2013-11-20, 18:06
Medlem
Tja!

Reggad på psykologprogrammet. Klarat 15 p men hoppas snart kunna hoppa eländet och plugga läkare till våren.

Har fått beviljat studiemedel för HT 2013 och VT 2014.

Fattar jag det rätt då att jag kan hoppa nu, ändå få 75% (15 p + 30 p) av kurserna, och lämna CSN non the wiser?
2013-11-20, 19:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jockz123
Jag kan inte se några utbetalningar, gamla såsom kommande på deras sida. Sista ska ju komma den 25e, men jag ser ingenting. står bara "CSN saknar uppgifter om utbetalningar. Om du nyligen skickat in en ansökan, kan det bero på att vi inte hunnit ta något beslut än."

Någon som vet varför??

//JOCKEMANNENLARZZON

Enligt talsvar hade det varit tekniska problem, så säkert det.
2013-11-21, 01:00
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madamehussein
Tja!

Reggad på psykologprogrammet. Klarat 15 p men hoppas snart kunna hoppa eländet och plugga läkare till våren.

Har fått beviljat studiemedel för HT 2013 och VT 2014.

Fattar jag det rätt då att jag kan hoppa nu, ändå få 75% (15 p + 30 p) av kurserna, och lämna CSN non the wiser?

Ja, om du inte avregisterar dig från kurserna under höstterminen. Du måste alltså vara registrered på 30 hp per termin fortfarande. Du bör kanske säga till CSN när du väl bytt, men det gör ingen större skillnad eg.
2013-11-21, 07:46
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinglefitte
Vad ligger köp- respektive säljcourtage för Amerikanska aktier på hos Avanza?

https://www.avanza.se/mini/kundsupport/prislista/

Mig veterligen så tar Nordnet något lägre minimicourtage än Avanza, men det kan ju skifta ganska ofta.
2013-11-21, 10:26
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Folk snackar om att sälja...
Börsen nära toppen - sälj före kraschen
http://www.va.se/vaskribent/borspodden/toppen-ar-nara-salj-nu-577121

Om man tittar på OMSX30 sedan 2003, på ett 10-års perspektiv så ser vi att vi är på samma nivåer som mitten juli 2007.
https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/19002/omx-stockholm-30

När man snackar om "kraschen" menar man en liknande period som den mellan ca. 10 juli 2007 till 21 oktober 2008? Alltså en stadig nedgång under ca. 1 år och 3 månaders tid innan det började vända uppåt igen?

Om Stockholmsbörsen stänger på minus idag är det för tredje dagen i rad och vem vet, resan neråt kanske börjar smått nu?

Jag har 50% av mitt innehav i Avanza Zero och Danske Invest Global Index.
Och 40% i aktierna Apple, Leidos, SAIC, Shamaran och Transcom för tillfället och jag hade egentligen tänkt behålla samtliga oavsett. Men om jag vill undvika kraschen bör jag sälja Indexfonderna snart?

Vad gör jag med pengarna då, om jag fortfarande vill ligga investerad men kanske är skeptisk till aktiemarknaden? Hur gör ni?
2013-11-21, 13:08
Medlem
Skuldfris avatar
Vad är det för skillnad på ordertypen Fill and kill och Fill or kill?

Om jag lägger en fill or kill-order på 1000 aktier i ett bolag, då ska jag antingen få 1000 aktier eller inga alls, korrekt? Vad är då fill and kill?
2013-11-21, 13:16
Medlem
Avanza
"Överbelånad
Ditt konto är överbelånat. Detta måste omgående regleras genom försäljning av värdepapper eller så måste ytterligare kapital skjutas till."

Vad händer om jag inte säljer mina värdepapper/aktier? Utan bara låter det vara som det är.
2013-11-21, 13:25
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skuldfri
Vad är det för skillnad på ordertypen Fill and kill och Fill or kill?

Om jag lägger en fill or kill-order på 1000 aktier i ett bolag, då ska jag antingen få 1000 aktier eller inga alls, korrekt? Vad är då fill and kill?

En fill or kill order är en ögonblicksorder som läggs ut på marknaden. Detsamma gäller för fill and kill.

Fill or kill: Du skickar ut order på marknaden och ser om det finns den volym som du önskar, till det givna priset. Finns inte den volymen så avslutas ordern. Detta används oftast för att garantera att hela ordern kommer att genomföras till ett givet pris.

Fill and kill: Betyder att ordern fyller upp det antal (den volym) som finns på marknaden, givet det pris som du angett. Ordern avslutas så fort som all tillgänglig volym har gått till avslut.

Dan, Avanza Bank
2013-11-21, 13:34
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-Tyson
Avanza
"Överbelånad
Ditt konto är överbelånat. Detta måste omgående regleras genom försäljning av värdepapper eller så måste ytterligare kapital skjutas till."

Vad händer om jag inte säljer mina värdepapper/aktier? Utan bara låter det vara som det är.

För det första så börjar det ticka skuldränta vilket, beroende på summan som du är överbelånad med, kan bli en del "extra" skuld med tiden. Sedan så kommer vi efter ett tag att tvångsförsälja något av dina värdepapper för att täcka upp för din skuld.

Skulle det behövas så kan du slå en signal in till oss så kan vi säkert hitta en smidig lösning på det hela.

/ Dan, Avanza Bank
2013-11-21, 13:47
Medlem
Bryshans avatar
Hej, total nybörjare här med ett par frågor.

ungefär 20k, långsiktigt sparande har ja tänkt.

Av de jag läst runt så är det Avanza sen ISK konto som låter lockande och investera i index fonder.
Om jag nu vill sprida 20k, hur många index fonder låter rimligt? Avanza Zero är ju naturligtvis lockande med 0% förvaltningsavgift, men om jag ska ha med Avanza Zero, hur mycket ska den täcka i min portfolio tycker ni? Har ni tips på några andra fonder som jag bör titta på också?

Tack på förhand!
bryshan
2013-11-21, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Jag ska stydera på folkhögskola i höst men får inga pengar från CSN för jag har sjukersättning. Får man bara Mecenat kort om man får pengar från CSN, eller vad är det som gör att man får ett sånt.

Och så undrar jag när man får det. Vill gärna veta om jag ska vänta med att köpa busskort tills jag (ev) fått det.

Studentkortet får in verifieringar ifrån CSN och det skickas då ut brev innehållande kortnummer så att man kan aktivera sig och sedan använda det digitala studentkortet direkt i mobilen. Om man inte vill vänta på CSN (eftersom detta kan ta rätt lång tid) så kan man ansöka om studentkortet Gratis () på Studentkortet.se man måste dock skicka in ett intyg till Studentkortet för att visa att man studerar på 75% eller mer för att då få tillgång till reserabatterna (SJ, SL och Skånetrafiken). Detta går mycket snabbare än att vänta på utskicket och man kan göra detta i början utav terminen!
Sedan får man självklart alla andra rabatter som finns på studentkortet och som man kan utnyttja både över nätet eller i butiker (Subway, Clas Ohlson, Frisörer, tandläkare mfl!)
2013-11-21, 14:26
Medlem
Undrar lite om fonder.

Om jag t.ex. köper Avanza zero, kommer det kosta något att placera in pengar där (courtage?) samt "köper man fondandelar" eller sätter man in pengar och kan ta ut dem närsomhelst?

Undrar ockaså om det sker någon utdelning från fonder?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in