2013-11-23, 02:34
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
har du något namn på denna kvinna/ man?
Skulle enligt uppgift bo i närheten av MBs restaurang.

Mit fetande.

C*milla A*berg (*=a *=x) 44 år, bor i Boden, strax intill MBs Sushi restaurang

FUP 918 15

MB har 15 mobil kommunikationer med CA (figurerar som "Karlsson C. kalix" i Mbs mobiltelefon FUP 915) den 6 Maj, 2013
Citera
2013-11-23, 02:42
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag har gått tillbaka och tittat lite på en passage ur förhören med KJ som diskuterats ett par gånger i tråden, men inte rönt något jättestort intresse. Sid 1575-1576 i FUP:

Av någon anledning släpper förhörsledarna sen hela saken. Precis som de i mitt tycke tyvärr släppt flera intressanta trådar där man kunde ha pressat KJ mycket mer.

Det hela kan naturligtvis vara en felsägning, men som andra redan påpekat i tråden så är det i så fall märkligt att han plötsligt utstöter ett av sina tics-ljud (detta "pjott" finns inte i något annat av förhören).

Finns det då något som skulle kunna tala för att han faktiskt håller på att försäga sig här? Tja, kanske.

+ Kristoffers formulering - låt vara vag - tyder på att han, troligen oavsiktligt, kommer in på andra veckan efter försvinnandet. ja, veckan efter……sen var det veckan eftersom där……… Jag tolkar det som att han först refererar till veckan efter Vatchareeyas försvinnande, dvs 6-13 maj, då eftersöken är som mest intensiva. Sen hoppar han till veckan efter den, för visst använder man ibland "eftersom" i norrländska dialekter som liktydigt med "efteråt" eller "efter den"?

+ Formuleringen "så då åkte jag och lämnade av henne i torsdag" bör då referera till något som hände torsdagen den 16 maj. Vad hände då?

+ Enligt Kristoffers mamma har han haft feber och varit "hängig" hela veckan. Han har bott i sommarstugan några dar, men på torsdagen flyttar han ut. Enligt ett SMS till en tjejkompis påstår han sig ha 40 graders feber. Uppgiften kan verka lite märklig med tanke på att han ska varit sjuk flera dar redan men dagen innan varit ute och sökt med Missing People.

+ Kristoffers pappa (som vi vet höll ganska mycket koll på sin son under den här tiden) är bortrest i arbetet hela veckan och kommer hem först den 17:e (enligt förhör med mamman)

+ Det går inte att verifiera av Kristoffers SMS under torsdagen att han skulle ha skjutsat någon någonstans. Tvärtom kan man tolka en ovanligt intensiv SMS-trafik från hans sida som att han inte haft sällskap under större delen av dagen. Främst SMS:ar han med J*nnik* S*ndstr*m. T ex berättar han att han fått tillbaka sin mobil från polisen och vidare:

Sen kommer följande kommunikation mellan Kristoffer (KJ) och J*nnik* (JS) en halvtimme senare:

Ytterligare en 20 minuter senare får Kristoffer ett SMS från Missing People om att det är en ny skallgång på lördagen. Han befinner sig då troligen i sin egen bostad eftersom telefonen kopplar upp mot Artilleribat-masten. 20 minuter drygt efter det skickar JS ett SMS med samma information. Det går drygt 1,5 timme innan Kristoffer kl 22:52 skickar en fråga om han ska hämta henne. Nu har han lämnat sin lägenhet och befinner sig inom masten Boden Stadshus N som täcker området ut mot stugan (stämmer dåligt med mammans uppgift om att han flyttade ut ur stugan på torsdagen), men också området mot fyndplatsen för kroppen.

Nästa livstecken från Kristoffers telefon är klockan 05:33 då han mottar SMS från JS och svarar på det ett par minuter senare. De fortsätter sin konversation under cirka 5 minuter.

