2013-11-21, 11:24
Medlem
egoonlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Ja vad tror ni ? Många hoppas på fällande dom då HD beviljat resning med minsta möjliga marginal. Som stöd (pkt.31-) har man det faktum att LJ & 2 vittnen sett en silvergrå bil.

LJ bedömer HD "till viss mån" utan att ha hört honom. Det är ett svidande betyg för trovärdigheten.

Kvar finns 2 vittnen som sett en silvergrå bil på fel platser och med oklara datum på pendeln.

Jag citerar R*ne som letade noga efter Ms bil vid pendeln från två håll:

Min övertygelse är att HDs stöd har fullständigt kollapsat.

Apropå trovärdighet som så gärna tar upp hela tiden. Vad tänker du när du läser FS sista inlägg (under sin egen signatur iaf) i den här tråden där han bräker om att det minsann inte alls är säkert att Marina hade bäddmadrasser i sin säng. Tror du inte att FS visste att Marina hade bäddmadrasser?

Jag tror att han var högst medveten om att det fanns bäddmadrasser och det innebär att om det fanns någon trovärdighet hos den mannen tidigare så flög den sin kos i samma ögonblick som Marinas kropp hittades insvept i en av Madrasserna.

Varför många hoppas på en fällande dom?
Ja det kan man ju fundera på.....
Citera
2013-11-21, 11:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egoonline
Apropå trovärdighet som så gärna tar upp hela tiden. Vad tänker du när du läser FS sista inlägg (under sin egen signatur iaf) i den här tråden där han bräker om att det minsann inte alls är säkert att Marina hade bäddmadrasser i sin säng. Tror du inte att FS visste att Marina hade bäddmadrasser?

Jag tror att han var högst medveten om att det fanns bäddmadrasser och det innebär att om det fanns någon trovärdighet hos den mannen tidigare så flög den sin kos i samma ögonblick som Marinas kropp hittades insvept i en av Madrasserna.

Varför många hoppas på en fällande dom?
Ja det kan man ju fundera på.....
Nej, han påstod att WD backade på att det måste funnits bäddmadrass i sängen. Håll dig till sanningen.
Citera
2013-11-21, 11:42
Medlem
egoonlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, han påstod att WD backade på att det måste funnits bäddmadrass i sängen. Håll dig till sanningen.

Ok jag kanske formulerade mig fel.
Kärnfrågan kvarstår tror någon verkligen att FS inte visste att Marina hade bäddmadrasser i sin säng?
Om han vetat det så hade han kunnat varit bussig och klämt ur sig det under rättegången.
Citera
2013-11-21, 11:52
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Det finns ingen lag som förbjuder en åtalad att sprida information från s.k slask. Och det med rätta eftersom de åtalade som anser sig oskyldiga vill att allmänheten ska ta del av det.
I det här fallet är det väldigt specifikt eftersom åklagaren valt att helt sekretessbelägga slasken och det är inte seriöst eller rättssäkert.

Ett ex. där åklagaren borde sekretessbelägga delar av förundersökningen men inte gjorde är Arbogafallet, där åklagaren lade ut bilder av de döda barnen till allmän beskådan i fup.

Sen ser jag hinder av åklagaren att sekretessbelägga de män M hade kontakt med tiden före mordet eftersom det är en relevant fråga i undersökningen av alt.gm

En sådan undersökning anser du alltså att allmänheten, dvs du, skall ha rätt att göra?
Det ser jag som mer skrämmande än att åklagaren av hänsyn till andra personers integritet valt att sekretesbelägga information som inte är direkt relevant för ärendet.

Vidare har du fel angående ditt påstående om att det inte skulle föreligga någon lag som förbjuder en åtalad att vidta sådana åtgärder som har hänt här, dvs spridning till mindre pålitliga individer. Lagen ifråga är Offentlighets- och sekretesslagen, SFS 2009:400, och mer specifikt är det 10 kap. §§ 3-4, 14 som är aktuellt:

Citat:
4 § När en myndighet enligt 3 § lämnar en sekretessbelagd uppgift till en enskild part, en ställföreträdare, ett ombud eller ett biträde får myndigheten göra ett förbehåll som inskränker mottagarens rätt att lämna uppgiften vidare eller utnyttja uppgiften. Förbehållet får inte innebära förbud mot att utnyttja uppgiften i målet eller ärendet eller mot att lämna muntlig upplysning till part, ställföreträdare, ombud eller biträde.

