2013-11-23, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kan du ge mig 1 förklaring till varför jag ska tro på dig och inte på någon jag haft personlig kontakt med som är utbildad och anställd för att laga dessa bussarna?

Fungerar inte riktigt på det sättet, har kanske blivit lite bättre på senare år men förr så kördes bussar ut oavsett i vilket skick dom än va i om det saknades buss på någon linje.

Kan mycket väl ha varit så för länge sedan, men idag är företagen väldigt medvetna om kostnader på reparationer.
Billigare att ta straffet för att ha missat en tur än att riskera att bussen/lastbilen blir stående.

Vi har ställt in några resor mellan Luleå-Sthlm pga saknade fordon eller bristfälliga fordon.
Nu har vi klarat det utan större förseningar på godset tack vare att vi kör minst 3 bilar/dygn bara Luleå-Sthlm men en av våra körningar är express, över natten mao.
Citera
2013-11-23, 02:50
Moderator
Arne.Ankas avatar
Bara för att tydligöra så tänker inte jag på nåt pysande då och då utan ett pysande som kommer mycket mycket oftare.

Citat:
Ursprungligen postat av scorpio72
Kan mycket väl ha varit så för länge sedan
Det va rätt länge sen men på denna sidan 2000-talet, företaget va inte så långt ifrån att spara sig in i en konkurs.

Citat:
, men idag är företagen väldigt medvetna om kostnader på reparationer.
Dom som bestämde verkade inte ha grundläggande kunskaper om hur bussar fungerar eller reparationer, de tog flera beslut som förvisso sparade pengar men i slutändan ledde till sämre skick på bussarna och dyrare reparationskostnader.
Citera
2013-11-23, 10:41
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Jamen det sköter tryckregulatorn om. Sedan finns det en övertrycksventil OM tryckregulatorn skulle paja. Men då åker man till verkstad och fixar det.

Och återigen, det är lufttorken som dräneras på vatten............
Nu har jag inte mekat mycket alls med varken bussar eller lastbilar men däremot med industriella kompressorer så jag tror du menar avlastningsventil istället för tryckregulator. En tryckregulator sänker det utgående trycket från tanken till förbrukarna så att det hålls konstant oberoende av tryckvariation i tanken. Avlastningsventilen sitter mellan kompressorn och tanken och öppnar mot atmosfär vid uppnått maxtryck i tanken så kompressorn bara friblåser utan att behöva trycka ihop luften nämnvärt. Det kan förmodligen pysa till även när en sådan öppnar vilket kanske sker oftare än regenerering av torken, i vad mån man nu har sådana torkar men det kanske är vanligt nu för tiden.

Alternativ till avlastningsventil kunde ju varit en sådan magnetkoppling som AC-kompressorer har så inte kompressorn snurrar ens när det inte behövs men så är det kanske inte gjort.
Citera
2013-11-23, 12:50
Medlem
Vad roliga ni är när endel här inne "vet" vad dom pratar om

På bussar och lastbilar med tryckluftsbromsar finns det 2 saker som väldigt ofta pyser ut luft.
Den första är lufttorken som en redan har sagt och den andra är snabblossningsventilerna till bromsarna.
Varje gång man bromsar så skickas det ut luft till bromsklockorna och den luften måste ta vägen nånstans när man släpper bromspedalen igen och där kommer snabblossningsventilen in i bilden.
När man släpper bromsen så trycker fjädern inne i klockan tillbaka membranet så luften trycks ut igen och den kan ju inte gå hela vägen tillbaka till tryckluftstankarna så därför sitter det en snabblossningsventil på bromsventilen som gör att luften kan försvinna.

Bussar och lastbilar har dumpventiler men växellådan har absolut inget med dom att göra för dumpventilerna sitter på avgasåtercirkulationen.
Nu kommer någon skriva "men vad är det som pyser till på scanior/volvo med raka rör"
Det är inget som pyser till då, det är turbon som tappar varv varje gång man släpper gasen.

Hur många här hör en "dumpventil" i denna filmen?
https://www.youtube.com/watch?v=SKfkVBb0sUQ

Lufttorken i lastbilar och bussar ska avlasta kompressorn när systemet har kommit upp i tryck som är normalt 13-15bar.
Skulle lufttorken inte fungera och aldrig avlastar så hör man att det låter "tick tick tick tick" ganska högt vid lufttorken när systemet har kommit upp i tryck. Det är säkerhetsventilen som löser ut så att kompressorn inte ska kunna ladda på med så mycket luft så slangarna/tankarna sprängs.
För kompressorn sitter mekaniskt kopplad till motorn (kugghjul) så varje gång motorn är igång så jobbar kompressorn hela tiden.

