2013-11-22, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av azadora
Men om polisen skulle få tillgång till detta register skulle dubbelmordet vara löst.

Detta har redan dryftats i tråden och svaret är nej! PKU-registret är inte upplagt så att det går att söka efter individer i det även om polisen skulle få tillstånd till det. Polisen får helt enkelt lägga i en extra växel och fortsätta jobba.
Citera
2013-11-22, 13:21
Medlem
blueyellowlions avatar
Citat:
I pku banken finns blodprov på 3,8 miljoner svenskar. I stort sett alla svenskar som är födda efter 1975. Senast det användes var när Anna Lindh mördades. Tydligen skillnad på offer och offer. Det skulle kosta miljarder att förvandla blodbanken till ett dna- sökbart heltäckande register. Tror i framtiden allafall att vi kommer ha tillgång till det här.

Men om polisen skulle få tillgång till detta register skulle dubbelmordet vara löst.

För att söka i PKU-registret behöver man ett namn först. Registret kan ha använts om man har en misstänkt som i samband med förhör kanske vägrar topsas eller som kanske inte ens dyker upp på kallelsen. Då kan man "gå bakvägen" och kolla denne i PKU-registret, men då måste man ju ha ett visst namn först...Och har man ändå ett namn på misstänkta kan man lika gärna ta in dem och topsa på vanligt sätt...

Angående Mijailovic så var han säkert misstänkt redan innan och de ville kolla, jag vet inte säkert men kanske. Det är alltså inte så enkelt som en del tror att det bara är att kolla PKU-registret på en kvart och sen har man löst fallet...
Citera
2013-11-22, 13:23
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueyellowlion
För att söka i PKU-registret behöver man ett namn först. Registret kan ha använts om man har en misstänkt som i samband med förhör kanske vägrar topsas eller som kanske inte ens dyker upp på kallelsen. Då kan man "gå bakvägen" och kolla denne i PKU-registret, men då måste man ju ha ett visst namn först...Och har man ändå ett namn på misstänkta kan man lika gärna ta in dem och topsa på vanligt sätt...

Angående Mijailovic så var han säkert misstänkt redan innan och de ville kolla, jag vet inte säkert men kanske. Det är alltså inte så enkelt som en del tror att det bara är att kolla PKU-registret på en kvart och sen har man löst fallet...

Ja, polisen hade Mijalilovics namn och såg honom som misstänkt. För att inte förvarna honom så valde de att ta DNA från hans PKU-blod. De sökte alltså inte i registret, utan de hade ett konkret namn att komma med.
Citera
2013-11-23, 03:21
Medlem
Kan man lösa mordet på vallhalllavägen för nästan 20 år sedan ska man väl ffs kunna lösa detta på inte mer än 10 år sen
Citera
2013-11-23, 10:56
Medlem
barnets avatar
Citat:
Kan man lösa mordet på vallhalllavägen för nästan 20 år sedan ska man väl ffs kunna lösa detta på inte mer än 10 år sen

Det är inte Lkpg-polisen som löste mordet på Vallhallavägen. Hade Lkpg-polisen ansvarat för det fallet också så hade det aldrig lösts. Lkpg-polisen är landets i särklass sämsta enhet och rikskrim garvar åt det jobb msom gjorts med dubbelmordet. Lekmän hade gjort ett bättre jobb.
Citera
2013-11-23, 11:05
Medlem
Skribent-1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barnet
Det är inte Lkpg-polisen som löste mordet på Vallhallavägen. Hade Lkpg-polisen ansvarat för det fallet också så hade det aldrig lösts. Lkpg-polisen är landets i särklass sämsta enhet och rikskrim garvar åt det jobb msom gjorts med dubbelmordet. Lekmän hade gjort ett bättre jobb.

Hur kan du säga att Lkpg-polisen är i särklass sämst när vi inte har insyn i den utredning som gjorts?
Citera
2013-11-23, 12:12
Medlem
rapans avatar
Tror inte LKP-polisen utgör ett undantag i antal utredningar som till slut trampat vatten i olika utsträckning. Men absolut, tror mycket mer hade kunnat göras. Tänker mig att man i ett tidigt skede jobbat brett, för att ta vara på viktiga fakta. Samtidigt känns risken vid en snävare arbetsmetod, där man lägger mer krut kring förhoppningsvis viktiga spår, inte heller optimalt.
Vore minst sagt intressant att veta mer kring nuvarande FUP.