Citat:
14 § Om en myndighet finner att sådan risk för skada, men eller annan olägenhet som enligt en bestämmelse om sekretess hindrar att en uppgift lämnas till en enskild kan undanröjas genom ett förbehåll som inskränker den enskildes rätt att lämna uppgiften vidare eller utnyttja den, ska myndigheten göra ett sådant förbehåll när uppgiften lämnas till den enskilde.

Håll dig du till att mysa med tankar om vampyrism och heta BDSM-lekar om natten.
Citera
2013-11-21, 11:57
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra paTraden
Fast på sidan 75 i FUP åker Rune runt och letar efter Ms bil 4/8.
Han kör förbi pendeln och ser en silvergrå bil, men det är inte hennes.
R såg en silverfärgad stor bil stå parkerad in emot gamla stationsbyggnaden, in emot järnvägsspåren, men han åkte bara förbi och körde inte in och tittade mer noggrant. – I övrigt finns flera vittnen som har iaktttagit MJ:s bil före den 4/8, t.ex.
Citat:
Ursprungligen postat av Vittnet YF
Y har sett en silverfärgad bil parkerad vid pendelstationen i Stora Höga. Y började arbeta i måndags, 100802, och åker med tåget 06.18. Hon har sett bilen hela veckan. Att hon reagerat beror på att det är den enda bilen som stått parkerad på pendelparkeringen. (FUP, s. 336)
Citat:
Ursprungligen postat av Vittnet A-LO
A-L är säker på att hon såg bilen under slutet av den veckan eftersom hon noterade den på måndagen den 2/8 och undrade varför den stått där över helgen. Hon måste ha sett den på morgonen när hon åkte till jobbet och det kan ha varit både onsdag, torsdag eller fredag. (FUP, s. 339)
Övriga vittnesutsagor (FUP, s. 340ff):

Vittnet SW: 28/7 kl. 12.50

Vittnet JS: 28/7 tidigt på morgonen: Nej, 28/7 em: Ja, mycket möjligt (tittade inte då), 29/7: Ja, c:a kl. 06.30

Vittnet KA: 30/7 kl.08.40

Vittnet AM: 30/7 kl.08.45 (äv. 2-4/8)

Vittnet SJ lokaliserade sedan bilen den 5/8 kl. 04.39:
www.flashback.org/sp32194701
https://www.flashback.org/sp32300628

Betr. glaskross:
https://www.flashback.org/sp24652330
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Runes observation är den säkraste av alla. 4/8 på kvällen. Ingen Hyundai, men en annan silvefärgad.
Stämmer bra med de andras utsagor också.
Se ovan för ett pulvriserande av dina påståenden; det bidde inte en enda tomhylsa kvar.
Senast redigerad av letsdoit 2013-11-21 kl. 11:59.
Citera
2013-11-21, 12:10
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Korrigerade inte FS WD betr. förekomsten av bäddmadrasser; FS sade ju sig inför båtturen ha legat i MJ:s säng?
Citera
2013-11-21, 12:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Korrigerade inte FS WD betr. förekomsten av bäddmadrasser; FS sade ju sig inför båtturen ha legat i MJ:s säng?
Nej, det var ingen dialog mellan vittne och tilltalad.
Citera
2013-11-21, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Men hjälp jag skulle nog aldrig stå under misstanke för ett sådant brott. Det är ju svårt att säga, en del är ju stolta och anser att sina offer förtjänade att dö medan andra är livrädda för konsekvenserna.

Skulle du "dra en vit lögn" om du stod under samma misstanke? Jag skulle nog, om jag råkat döda någon utan uppsåt alltså, ringa polisen och ange mig själv. Alt ta livet av mig. Jag skulle inte kunna leva med den vetskapen. Men jag är ju jag som sagt och alla är ju inte likadana.

Om FS ljög om kyrkogården, varför ljög han inte om ett mer förståeligt ställe om övernattning i bilen?

Därför att FS uppvisar just dem här skadorna, t.ex. är förmågan att tänka i flera steg kraftigt nedsatt.
Kyrkogårdssagan såg ju bra ut först, inga besvärliga vittnen som kunde vederlägga honom, detaljer från kyrkogården kunde hittas vid ett tidigare besök/på internet.

Men steg två, att faktiskt beakta vad t.ex. jurister, som hört det mesta... skulle göra för bedömning av falsariet, DET fixade inte FS, vilket ligger helt i linje med mängder av "händelser" beskrivna i FUP. Av t.ex. FUP framgår att det ligger helt utanför FS sätt att känna och tänka att sitta där på körrgårn.

