2013-11-23, 00:48
  #5701
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Om trettio år kommer dom fullständigt att skratta arslet av sig om tiotalets ljust & fräsch-trend. Precis som vi skrattar åt 70-talets allmoge, tapeter, och träpanel. Och 80-talets benvärmare och laxrosa mexitegel. Det går trender i allt, och svenskarna är tydligen ett trendföljande folk. Jag tycker det är fullkomligt sanslöst hur oerhört konformistiskt det här landet är. Det är verkligen vitt, vitt, vitt, precis överallt.

Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Men skit i vad folk kommer garva åt om 30 år! Du kan ju inte gå runt och vara så jävla skitnödig att du bryr dig om det NU??? Skärp dig nu

Håller med där. Om man ska bekymra sig för vad man kommer skratta åt i framtiden, vad ska man ha nu då? Något som kommer att vara inne om tio år?`Profetior brukar slå fel och slår det in får man ju ändå byta kök om tio år för då är man ju annars "som alla andra".

Jag kan tycka att det är behagligt med den vita trenden. Det är inget nytt, Liknande stilar har funnits länge och i oilka skepnader. New England-stilen och till och med bäste Carl Larsson satt inne med en del vitt.

Om man inte gillar det så finns det ganska mycket att välja på, både neutralt och lite exotiskt. Är man extrem och verkligen hatar allt vad trender heter så kommer man anstränga sig till yttersta gränsen för att ha ett hem som ingen annan har, men tyvärr råkar det oftast bli precis så förutsägbart som hos alla andra som "hatar trender". Ungefär som de där unga med lite vänsterpolitisk läggning som gör allt de kan för att inte vara som alla andra i modet men tyvär blir precis som alla andra vänsterflummar när de väl fått på sig sina sjalar, grovstickade mössor, avdankade militärjackor och kängor.

Det är inte så farligt att ha det vitt, om man gillar det. Jag kan inte det. Hundar och allmänt vedervärdiga ungar skulle rasera ett sådant hem på kortare tid än ett gäng förortspundare. Det är därför jag har klinker på golven i alla rum och golvbrunn i alla rum, väggfasta möbler och våtrumstapet. Överallt. Det kommer att slå stort om trettio år.
Citera
2013-11-23, 01:08
  #5702
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2008
Om man ska bekymra sig för vad man kommer skratta åt i framtiden, vad ska man ha nu då?

Det är klart jag inte "bekymrar" mig om vad man kommer att skratta åt i framtiden. Det var bara en iakttagelse angående dagens trender. Modetidningar i all ära, men du kan ju inte säga att inte hemnet ger en inblick i hur folk faktiskt bor. Och efter att ha haft ganska bra koll på marknaden i några år måste jag säga att det är oerhört fascinerande att få en inblick i hur folk faktiskt lever sina liv.

Det finns exempel på alla trender som någonsin skapats i den här tråden. Från varje given tidsperiod. Och är det nånting som slår en, så är det just hur trendriktiga svenskarna är. Det finns många exempel på hur folk har inrett sina liv efter en rådande trend, och sen inte ändrat en pinal på tio-tjugo-trettio år. Jag tycker bara det är oerhört fascinerande.

Och precis som det finns gamla trender så finns det nya trender. Det var bara en iakttagelse att ljust & fräscht, som redan är så etablerat att det har blivit teaterframträdande, bara är ännu ett i raden av trender som svenskarna har hakat på som om det inte fanns någon morgondag. Det är helt enkelt väldigt mycket vitt just nu, och personligen har jag redan hunnit bli rätt trött på det. Du kan inte se skogen för alla träd, när 90% av alla lägenhetsannonserna ser exakt likadana ut...

Citat:
Det är därför jag har klinker på golven i alla rum och golvbrunn i alla rum, väggfasta möbler och våtrumstapet. Överallt. Det kommer att slå stort om trettio år.

Ja, jag antar att du var lite ironisk nu. Men när jag bygger om mitt hus kommer jag att installera golvbrunn i köket precis framför diskbänken. Det spelar ingen roll hur försiktig jag är, hur jag än gör när jag diskar är alltid golvet framför diskbänken fullt med vatten efteråt. Jag ska installera ett slipat betonggolv med en golvbrunn så att man bara kan ta en gummiskrapa och fösa ned allt vatten med. Jag brukar städa mitt helkaklade badrum och spruta vatten med duschslangen överallt och städa Pippi Långstrump-style. "Vad skulle Pippi ha gjort?" är faktiskt mitt valspråk...
Citera
2013-11-23, 08:28
  #5703
Medlem
Skidaddles avatar
En villa för tio miljoner i Luleå. Måste vara nån sorts form av rekord. Finns bud på 8.75 just nu:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-bergnaset-lulea-kommun-flottningsvagen-21-5901475
Citera
2013-11-23, 12:04
  #5704
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
En villa för tio miljoner i Luleå. Måste vara nån sorts form av rekord. Finns bud på 8.75 just nu:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-bergnaset-lulea-kommun-flottningsvagen-21-5901475
Hujedamig. Ett helt plan med klinkers. Vad händer när golvärmen pajar, för det kommer den att göra? Mycket pengar kommer det att behövas ...
Citera
2013-11-23, 12:22
  #5705
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
En villa för tio miljoner i Luleå. Måste vara nån sorts form av rekord. Finns bud på 8.75 just nu:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-bergnaset-lulea-kommun-flottningsvagen-21-5901475

