2013-11-22, 21:58
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Din sk. logik innehåller brist i faktaförståelsen och är således inte logisk.

Brist i faktaförståelsen.. ?
Citera
2013-11-22, 22:13
Medlem
Den fria viljan” kan definieras som möjligheten att den handlande agenten ”skulle ha kunnat handla annorlunda” erkänner du det så tror du på fri vilja, om inte ja då anser du att den inte finns. Men något logiskt argument emot har jag inte sett från dej
Citera
2013-11-22, 22:22
Medlem
sagtsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Vi börjar mitt resonemang med två personer. Person x och y. Samt om rundresonemanget fri vilja.

Därefter så sätter vi dessa två personer i en fråga. Frågan lyder som följande; (som följs av ännu en fråga);

- Kan du person x få din vilja genom gentemot person y med följande fråga?

- Person x; kan du be person y om en miljon kr?

Person x ber härmed person y om en miljon kronor.

Här kommer det intressanta. Person y ger inte person x en miljon kronor utan svarar nej.

Har då person x haft en fri vilja; när han ej får svaret ja; på hans fråga.

Nej är mitt svar; det har han inte och således existerar det ingen fri vilja!

Någon kommentar?

Orka. du blandar ihop fritt val. Med fri vilja.
Y ge mig en miljon=tvingande vilja. Förstår du!
Citera
2013-11-25, 23:36
Medlem
Rarrehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Normer har inget med fri vilja att göra , du växer upp med dem , men sedan är det ditt beslut att följa dem och bejaka dem eller inte = fritt val-fri vilja / filosofiskt sett

Jag menar så grundläggande normer som att vi talar ett konstruerat språk som hämmar oss och vår vilja. Med mera så klart..
Citera
2013-11-26, 00:38
Medlem
Universum ter sig tämligen deterministiskt om modellerna om kvantkorn stämmer. Det skulle ge att fri vilja inte existerar. Om det inte stämmer så fungerar fysiken som våra hjärnor bygger på enligt till synes slumpmässiga processer på kvantnivå och vi har fortfarande ingen fri vilja.
På makronivå spelar det dock mindre roll då vi inte kan avgöra skillnaden.
Citera
2013-11-26, 12:38
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sagtsul
Orka. du blandar ihop fritt val. Med fri vilja.
Y ge mig en miljon=tvingande vilja. Förstår du!

Nej det gör jag inte. Jag förstår inte vad du menar med tvingande vilja.

Vad är problemet med mitt bevis? Det är logiskt och bevisar att ingen fri vilja finns.
Citera
2013-11-26, 12:56
Medlem
Ålens avatar
Att fri vilja inte helt existerar tycker jag Spinoza förklarar bäst när han menar något i stil med: Varje handling vi utför är beroende av tidigare handlingar och händelser som i sin tur är beroende av tidigare handlingar och händelser osv. Det var i vart fall en aha-upplevelse för mig att förstå detta.
Senast redigerad av Ålen 2013-11-26 kl. 13:02.
Citera
2013-12-05, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Att fri vilja inte helt existerar tycker jag Spinoza förklarar bäst när han menar något i stil med: Varje handling vi utför är beroende av tidigare handlingar och händelser som i sin tur är beroende av tidigare handlingar och händelser osv. Det var i vart fall en aha-upplevelse för mig att förstå detta.

Om man ska ha en diskussion om fri vilja tycker jag ändå att man ska hålla sig till "det medvetna närvaron" eftersom vi pratar om VILJA ur perspektiv att det är ett val TILL en handling.
Och inte en handling i sig.

Men ja, att välja är en handling, i den bemärkelsen har vi inte en "fri VILJA".

för oavsett vad vi gör för handling så är det ett aktivt val bakom.
för vi MÅSTE alltid välja något - aktivitet passivitet. Lycka eller sorg...

att säga "jag ska bevis att fri vilja existerar - jag ska döda mig själv genom att sluta andas"
Skulle du lyckas så är det inte "fri vilja" Det är bara en vilja.

du har någonstans i ditt psyke gjort den kopplingen att hävda dig själv är bättre än att leva
och att leva är något jag starkt förknippar med att vara fri. (motsatsen till hävda sig själv är fri för er som inte visste

