2013-11-20, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Har dom tagit andra fingeravtryck?
vilka skulle man ta avtryck på då som på något sätt är misstänkta? Ska hela Boden lämna avtryck kanske? Kanske ska man ta avtryck även på de som tillverkar påsarna?
De har kollat avtryck utefter vad som är misstänkt och inte hittat något. Men förundersökningen är fortfarande öppen och kommer misstänkt in, lär de kolla om avtryck finns på påse. Avtryck binde ingen till brottet som ni verkar tro.
Senast redigerad av moa-tove 2013-11-20 kl. 21:58.
Citera
2013-11-20, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Den där tolkningen är inte självklar, dels eftersom den rimligen innersta biten av sticket, den som har perforerat hjärtörat, bara är 0.8 cm och dels eftersom ett hål i en säck normalt rimligen är lika stort på utsidan som på nsidan. Jag är mycket osäker på vad det där betyder, men jag skulle snarast tolka det som att vapnet har dragits ut med ett tryck åt sidan, och att detta har rispat upp hjärtsäcken inifrån.

Det *låter* ju som att kroppen hängt på en slaktkrok eller liknande, men är det möjligt, utan att kroppen skadas invärtes?
Citera
2013-11-20, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majsmajs
Ja precis som i mitt fall så fanns det vuxna, men dem tog inget på allvar. Fanns KISar på skolan, vuxna som försökte stoppa mobbning men.. Precis som för mig så fanns dem inte på rätt ställe när man behövde dem. Rektorn va konstig också. Ingen ville ta på sig ansvaret, inte ens min mobbare's föräldrar.
Helt ärligt, det som har hänt har hänt, vi kan inte fastna i det eller göra det ogjort. Men vi kan förebygga sånt för framtiden. Elevhälsan har stort ansvar och alla vuxna som arbetar på skolan.
Jag må va ett offer på grund av att dem vuxna vände ryggen till men vissa kan dra nytta av motgångar. Men är man som KJ förstår man inte sånt, man måste få hjälp tidigt, hela tiden och troligen för resten av livet.
Ingen trodde det kunde sluta såhär. Fast det är ju trots allt inte slutet än, det är mycket frågor vi alla har och den som vet mest finns inte mer.
Någon gång måste vi nog kanske ge upp och låta ödet visa oss vägen.
Boden må va litet, men det finns många träd att gömma sanningen under. Och i vissa fall kommer sanningen aldrig fram.
Vi är sköra, och vid fel tillfälle i livet kan allt vändas åt helt fel håll. Alla är sköra någon gång.
VB var nog det i slutet, och KJ kan inte känna sånt.
Det är kanske ingen ide att förhasta fram en förklaring nu. Eller senare.
För vi vet inte vad som finns i hjärnan på KJ och vad som fanns i hjärnan på VB.

Det är tragiskt att KJ har behövt kastas ut i livet på egna ben utan hjälp. Alla i omgivningen såg ju att han va på väg åt fel håll för mer än 7 år sedan.

Efter att KJ fick sin diagnos började han medicineras med concerta - som används till personer som har ADHD - KJ hade bortsett från AS också ADD (vilket är en nedsättning utan Hyperaktivitet) och blev därför aggressiv. En medicin som sedermera togs bort.

Men, nedsättningen fanns ju där sedan tidigare men förvärrades av ev felmedicinering. Märkte du någon skillnad i tidigare tonår?
Citera
2013-11-20, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majsmajs
Ja precis som i mitt fall så fanns det vuxna, men dem tog inget på allvar. Fanns KISar på skolan, vuxna som försökte stoppa mobbning men.. Precis som för mig så fanns dem inte på rätt ställe när man behövde dem. Rektorn va konstig också. Ingen ville ta på sig ansvaret, inte ens min mobbare's föräldrar.
Helt ärligt, det som har hänt har hänt, vi kan inte fastna i det eller göra det ogjort. Men vi kan förebygga sånt för framtiden. Elevhälsan har stort ansvar och alla vuxna som arbetar på skolan.
Jag må va ett offer på grund av att dem vuxna vände ryggen till men vissa kan dra nytta av motgångar. Men är man som KJ förstår man inte sånt, man måste få hjälp tidigt, hela tiden och troligen för resten av livet.
Ingen trodde det kunde sluta såhär. Fast det är ju trots allt inte slutet än, det är mycket frågor vi alla har och den som vet mest finns inte mer.
Någon gång måste vi nog kanske ge upp och låta ödet visa oss vägen.
Boden må va litet, men det finns många träd att gömma sanningen under. Och i vissa fall kommer sanningen aldrig fram.
Vi är sköra, och vid fel tillfälle i livet kan allt vändas åt helt fel håll. Alla är sköra någon gång.
VB var nog det i slutet, och KJ kan inte känna sånt.
Det är kanske ingen ide att förhasta fram en förklaring nu. Eller senare.
För vi vet inte vad som finns i hjärnan på KJ och vad som fanns i hjärnan på VB.

Det är tragiskt att KJ har behövt kastas ut i livet på egna ben utan hjälp. Alla i omgivningen såg ju att han va på väg åt fel håll för mer än 7 år sedan.