Klockan 06:00 ringer Kristoffer sin mamma, telefonen kopplar då upp mot Sävast N. Vid nästa mastning kl 08:42 är han på masten Verkstadsvägen NO som täcker kroppens fyndplats, samt hans föräldrahem.

En tänkbar slutsats (?)

Under torsdagen den 16/5 inträffar flera negativa saker för Kristoffer. Först får han veta av polisen att han fått hotelser på sin telefon (ökar sannolikt den redan stigande känslan av att vara jagad). Sen har han fått besked om att han inte får vara kvar i stugan (där han sannolikt kände sig hyfsat trygg). Redan tämligen stressad får han sen av sin kompis veta att Missing People aldrig misslyckats hitta en eftersökt (den uppgiften är givetvis fel, men Kristoffer verkar inte ifrägasätta den) Och så kommer en halvtimme senare ett besked om att det ska bli en ny skallgång två dar senare! Dessutom vet han att fadern kommer hem nästa dag och han känner sig redan ganska övervakad av honom.

I detta uppjagade tillstånd bestämmer han sig för att flytta kroppen. Om den då befinner sig i värnet eller redan på FP2 har jag ingen uppfattning om dock. Han beger sig ut mot stugan igen (kanske för att hämta något han behöver). Sen blir det tyst på telefonen i över 6 timmar. Men klockan halv sex nästa morgon är han uppenbarligen vaken. I mellantiden har han flyttat benen till stugan, kanske för att han tänker att den redan är eftersökt, kanske för att faktiskt anlägga en brand. Av någon anledning fullföljs i så fall inte den planen. Det är den händelsen han råkar referera till i sin så då åkte jag och lämnade av henne i torsdag och så

Spekulativt? Ja, verkligen. Men en möjlig förklaring? Ja det skulle jag absolut vilja hävda. Kringflackandet med bilen morgonen efter (trots att han uppgav sig fortfarande vara febrig och sjuk) kan också tyda att han befann sig i ett uppjagat tillstånd efter vad han nu gjort och/eller hade saker han behövde göra, t ex slänga saker. Finns det t ex någon återvinningsstation inom masten Sävast N täckningsområde?

Om jag inte missminner mig så ville polisen ha det till att han var där den 16:e istället för den 9:e, en vecka senare. Om det beror på att vittnet sa sig se KJ den 16:e eller inte är svårt att säga.

Han säger iallafall att han är där runt 13 på dagen och att det är en torsdag, det skulle i så fall kunna innebära, för att ansluta till ditt scenario, att han var där tidigare på dagen för att reka.
Citera
2013-11-23, 02:55
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Han är jävligt medveten om saker för att vara så oskyldig. Helt klart så verkar han tro att han lyckades städa undan alla bevis, men han såg aldrig blodet i bilen.
En kaxig liten fan minsann, kan konstateras...

Han levde nog länge i föreställningen att det här skulle han klara sig igenom galant,
så smart som han såg sig som: Commander J*hansson och det perfekta mordet.
I verkligheten 2013. Nästan...att det hade lyckats...

Citat:
"Jag har bara väntat på att ni skall ta mig eftersom jag är den sista som såg henne vid liv men ni har inget på mig och jag kommer gå ut på kvart"

Ja, det var han. Den siste. Absolut.
Att vissa snedseglare fortfarande tvivlar på den saken är närmast helt obegripligt
mot bakgrund av kända fakta i fallet. Men ingenting att göra något åt.
Låt dem hållas för all del med sitt.
Greppet om herr B lär svårligen släppas...
Senast redigerad av Grandioso 2013-11-23 kl. 03:02.
Citera
2013-11-23, 02:56
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Therezze
Du har nog rätt i mycket här men frågan är varför hon ringde 112? Om kJ slog sönder mobilen så skulle det inte gå att ringa.
Jag tror du har rätt i att KJ blev helt krossad när hon satt och la all sin tid på en annan kille när det var han som skulle fått all uppmärksamhet.
Jag får inte alls ihop vart någonstans hon ringer 112 och vad har han gjort med henne när hon ändå hann slå numret