När luftorken fungerar som den ska så efter att den känner att systemet har kommit upp i tryck så skickar den tillbaka lite luft till kompressorns cylinderhuvud som flyttar ett spjäll (vissa kompressorer har 2 spjäll pga dubbla cylindrar) som sitter i det, när det flyttas så pumpas bara luften runt utan att komma nånstans tills den behöver fyllas på igen som efter att man har bromsat.
Då flyttas det spjället pga lite lite lufttryck och kompressorn kan skicka ut luft till torken igen som sen skickar det till tankarna för att vara redo att användas och så fortsätter det ända tills man stänger av motorn.
Citera
2013-11-23, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherokeex2
Vad roliga ni är när endel här inne "vet" vad dom pratar om

Lufttorken i lastbilar och bussar ska avlasta kompressorn när systemet har kommit upp i tryck som är normalt 13-15bar.
Vad bra att du "vet" hur lufttorken fungerar då!.............NOT!
Lufttorken används för att "samla upp" ev. vatten i luften innan det kommer till tankarna.
Tryckregulatorn är det som sköter avlastningen av kompressorn.
Vad som är normalt tryck i tankarna är ju beroende av tex hur gammal eller ny bil du har......
I dom bilar jag kör nu är det normalt med inkopplingstryck på ca 5,5 bar och övre tryck på ca 8 bar.

Däremot håller jag med dig om snabblossningsventilerna.
Citera
2013-11-23, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Nu har jag inte mekat mycket alls med varken bussar eller lastbilar men däremot med industriella kompressorer så jag tror du menar avlastningsventil istället för tryckregulator. En tryckregulator sänker det utgående trycket från tanken till förbrukarna så att det hålls konstant oberoende av tryckvariation i tanken. Avlastningsventilen sitter mellan kompressorn och tanken och öppnar mot atmosfär vid uppnått maxtryck i tanken så kompressorn bara friblåser utan att behöva trycka ihop luften nämnvärt. Det kan förmodligen pysa till även när en sådan öppnar vilket kanske sker oftare än regenerering av torken, i vad mån man nu har sådana torkar men det kanske är vanligt nu för tiden.

Alternativ till avlastningsventil kunde ju varit en sådan magnetkoppling som AC-kompressorer har så inte kompressorn snurrar ens när det inte behövs men så är det kanske inte gjort.
Jag menar ingenting annat än vad som sägs i litteraturen.
I alla böcker jag har läst i samband med körkortet så står det TRYCKREGULATOR. Går man in och googlar så finner man samma terminologi.
Citera
2013-11-23, 19:17
Medlem
Citat:
Vad bra att du "vet" hur lufttorken fungerar då!.............NOT!
Lufttorken används för att "samla upp" ev. vatten i luften innan det kommer till tankarna.
Tryckregulatorn är det som sköter avlastningen av kompressorn.
Vad som är normalt tryck i tankarna är ju beroende av tex hur gammal eller ny bil du har......
I dom bilar jag kör nu är det normalt med inkopplingstryck på ca 5,5 bar och övre tryck på ca 8 bar.

Däremot håller jag med dig om snabblossningsventilerna.

Lufttorken har 2 uppgifter den första viktigaste är att samla upp vatten och "nysa" ut det lite då och då, tryckregulatorn sitter inbyggd i bottendelen på torken (den man skruvar dit torkfilterpatronen på)
Den andra är att tala om när kompressorn kan avlasta eftersom regulatorn sitter i den.
Dom har oftast 3 luftslangar till sig (kan ha fler ibland)1:a kommer från kompressorn genom kylslingan, 2:a går ut till våttanken den 3:e går från lufttorken tillbaka till kompressorn på Volvo är den en liten 6mm slang.

Fungerar inte luftorken som den ska så fyller man till sist lufttankarna med vatten eftersom luften bara går rakt igenom lufttorken för att den inte "nyser" ut vattnet.
Ny torkfilterpatron hjälper inte då utan man får byta hela torken på äldre volvo och scania kan man byta bara bottendelen så fungerar det oftast igen
Har man vatten i tankarna så hamnar det i slangarna och ventilerna och på vintern i minusgrader så kommer man inte långt.