Det första som slår mig när jag läser ditt inlägg är att ska samhället förändras, så är det faktiskt med din kunskap. Du har inte funderat på att föreläsa i skolorna?
Jag tycker att du ska kontakta någon i socialnämnden i Bodens kommun och berätta hur du ser på situationen.
Du är klarsynt och med din erfarenhet kan många få det bättre. Nej det kommer inte gå på en handvändning...men med mycket vilja att förändra och viljan att göra bättre kommer man långt!
Lycka till!
Citera
2013-11-20, 22:10
Medlem
[quote=Remark|46236202]Efter att KJ fick sin diagnos började han medicineras med concerta - som används till personer som har ADHD - KJ hade bortsett från AS också ADD (vilket är en nedsättning utan Hyperaktivitet) och blev därför aggressiv. En medicin som sedermera togs bort.

Men, nedsättningen fanns ju där sedan tidigare men förvärrades av ev felmedicinering. Märkte du någon skillnad i tidigare tonår?[/
Var det det som stod i journalerna, att han var aggressiv under en viss tid?
Då hoppas jag också att det framkom att det berodde på fel medicinering.
Citera
2013-11-20, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
vilka skulle man ta avtryck på då som på något sätt är misstänkta? Ska hela Boden lämna avtryck kanske? Kanske ska man ta avtryck även på de som tillverkar påsarna?
De har kollat avtryck utefter vad som är misstänkt och inte hittat något. Men förundersökningen är fortfarande öppen och kommer misstänkt in, lär de kolla om avtryck finns på påse. Avtryck binde ingen till brottet som ni verkar tro.

Nu var det ju så att dom (fram till benen hittades) hade två likvärdiga misstänkta. För mig verkar det märkligt att man endast tar fingeravtryck och topsar en. Alltså har man en enda observation att relatera till.

När Haga-mannen härjade i Umeå. Topsade man i stort sett hela den manliga befolkningen med liten skostorlek. Ca 700 st. Var dom alla misstänkta?

Nej, man letade efter någon ev som kunde bindas till brottet. Förutsättningslöst. Inte helt jämförbart men man jobbade efter uteslutning.
Citera
2013-11-20, 22:11
Medlem
Citat:
Tydligen bara när det gäller KJ.
Citera
2013-11-20, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
Tydligen bara när det gäller KJ.
Den råkar vara i hans bagage där man även hittar blod och likdoft. Konstigt?
Citera
2013-11-20, 22:17
Medlem
[quote=Goldenman1|46236370]
Citat:
Efter att KJ fick sin diagnos började han medicineras med concerta - som används till personer som har ADHD - KJ hade bortsett från AS också ADD (vilket är en nedsättning utan Hyperaktivitet) och blev därför aggressiv. En medicin som sedermera togs bort.

Men, nedsättningen fanns ju där sedan tidigare men förvärrades av ev felmedicinering. Märkte du någon skillnad i tidigare tonår?[/
Var det det som stod i journalerna, att han var aggressiv under en viss tid?
Då hoppas jag också att det framkom att det berodde på fel medicinering.

Vad som exakt stod i journalen vet jag inget om, har väl aldrig framgått. Däremot har jag fattat det som att det framgått av förhör bl.a. av KJ:s pappa.

Vilket också styrktes av att när man plockade bort medicinering "försvann" det. Det är många år sedan. Om jag fattat det hela rätt.
Senast redigerad av Remark 2013-11-20 kl. 22:21.
Citera
2013-11-20, 22:26
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Den råkar vara i hans bagage där man även hittar blod och likdoft. Konstigt?

Men de släppte MB före benfynd, blodspår och markeringar i bilen. Benfynden i sig borde väl ha dragit med MB i utredningen, speciellt när de haft span på honom bara timmar tidigare. Nu var hon inte bara försvunnen, utan mördad och styckad.
Citera
2013-11-20, 22:27
Medlem
Citat:
Nu var det ju så att dom (fram till benen hittades) hade två likvärdiga misstänkta. För mig verkar det märkligt att man endast tar fingeravtryck och topsar en. Alltså har man en enda observation att relatera till.

När Haga-mannen härjade i Umeå. Topsade man i stort sett hela den manliga befolkningen med liten skostorlek. Ca 700 st. Var dom alla misstänkta?

Nej, man letade efter någon ev som kunde bindas till brottet. Förutsättningslöst. Inte helt jämförbart men man jobbade efter uteslutning.
Det går inte att jämföra , det är två helt olika brott där man i detta hade två misstänkta från början, har man inte MBs avtryck och dna? Finns en enda anledning att i så fall ta upp det i fup om KJ? Allt står inte där
Citera
2013-11-20, 22:27
Medlem
[quote=Remark|46236503]
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1

Vad som exakt stod i journalen vet jag inget om, har väl aldrig framgått. Däremot har jag fattat det som att det framgått av förhör bl.a. av KJ:s pappa.

Norrbotten verkar leva på stenåldern vad gällande psykiatri och handikapp. Kanske dags att dom börjar arbeta på allvar med dessa frågor. Vad jag förstått är det mycket kriminalitet i lilla Boden, våldtäkter, misshandel och droger.
Ingen vågar sjunga ut sanningen fast jag tror många vet...en del vågar knappt viska här på Flashback.
Jag har fått en del pm av små viskande som är livrädda, får ej lägga ut deras nick ens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in