2013-11-21, 18:32
Medlem
ant's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aquos
Tycker att det känns väldigt långsökt. Men visst går det.
En person skriver in www.youtube.com i adressfältet och möts av en exakt kopia av YouTube fast med ett meddelande där det står att Adobe Flash Player måste uppdateras. Om denna person endast har en medelmåttig datorvana så tycker inte jag det känns särskilt långsökt att användaren i fråga skulle gå på bluffen.
2013-11-21, 18:48
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [complex]
Nån som har en länk där dom kan visa att denna video var fake?
http://nos.nl/op3/artikel/569010-oeps-viral-video-lijkt-%C2%ADvan-overheid.html

Enligt källan har de ringt upp återförsäljaren utav bilen och han sa att det var en reklamfilm som regeringen finansierat.
2013-11-21, 18:53
Medlem
Gh0steds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sidsvensson
Det är vad du tror ja. Tydligen kan du inte så mycket om datorer och säkerhet.
Du kan väl upplysa mig om det hela, o mästare? Varför är det som sker i videon inte genomförbart?

Citat:
Ursprungligen postat av 0x
fortfarande vill jag ha bekräftelse att det var någon kampanj.
Jag har hört talas om den här apparaten som kan ge svar på frågor.. Var det Google den kallades?

Citat:
Ursprungligen postat av 0x
du är inte så het på att hacka osv? filen var kvinnans egna för att hålla reda på lösenord, pinkoder osv. skaffa erfarenhet innan du snackar.
Du som är så het på att hacka, hur gör du för att läsa lokala filer över ett nätverk utan att ha infekterat offret med skadlig kod och ha förbindelsen därigenom?
Berätta för oss andra är du snäll, vi kan knappt sitta still av nyfikenhet.

.Chloe kan förmodligen utföra saker som du knappt kan bokstavera till, 0x.

Citat:
Ursprungligen postat av ant'
En person skriver in www.youtube.com i adressfältet och möts av en exakt kopia av YouTube fast med ett meddelande där det står att Adobe Flash Player måste uppdateras. Om denna person endast har en medelmåttig datorvana så tycker inte jag det känns särskilt långsökt att användaren i fråga skulle gå på bluffen.
Hej ant' :3
2013-11-21, 19:03
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
http://nos.nl/op3/artikel/569010-oeps-viral-video-lijkt-%C2%ADvan-overheid.html

Enligt källan har de ringt upp återförsäljaren utav bilen och han sa att det var en reklamfilm som regeringen finansierat.

Ok tack. Annars är det inte så smart att lägga ut en sån video över internet liksom

Tyckte bara att det var lustigt att jag hittade användaren/namnet i slutet på ett hacking forum och där denna skrev på nederländska också Eller om det heter holländska.
Därför jag vart nyfiken på hur äkta detta var.

Edit. Var detta jag kolla upp förut:

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:SXKTnjkZI6sJ:www.hackforums.net/printthread.php%3Ftid%3D3052645+&cd=5&hl=sv&ct=cln k&gl=se

Sen var det namnbyte och så.. Men men. Skitsamma. Nu göra annat..
Senast redigerad av [complex] 2013-11-21 kl. 19:28.
2013-11-21, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Ja, givetvis finns det en möjlighet. Ingenting är omöjligt..

Har egentligen inget att bidra med i tråden men ville bara påpeka att om inget är omöjligt så är det inte möjligt att göra något omöjligt och därmed är något omöjligt och därmed faller argumentet att inget är omöjligt. Fan Gunde har förstört en hel generation!

Ha en bra dag!

F-V-Hayek
2013-11-21, 22:46
Medlem
Hej!

Jag ska försöka minnas mina dagar med wireshark m.m. och se om jag kan svara på hur jag löst "problemet" på kaffét:

1. Sätt upp en start-sida som alla måste gå igenom innan de kommer ut på internet. Denna sida ser ut något i stil med en inloggning (Välkommen till Marias Café), och vid inlogg-rutorna står det: "Är du gäst, använd guest som användarnamn samt lösenord"

2. När person "loggat in" måste de bara acceptera någon form av pop-up (certifikat, java-driveby, flash-tillägg, you know it, det finns alltid någon exploit som inte är bortpatchad om man sitter på lite mörkare sidor. Via Javascript kan du ta reda på vilken version av webläsare de sitter på)

3. Profit

Är det något jag missat får ni gärna fylla i / skjuta ner mig. Var som sagt länge sedan.

