• 1
  • 2
2013-11-21, 20:25
Medlem
Hej. Jag fick en riktig tankeställare igår kväll när jag skulle sova.
Jag undrar hur högt är det absolut högsta ljudet som existerar och hur skulle människan uppfatta det? Skulle våra trumhinnor explodera? Skulle vi inte reagera? Skulle vi avlida?

Hur vet man vad som är det högsta ljudet och skulle man isåfall kunna framställa det ljudet?

MS
Citera
2013-11-21, 20:26
Medlem
Halmbals avatar
http://illvet.se/fraga-oss/vilket-ar...judet-nagonsin

Citat:
När vulkanön Krakatau i sundet mellan Sumatra och Java i Indonesien exploderade den 27 augusti 1883, skedde det med ett sådant dån att man anser att det är det kraftigaste ljudet i historisk tid. Dånet hördes med säkerhet på den lilla ön Rodrigues, som ligger i Indiska oceanen nästan 480 mil från Krakatau. Öns polischef beskrev ljudet som ett djupt kanonmuller från en krigsflotta, och det stämmer väl med att de djupa ljuden rör sig längst. En explosion framkallar en kaotisk blandning av frekvenser, men de höga frekvenserna filtreras snabbt bort, när ljudvågorna rör sig genom luften. Det finns inga egentliga mätningar av ljudnivån från explosionen, men då man vet att ljudstyrkan minskar med 6 dB varje gång avståndet fördubblas, kan man uppskatta att det till och med 160 kilometer från den exploderande ön förekom en ljudnivå på inte mindre än 180 dB. Dånet har bokstavligen talat varit öronbedövande för dem som bodde i närheten av Krakatau, eftersom ljudstyrkan inte behöver komma mycket över 120 dB, innan det gör ont. Förutom ljudvågorna sände explosionen även ut en lågfrekvent tryckvåg. Överallt på jorden kunde den kraftiga tryckvågen registreras på barometrar, och den hann ta sig runt jorden åtskilliga varv, innan den till sist dog ut.
Citera
2013-11-21, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halmbal
http://illvet.se/fraga-oss/vilket-ar...judet-nagonsin
Man tackar för det där inlägget! Intressant! Men, det kan knappast vara det absolut högsta som existerar? Jag menar att det borde definitivt finnas ett ännu högre ljud, och ett högre ljud än vad det är. Det kan ju bara bli högre och högre..

Tänk när man har en mikrofon för nära en förstärkare med hög Master Level och det börjar dåna, blir högre och högre och högre, till slut så borde den nå sitt max, men hur högt är det?
Citera
2013-11-21, 20:34
Medlem
positivitizers avatar
Kan lägga upp lite möjligheter.

Högsta ljudet har med stor sannolikhet en väldigt hög frekvens (om inte högsta så klart), allt reagerar på frekvenser i princip, hela "du" (alla dina atomer i din kropp alltså) skulle vibrera gentemot ljudvågorna ,antingen spricker du, ,hamnar på samma frekvens eller så funkar inte frekvensen alls (du märker ingenting alls).

Observerbart exempel på detta är när man kan känna sig bättre av att lyssna på musik, ljudfrekvenser som vibrerar dina atomer.
Citera
2013-11-21, 20:37
Medlem
Nemesis1s avatar
Det måste väl ändå vara Disaster Area??
Citera
2013-11-21, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av positivitizer
Kan lägga upp lite möjligheter.

Högsta ljudet har med stor sannolikhet en väldigt hög frekvens (om inte högsta så klart), allt reagerar på frekvenser i princip, hela "du" (alla dina atomer i din kropp alltså) skulle vibrera gentemot ljudvågorna ,antingen spricker du, ,hamnar på samma frekvens eller så funkar inte frekvensen alls (du märker ingenting alls).

