Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Om jag förstår dig rätt så menar du att för att kunna godta att universum har en början och en orsak (vilket allt tyder på), som inte består av universum själv, så kräver du att JAG förklarar, inte bara att det finns en icke-materiell existens, utan även hur denna existens kunnat orsaka något alls eftersom den är utanför kausaliteten?
Naturligvis, bevisbördan är din.
Citat:
Egentligen säger du att det som krävs för att något icke-materiellt ska kunna orsaka något temporalt är att det är materiellt och temporalt och därför är det hela omöjligt.
Jag är för tillfället mycket mera pragmatisk än så. Du har ett långt resonemang av: Privat-'logik' --> möjligen extra-kosmisk existens --> extra-kosmisk 'primary cause' --> 'gud'.
Jag förväntar mig helt enkelt att du börjar nånstans med vilken fast grund under fötterna du nu kan demonstrera.
Citat:
Problemet är också att när jag säger att siffror är icke-materiella och tydligt bevisar att det finns oskapade matematiska sifferenheter som är oändliga = utan början och slut, och att de är 1(ett). Samt kan bevisa att det finns oändligt många olika och oändligt stort antal av var och en. Därefter kan jag med giltig logisk deduktion visa att denna 'oändliga kropp' av icke-materiellt varande inte skulle kunna göra någonting alls om det inte var en medveten existens med vilja och avsikt och med oerhörd makt.
Det finns inget "logisk" i att postulera att abstraktioner bevisar extra-kosmisk existens.
Citat:
Ja, då tror ändå ingen på det.
Så vi är i en omöjlig position, jag kan inte bevisa det metafysiska med annat än matematik och filosofisk argumentation.
Det är ju ditt problem.
Citat:
Om det däremot kan bevisas att det finns en orsakernas första orsak och att den inte kan vara materiell så är det ett bevis för att en existens i stil med den jag bevisat verkligen måste existera på ett metafysiskt sätt.
Nej, det är fortfarande ett argument from ignorance. Du har en lång, lång väg att gå före du kommer till det som i rationalismen kallas 'bevis'.