti...article&id=132

Lycka till nu och uppdatera oss gärna med fler bilder eftersom.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2013-11-24 kl. 22:40.
Citera
2013-11-24, 23:10
Medlem
Du måste välja..Men ett 300 lit,akvarium är ett ok normalstort akvarium i fall du vill köra små palettciklider el discus..Men ta det varligt...Afrikanska ciklider ska ha MYCKET sten så att honor har en chans att undkomma hanens aggresivitet..Läs på ciklid.se
Citera
2013-11-24, 23:19
Medlem
Polaren har en gädda i akvarium som matas med ciklider, det simmar även ett par aborrar i samma akvarie.

Känns rätt annorlunda och lite kul
Citera
2013-11-26, 22:16
Medlem
gniff754s avatar
Fokusera på ett fåtal arter, ser ofta trevligare ut än att ha allt möjligt. Några exemplar av en större fisk typ scalare, och sen kanske fylla på med fler tetror av sorterna du redan har.
Citera
2013-11-27, 14:44
Medlem
grisonges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edge22
Hur mycket vet du om akvarier och fiskar egentligen?
Du kan för fan inte var seriös om du ens övervägar sätta in discus tillsammans med en massa andra konstiga fiskar? Discus kommer från Amazonas och du skriver om en sjö i Afrika?

Men som svar på din fråga kan du ju välja att göra ett akvarium som speglar ett viss område, t.ex. malawisjön eller liknande, eller om du hellre vill ha ett sällskapsakvarium kan du ju blanda fritt men sätt för fan inte discus i om du gör ett sånt!

Läs gärna på innan du beslutar dig, det löner sig kan jag lova...
Det visste jag fakiskt inte. Har läst på om fiskarna och så vitt jag förstod så har de gemensamma krav på vattenvärden samt sällskap och inredning. Men du kanske har rätt. Kan du förklara varför de inte skulle passa i mitt akvarium? Jag vill inte att du ska bevisa dig själv på nåt sätt men är bara intresserad av att veta varför dessa inte passar. Tänkte skaffa ett gäng slöjstjärtar med mycket rötter och så. De är väldigt fina enligt min mening och DEM är garanterad hyggliga mot de andra fiskarna!
Citera
2013-11-27, 14:50
Medlem
grisonges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Härligt att få fylla en ny så stor tank med växter och fisk! Vad sugen jag blir på att ha akvarium igen.

Ang fisk så har du många val med ett så stort, det är mer kombinationerna du ska tänka på. Malawi vill ha högt pH t ex, och du kan behöva höja det, vilket de flesta tetror och scalare, som kommer från Amazonas, inte gillar. Man kan ta reda på vilken typ av miljö fisken kommer ifrån och sedan blanda med utgångspunkt från det. Slöjstjärt är en kallvattenfisk och funkar inte med Malawi som ska ha upp till 30 gr. Du måste läsa på, lita inte på infon du får i djuraffären för de vill bara sälja.

Vad du ska satsa på nu, innan du börjar tillsätta fisk, är att skaffa växter och helst många eftersom det gör vattenkvalitén så mycket bättre, får fiskarna att trivas och akvariet blir lättskött och balanserat. Häll i fiskarna du har och vänta en månad innan du fyller på mer. Det är frestande att hälla i massor, men börja med ytterligare några tetror kanske? Om de är först på plan minskar risken att de blir uppätna om du vill ha lite större fisk senare. Därefter hade jag valt några härliga malar som bottenstädare, ser att du redan har en fin prickig sak som jag tyvärr glömt namnet på. Den här sorten var mysig och den kan växa till sin fulla längd i ett så stort kar som ditt. Bygg upp fiskbeståndet eftersom. Här finns lite om malar:
http://www.zoopet.com/index.php?opti...article&id=132

Lycka till nu och uppdatera oss gärna med fler bilder eftersom.
Hej! Tack för ett mycket bra svar! Såna uppskattas enormt säger jag bara! Jag har tänkt redan innan jag såg ditt svar att bygga upp det sakta men säkert och satsa på lite dyrare saker men som gör akvariet finare i längden!

Jag har varit på ett gäng olika djuraffärer och det är som du säger att de flesta spelar på ens okunnighet och säger i stort sett att alla fiskar passar överallt, men i djuraffären Arken Zoo i Vinsta har de en kille som heter Shappe som är anställd för att verkligen informera vad som är BÄST för just mitt akvarium. Han är OTROLIGT kunnig och följer gärna upp hela akvarieresan som man gör. Han är grym helt enkelt! Inget direkt intresse för att sälja det dyraste utan tipsar om det som är bra för akvariet. Det är dessa affärer som gör en glad och som man vet att man kan lita på! Ska skaffa några flera pansarmalar då de gärna lever i grupp och det ser mycket finare ut! De lortar ju ner en del men det är bara att spara på matningen!

Nu är akvariumet förövrigt klart och alla fiskar är isatta och verkar trivas bra! Lägger upp en bild på allt senare då jag är på jobbet nu! Ha det bra och tack återigen för ett bra svar!
Citera
2013-11-27, 14:52
Medlem
grisonges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richenbacker
Du måste välja..Men ett 300 lit,akvarium är ett ok normalstort akvarium i fall du vill köra små palettciklider el discus..Men ta det varligt...Afrikanska ciklider ska ha MYCKET sten så att honor har en chans att undkomma hanens aggresivitet..Läs på ciklid.se
Jo, disukus får jag tydligen avakta med lite! Skaffar några lättskötta fiskar så länge som t.ex Scalar, Slöjstjärt, glasmal etc!
Citera
2013-11-27, 14:53
Medlem
grisonges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steeeff
Polaren har en gädda i akvarium som matas med ciklider, det simmar även ett par aborrar i samma akvarie.

Känns rätt annorlunda och lite kul

Jo det låter coolt faktiskt! Dock är jag inte så kunnig inom den sortens områden utan är mer bevandrad inom vattendrag där de flesta "normala" fiskarna simmar
Citera
2013-11-27, 14:54
Medlem
grisonges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniff754
Fokusera på ett fåtal arter, ser ofta trevligare ut än att ha allt möjligt. Några exemplar av en större fisk typ scalare, och sen kanske fylla på med fler tetror av sorterna du redan har.
Jag tänker precis som du! Tänker att jag sätter i några stora slöjstjärtar eller dylikt och fyller sedan på med ett rejält stim kardinal/neon-tetror. DET är i mitt tycke mycket snyggt, i samband med rötter och sådant!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in