2013-11-22, 19:03
Medlem
Det finns en särskild registerlag om register som förs på arbetsförmedlingen, "Lag (2002:546) om behandling av personuppgifter i den arbetsmarknadspolitiska verksamheten". I Lagen finns en särskild paragraf som behandlar borttagande av uppgifter ur registret (gallring).
Den lyder så här:
"16 § Uppgifter om arbetssökande i en arbetsmarknadspolitisk databas skall gallras två år efter utgången av det år då behandlingen av uppgifterna har avslutats i ett ärende hos den handläggande myndigheten.

Uppgifter som har avskiljts för statistikändamål skall gallras tio år efter avskiljandet. "

Sen finns ett stycke om att vissa uppgifter kan sparas för "forskningens behov" också, och då lämnas över till en arkivmyndighet (rimligen Riksarkivet). Såna uppgifter gallras aldrig.
Citera
2013-11-22, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ozone
Hej

Senaste åren har jag arbetat några månader, varit arbetslös en månad kanske, jobbat några månader, varit arbetslös en månad eller två osv. Varje gång jag anmäler mig som arbetslös finns jag alltid med i deras datasystem. Det står vilka körkortsbehörigheter jag har, truckkort, maskinförarbevis, vad jag jobbat med förr osv.

Jag vill inte finnas med där. Jag vill inte att arbetsförmedlingen direkt ska se att jag har ett C-körkort, inte heller ett truckkort - ingenting ska finnas om mig där när jag inte ens är arbetslös - är utskriven. Så hur bär jag mig åt för att bli utskriven i deras system och nästa gång - om jag nu blir arbetslös igen - vara ett vitt, blankt papper?
vi brukar spara sånt för att spara tid o möda när du väl kommer tillbaka. det ideala vore ju om vi automatisk kunde synca med Linked In och alla hög skolor (för att få in betyg) men de är ett par lagar som för till fället står mellan

då hade man bara kunnat gå in på Arbets förmedlingen och handledaren hade redan haft 100 % information.
Citera
2013-11-22, 21:30
Medlem
Jag gjorde ett symboliskt besök på arbetsförmedlingen för en del år sedan och då gick vi igenom vilka tidigare anställningar jag haft.

Jag såg en där som jag inte ville ha som referens och frågade om min handläggare kunde radera den och det gjorde han men han kommenterade att jag nu skulle ha ett "glapp" i mitt yrkesliv som framtida arbetsgivare kan undra över. Jag sa att det inte var något problem.

Har du provat att fråga din handläggare?

Uppbär du a-kassa kan det dock bli svårare kan jag tänka mig.
Citera
2013-11-23, 10:05
Medlem
Enligt de här uppgifterna så arkiveras AFs journaler om man inte har varit arbetslös på 3 år. http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Uppgifter-om-dig-i-vart-register.html
Citera
2013-11-23, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derauto
vi brukar spara sånt för att spara tid o möda när du väl kommer tillbaka. det ideala vore ju om vi automatisk kunde synca med Linked In och alla hög skolor (för att få in betyg) men de är ett par lagar som för till fället står mellan

då hade man bara kunnat gå in på Arbets förmedlingen och handledaren hade redan haft 100 % information.

Snälla, säg att du inte är handläggare på AMS. Skrämmande vilka låga krav dom har isf på sina anställda..
Citera
2013-11-23, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hokar87
Snälla, säg att du inte är handläggare på AMS. Skrämmande vilka låga krav dom har isf på sina anställda..
nä, jobbar som entre värd men om kanske 4 månader då mitt 6 månaders kontrakt går ut
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in