2013-11-22, 07:19
Medlem
ozones avatar
Hej

Senaste åren har jag arbetat några månader, varit arbetslös en månad kanske, jobbat några månader, varit arbetslös en månad eller två osv. Varje gång jag anmäler mig som arbetslös finns jag alltid med i deras datasystem. Det står vilka körkortsbehörigheter jag har, truckkort, maskinförarbevis, vad jag jobbat med förr osv.

Jag vill inte finnas med där. Jag vill inte att arbetsförmedlingen direkt ska se att jag har ett C-körkort, inte heller ett truckkort - ingenting ska finnas om mig där när jag inte ens är arbetslös - är utskriven. Så hur bär jag mig åt för att bli utskriven i deras system och nästa gång - om jag nu blir arbetslös igen - vara ett vitt, blankt papper?
Citera
2013-11-22, 07:29
Medlem
MrBananas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozone
Hej

Senaste åren har jag arbetat några månader, varit arbetslös en månad kanske, jobbat några månader, varit arbetslös en månad eller två osv. Varje gång jag anmäler mig som arbetslös finns jag alltid med i deras datasystem. Det står vilka körkortsbehörigheter jag har, truckkort, maskinförarbevis, vad jag jobbat med förr osv.

Jag vill inte finnas med där. Jag vill inte att arbetsförmedlingen direkt ska se att jag har ett C-körkort, inte heller ett truckkort - ingenting ska finnas om mig där när jag inte ens är arbetslös - är utskriven. Så hur bär jag mig åt för att bli utskriven i deras system och nästa gång - om jag nu blir arbetslös igen - vara ett vitt, blankt papper?

Tyvärr tror jag du är kvar tills någon slags "tid" har gått. Jag har själv frågat dem om detta och det svar jag fick var: "det sköts automatiskt". Ring dem och fråga - men förvänta dig ingenting speciellt. Det är en statlig myndighet - de gör så lite som möjligt för dig.
Citera
2013-11-22, 07:37
Medlem
ozones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBanana
Tyvärr tror jag du är kvar tills någon slags "tid" har gått. Jag har själv frågat dem om detta och det svar jag fick var: "det sköts automatiskt". Ring dem och fråga - men förvänta dig ingenting speciellt. Det är en statlig myndighet - de gör så lite som möjligt för dig.

En gång hade jag en anställning i 1,5 år, fanns även då kvar när jag skrev in mig. Allt fanns om mig där!
Citera
2013-11-22, 07:47
Medlem
BenAsslicks avatar
Informationen tas väl aldrig bort automatiskt? Man flaggas väl bara som inaktiv i deras system?
Citera
2013-11-22, 07:48
Medlem
ozones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
Informationen tas väl aldrig bort automatiskt? Man flaggas väl bara som inaktiv i deras system?

Ja men på något vis borde det gå att raderas ur systemet? folk borde väl själv få avgöra det tycker jag.
Citera
2013-11-22, 07:49
Medlem
MrBananas avatar
Citat:
En gång hade jag en anställning i 1,5 år, fanns även då kvar när jag skrev in mig. Allt fanns om mig där!

Citat:

Jag vet faktiskt inte hur det fungerar. Det enda svaret jag fick var att de inte kunde göra det, utan sådant sköttes automatiskt i deras system. Jag antar att man kan vara kvar i registret livet ut. Ingenting som ligger en i fatet, dock - utom i rent stolthetsperspektiv.
Citera
2013-11-22, 08:18
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Ja men på något vis borde det gå att raderas ur systemet? folk borde väl själv få avgöra det tycker jag.

Mjo man tycker det, men jag vet faktiskt inte hur det ligger till.
Har du någon specifik anledning till att dom inte ska få ha din information, eller är det bara för säkerhetens skull?
Citera
2013-11-22, 09:21
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Hej

Har du testat att gå in och redigera din profil?
Citera
2013-11-22, 15:01
Medlem
ozones avatar
Citat:
Mjo man tycker det, men jag vet faktiskt inte hur det ligger till.
Har du någon specifik anledning till att dom inte ska få ha din information, eller är det bara för säkerhetens skull?

Vill bara inte finnas med i deras system.
Citera
2013-11-22, 15:24
Avslutad
Citat:
Vill bara inte finnas med i deras system.

Efter det att man har skrivit ut sig så ligger man kvar i systemet i 2 år, sen raderas uppgifterna om man inte gör något återbesök eller liknande under den tiden.
Citera
2013-11-22, 16:03
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Efter det att man har skrivit ut sig så ligger man kvar i systemet i 2 år, sen raderas uppgifterna om man inte gör något återbesök eller liknande under den tiden.

Helt säker på det? Kan säkert stämma dock.
Under 2006 va jag inskriven på AF under en kortare tid, 3-4 månader. Sen dröjde det runt 3 år innan jag skrev in mig igen, och då fanns inte mina tidigare uppgifter kvar, vad jag kommer ihåg iaf.
Så det du säger kan nog mycket väl stämma.
Citera
2013-11-22, 16:06
Medlem
Tiden innan dina uppgifter gallras ut är fyra år, om jag minns rätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in