Observerbart exempel på detta är när man kan känna sig bättre av att lyssna på musik, ljudfrekvenser som vibrerar dina atomer.
Om jag jämför en viss volym i en svag vibration så kan det "skaka" mer intensivt ju lägre den är inställd på. Om jag skulle höja styrkan så att den vibrerar snabbare så blir det mindre mellanrum i ljudvågorna, mindre "svackor"/"nedgångar" och det blir som en mer rak linje. Med det som grund så tror jag att man kanske känner ett enormt "pirr"/"sticklingar" i hela kroppen då ljudet är på absolut max. Men om man då skulle sänka det högsta ljudet bara lite så tror jag att det skulle kännas intensivare.

Vad tror du?
Citera
2013-11-21, 20:40
Medlem
hakro807s avatar
Det är faktiskt en väldigt intressant fråga. Spontant tänker jag mig att högsta ljudet uppstod när en supernova exploderade, eller givetvis ett kort ögonblick efter Big Bang. Att mäta ljud handlar om att att mäta tryckförändringar, vilket givetvis blir lite problematiskt eftersom det i rymden inte finns något medium som kan bära vågen.

Kan tänka mig att meteoriten som gav upphov till Chicxulubkratern skickade iväg en ljudvågen som var ..inte helt obetydligt.
Senast redigerad av hakro807 2013-11-21 kl. 20:48.
Citera
2013-11-21, 20:57
Medlem
positivitizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MicrosoftSam
Om jag jämför en viss volym i en svag vibration så kan det "skaka" mer intensivt ju lägre den är inställd på. Om jag skulle höja styrkan så att den vibrerar snabbare så blir det mindre mellanrum i ljudvågorna, mindre "svackor"/"nedgångar" och det blir som en mer rak linje. Med det som grund så tror jag att man kanske känner ett enormt "pirr"/"sticklingar" i hela kroppen då ljudet är på absolut max. Men om man då skulle sänka det högsta ljudet bara lite så tror jag att det skulle kännas intensivare.

Vad tror du?

Vet inte, du får prova, kräver nog en mätning.
Citera
2013-11-21, 21:01
Medlem
Pfft.. Då har ni inte hört mitt ex skrika på mig!

Jag tror också högsta ljudet har skett vid en "big bang". Ljud är ju tryckvågor, men i universum råder vakuum så ingenting kan påverkas eller förflytta trycket.

Skulle vara intressant om någon kunde ta fram fakta/siffror på världens högst uppmätta ljud.
Citera
2013-11-21, 21:01
Medlem
BIG BANG vinner.
Citera
2013-11-21, 21:09
Medlem
Poechalis avatar
Man blir mer eller mindre hörselskadad från runt 120 dB.
Det som Halmbal citerar om vulkanen med 180 dB måste varit djävulskt starkt.

Det starkaste som rent fysiskt borde kunna åstadkommas begränsas av luftens egenskaper.
Ljud är ju en våg av växelvis lågt och högt tryck som sprider sig ut sfäriskt. Det lägsta trycket som går att få är vakuum och på den övre skalan borde finnas nån gräns hur mycket man kan komprimera luft innan det "blir något annat". I praktiken blir det väl något lägre eftersom det högre trycket vill "smita" över till det lägre. Dessutom måste det vara någorlunda kontinuerligt annars är det en tryck eller chockvåg. Har för mig att någon räknade ut (gissade) att det handlade om typ 200 dB.
Citera
2013-11-21, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poechali
Man blir mer eller mindre hörselskadad från runt 120 dB.
Det som Halmbal citerar om vulkanen med 180 dB måste varit djävulskt starkt.

Det starkaste som rent fysiskt borde kunna åstadkommas begränsas av luftens egenskaper.
Ljud är ju en våg av växelvis lågt och högt tryck som sprider sig ut sfäriskt. Det lägsta trycket som går att få är vakuum och på den övre skalan borde finnas nån gräns hur mycket man kan komprimera luft innan det "blir något annat". I praktiken blir det väl något lägre eftersom det högre trycket vill "smita" över till det lägre. Dessutom måste det vara någorlunda kontinuerligt annars är det en tryck eller chockvåg. Har för mig att någon räknade ut (gissade) att det handlade om typ 200 dB.
Det måste vara extremt högt, jag undrar hur man skulle reagera, vad gör man instinktivt då något så pass högt ljud kommer?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in