2012-07-24, 07:31
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dunkelheit01
Emerain: Den 25:e får jag junis lön, räknas den till hösten period på csn eller börjar det från juli månad?

Tänker mig det som ska räknas för hur mycket man får tjäna på fribeloppet.
csn tittar på lön utbetalad varje kalenderhalvår. Inte när du tjänade pengarna, utan när de betalades ut.
2012-07-24, 07:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
csn tittar på lön utbetalad varje kalenderhalvår. Inte när du tjänade pengarna, utan när de betalades ut.
Faan, men då lär det bli ett lagg nånstans i dec - jan ?
Decembers månadslön tillgodoräknas för VT 2013? Bekräfta mig bara här så jag vet, tack för dina svar annars, du servar tråden grymt bra!
2012-07-24, 08:14
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dunkelheit01
Faan, men då lär det bli ett lagg nånstans i dec - jan ?
Decembers månadslön tillgodoräknas för VT 2013? Bekräfta mig bara här så jag vet, tack för dina svar annars, du servar tråden grymt bra!
Som sagt, vad jag vet så tittar csn på månaden lönen betalades ut, och gör om det till ett kalenderhalvår. Så det som betalades ut jan-jun är ena och jul-dec är andra. lön du jobbat i december, som betalas i januari, hör till januari / vårterminen. Precis som att den utbetalningen hör till januaris deklarationsår. Lagget som blir återkommer varje jan/dec och jun/jul, så det jämnar ut sig i längden.

och vad trevligt att jobbet uppskattas :-)
2012-07-24, 11:13
Medlem
Jag läste förra terminen gymnasiekurser på komvux, fick dock Ig i mer än hälften av dem pga av att jag plötsligt inte behövde dem som behörighet. Nu ska jag Dock börja på ett högskoleprogram och då söka studiemedel. Enligt csns kundtjänst så tittar dem inte på tidigare studieresultat första gången man byter nivå på studierna. Någon som kan bekräfta?
2012-07-24, 11:19
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerbsandInk
Jag läste förra terminen gymnasiekurser på komvux, fick dock Ig i mer än hälften av dem pga av att jag plötsligt inte behövde dem som behörighet. Nu ska jag Dock börja på ett högskoleprogram och då söka studiemedel. Enligt csns kundtjänst så tittar dem inte på tidigare studieresultat första gången man byter nivå på studierna. Någon som kan bekräfta?
CSN prövar inte dina studieresultat första gången du söker studiemedel, oavsett utbildningstyp (finns inget att pröva), och första gången du söker för högskolestudier. Dessa två gånger kan sammanfalla, så om första gången du söker studiemedel är för högskolestudier... ja, du ser nog vad jag vill få fram.

I ditt fall, eftersom det är första gången du söker för högskola (utgår jag ifrån) så kommer de inte pröva dina resultat denna gång.
2012-07-24, 16:22
Medlem
Jag kan inte köpa Fortum aktier med Swedbank. Någon som vet problemet? Köp- & säljknapparna fattas.
2012-07-24, 20:15
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deathdigger
Jag kan inte köpa Fortum aktier med Swedbank. Någon som vet problemet? Köp- & säljknapparna fattas.
De är noterade i Helsingfors. Det kanske inte går att handla helt enkelt eller så måste du få det påslaget på något vis så du får handla där.
2012-07-24, 21:00
Medlem
swimmingpools avatar
Jag ska stydera på folkhögskola i höst men får inga pengar från CSN för jag har sjukersättning. Får man bara Mecenat kort om man får pengar från CSN, eller vad är det som gör att man får ett sånt.

Och så undrar jag när man får det. Vill gärna veta om jag ska vänta med att köpa busskort tills jag (ev) fått det.
2012-07-25, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Jag ska stydera på folkhögskola i höst men får inga pengar från CSN för jag har sjukersättning. Får man bara Mecenat kort om man får pengar från CSN, eller vad är det som gör att man får ett sånt.

Och så undrar jag när man får det. Vill gärna veta om jag ska vänta med att köpa busskort tills jag (ev) fått det.

Vore det verkligen verkligen verkligen inte bättre om du frågade Mecenat om det istället för att bara spy ut det på Flashback? Tror du någon här jobbar på Mecenat och vet eller?

Du är fan pinsam.

Varsågod:
http://www.mecenat.se/kundtjanst
2012-07-25, 13:14
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charoite
Vore det verkligen verkligen verkligen inte bättre om du frågade Mecenat om det istället för att bara spy ut det på Flashback? Tror du någon här jobbar på Mecenat och vet eller?

Du är fan pinsam.

Varsågod:
http://www.mecenat.se/kundtjanst
Jag har redan frågat dom, men inte fått nåt svar.
2012-07-25, 23:07
Bannlyst
Någon som kan rekommendera en bra bok som handlar om aktier, boken ska vara anpassad för nybörjare!

Tack på förhand!
2012-07-25, 23:40
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AffroditesMusklar
Någon som kan rekommendera en bra bok som handlar om aktier, boken ska vara anpassad för nybörjare!

Tack på förhand!

Är du helt färsk så kan det vara en bra idé att bara kika igenom till exempel Aktieskolan som ger väldigt, väldigt grundlig information om aktier i stort och hur det fungerar. När du väl fått kläm på det hela så kan det vara bra att läsa till exempel:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9147088648
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197802018
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9189212193
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9147096403

Värt att poängtera är att det räcker förstås inte att bara läsa lite böcker för att sedan vara redo och handla. Vad jag råder dig till är att förtälja så mycket information du kan, dagligen. Information är makt. Sen bör du läsa årsredovisningar (och veta hur dessa är uppbyggda), för att således, när du har lite mer kött på benen, kunna bilda dig en egen uppfattning om bolag. Köp- och säljrekomendationer är mer ett lotteri än säkra kort.

Sen ska du givetvis ha stenkoll på nyckeltal, fundamental- och teknisk analys. Men det tar nog de flesta böckerna på ämnet upp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in