2013-11-22, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Hade den första orsaken haft en egen orsak finge vi flytta oss ett steg till tillbaka. Men det kan vi inte göra i oändlighet.

Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Varför då? För att du säger så?

Menar du att en kedja av händelser hur lång den än är kan ha "ingen början"? Någonstans har den börjat, det är logiskt. Har du en annan åsikt så vill jag ha en logisk förklaring.
Citera
2013-11-22, 16:32
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Menar du att en kedja av händelser hur lång den än är kan ha "ingen början"?
Varför skulle den inte kunna vara det menar du?

Citat:
Någonstans har den börjat, det är logiskt.
Enligt dig ja

Citat:
Har du en annan åsikt så vill jag ha en logisk förklaring.
Nu var det du som kom med ett påstående, inte jag.
Citera
2013-11-22, 17:00
Medlem
Citat:

Citat:
Menar du att en kedja av händelser hur lång den än är kan ha "ingen början"?

Varför skulle den inte kunna vara det menar du?

Bara inom matematiken är det möjligt att räkna ned en oändlighet oavsett var man utgår ifrån för initial punkt på tallinjen eftersom man kan passera 0 och börja räkna med negativa tal. I den materiella världen kommer man inte längre än ned till 0 när man räknar bakåt i händelser. Så oavsett hur många händelser som skett fram till nu så kan man bara räkna bakåt till 0 från dem.

(redigerat)
Senast redigerad av skrumpelnubb 2013-11-22 kl. 17:19.
Citera
2013-11-22, 17:23
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Bara inom matematiken är det möjligt att räkna ned en oändlighet oavsett var man utgår ifrån för initial punkt på tallinjen eftersom man kan passera 0 och börja räkna med negativa tal. I den materiella världen kommer man inte längre än ned till 0 när man räknar bakåt i händelser.
LOL. Vad fan snackar du om? Jag skulle kunna tilldela varje händelse i det förflutna ett negativt heltal, ...-3, -2, -1 och låta 0 vara idag. Att jag väljer att representera "idag" som 0 innebär inte att det är 0 händelser. Det är bara en representation.

Citat:
Så var man än placerar dagens tid-punkt talmässigt så kan man bara räkna bakåt till 0 från den.
Lögn. Kolla ovan.
Senast redigerad av baylife 2013-11-22 kl. 17:26. Anledning: tog bort mitt andra svar då du tydligen hade redigerat ditt svar och tagit bort det jag svara på.
Citera
2013-11-22, 17:53
Medlem
Citat:
LOL. Vad fan snackar du om? Jag skulle kunna tilldela varje händelse i det förflutna ett negativt heltal, ...-3, -2, -1 och låta 0 vara idag. Att jag väljer att representera "idag" som 0 innebär inte att det är 0 händelser. Det är bara en representation.

Lögn. Kolla ovan.

Jag förstår vad du menar med att "tilldela" men ser ingen reell logik i det.

För oavsett hur stort antal händelser som skett fram till nu så kan man bara räkna bakåt till 0 från dem.
Citera
2013-11-22, 17:59
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Jag förstår vad du menar med att "tilldela" men ser ingen reell logik i det.
Föra förvånande.

Citat:
För oavsett hur stort antal händelser som skett fram till nu så kan man bara räkna bakåt till 0 från dem.
Men nu gör du ju samma fel igen som jag påvisade ovan. Du likställer talet 0 med ingen händelse alls och tal 1 med den första händelsen. Det är ju bara questionbegging.
Citera
2013-11-22, 18:15
Medlem
Citat:
Föra förvånande.

Men nu gör du ju samma fel igen som jag påvisade ovan. Du likställer talet 0 med ingen händelse alls och tal 1 med den första händelsen. Det är ju bara questionbegging.

Men felet du gör är att ge den fysiska verkligheten metafysiska proportioner som motsäger naturlagarna och universums beskaffenhet. Ett oändligt antal big bangs och big crunches (vilket skulle förutsättas) kräver en oändlig finetuning för att inte ha en början bakåt i tiden.

(redigerat)
Senast redigerad av skrumpelnubb 2013-11-22 kl. 18:18.
Citera
2013-11-22, 18:17
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Men felet du gör är att ge den fysiska verkligheten metafysiska proportioner.
När då, hur då. Va??????????????????????
Citera
2013-11-22, 18:26
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Men felet du gör är att ge den fysiska verkligheten metafysiska proportioner som motsäger naturlagarna och universums beskaffenhet. Ett oändligt antal big bangs och big crunches (vilket skulle förutsättas) kräver en oändlig finetuning för att inte ha en början bakåt i tiden.

(redigerat)
Oändig finetuning xD????????? Som motsäger naturlagarna och universums beskaffenhet???????? Vad snackar du nu om?
Citera
2013-11-22, 18:39
Medlem
Citat:
Citat:
Men felet du gör är att ge den fysiska verkligheten metafysiska proportioner.
När då, hur då. Va??????????????????????

Jag menar att du inte kan tilldela faktiska händelser i den fysiska verkligheten negativa tal som abstrakt kan visa på en kedja utan början.

Det är att ge abstrakta metafysiska proportioner till det fysiska. I det fysiska räknar vi mängder av händelser med positiva tal.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2013-11-22 kl. 18:45.
Citera
2013-11-22, 18:53
Medlem
Citat:
Oändig finetuning xD????????? Som motsäger naturlagarna och universums beskaffenhet???????? Vad snackar du nu om?

Kolla upp BVG theoremet.

"Each one of the hypothetical cycles would exhaust more and more usable energy. This means every cycle would be larger and longer than the previous one, so looking back in time there would be smaller and smaller cycles. So the multicycle model could have an infinite future, but can only have a finite past."
Senast redigerad av skrumpelnubb 2013-11-22 kl. 18:58.
Citera
2013-11-22, 18:57
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Kolla upp BVG theoremet.
Det har jag redan bemött. Men det inlägget sket du i att besvara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in