Förstår verkligen inte varför så många väljer klinkers som golvunderlag i andra rum än badrummet. Allting blir verkligen så kallt, avskalat och omysigt. Parkett-golv i vardagsrummet hade verkligen gjort det betydligt mer hemtrevligt än vad det såg ut att vara nu.
Citera
2013-11-23, 16:03
  #5706
Medlem
NorthSNKRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
En villa för tio miljoner i Luleå. Måste vara nån sorts form av rekord. Finns bud på 8.75 just nu:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-bergnaset-lulea-kommun-flottningsvagen-21-5901475

Hyffsat med TV/duk/datorskärmar, 11 st

Alldeles för dyrt dock för att ligga i Luleå, runt 6 millar är troligare.
Citera
2013-11-23, 16:27
  #5707
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Alltså, det finns ingen privatperson som har råd och tid att rusta upp det där på egen hand. Face it, det enda som går att göra med det är att rusta upp allt på en gång och göra nån sorts verksamhet av det. Hotell, konferens, bröllop, osv. Men det ligger ju mitt ute på den småländska vischan, så det finns inga stora pengar att tjäna. Och det är därför det har förfallit. Hade det där huset legat i Stockholm hade priset varit tio gånger högre, runt femtio mille.

Jag förstår verkligen inte vad du menar. Det finns mängder, tusen och åter tusen, privatpersoner som har råd att köpa och renovera det där stället (med inhyrd hjälp, så tiden blir inget större problem).
Citera
2013-11-23, 16:51
  #5708
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthSNKR
Hyffsat med TV/duk/datorskärmar, 11 st

Alldeles för dyrt dock för att ligga i Luleå, runt 6 millar är troligare.

De har fått bud på 8,75'' så det får de nog åtminstone.

Edit: https://bidinternet.capitex.se/default/Pages/OpenBidHistory_sf.aspx?BidObjectID=115253
Citera
2013-11-23, 16:52
  #5709
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Jag förstår verkligen inte vad du menar. Det finns mängder, tusen och åter tusen, privatpersoner som har råd att köpa och renovera det där stället (med inhyrd hjälp, så tiden blir inget större problem).

Ja, det är ju tur att det finns optimister här i världen. Men du inser att just det huset är åttahundrafemtio kvadratmeter stort, med 23 rum, och med flagnande takmålningar i precis vartenda rum? Och att det ligger mitt ute på den västgötska landsbygden? En gammal disponentvilla i bruksorten som gud glömde?

Det handlar om åratal av eget arbete, även med inhyrd hjälp, och antagligen mer pengar än vad det nånsin kommer att vara värt. Jag hoppas verkligen att någon gör det, men den realistiska lösningen är att färdigställa huset för nån typ av verksamhet som kan dra in pengar och finansiera bygget. Även med en sådan lösning är det ju knappast nåt som riskkapitalisterna kommer att kasta sig efter, eftersom initialkostnaderna är så himla stora.
Citera
2013-11-23, 17:42
  #5710
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Det handlar om åratal av eget arbete, även med inhyrd hjälp, och antagligen mer pengar än vad det nånsin kommer att vara värt.

Ja, det är rätt uppenbart och jag förstår det. Det förändrar inte vad jag skrev.
Citera
2013-11-23, 17:43
  #5711
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Gammal brandstation ombyggd till studio/verkstad samt bostad:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-170m2-ystads-kommun-signalgatan-9-5900936

Och det är en frilagd tegelvägg ska se ut. Och det är nog det enda ställe där en sådan passar, i en ombyggd studio. Ovanvåning - prylrum. Ja, så kan man ju också uttrycka sig...
http://pics2.objektdata.se/_cache_/31274/SFDE77A4F89862A4CF58A96626DDD2A6E57_800x800.jpg
Sjukt porrig setup runt brandstången
Citera
2013-11-23, 20:59
  #5712
Medlem
Kvillebacken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Tss, tss. Kolla den stockholmska versionen av frilagd tegelvägg: http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-4rum-vasastan-stockholms-kommun-birger-jarlsgatan-111-c-5902564

Stockholms innigaste människor står i kö...


Kunde varit en pizzeria i Säffle....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in