Så visst, "fri vilja" existerar men blir ibland befläckad av "vilja" ... och "måsten" och "känslor"
i sak kan man inte säga ... "jag har en fri vilja" ... däremot kan man alltid säga "jag har HAFT en fri vilja" - efter man begrundar sina handlingar.

så även fast OT verkar vara lite ... knepig.. så har han väl en poäng, även fast han(eller jag?) använde PRESENS i presentationsform av sakförhållandet vi förknippar med "fri vilja"
Citera
2013-12-05, 17:13
Medlem
Jag skulle vilja spinna vidare och lägga till..
" man kan inte säga ... "jag har en fri vilja"
däremot kan man alltid säga "jag har HAFT en fri vilja" - efter man begrundar sina handlingar."

Och jag tror att det är detta som får bra människor att göra dåliga val och dåliga människor att börja göra bra val.

Så med andra ord...
fri vilja "existerar" inte - för att den ska kunna existera.

har ni hört att barn är kliniska psykopater till en viss ålder?
har ni hört att det som fungerar bäst som "rehab" är jesus?
har ni hört att det brukar bli sämre innan det blir bättre?
Senast redigerad av freethespeech 2013-12-05 kl. 17:17.
Citera
2013-12-06, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag förstår, tror jag, men jag tycker att det krav som ställs i exemplet är orimligt. Kravet är ju att en fri vilja ska vara absurd, och att den ska ha 'makten' att tvinga på verkligheten en absurditet.

Fri vilja ser jag snarare som något som tillhör psyket, eller - en term jag föredrar - Mind. Det är sinnet/hjärnan/mind som fattar beslut. Besluten kan vara fria, även om de är rimliga. Man är inte ofri bara för att man är förnuftig eller försöker hålla sig till naturlagarna.
Ja. Du har rätt och jag gjorde ett logiskt fel. (Jag lät min spontanitet ta överhanden).

Efter litet grubblande ansluter jag mig till Bisarros hållning; Man kan inte välja vad man innerst inne vill. Hans exempel brukar vara absurda men man behöver nog inte gå till ytterligheter.

Något mindre absurt exempel:

Citat:
Jag vill att jag ska tycka att Volvobilar ä vackra eftersom min sambo kör en Volvo. Hur jag än vill det så tycker jag inte att Volvobilar är speciellt vackra. Min egen Mercedes, däremot, tycker jag är vacker. Vare sig jag vill eller inte.

Jag anser att fri vilja inte existerar. Jag är säker. (För att travestera Bisarro).
Citera
2013-12-06, 12:23
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja. Du har rätt och jag gjorde ett logiskt fel. (Jag lät min spontanitet ta överhanden).

Efter litet grubblande ansluter jag mig till Bisarros hållning; Man kan inte välja vad man innerst inne vill. Hans exempel brukar vara absurda men man behöver nog inte gå till ytterligheter.

Något mindre absurt exempel:

Jag anser att fri vilja inte existerar. Jag är säker. (För att travestera Bisarro).

Jag håller med om detta ("Man kan inte välja vad man innerst inne vill"). Däremot är jag tveksam om detta 'lilla jag' som försöker pådyvla mitt 'stora jag' en åsikt är det subjekt som kan ha eller inte ha fri vilja.

Det 'lilla jaget' är en slags arbetsmodell man har i sinnet, om sig själv i interaktion med andra. Där finns även andra modeller, av allt möjligt från bilar, vänner och kylskåp till universum i sin helhet.

Jag hoppas verkligen att min begränsade och växlande arbetsmodell för mitt ego inte har någon fri vilja!

Däremot anser jag att fri vilja existerar. Men inte i den absurda, 'absoluta' mening som en del hävdar, och som de som inte tror på fri vilja väljer att framställa som den ståndpunkt de vänder sig emot.

Fri vilja existerar, menar jag, på så sätt att inget annat kan bestämma vad jag beslutar mig om, när jag fattar ett stort och medvetet beslut. Beslutet är resultatet av all informationsbehandling jag gör, och kommer plötsligt. Ingenting annat, i rummet eller tiden, känner det beslutet. Det sker vid en punkt 'här och nu' i det mest komplexa system vi känner till i universum.
Citera
2013-12-06, 13:11
Medlem
Bring me your Id and i give you my ego
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här