Citat:
Ursprungligen postat av
Ålen
Att fri vilja inte helt existerar tycker jag Spinoza förklarar bäst när han menar något i stil med: Varje handling vi utför är beroende av tidigare handlingar och händelser som i sin tur är beroende av tidigare handlingar och händelser osv. Det var i vart fall en aha-upplevelse för mig att förstå detta.

Om man ska ha en diskussion om fri vilja tycker jag ändå att man ska hålla sig till "det medvetna närvaron" eftersom vi pratar om VILJA ur perspektiv att det är ett val TILL en handling.
Och inte en handling i sig.
Men ja, att välja är en handling, i den bemärkelsen har vi inte en "fri VILJA".
för oavsett vad vi gör för handling så är det ett aktivt val bakom.
för vi MÅSTE alltid välja något - aktivitet passivitet. Lycka eller sorg...
att säga "jag ska bevis att fri vilja existerar - jag ska döda mig själv genom att sluta andas"
Skulle du lyckas så är det inte "
fri vilja" Det är bara en vilja.
du har någonstans i ditt psyke gjort den kopplingen att hävda dig själv är bättre än att leva
och att leva är något jag starkt förknippar med att vara fri. (motsatsen till hävda sig själv är fri för er som inte visste
Så visst, "fri vilja" existerar men blir ibland befläckad av "vilja" ... och "måsten" och "känslor"
Så
i sak kan man inte säga ... "jag har en fri vilja" ... däremot kan man alltid säga "jag har HAFT en fri vilja" - efter man begrundar sina handlingar.
så även fast OT verkar vara lite ... knepig.. så har han väl en poäng, även fast han(eller jag?) använde PRESENS i presentationsform av sakförhållandet vi förknippar med "fri vilja"