Var finner man detaljerad helhetsbild av morden? Läste någonstans om kvinnans sista ord, som jag inte lyckats läsa, tex.
Citera
2013-11-23, 12:52
Medlem
massepojkens avatar
Givetvis måste den gripne Rik#r# Ox#nst#nd nu 39 år misstänkt för mordet på Per Häggström omedelbart köras mot dubbelmordet i linköping.
Är Linköpingspolisen överhuvudtaget på banan?

Brutala knivmord med anhållna gärningsmän i en inte helt otänkbar ålder måste väl tom Janne tända till på?
Citera
2013-11-23, 13:05
Medlem
dkws avatar
Första gånger jag postar men läser väldigt ofta:

Om vi nu ska gå vidare med spåret att GM gick "hem" någonstans i närheten av var morden skedde så borde vi ju rimligtvis kunna hämta uppgifter på _ALLA_ som bodde i närheten. Sånt finns väl lagrat nånstans?

Sen kan man börja med att lista alla män mellan 13-25 år gamla, och gräva sin in i dessa personer genom Facebook, google och andra tillvägagångssätt.

Mohammad hade en äldre syster, inte sant?

Min teori är att en kille var kär i denna syster, men fick ingen bekräftelse tillbaka. Ni vet ju själva hur det är när ens stora kärlek inte bryr sig om en. Oftast blir man helt galen, vet inte vad man ska ta sig till, deprimerad, och ledsen - för att oftast gå över till HAT mot sin "älskade".

Det är psykologi one-on-one.

GM såg sin chans att ge "igen" och knivhugger sin älsklings bror.

Med andra ord: GM och systern har en koppling.
Citera
2013-11-24, 14:10
Medlem
rapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dkw

Om vi nu ska gå vidare med spåret att GM gick "hem" någonstans i närheten av var morden skedde så borde vi ju rimligtvis kunna hämta uppgifter på _ALLA_ som bodde i närheten. Sånt finns väl lagrat nånstans?

Sen kan man börja med att lista alla män mellan 13-25 år gamla, och gräva sin in i dessa personer genom Facebook, google och andra tillvägagångssätt.

Min teori är att en kille var kär i denna syster, men fick ingen bekräftelse tillbaka. Ni vet ju själva hur det är när ens stora kärlek inte bryr sig om en. Oftast blir man helt galen, vet inte vad man ska ta sig till, deprimerad, och ledsen - för att oftast gå över till HAT mot sin "älskade".

Det är en fin teori. Men jag tror polisen finkammat familjens relationer på jakt efter motiv.
Ang boende i området, jag vågar svära på att du då finner ett hundratal, om inte mer som passar bra in på det allmänna signalement GM utgör, det skulle även jag göra, och många jag känner. Jag tror i så fall man ska leta efter personer med ungefärligt signalement och och labilare psyke. Sjukhusjournaler är strängt sekretessbelagda, också för polisen?
Gm har anknytning till Linköping, flera än han vet vad han gjort sig skyldig till, kan mycket väl sitta på hispan eller kilat vidare..
Citera
2013-11-24, 19:53
Medlem
rapans avatar
Från wikipedias diskussionssida kring artikel om morden: Finns det någon koppling mellan denna händelse och en ökänd f.d. användare på SVWP (psykopat?), med konstaterad IP-adress i Linköping? Vad gjorde f.ö. vederbörande (enligt logg) mellan ca. 7.30 och 8.10 aktuell morgon? Bör Leif GW sättas på spåret? Sintram 19 oktober 2010 kl. 11.09 (CEST)

Jag har svårt att förstå detta överhuvudtaget. vill någon förklara närmare skulle jag bli glad.
mvh
Citera
2013-11-24, 22:52
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dkw

Systern var en slöjmuslim ju
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in