PS. Jag vet att denna lösning inte kräver Wireshark alls. Vill man använda Wireshark får man nog göra någon form av DNS-spoofing och hoppas de loggar in på din provisoriska sida (för att göra det extra osynligt kan du hålla denna internt på nätverket. De flesta browsers kan ta emot interna nätverks-adresser och fortf. putta ut den provisoriska URL:n)
2013-11-22, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esteem
Då måste jag få ställa en motfråga, menar du att Gh0sted inte kan något om datorer eller att de som görs i filmen, kortbedrägirier genom social engineering, inte kan utföras?

Det i filmen kan inte genomföras
2013-11-22, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gh0sted
Du kan väl upplysa mig om det hela, o mästare? Varför är det som sker i videon inte genomförbart?

Jag har hört talas om den här apparaten som kan ge svar på frågor.. Var det Google den kallades?

Du som är så het på att hacka, hur gör du för att läsa lokala filer över ett nätverk utan att ha infekterat offret med skadlig kod och ha förbindelsen därigenom?
Berätta för oss andra är du snäll, vi kan knappt sitta still av nyfikenhet.

.Chloe kan förmodligen utföra saker som du knappt kan bokstavera till, 0x.

Hej ant' :3

För att film är inte verklighet. Ni måste lära er skilja på film och verklighet. Klart harry potter kan trolla med en pinne på riktigt
2013-11-22, 05:21
Medlem
Citat:
Det i filmen kan inte genomföras
Vad specifikt i filmen går inte att genomföra?
2013-11-22, 05:56
Bannlyst
Vad är det dom gör i ukraina för 15000 euro? Fattar inte den delen!
2013-11-22, 05:59
Medlem
Alltid lika roligt!

De okunniga påstår alltid att de kunniga inte "kan något om datorer och sånt". Sen startar de en tråd de inte fattar varför de blev 5000 kr fattigare efter att ha glömt att uppdatera från IE6.
2013-11-22, 16:30
Medlem
Gh0steds avatar
Citat:
För att film är inte verklighet. Ni måste lära er skilja på film och verklighet. Klart harry potter kan trolla med en pinne på riktigt
Då backar vi ett steg och tar det i långsam fart.

Jag skrev följande:
Citat:
Ursprungligen postat av Gh0sted
Videon är fake
Du kontrar med att filmen inte är verklig.

Har du läs och skrivsvårigheter, trollar, eller är bara okunnig? Oavsett så finner jag dig mer roande än irriterande.

Citat:
Ursprungligen postat av sexnolltva
Är det någon som känner till om företaget han åkte till i ukraina? Finns det företag som det i verkligheten, alltså stora och legitima företag som endast jobbar med något sådant? Det verkar inte så troligt att det skulle vara möjligt på en sådan stor skala. Ja, jag vet att videon är fake men iom att regeringen gjort filmen så borde dom väl iaf vara grundat i lite sanning.
Hur pass stor skala det finns på i verkligheten vet jag inte, men det pågår för närvarande en liknande sak som riktats mot många svenskar, och har pågått en längre tid.

Det går ut på att indier ringer till svenska nummer, presenterar sig som anställd på Microsoft Helpdesk och berättar att datorn i hemmet har fått virus. För att kunna rena datorn behöver du göra X och Y, vilket i slutändan ger indiern på andra sidan telefonen en väg rakt in i din dator. Därefter väntar man antagligen tills användaren en vacker dag loggar in på banken eller liknande, och slår till.
Det finns massvis med trådar och nyheter om det ovan om du är nyfiken.

Citat:
Ursprungligen postat av L_italian
Vad är det dom gör i ukraina för 15000 euro? Fattar inte den delen!
De betalar 15k euro för att personer på "företaget" ska ringa till personer och blåsa dessa på pengar, genom att t.ex utge sig för att ringa från banken och därigenom lyckas föra över pengar.
Senast redigerad av Gh0sted 2013-11-22 kl. 16:51.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in