Tidernas största mordmysterium
Nellie Connally - hustru till Texas-guvernören John Connally - kunde inte hålla sig längre. Bilkortegen hade just kommit fram till Dealey Plaza i Dallas efter att ha kört längs ett Main Street packat med jublande, glada människor.
Det hade ju hetat att Dallas var en stad som inte gillade president John F Kennedy.
Nellie Connally vände sig snett bakåt höger i Lincoln-limousinen och sa leende:
- Mr President, ni kan då inte säga att Dallas inte älskar er.
Deras ögon möttes och John F Kennedy log ett än bredare leende.
Det blev de sista orden den 46-årige presidenten hörde.
Sedan small skotten.
Det fanns dock medarbetare som tyckt att det var en dålig idé för presidenten att resa till Dallas. Det fanns många nere i Texas som inte var så förtjusta i den liberale presidenten från Massachusetts uppe i New England.
USA:s FN-ambassadör Adlai Stevenson hade exempelvis fått känna på det. Han var en känd liberal och före detta presidentkandidat. Men under ett besök i Dallas den 26 oktober 1963 hade han blivit utbuad, bespottad i ansiktet och attackerad med ett plakat i huvudet.
Den 4 november varnade Texasdemokraten Byron Skelton presidentens bror, justitieminister Robert F Kennedy. Han skickade honom bland annat ett tidningsurklipp, där en pensionerad general och medlem i det radikala John Birch-sällskapet skrivit: "Kennedy är en belastning för den fria världen."
- Jag skulle må bättre om presidentens rutt inte inkluderade Dallas, rådde Skelton.
Senator William Fulbright hade själv personligen varnat presidenten. Även Fulbright ansåg Dallas vara en farlig stad:
- Jag skulle inte resa dit. Gör det inte!
Nellie Connally tror att det första skottet träffat presidenten, men antagligen minns hon fel. Oswalds första skott anses ha missat.
Det andra skottet går däremot genom presidentens hals och samma kula penetrerar även Connallys kropp. Den punkterar bland annat guvernörens ena lunga.
- Herregud, de försöker döda oss alla! utbrister Connally och kollapsar.
Presidenten säger inget. Han bär en slags korsett för att lindra sina ryggproblem och den håller honom upprätt i bilsätet även efter att han träffats av den första kulan.
Så han förblir en tacksam måltavla. När Oswald tittar i kikarsiktet så verkar presidenten vara bara några meter bort.
Det tredje skottet kommer några sekunder senare. Det träffar presidenten i bakhuvudet, tränger igenom skallen och spränger framsidan av Kennedys panna i en fontän av blod, benbitar och grå hjärnsubstans.
Bilens interiör täcks av blod, Jackie Kennedys rosa Chanel likaså. Nellie Connally hör henne säga:
- Jack! Jack!
- De har dödat min man! Jag har hans hjärna i mina händer.
http://www.expressen.se/nyheter/dokument/tidernas-storsta-mordmysterium/