(Belägg för cannabisköret finner du i inlägg nr: #66797, #66798 OCH, Magoos påstående kommer från tv4:s serie Inlåst på livstid som kan accessas på deras websajt. Belägg finns också på många andra ställen, dock ofta i mer svårtillgänglig form, strikt vetenskapliga studier på sådant språk. Eller bara kolla lite med någon missbruksterapeut som känner till detta klientel.)
Citera
2013-11-21, 12:30
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Därför att FS uppvisar just dem här skadorna, t.ex. är förmågan att tänka i flera steg kraftigt nedsatt.
Kyrkogårdssagan såg ju bra ut först, inga besvärliga vittnen som kunde vederlägga honom, detaljer från kyrkogården kunde hittas vid ett tidigare besök/på internet.

Men steg två, att faktiskt beakta vad t.ex. jurister, som hört det mesta... skulle göra för bedömning av falsariet, DET fixade inte FS, vilket ligger helt i linje med mängder av "händelser" beskrivna i FUP. Av t.ex. FUP framgår att det ligger helt utanför FS sätt att känna och tänka att sitta där på körrgårn.

(Belägg för cannabisköret finner du i inlägg nr: #66797, #66798 OCH, Magoos påstående kommer från tv4:s serie Inlåst på livstid som kan accessas på deras websajt. Belägg finns också på många andra ställen, dock ofta i mer svårtillgänglig form, strikt vetenskapliga studier på sådant språk. Eller bara kolla lite med någon missbruksterapeut som känner till detta klientel.)

Jag kan inte se det här så det är ingen idé men vem var det som uttalade det och var fick den sina siffror ifrån? Om 16% av våldsbrott begås av folk som rökt på, hur många våldsbrott i % begås då av folk under rus i alkohol skulle jag vilja veta. Jag intresserar mig för såna här frågor så det hade ju varit roligt om MrsMagoo hade svarat då hon kom med påståendet.
Citera
2013-11-21, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Jag kan inte se det här så det är ingen idé men vem var det som uttalade det och var fick den sina siffror ifrån? Om 16% av våldsbrott begås av folk som rökt på, hur många våldsbrott i % begås då av folk under rus i alkohol skulle jag vilja veta. Jag intresserar mig för såna här frågor så det hade ju varit roligt om MrsMagoo hade svarat då hon kom med påståendet.

MrsMagoo gjorde det men en välbehövlig städning i tråden... Innan du hann läsa. Man behöver alltså ta del av Inlåst på livstid, tv4. Angivna poster (nummer) finns kvar i tråden.

Samtidigt blir det lite av stickspår:

FS är blandmissbrukare med allt vad det innebär, framgår tydligt i FUP. Det försvagar trovärdigheten i domstol, som vi ska se, men ger ingen strafflindring, skulle straff mätas ut. (Det finns andra trådar om man vill diskutera egna trauman kring missbruk, trauman som en stor del av landets befolkning är väl bekanta med...)
Citera
2013-11-21, 12:45
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
MrsMagoo gjorde det men en välbehövlig städning i tråden... Innan du hann läsa. Man behöver alltså ta del av Inlåst på livstid, tv4. Angivna poster (nummer) finns kvar i tråden.

Samtidigt blir det lite av stickspår:

FS är blandmissbrukare med allt vad det innebär, framgår tydligt i FUP. Det försvagar trovärdigheten i domstol, som vi ska se, men ger ingen strafflindring, skulle straff mätas ut. (Det finns andra trådar om man vill diskutera egna trauman kring missbruk, trauman som en stor del av landets befolkning är väl bekanta med...)

Men nu vill jag veta var i FUP det står att FS ÄR blandmissbrukare. För jag minns det som att han förr kört andra grejer men på senare tid "bara" cannabis"? Har jag fel?
Citera
2013-11-21, 13:08
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Nej, det var ingen dialog mellan vittne och tilltalad.
Det kanske fanns en dialog mellan tilltalad och hans advokat..?
Citat:
Ursprungligen postat av Artmix
Och att Wiene Drotts backade på att det måste varit en bäddmadrass i sängen, vilket i sin tur gör att SP:s gissningstest faller helt angående blod mängd. Så det som är hittat är 2-3 dl blod i sängbotten och inget annat. All annan blodmängd är bara gissningar.

www.flashback.org/sp34166819

Artmix´sista inlägg:
https://www.flashback.org/p34167223

Man kanske ändå vågar anta att eftersom FS:s bäddmadrasser rullats ut i sängarna så indikerar detta att MJ låg på en bäddmadrass innan hon bars ut - eller vad säger du..? För var hade annars de bäddmadrasser som fanns i sängarna före båtfärden tagit vägen? - Att MJ låg på en bäddmadrass när hon bars ut vet vi ju genom fyndet i Svartedalen - om nu någon av outrannsakliga skäl dessförinnan hade trott något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in