2013-11-21, 16:45
Medlem
Hejsan. behöver körkort snabbt nu och har varken körkortstillstånd eller ett läkarintyg. enl VV behöver man intyg att man inte äter medecin. eller att man äter. nån som struntat i att kryssat i att dom har adhd å råkat "missat" det? Läkarintyget får jag dock ej förens nåra månader enl min doktor då jag ska pröva lite nya medeciner nu då varken concerta eller ritalin funkar nå vidare längre (som jag förövrigt ätit 2år) kan man säga " nej jag ska inte ha nå medeciner, jag funkar bra utan nu" å sen gå till psyket efter jag sökt tillstånd nån månad efter å helt plötsligt behöva medecin igen?

söker tips på hur jag ska göra. tänkte ta en intensivkurs i januari/februari om jag HINNER.
Citera
2013-11-21, 17:05
Medlem
tigerrakets avatar
Din läkare är skyldig att meddela Trafikverket när du tar speciella mediciner. Oftast brukar en dator kolla ditt namn med körkortsregistret. Blir ju svårt att förklara dig när Trafikverket får upp din sjukjournal på sin dator.
Citera
2013-11-21, 17:07
Medlem
Tänk på att du måste ha ett giltigt körkortstillstånd för att kunna ta ditt körkort.

Citat:
Om du har en diagnos som till exempel ADHD, DAMP eller Aspergers syndrom är det i de flesta fall inga problem med att få körkortstillstånd, men det krävs att du lämnar in ett läkarintyg som visar hur allvarligt tillståndet är. Medicinering av dessa tillstånd sker ibland med centralstimulerande läkemedel. Om behandlingen fungerar bra och sköts på det sätt som en läkare ordinerat innebär detta oftast att det blir lättare att få körkort.

http://www.korkortsportalen.se/uploa...inska_krav.pdf
Citera
2013-11-21, 17:24
Medlem
tigerrakets avatar
Exakt. Om läkaren inte ger intyg förens ni har testat lite nya mediciner. Så får du vänta.
När du söker körkortstillstånd så gör man en koll hos sjukvården.
Det är inte lätt att lura dagens system.
Citera
2013-11-21, 19:27
Medlem
Så ni påstår att det syns i deras system att jag ätit concerta/ritalin? det är ju ungefär desamma som att dom skulle ha dokument om vem som inte har å vem som har glasögon? vi bor väl inte i kina? Vill höra om någon som gjort detta. Tror ni det funkar att gå dit å säga " jag vill inte ha nån medecin alls nå mer" å sen få ett papper på det? istället för å krångla att jag behöver medecin å testa ut en ny? Framtills jag fått lämpet sen kan jag söka medecin igen
Citera
2013-11-21, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av logitech1339
Så ni påstår att det syns i deras system att jag ätit concerta/ritalin? det är ju ungefär desamma som att dom skulle ha dokument om vem som inte har å vem som har glasögon? vi bor väl inte i kina? Vill höra om någon som gjort detta. Tror ni det funkar att gå dit å säga " jag vill inte ha nån medecin alls nå mer" å sen få ett papper på det? istället för å krångla att jag behöver medecin å testa ut en ny? Framtills jag fått lämpet sen kan jag söka medecin igen

Du förstår ju fortfarande inte vad vi säger till dig, du säger att du varken har tillstånd eller intyg. Körkortstillståndet är ett krav vare sig det handlar om din medicin eller inte, läkarintyget är däremot inte lika viktigt.
Citera
2013-11-21, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Import
Du förstår ju fortfarande inte vad vi säger till dig, du säger att du varken har tillstånd eller intyg. Körkortstillståndet är ett krav vare sig det handlar om din medicin eller inte, läkarintyget är däremot inte lika viktigt.

Har INTE sökt tillstånd än. är fullt uppe med å göra det nu. men ser att man måste fylla i om man har adhd/add damp. Och om man äter nuvarande medecin. tänkte göra en fuling å kryssa nej. för att sedan kunna få tillståndet snabbare istället för å krångla med LÄKARINTYG. som kommer ta mig flera månader. Har inte aggresionsbeteende längre. försvann för år sedan. är endast koncentrations svårigheter. inga grova dock. tror ni jag kan gå till min läkare å säga att " jag vill ha ett papper på att jag inte äter medecin" fast han vill skriva på mig medecin?
Citera
2013-11-21, 19:40
Medlem
frantic-.-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av logitech1339
Har INTE sökt tillstånd än. är fullt uppe med å göra det nu. men ser att man måste fylla i om man har adhd/add damp. Och om man äter nuvarande medecin. tänkte göra en fuling å kryssa nej. för att sedan kunna få tillståndet snabbare istället för å krångla med LÄKARINTYG. som kommer ta mig flera månader. Har inte aggresionsbeteende längre. försvann för år sedan. är endast koncentrations svårigheter. inga grova dock. tror ni jag kan gå till min läkare å säga att " jag vill ha ett papper på att jag inte äter medecin" fast han vill skriva på mig medecin?

Jag har ADHD och slutade ta medicinen för 5-6 år sedan för jag kände mig avtrubbad och nedstämd. Jag kryssade ändå i nej och har inte hört något alls om det, fick alla tillstånd samt ett godkänt läkarintyg.
Citera
2013-11-21, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frantic-.-
Jag har ADHD och slutade ta medicinen för 5-6 år sedan för jag kände mig avtrubbad och nedstämd. Jag kryssade ändå i nej och har inte hört något alls om det, fick alla tillstånd samt ett godkänt läkarintyg.

okej. jag har varit medecinlös i 1månad. inte värsta grejen men.. så du gick alltså in å sa" jag vill ha ett papper på att jag INTE äter medecin" ? eller hur menar du... ? ringde vv å dom sa att jag måste ha papper på om jag äter medecin, eller om jag inte äter medecin?
Citera
2013-11-24, 02:29
Medlem
Har också adhd. Och har nyligen fått lämpet med läkarintyg utan alltför mycket tjafs. Och utifrån vad du säger så skulle jag vilja påstå att min adhd är snäppet högre än din. Så man kan tycka att de borde gå lika smidigt i ditt fall! Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in