2013-11-21, 01:05
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Det finns ingen lag som förbjuder en åtalad att sprida information från s.k slask. Och det med rätta eftersom de åtalade som anser sig oskyldiga vill att allmänheten ska ta del av det.
I det här fallet är det väldigt specifikt eftersom åklagaren valt att helt sekretessbelägga slasken och det är inte seriöst eller rättssäkert.

Ett ex. där åklagaren borde sekretessbelägga delar av förundersökningen men inte gjorde är Arbogafallet, där åklagaren lade ut bilder av de döda barnen till allmän beskådan i fup.

Sen ser jag hinder av åklagaren att sekretessbelägga de män M hade kontakt med tiden före mordet eftersom det är en relevant fråga i undersökningen av alt.gm

Menar du att hans advokat inte är kapabel att tillgodose hans behov? Rättssäkerheten finns där eftersom hans advokat har tillgång till sidomaterialet och även han själv. Han är väl rätt duktig på att studera/öva in, rita och berätta, och hänvisa sin advokat. Så nu kan han dock sluta med att säga det har du inte med att göra för han ska förklara det han inte gjort sen innan. Då gick det bra, men det gör det inte nu,. Nej, jag tror inte du förstår varför man sekretessbelägger en slask, men principen är den samma för nedlagd förundersökning och samma lagparagraf som stöder en sekretessmarkering.
Citera
2013-11-21, 03:46
Medlem
Pastakryddas avatar
Ja God morgon då.

Jag gick hoppfullt in för att få en källa på MrsMagoos sensationella uttalande att 16% av alla våldsbrott begås av människor under rus av cannabis. Inget svar..

Vi kan alltså se det som rent påhitt och bullshit då.

Bra då vet vi!

Ang ölen i garaget kommer vi ju naturligtvis aldrig få svar. Det är ju svårt att veta hur länge dessa flaskor stått där dom stod. Ingen datummärkning syns ju såklart på flaskorna heller.

Det här med panten... var det avskaffat 2010 alltså? För det är ju för den tidpunkten det gäller menar jag...?
Citera
2013-11-21, 06:11
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Ja God morgon då.

Jag gick hoppfullt in för att få en källa på MrsMagoos sensationella uttalande att 16% av alla våldsbrott begås av människor under rus av cannabis. Inget svar..

Vi kan alltså se det som rent påhitt och bullshit då.

Bra då vet vi!

Ang ölen i garaget kommer vi ju naturligtvis aldrig få svar. Det är ju svårt att veta hur länge dessa flaskor stått där dom stod. Ingen datummärkning syns ju såklart på flaskorna heller.

Det här med panten... var det avskaffat 2010 alltså? För det är ju för den tidpunkten det gäller menar jag...?
Är det någon, förutom den färgade Fnurran, som tror på att det är lätt- eller folköl på bilderna? Panten var förbehållet inhemska produkter och försvann (i stort) för länge sen.
Citera
2013-11-21, 06:49
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Är det någon, förutom den färgade Fnurran, som tror på att det är lätt- eller folköl på bilderna? Panten var förbehållet inhemska produkter och försvann (i stort) för länge sen.

Jag har ingen aning om vad det är för ölflaskor som står i garaget såklart. Jag kan faktiskt inte se varken vad det är för alkoholhalt eller märke på ölflaskorna. Hade heller ingen aning om att pant skulle varit förbehållet svenska produkter.. vinflaskor har väl gått att panta i åratal och mig veterligen är de flesta viner inte från vinodlingar inte från Sverige. Men du har säkert rätt där.

Jag tror inte vi kommer få svar kring ölfunderingarna. Den enda som vet är ju FS och Marina och ingen av dom kan av olika skäl förklara detta för oss.

Marina ogillade starkt alkohol, hon hade sina skäl till det. Jag har svårt att se att hon skulle ha missat att flaskorna stod i garaget hon ägde. Vi har ju ingen aning om hur länge flaskorna stått där alls. De kan ha stått sedan år tillbaka, det enda som kan berätta det för oss är ju datumstämpeln "bäst före" eller tillverkningsdatum på flaskorna. Det kan vi inte se på bilderna.
Citera
2013-11-21, 08:17
Bannlyst
Ja vad tror ni ? Många hoppas på fällande dom då HD beviljat resning med minsta möjliga marginal. Som stöd (pkt.31-) har man det faktum att LJ & 2 vittnen sett en silvergrå bil.

LJ bedömer HD "till viss mån" utan att ha hört honom. Det är ett svidande betyg för trovärdigheten.

Kvar finns 2 vittnen som sett en silvergrå bil på fel platser och med oklara datum på pendeln.