Det är väl inte svårt att gissa? Han slog ju henne, bland annat i huvudet, tycker att det försvunnit i tråden eftersom knivandet och styckandet tar sin plats. Blev hon slagen i huvudet, kan hon mycket väl ha blivit så rädd att hon slog 112, utan att lyckas fullfölja. Antingen blev hon yr, eller så var KJ efter henne. Han kanske spärrade vägen för henne så hon inte kunde ta sig ut. Tycker att hon borde ha skrikit så grannarna hörde, men de verkar ju inte ha reagerat förrän senare, och då gjorde ingen någonting.

De flesta har en hög spärr för att ringa 112, och särskilt om det gäller den egna säkerheten, tror jag. De flesta försöker lösa läget själva. Egentligen borde alla ha ett inbyggt 112-larm, som reagerar på mänskligt våld. Klart utopiskt, men, men… det är för många kvinnor som dör, och i vissa fall män, i relationsvåld.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-11-23 kl. 02:59.
Citera
2013-11-23, 03:43
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag har gått tillbaka och tittat lite på en passage ur förhören med KJ som diskuterats ett par gånger i tråden, men inte rönt något jättestort intresse. Sid 1575-1576 i FUP:

Av någon anledning släpper förhörsledarna sen hela saken. Precis som de i mitt tycke tyvärr släppt flera intressanta trådar där man kunde ha pressat KJ mycket mer.

Det hela kan naturligtvis vara en felsägning, men som andra redan påpekat i tråden så är det i så fall märkligt att han plötsligt utstöter ett av sina tics-ljud (detta "pjott" finns inte i något annat av förhören).

Finns det då något som skulle kunna tala för att han faktiskt håller på att försäga sig här? Tja, kanske.

+ Kristoffers formulering - låt vara vag - tyder på att han, troligen oavsiktligt, kommer in på andra veckan efter försvinnandet. ja, veckan efter……sen var det veckan eftersom där……… Jag tolkar det som att han först refererar till veckan efter Vatchareeyas försvinnande, dvs 6-13 maj, då eftersöken är som mest intensiva. Sen hoppar han till veckan efter den, för visst använder man ibland "eftersom" i norrländska dialekter som liktydigt med "efteråt" eller "efter den"?

+ Formuleringen "så då åkte jag och lämnade av henne i torsdag" bör då referera till något som hände torsdagen den 16 maj. Vad hände då?

+ Enligt Kristoffers mamma har han haft feber och varit "hängig" hela veckan. Han har bott i sommarstugan några dar, men på torsdagen flyttar han ut. Enligt ett SMS till en tjejkompis påstår han sig ha 40 graders feber. Uppgiften kan verka lite märklig med tanke på att han ska varit sjuk flera dar redan men dagen innan varit ute och sökt med Missing People.

+ Kristoffers pappa (som vi vet höll ganska mycket koll på sin son under den här tiden) är bortrest i arbetet hela veckan och kommer hem först den 17:e (enligt förhör med mamman)

+ Det går inte att verifiera av Kristoffers SMS under torsdagen att han skulle ha skjutsat någon någonstans. Tvärtom kan man tolka en ovanligt intensiv SMS-trafik från hans sida som att han inte haft sällskap under större delen av dagen. Främst SMS:ar han med J*nnik* S*ndstr*m. T ex berättar han att han fått tillbaka sin mobil från polisen och vidare:

Sen kommer följande kommunikation mellan Kristoffer (KJ) och J*nnik* (JS) en halvtimme senare:

Ytterligare en 20 minuter senare får Kristoffer ett SMS från Missing People om att det är en ny skallgång på lördagen. Han befinner sig då troligen i sin egen bostad eftersom telefonen kopplar upp mot Artilleribat-masten. 20 minuter drygt efter det skickar JS ett SMS med samma information. Det går drygt 1,5 timme innan Kristoffer kl 22:52 skickar en fråga om han ska hämta henne. Nu har han lämnat sin lägenhet och befinner sig inom masten Boden Stadshus N som täcker området ut mot stugan (stämmer dåligt med mammans uppgift om att han flyttade ut ur stugan på torsdagen), men också området mot fyndplatsen för kroppen.

