2013-11-21, 22:54
Medlem
Normer har inget med fri vilja att göra , du växer upp med dem , men sedan är det ditt beslut att följa dem och bejaka dem eller inte = fritt val-fri vilja / filosofiskt sett
Citera
2013-11-22, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Vi börjar mitt resonemang med två personer. OLLE och ANNA. Samt om rundresonemanget fri vilja.

Därefter så sätter vi dessa två personer i en fråga. Frågan lyder som följande; (som följs av ännu en fråga);

- Kan OLLE få sin vilja gentemot Anna med följande fråga:

Olle: "Kan jag få 1 miljon av dig Anna?"
Anna: "Nej, det kan du icke!"

Någon kommentar?

JAG GJORDE OM LITE... men principen är den samma va?
jag tog mig också friheten att välja vilken fråga som principen följdes av, jag valde "Någon kommentar?".

Olle har en fri vilja.
Anna har en fri vilja.

Båda har en fri vilja, Fri vilja existerar alltså.

förklaring:
Fri personlig vilja innebär att man får bestämma över sig själv! (inte om andra - det är motsatsen till fri vilja!)

Olle bevisar det genom att FRÅGA om en miljon.
Anna bevisar det genom att svara NEJ när hon uppenbarligen vet att olle vill ha något på hennes bekostnad.
Citera
2013-11-22, 18:23
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freethespeech
JAG GJORDE OM LITE... men principen är den samma va?
jag tog mig också friheten att välja vilken fråga som principen följdes av, jag valde "Någon kommentar?".

Olle har en fri vilja.
Anna har en fri vilja.

Båda har en fri vilja, Fri vilja existerar alltså.

förklaring:
Fri personlig vilja innebär att man får bestämma över sig själv! (inte om andra - det är motsatsen till fri vilja!)

Olle bevisar det genom att FRÅGA om en miljon.
Anna bevisar det genom att svara NEJ när hon uppenbarligen vet att olle vill ha något på hennes bekostnad.

Aha du menar så men vilket bevis är; Olle har en fri vilja. Anna har en fri vilja???

Nej ingen i den här tråden har kunnat motbevisa min trådstart.
Citera
2013-11-22, 19:23
Medlem
Citat:
Aha du menar så men vilket bevis är; Olle har en fri vilja. Anna har en fri vilja???

Nej ingen i den här tråden har kunnat motbevisa min trådstart.
Det beror på att begreppet fri vilja är helt oklart för dej.
Det betyder inte att man får det man vill utan att människa i varje given situation har ett val

Olle: "Kan jag få 1 miljon av dig Anna?"

Anna: "Nej, det kan du icke!"
Bägge har fri vilja .
Olles nästa drag kan vara : Acceptans eller
icke acceptans: följt av tex verbalt hot mot Anna om pengarna-straffbart ja men Olle kan välja
att hålla sig till lag och rätt eller inte. Fri vilja-
Citera
2013-11-22, 19:36
Medlem
Knicktabassen1s avatar
Klart att fri vilja finns. Jag har varit pissnödig i 30 minuter men beslutat att vänta med toalettbesöket. Hur skulle detta varit möjligt om den fria viljan inte fanns ?
Citera
2013-11-22, 20:11
Medlem
Såklart. Fri vilja finns, det här är bara en onödig babbel. Rent teologiskt går det att bevisa att den fria viljan existerar. Naturligtvis blir beviset helt obegripligt för den inbitne materialisten eller ateisten. Så jag tänker inte ens försöka förklara detta nu, kanske senare om jag är på bättre humör eller hålla utkik efter min egna tjocka bok med bland annat detta som ett ämne.
Citera
2013-11-22, 20:14
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 21g
Såklart. Fri vilja finns, det här är bara en onödig babbel. Rent teologiskt går det att bevisa att den fria viljan existerar. Naturligtvis blir beviset helt obegripligt för den inbitne materialisten eller ateisten. Så jag tänker inte ens försöka förklara detta nu, kanske senare om jag är på bättre humör eller hålla utkik efter min egna tjocka bok med bland annat detta som ett ämne.

Jag kan bevisa med några få rader av skriven text; att fri vilja inte finns; vad kan du bevisa?
Citera
2013-11-22, 20:22
Medlem
Citat:
Jag kan bevisa med några få rader av skriven text; att fri vilja inte finns; vad kan du bevisa?

Hittills har du inte bevisat annat än att du missförstår filosofiska begrepp.Du får läsa på lite.
Citera
2013-11-22, 20:25
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Hittills har du inte bevisat annat än att du missförstår filosofiska begrepp.Du får läsa på lite.

Missförstår inget. Genom logik så har jag kunnat bevisa att fri vilja ej existerar.

Vi håller det där orkar inte läsa en massa svammel.
Citera
2013-11-22, 20:56
Medlem
Logik är bra så länge den inte innehåller uppenbara felaktigheter, du blandar ihop fri vilja med tvång för annan person, att få sin vilja igenom kontra fri vilja. Inget av begreppen du tagit upp är relevanta i sammanhanget och således inte logik.
Citera
2013-11-22, 20:59
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Logik är bra så länge den inte innehåller uppenbara felaktigheter, du blandar ihop fri vilja med tvång för annan person, att få sin vilja igenom kontra fri vilja. Inget av begreppen du tagit upp är relevanta i sammanhanget och således inte logik.

Logik innehåller aldrig felaktigheter. Du har fel. Fri vilja existerar inte; det har jag bevisat.
Citera
2013-11-22, 21:42
Medlem
Citat:
Logik innehåller aldrig felaktigheter. Du har fel. Fri vilja existerar inte; det har jag bevisat.
Din sk. logik innehåller brist i faktaförståelsen och är således inte logisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in