2013-11-21, 14:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OikosNomos
Undrar lite om fonder.

Om jag t.ex. köper Avanza zero, kommer det kosta något att placera in pengar där (courtage?) samt "köper man fondandelar" eller sätter man in pengar och kan ta ut dem närsomhelst?

Undrar ockaså om det sker någon utdelning från fonder?

Nej du kommer inte att betala något för fonden. Däremot kan det vara insättningsskatt om du tänker äga fonden i en kapitalförsäkring eller på ett investeringssparkonto.

Du kan både sätta in och ta ut pengar med en viss fördröjning.

Jag har för mig att utdelningen från fonden placeras om i fonden automatiskt.
2013-11-21, 15:34
Medlem
DJInvalidos avatar
Har en fråga om ISK och skatteberäkning.

Som jag har förstått det beskattas ett ISK en gång per kvartal. Kan man på något sätt se vilka deadlines som gäller för dessa dagar?

Tänker nämligen på likvida medel, om man kan kan ta ut dem från kontot och ha dem på ett räntekonto i 3 månader för att sedan sätta tillbaka dem nästa kvartal (således undvika dubbelbeskattning).
2013-11-21, 15:55
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJInvalido
Som jag har förstått det beskattas ett ISK en gång per kvartal. Kan man på något sätt se vilka deadlines som gäller för dessa dagar?

Den 31 december, 31 mars, 30 juni och den 30 september.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2011/11/30/isk-eller-kf-sa-valjer-du.html
2013-11-21, 16:01
Medlem
DJInvalidos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Den 31 december, 31 mars, 30 juni och den 30 september.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2011/11/30/isk-eller-kf-sa-valjer-du.html

Tack! Så om jag tar ut pengar 31a mars och sätter in dem igen efter den 30e juni så undviker jag alltså dubbelbeskattning? Tolkar jag detta rätt?
2013-11-21, 16:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Tack! Så om jag tar ut pengar 31a mars och sätter in dem igen efter den 30e juni så undviker jag alltså dubbelbeskattning? Tolkar jag detta rätt?

Nej du kommer inte undan skatten eftersom även insättningar beskattas.
2013-11-21, 16:37
Medlem
DJInvalidos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej du kommer inte undan skatten eftersom även insättningar beskattas.

Vill inte komma ifrån beskattningen, vill komma ifrån dubbelbeskattning för att jag har haft pengarna inne, tagit ut dem, men sen gör en ny insättning inom samma period. Kommer jag ifrån detta?
2013-11-21, 17:09
Medlem
Skuldfris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OikosNomos
Undrar lite om fonder.

Om jag t.ex. köper Avanza zero, kommer det kosta något att placera in pengar där (courtage?) samt "köper man fondandelar" eller sätter man in pengar och kan ta ut dem närsomhelst?

Undrar ockaså om det sker någon utdelning från fonder?
Avanza Zero kostar ingenting. Ingen köp/sälj-avgift, courtage eller förvaltningsavgift.
2013-11-21, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
För det första så börjar det ticka skuldränta vilket, beroende på summan som du är överbelånad med, kan bli en del "extra" skuld med tiden. Sedan så kommer vi efter ett tag att tvångsförsälja något av dina värdepapper för att täcka upp för din skuld.

Skulle det behövas så kan du slå en signal in till oss så kan vi säkert hitta en smidig lösning på det hela.

/ Dan, Avanza Bank
Hur långt tid brukar man ha på sig innan man får skuldränta, extra skuld eller aktierna tvångsförsäljs?
2013-11-21, 22:17
Medlem
aimboats avatar
Tjena! Hur gör ni för att "hitta" aktier? Kollar runt på forum och skapar er sen en egen bild? Känns lite b att gå in på en lista och analysera på måfå

Undrar också om det går att få candlesticks på Avanza Trader? Verkar tyvärr inte så...
2013-11-21, 22:19
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Vill inte komma ifrån beskattningen, vill komma ifrån dubbelbeskattning för att jag har haft pengarna inne, tagit ut dem, men sen gör en ny insättning inom samma period. Kommer jag ifrån detta?
Ja, du slipper skatta för en period.

Vad du vinner på det vet jag dock inte. Har du pengarna investerade i något som ger mer än statslåneräntan, alltså nästan vad som helst t.ex en korträntefond, så förlorar du på att ha pengarna utanför ISK, då 30% vinstskatt blir mer än schablonskatten.

Har du bara pengarna liggande så vinner du några kronor, men räknar du kronor undrar man varför du inte har pengarna i en korträntefond...
2013-11-21, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aimboat
Tjena! Hur gör ni för att "hitta" aktier? Kollar runt på forum och skapar er sen en egen bild? Känns lite b att gå in på en lista och analysera på måfå

Undrar också om det går att få candlesticks på Avanza Trader? Verkar tyvärr inte så...

Nej nej nej nej, Gå inte in på ett forum för att leta. Flashbackforumet är dock mer balanserat än till exempel Börssnack och Placera. På många forum är det nästan endast förhoppningsbolag.

Vilken bransch vill du köpa i? Plocka ut ett par och läs igenom rapporterna.. Tar lite tid.

Alternativt kollar du på de som din bank rekommenderar. Gör igenom de bolags rapporter du tycker är intressanta. Där får du ner antalet bolag att kolla på.
2013-11-21, 22:52
Medlem
aimboats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
Nej nej nej nej, Gå inte in på ett forum för att leta. Flashbackforumet är dock mer balanserat än till exempel Börssnack och Placera. På många forum är det nästan endast förhoppningsbolag.

Vilken bransch vill du köpa i? Plocka ut ett par och läs igenom rapporterna.. Tar lite tid.

Alternativt kollar du på de som din bank rekommenderar. Gör igenom de bolags rapporter du tycker är intressanta. Där får du ner antalet bolag att kolla på.

Håller mig undan från förhoppningsbolag och har ett kritiskt tänkande så borde inte vara några problem med forum egentligen, dock är det ju främst förhoppning som det pratas om här...

Vill att min strategi ska vara att köpa i uppåtgående trend med en glidande stop loss just under volatiliteten i aktier med ett bra risk/reward case (minst dubbla uppgångspotential som nedgång).

Bransch och underliggande aktie är helt irrelevant utan det kommer bara att handla om psykologi.

Tack för tipsen dock!

Btw, någon som har en riskhanterings-räknesnurra att dela med sig av?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in