Jag citerar R*ne som letade noga efter Ms bil vid pendeln från två håll:
Citat:
dagen därpå (100804) så tog han med sin fru och åkte en annan väg tillbaka till området.
Han och hans fru passerade då pendelparkeringen i Stora Höga, R*ne uppskattar att klockan var runt 23.
De körde långsamt förbi och då såg han en silverfärgad stor bil stå parkerad in emot gamla stationsbyggnaden, in emot järnvägsspåren.
Han tyckte dock inte det såg ut som en sådan modell som Marina har utan en mer Chrysler-liknande modell så han körde inte in och tittade mer noggrant.
R*ne har inte sett Marinas bil men tror sig veta hur modellen ser ut.
Han körde över gamla järnvägsbron och tittade in på baksidan av pendelparkeringen, men där stod endast en transportbil med släp.
Min övertygelse är att HDs stöd har fullständigt kollapsat.
Citera
2013-11-21, 08:37
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Jag har ingen aning om vad det är för ölflaskor som står i garaget såklart. Jag kan faktiskt inte se varken vad det är för alkoholhalt eller märke på ölflaskorna. Hade heller ingen aning om att pant skulle varit förbehållet svenska produkter.. vinflaskor har väl gått att panta i åratal och mig veterligen är de flesta viner inte från vinodlingar inte från Sverige. Men du har säkert rätt där.

Jag tror inte vi kommer få svar kring ölfunderingarna. Den enda som vet är ju FS och Marina och ingen av dom kan av olika skäl förklara detta för oss.

Marina ogillade starkt alkohol, hon hade sina skäl till det. Jag har svårt att se att hon skulle ha missat att flaskorna stod i garaget hon ägde.
Vi har ju ingen aning om hur länge flaskorna stått där alls. De kan ha stått sedan år tillbaka, det enda som kan berätta det för oss är ju datumstämpeln "bäst före" eller tillverkningsdatum på flaskorna. Det kan vi inte se på bilderna.
Men snälla du, kolla upp saker innan du postar.
http://spa.118100.se/vin/86468 "1 januari 1998 var sista chansen att panta vin och sprit flaskor. " pant på utländska ölflaskor har om den någonsin funnits, inte funnits på MÅÅÅÅÅNGA år i varje fall. Det finns inget sätt att handha det systemet att skicka de tillbaka till tillverkaren, eftersom de inte ser ut som de svenska. Marina gillade inte alkohol. Därför förefaller det orimligt att anta att de legat där länge. Det finns ingen anledning att spara på glasflaskor, utan de slänger FS där direkt efter att han druckit dem för att han är för lat att ta dem direkt till glaskross eller soppåse, eller vill dölja de för Marina.
Senast redigerad av klokastiklassen 2013-11-21 kl. 08:49.
Citera
2013-11-21, 09:44
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:

Marina ogillade starkt alkohol, hon hade sina skäl till det. Jag har svårt att se att hon skulle ha missat att flaskorna stod i garaget hon ägde. Vi har ju ingen aning om hur länge flaskorna stått där alls. De kan ha stått sedan år tillbaka, det enda som kan berätta det för oss är ju datumstämpeln "bäst före" eller tillverkningsdatum på flaskorna. Det kan vi inte se på bilderna.
Nej, du hittar knappt en pantflaska idag. Ännu mindre bland tjeckiska märken. Tror du själv att FS gått och småmyst med folköl? Du behöver inte uttala dig med säkerhet, däremot vad du anser sannolikt. Med FS register ser jag, personligen, det som osannolikt att han blaskat runt bland folkölsflaskor vid tidpunkt för mordet. Hoppas att den som tog bilderna valde att kika lite på tomflaskorna. FS hävdar med bestämdhet att han inte (miss)brukar alkohol.
Citera
2013-11-21, 09:55
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen
Men snälla du, kolla upp saker innan du postar.
http://spa.118100.se/vin/86468 "1 januari 1998 var sista chansen att panta vin och sprit flaskor. " pant på utländska ölflaskor har om den någonsin funnits, inte funnits på MÅÅÅÅÅNGA år i varje fall. Det finns inget sätt att handha det systemet att skicka de tillbaka till tillverkaren, eftersom de inte ser ut som de svenska. Marina gillade inte alkohol. Därför förefaller det orimligt att anta att de legat där länge. Det finns ingen anledning att spara på glasflaskor, utan de slänger FS där direkt efter att han druckit dem för att han är för lat att ta dem direkt till glaskross eller soppåse, eller vill dölja de för Marina.

Snälla du, tycker du det ser ut som huset i Övre Röra ofta rensades och turer till soptippen togs?

Dölja det för Marina? Låg dom under en massa bråte eller? Vad fanns mer i garaget? Låt oss se: Sid 106 i FUP: Garaget är ej låst. Garage innehåller verktyg, cyklar, prydnadsföremål ,tomglas
och en kanot som är upphängd i taket
.