Nästa livstecken från Kristoffers telefon är klockan 05:33 då han mottar SMS från JS och svarar på det ett par minuter senare. De fortsätter sin konversation under cirka 5 minuter.

Klockan 06:00 ringer Kristoffer sin mamma, telefonen kopplar då upp mot Sävast N. Vid nästa mastning kl 08:42 är han på masten Verkstadsvägen NO som täcker kroppens fyndplats, samt hans föräldrahem.

En tänkbar slutsats (?)

Under torsdagen den 16/5 inträffar flera negativa saker för Kristoffer. Först får han veta av polisen att han fått hotelser på sin telefon (ökar sannolikt den redan stigande känslan av att vara jagad). Sen har han fått besked om att han inte får vara kvar i stugan (där han sannolikt kände sig hyfsat trygg). Redan tämligen stressad får han sen av sin kompis veta att Missing People aldrig misslyckats hitta en eftersökt (den uppgiften är givetvis fel, men Kristoffer verkar inte ifrägasätta den) Och så kommer en halvtimme senare ett besked om att det ska bli en ny skallgång två dar senare! Dessutom vet han att fadern kommer hem nästa dag och han känner sig redan ganska övervakad av honom.

I detta uppjagade tillstånd bestämmer han sig för att flytta kroppen. Om den då befinner sig i värnet eller redan på FP2 har jag ingen uppfattning om dock. Han beger sig ut mot stugan igen (kanske för att hämta något han behöver). Sen blir det tyst på telefonen i över 6 timmar. Men klockan halv sex nästa morgon är han uppenbarligen vaken. I mellantiden har han flyttat benen till stugan, kanske för att han tänker att den redan är eftersökt, kanske för att faktiskt anlägga en brand. Av någon anledning fullföljs i så fall inte den planen. Det är den händelsen han råkar referera till i sin så då åkte jag och lämnade av henne i torsdag och så

Spekulativt? Ja, verkligen. Men en möjlig förklaring? Ja det skulle jag absolut vilja hävda. Kringflackandet med bilen morgonen efter (trots att han uppgav sig fortfarande vara febrig och sjuk) kan också tyda att han befann sig i ett uppjagat tillstånd efter vad han nu gjort och/eller hade saker han behövde göra, t ex slänga saker. Finns det t ex någon återvinningsstation inom masten Sävast N täckningsområde?

Pjott ! .. Ja, det kan man ju säga. Jag tror dumpningen av likdelarna (fp 2) och placeringen av benen i ödehuset (fp 1) skedde vid olika tillfällen - fp 2 på natten varvid påsen över VB:s huvud avlägsnades och slängdes in i skuffen. Därefter, ett antal timmar senare, återvänder KJ till f2 för att placera alltihop i gula ödehuset - hinner med benen men måste avbryta då jag tror att han är mycket nära att bli upptäckt. Att avsikten var att bränna ödehuset inklusive Vatchareeyas kvarlevor tycker jag verkar solklart.
Senast redigerad av MBoudine 2013-11-23 kl. 04:37.
Citera
2013-11-23, 04:09
Medlem
[quote=Lalajlaj|46268490]Jag tror mordet har begåtts i lägenheten men jag tror styckningen skedde i värnet.