Men en chaufför ska ju alltid dränera tankarna före varje avfärd men hur ofta händer det? och därför upptäcks sånt oftast på servicar eller på vintrarna när dom inte kommer nånstans.
Citera
2013-11-23, 20:50
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Jag menar ingenting annat än vad som sägs i litteraturen.
I alla böcker jag har läst i samband med körkortet så står det TRYCKREGULATOR. Går man in och googlar så finner man samma terminologi.
Det verkar som att man använder en annan terminologi inom fordonspneumatik än inom industrin vilket inte bidrar till tydlighet men du har tydligen rätt vad gäller ordens betydelse på en lastbil. När du ändå googlade kunde du ju lagt upp länkarna i god forumsed men jag gör det väl själv då.

http://lastbilsteori.se/funk-bromsar.html
Luften produceras av en kompressor som drivs av bilens motor. Kompressorn kopplas i och ur av en tryckregulator. Trycket i systemet ska vara cirka 8 bar. När tryckregulatorn känner att rätt tryck har uppnåtts så kopplas kompressorn om så att den blåser ut luft till omgivningen, den stängs alltså inte av.

Nåja, kompressorn kopplas ju inte i och ur men den avlastas alltså mot atmosfär av regulatorn. Detta kallas allmänt (utanför fordonsvärlden) för avlastningsventil.

http://www.slapis.se/wp-content/uploads/2011/11/SLAPIS_TRYCKLUFT_BROMSUTRUSTNING.pdf

Fan, det går inte att kopiera text från den sidan.

Det vi i industrin kallar tryckregulator (en mojäng med en in- och en utgång som konstanthåller trycket på utloppssidan då det på inlopssidan varierar över det önskade utloppstrycket) kallar ni tydligen för tryckbegränsningsventil. Ett helt ok ord för ändamålet.
Citera
2013-11-23, 20:53
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherokeex2
Lufttorken har 2 uppgifter den första viktigaste är att samla upp vatten och "nysa" ut det lite då och då, tryckregulatorn sitter inbyggd i bottendelen på torken (den man skruvar dit torkfilterpatronen på)
Den andra är att tala om när kompressorn kan avlasta eftersom regulatorn sitter i den.
Dom har oftast 3 luftslangar till sig (kan ha fler ibland)1:a kommer från kompressorn genom kylslingan, 2:a går ut till våttanken den 3:e går från lufttorken tillbaka till kompressorn på Volvo är den en liten 6mm slang.

Fungerar inte luftorken som den ska så fyller man till sist lufttankarna med vatten eftersom luften bara går rakt igenom lufttorken för att den inte "nyser" ut vattnet.
Ny torkfilterpatron hjälper inte då utan man får byta hela torken på äldre volvo och scania kan man byta bara bottendelen så fungerar det oftast igen
Har man vatten i tankarna så hamnar det i slangarna och ventilerna och på vintern i minusgrader så kommer man inte långt.

Men en chaufför ska ju alltid dränera tankarna före varje avfärd men hur ofta händer det? och därför upptäcks sånt oftast på servicar eller på vintrarna när dom inte kommer nånstans.
Låt säga såhär då: Regulatorn är ofta ihopbyggd med torken men egentligen är de två olika komponenter. En regulator klarar sig utan tork och en tork klarar sig utan regulator (men måste då få regenereringsluft via någon annan ventil, så är fallet på i stort sett samtliga industriella kompressorer). Med regulator avser jag här det fordonstekniska begreppet och inte det allmänna.
Citera
2013-11-23, 21:01
Medlem
RAGEDs avatar
Jag tror inte det spelar någon roll om hur en buss eller lastbil fungerar när han frågar om man kan ha en dumpventil på en automat volvo t5, vilket går utan problem.
Citera
2013-11-23, 21:20
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAGED
Jag tror inte det spelar någon roll om hur en buss eller lastbil fungerar när han frågar om man kan ha en dumpventil på en automat volvo t5, vilket går utan problem.
Klart man kan och man kan sätta dumpventil på cykeln med om man känner för det. Det faktum att man normalt inte släpper gasen vid växling på en automatare förtar dock det roliga med dumpventil på sådana. Håller du inte med om det?
Citera
2013-11-23, 21:42
Medlem
RAGEDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Klart man kan och man kan sätta dumpventil på cykeln med om man känner för det. Det faktum att man normalt inte släpper gasen vid växling på en automatare förtar dock det roliga med dumpventil på sådana. Håller du inte med om det?
Kan hålla med om att det inte pyser lika ofta men lovar dig att det pyser mer än du tror, man håller inte fullgas jämt. Att han har en automatlåda stoppar inte han från att leka cool på stan så varför leker du pajas för?

Mvh.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in