Jävla dumt ställe att gömma ölflaskor på isåfall. Det är sommar och i garaget förvaras såväl tomflaskorna som cyklar. När som heslt kan Marina komma på honom med vad du tycks tro är ett hysch hysch kring att FS skulle tagit en öl eller fyra. Tror du att Marina aldrig besökte garaget? Hon var nog inte omedveten om ölflaskorna.
Senast redigerad av Pastakrydda 2013-11-21 kl. 10:00.
Citera
2013-11-21, 09:58
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Nej, du hittar knappt en pantflaska idag. Ännu mindre bland tjeckiska märken. Tror du själv att FS gått och småmyst med folköl? Du behöver inte uttala dig med säkerhet, däremot vad du anser sannolikt. Med FS register ser jag, personligen, det som osannolikt att han blaskat runt bland folkölsflaskor vid tidpunkt för mordet. Hoppas att den som tog bilderna valde att kika lite på tomflaskorna. FS hävdar med bestämdhet att han inte (miss)brukar alkohol.

Nej det tror jag inte. Har inte heller sagt det för den delen. Jag skulle dessutom personligen hellre ta en starköl efter en arbetsdag, en varm sommardag, till grillmaten i trädgården eller vad du vill än en folköl/lättöl. Men det är ju jag det.

Jag tror inte heller det är folköl/lättöl i glaset på bilden som visar FS och nuvarande flickväns far. Det är självklart starköl. Och glada ser dom ut också båda två. Ingen som direkt ser rädd och oroad ut för att FS ska få storspelet iaf.
Citera
2013-11-21, 09:59
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Ja vad tror ni ? Många hoppas på fällande dom då HD beviljat resning med minsta möjliga marginal. Som stöd (pkt.31-) har man det faktum att LJ & 2 vittnen sett en silvergrå bil.

LJ bedömer HD "till viss mån" utan att ha hört honom. Det är ett svidande betyg för trovärdigheten.

Kvar finns 2 vittnen som sett en silvergrå bil på fel platser och med oklara datum på pendeln.

Jag citerar R*ne som letade noga efter Ms bil vid pendeln från två håll:

Min övertygelse är att HDs stöd har fullständigt kollapsat.
Vad anser du då FS har för trovärdighet? Det kan mycket väl tänkas att förhandlingen i HovR ytterst kommer handla om just trovärdighet. M:s "resa", kisseskydden, bankomatuttagen, provskjutningen, missbruket etc. FS ligger pyrt till. I allafall då det gäller det som kan kokas ned till trovärdighet.
Citera
2013-11-21, 10:03
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Vad anser du då FS har för trovärdighet? Det kan mycket väl tänkas att förhandlingen i HovR ytterst kommer handla om just trovärdighet. M:s "resa", kisseskydden, bankomatuttagen, provskjutningen, missbruket etc. FS ligger pyrt till. I allafall då det gäller det som kan kokas ned till trovärdighet.

Jag tror du har rätt i att dom inte kommer anse att han har hög trovärdighet, just pga att de precis som många i tråden, anser att att folk som tex brukar cannabis är opålitliga. Men jag tror knappast att det är något som dom kunna fälla honom på. "Nej vi tror honom helt enkelt inte, för han är ju fd blandmissbrukare och det vet man ju hur dom är!!" Det skulle inte verka trovärdigt ur rättsynpunkt. Alla kan som sagt ändras och bättra sig. Därmed inte sagt att så är fallet just här, det har jag ingen aning om.

Nej, det krävs nog lite mer av bevisvärde och en hållbar indiciekedja om man ska fälla honom för ett brott han blivit friad ifrån två ggr tidigare.
Citera
2013-11-21, 10:03
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Nej det tror jag inte. Har inte heller sagt det för den delen. Jag skulle dessutom personligen hellre ta en starköl efter en arbetsdag, en varm sommardag, till grillmaten i trädgården eller vad du vill än en folköl/lättöl. Men det är ju jag det.

Jag tror inte heller det är folköl/lättöl i glaset på bilden som visar FS och nuvarande flickväns far. Det är självklart starköl. Och glada ser dom ut också båda två. Ingen som direkt ser rädd och oroad ut för att FS ska få storspelet iaf.
Kan du inte "snacka ihop dig" med Fnurran då? Ni förefaller ha diametralt olika uppfattningar, men förefaller sällan ifrågasätta varandra. Varför?
Att FS haft en förkärlek för annat än lätt- resp. folköl är uppenbart. Både före och efter. Därför är det osannolikt att FS, vid tidpunkten för mordet, skulle varit inne i en rusfri period.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in