Det är så osannolikt att mordet har begåtts i lägenheten då man inte har funnit spår av blod som GM måste ha fått på händerna, kläderna, mordvapnet och inte heller i bilenskupe har man funnit spår.
Ett litet skärsår på fingret blöder rätt mycket och med alla dessa stickskador på VB måste det ha kommit rätt mycket blod.
Hur har KJ lyckats att inte lämna spår av blod i lägenheten om gärningen skulle ha skett där?
Eller är det en en dålig spårsökning i lgh.?
Att det inte finns spår inne i bilen kan vara att det är en annan bil som används vid gärningen.
Citera
2013-11-23, 04:28
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wille0Walle
Det är så osannolikt att mordet har begåtts i lägenheten då man inte har funnit spår av blod som GM måste ha fått på händerna, kläderna, mordvapnet och inte heller i bilenskupe har man funnit spår.
Ett litet skärsår på fingret blöder rätt mycket och med alla dessa stickskador på VB måste det ha kommit rätt mycket blod.
Hur har KJ lyckats att inte lämna spår av blod i lägenheten om gärningen skulle ha skett där?
Eller är det en en dålig spårsökning i lgh.?
Att det inte finns spår inne i bilen kan vara att det är en annan bil som används vid gärningen.

Jag tror på dålig genomgång av lägenheten.

Hos Marina fann man inga blodspår eller likdoft när man genomsökte henned sovrum. Hade inte Marinas säng stått kvar i hennes rum, där privatpersoner senare hittade blodet, så hade bara en liten bloddroppe på golvet funnits att finna. Och det mordet var riktigt blodigt, skott i huvudet.

Hade inte polisen brytit upp parkettgolvet hos studierektorn i Örebro så hade de inte haft en bloddroppe som påvisade att hon mördats och styckats i lägenheten. Ren tur att de gjorde en ny undersökning av lägenheten.

I styckmordet i Bollnäs så styckades offret i badkaret, polisen hittade inga spår efter detta i badrummet. Dock blodspår på någon dörrlist i vardagsrummet med mera.

Avsaknaden av spår betyder inte att det inte har skett i lägeneheten, bara att det är väl undanröjt eller så har KJ haft tur att fånga upp allt blod i ett underlag. Alterntivet kan även vara att polisen gjorde en grov miss, som i Marinafallet, eller undanlät att kontrollera hela lägenheten noggrant.
Senast redigerad av Lalajlaj 2013-11-23 kl. 05:24.
Citera
2013-11-23, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Frågan kvarstår, och jag ber att få den besvarad utan argumentstärkande kränkningar. Tog KJ tejpen med sig när han jagade efter VB?
Jag har aldrig påstått att KJ jagade efter VB. Vet du alltså att han jagade efter henne? Det skulle ju kunna förklara varför du tror att KJ är skyldig.
Citera
2013-11-23, 06:06
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Pjott ! .. Ja, det kan man ju säga. Jag tror dumpningen av likdelarna (fp 2) och placeringen av benen i ödehuset (fp 1) skedde vid olika tillfällen - fp 2 på natten varvid påsen över VB:s huvud avlägsnades och slängdes in i skuffen. Därefter, ett antal timmar senare, återvänder KJ till f2 för att placera alltihop i gula ödehuset - hinner med benen men måste avbryta då jag tror att han är mycket nära att bli upptäckt. Att avsikten var att bränna ödehuset inklusive Vatchareeyas kvarlevor tycker jag verkar solklart.

Om planen lyckats och ödehuset inklusive VB:s kvarlevor förkolnats, och där dödsorsak hos en påträffad, okänd innebränd person inte kunnat fastställas, låt vara att tänder kan ha identifierats tillhörarande VB, hade KJ förmodligen varit hemma med sitt uppsåt - att begå det perfekta mordet och gäcka polisen. Att han blev störd i den verksamheten och tvingades avbryta kremeringsförsöket skulle man nog kunna påstå blev a major setback för Commander Johansson. Undrar när han tänker öppna upp och börja berätta ..
Senast redigerad av MBoudine 2013-11-23 kl. 06:13.
Citera
2013-11-23, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Mitt fett.
Detta med 112*-tryckningen är ju (som så gott som allt annat i fallet) mkt knepigt att bli klok på. Har haft en tanke att det kanske var KJ som "ringde"; sinnet hade runnit totalt för KJ, han slår/kväver VB som svimmar av, inser vad han gjort och slår 112 med VB:s mobil som fanns närmast tillhands men kommer på andra tankar..

