2013-11-21, 09:53
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020

om både är på samma nivå, samma bevisföring så är ju ställningstagandet känslomässigt, om du menar att dom är intellektuell likvärdiga.
men du kanske har ett sjätte sinne vad vet jag?
lose-lose case för den ogudaktige ateisten som ta ställning för multiversum.

edit: peckahuve hann före..

Jag har aldrig tagit ställning för multiversum själv. Däremot anser jag det en intressant hypotes. Du vet skillnaden mellan hypotes och att påstå att "såhär är det"?

Dessutom är ställningstagandet mot en skapare eller guds existens enbart en nollhypotes och det naturliga utgångsläget och har inget med känslor att göra.
Citera
2013-11-21, 12:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Att En Skapare ligger bakom alltet är både rationell och logisk stringent.

Du har uppenbarligen inte noterat, att det inte finns nån anledning till att tro att kausalitet existerar extra-kosmisk. Tvärtom finns det en stark indikation för att den inte gör det.

Alltså varken rationellt eller logisk.

Citat:
det gör inte substitut multiversum-hypotesen.

Det finns däremot en viss mängd logik i underlaget för multiversum-hypotesen.

Citat:
ergo ställningstagandet baseras på känslomässiga orsaker (mot Gud) det saknar ett intellektuellt underlag, vilket du själv har kritiserat.

Ergo baseras ställningstagandet (om brist på bevis för 'gud') på kunskap om logik, och omfattas inte av min kritik mot känsloargument (vad du nu egentligen menar med det).
Senast redigerad av Bogomil 2013-11-21 kl. 12:14.
Citera
2013-11-21, 13:57
Medlem
svart-rullstols avatar
Skillnaden mellan teorin om multiversum och gud är att man faktiskt kan räkna på och få fram data som pekar på att ett multiversum finns.
Citera
2013-11-21, 14:38
Medlem
baylifes avatar
Citat:
jaha, du kör alltså strutsleken..
Jorden anropar Musse. Mår du bra?
Citera
2013-11-21, 14:39
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Skillnaden mellan teorin om multiversum och gud är att man faktiskt kan räkna på och få fram data som pekar på att ett multiversum finns.

Vad menas med multiversum?
Citera
2013-11-21, 15:02
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Vad menas med multiversum?

Citat:
The multiverse (or meta-universe) is the hypothetical set of infinite or finite possible universes (including the historical universe we consistently experience) that together comprise everything that exists and can exist: the entirety of space, time, matter, and energy as well as the physical laws and constants that describe them. The term was coined in 1895 by the American philosopher and psychologist William James.[1] The various universes within the multiverse are sometimes called parallel universes.
The structure of the multiverse, the nature of each universe within it and the relationship between the various constituent universes, depend on the specific multiverse hypothesis considered. Multiple universes have been hypothesized in cosmology, physics, astronomy, religion, philosophy, transpersonal psychology and fiction, particularly in science fiction and fantasy. In these contexts, parallel universes are also called "alternative universes", "quantum universes", "interpenetrating dimensions", "parallel dimensions", "parallel worlds", "alternative realities", "alternative timelines", and "dimensional planes," among others.

http://en.wikipedia.org/wiki/Multiverse
Citera
2013-11-21, 15:05
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Multiverse
Tack för svar!

Tror du att det finns ett ändligt eller oändligt antal universum?
Citera
2013-11-21, 15:14
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Tack för svar!

Tror du att det finns ett ändligt eller oändligt antal universum?

Just nu eller totalt genom alla tider?
Jag tror att om det finns fler universum så existerar just nu x antal universum, vissa av dessa universum existerar längre än andra, vissa universum återskapar sig själva (kanske gör alla det?) medans vissa kanske uppstår endast för att aldrig existera mer. Det är en svår fråga att svara på som kräver lite extra hjärnverksamhet Men kort sagt så tror jag som jag skrivit i detta inlägg.
Citera
2013-11-21, 16:02
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Just nu eller totalt genom alla tider?
Jag tror att om det finns fler universum så existerar just nu x antal universum, vissa av dessa universum existerar längre än andra, vissa universum återskapar sig själva (kanske gör alla det?) medans vissa kanske uppstår endast för att aldrig existera mer. Det är en svår fråga att svara på som kräver lite extra hjärnverksamhet Men kort sagt så tror jag som jag skrivit i detta inlägg.
Ok så du tror att det existerar ett x antal universum just nu. Hur har dessa x uppstått, eller menar du att de alltid har funnits, eller har de kanske uppstått från ingenting?

Jag håller med att detta inte är lätt att svara på.
Citera
2013-11-21, 16:59
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Ok så du tror att det existerar ett x antal universum just nu. Hur har dessa x uppstått, eller menar du att de alltid har funnits, eller har de kanske uppstått från ingenting?

Ja, och vårat är då ett utav dem. Hur de har uppstått har jag inget svar på för tillfället, det är sådant som mer forskning och beräkning får tala om. Dock tror jag inte att de har uppstått ur ingenting, för du kan inte skapa något av inget.
Citera
2013-11-21, 17:07
Medlem
Citat:

Och med detta insunerar du på att det bara är din gud som alltid funnits och uppstått från ingenting?

Multiversa som interagerar med varandra är väl den senaste "lösningen" på problemet vilket ju som sagt inte heller är en lösning. Var kom alla dessa universa ifrån osv...pust!
Citera
2013-11-21, 17:39
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Och med detta insunerar du på att det bara är din gud som alltid funnits och uppstått från ingenting?

Multiversa som interagerar med varandra är väl den senaste "lösningen" på problemet vilket ju som sagt inte heller är en lösning. Var kom alla dessa universa ifrån osv...pust!

Enligt multiversumteorin så kan inte dessa x universum interagera med varandra, och kommer aldrig att kunna göra det heller. Så det är ingen "lösning" på något.
Vad tror du själv??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in