Det som talar emot detta är ju givetvis att det då måste vara KJ (el någon annan närvarande?) som skickat sms:en från mobilen fram till 18:40 (har inte koll nu på hur många sms som lämnade VB:s mobil/sändes till MB under den tiden, 2-3-4?). Ett enstaka sms från GM/KJ under rådande omständigheter kan man nog inte utesluta men att ha sådan sinnesnärvaro/kyla att man skickar flera st känns inte sådär värst rimligt, kanske.
Men ev inte heller direkt otänkbart att man i en sådan situation kan hamna i någon form av mentalt läge i vilket man totalfokuserar på vad man "måste" göra, bortser från allt annat och agerar instinktivt/rationellt.
Ja det är absolut inte omöjligt att det är KJ själv som ringt men det är något som får mig att hon har försökt ringa samtalet själv utan att kunna titta när hon slår nr och därför blir det 112*. Det finns ingen möjlighet att dom kan varit på en annan plats i fastigheten än i KJs lägenhet? Typ vind,tvättstuga el källare? Polisen har säkert gått igenom fastigheten flera gånger men känns som det är något som inte riktigt stämmer.
Usch tänk hur mycket vi fundera över vad som hänt med henne och då vågar man inte ens fundera på hur hennes familj tänker och känner för allt. Hoppas verkligen familjen får all hjälp dom behöver och mer där till
Citera
2013-11-23, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Therezze
Ja det är absolut inte omöjligt att det är KJ själv som ringt men det är något som får mig att hon har försökt ringa samtalet själv utan att kunna titta när hon slår nr och därför blir det 112*. Det finns ingen möjlighet att dom kan varit på en annan plats i fastigheten än i KJs lägenhet? Typ vind,tvättstuga el källare? Polisen har säkert gått igenom fastigheten flera gånger men känns som det är något som inte riktigt stämmer.
Usch tänk hur mycket vi fundera över vad som hänt med henne och då vågar man inte ens fundera på hur hennes familj tänker och känner för allt. Hoppas verkligen familjen får all hjälp dom behöver och mer där till

Ja att det var KJ som slog 112* är inte något jag själv direkt håller för sannolikt, det var bara en tanke. Men det som blir så synnerligen svårt att förstå är att om det var VB som seriöst försökte ringa 112 men misslyckades med det, hur kan man då förklarar att hon fortsatte att sms:a MB? (om det nu var hon som sms:ade)
Har inte tänkt på det du nämner om vind/tvätt/källare, har inte sett något i fup om att polisen kollat såna utrymmen (har inte läst hela) men det borde ju ha gjorts (?).
Delar ditt usch: 99% här i tråden (som jag) kan spåna fritt kring olika scenarios och klura på olika aspekter av denna mordgåta utan några större emotioner medans det finns de som verkligen lider. Å andra sidan handlar det om, vill jag tro, ett engagemang som bottnar i en förhoppning om att fallet blir uppklarat och att VB/anhöriga får upprättelse.
Citera
2013-11-23, 08:10
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mit fetande.

C*milla A*berg (*=a *=x) 44 år, bor i Boden, strax intill MBs Sushi restaurang

FUP 918 15

MB har 15 mobil kommunikationer med CA (figurerar som "Karlsson C. kalix" i Mbs mobiltelefon FUP 915) den 6 Maj, 2013

Och du fortsätter hänga ut folk i tråden trots att de inte har något med brottet att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in