2013-11-18, 10:13
Medlem
marc0p0l0s avatar
Senaste avsnittet:
Citera
2013-11-18, 10:39
Medlem
Preview på nästa avniitt:
http://www.youtube.com/watch?v=wrzRijdiKcM

Senast redigerad av Zamenis 2013-11-18 kl. 10:41.
Citera
2013-11-18, 15:22
Medlem
Citera
2013-11-20, 13:55
Medlem
Red Johns första mord var på Elliston farm 1988, och mannen som såg den unge RJ rita smileyn på ladan referar RJ till ”some kid”. Detta utesluter att RJ 1988 var över 30, vilket i sin tur utesluter Stiles. Någon menar säkert att även Smith kan uteslutas, som 1988 var 12 år, jag är dock inte beredd att göra detta (inte av den anledningen iaf).
Nere till 6 misstänka. Nästa ledtråd kommer från Sofie Millers beskrivning:

"Preliminary diagnostic session with Jay Roth. Mr. Roth came in complaining of a recent issue with severe acrophobia. He’s middle-aged, in good health, with no stated prior history of psychiatric issues. He has no living family, but many friends on whom he relies for company and emotional support. He’s well-spoken, good posture, self-possessed. In the waiting room, he sat calmly in one place, needing no distraction.Though I note, he is an excellent whistler. His self-presentation is pleasant, but there are hints in his behavior of a damaged and narcissistic personality. He says he deals with conflict and adversity easily, though I’m not convinced he’s being truthful about this. In fact, much of what he said, though spoken convincingly, did not match what I can only call my instinctive response to his presence, though I cannot point to identifiable clinical behaviors that indicate this. I sense something deceptive and dark in his emotional makeup. However, there is every indication that his phobia issues are real whether acrophobia or some other issue remains to be seen. An interesting case. I look forward to further sessions with him.”

Av detta kan vi genast eliminera Smith p.g.a. hans katastrofala hållning. Betram bär vigselring, likaså McAllister, därmed är dessa ute ur bilden. Jag eliminerar även Kirkland, han har aldrig gett sken av någon fobi.
Nere till två misstänkta!
Under första säsongen beskrev Rosalind Harker Roy Tagliaferro/Red John som:
”Just under six feet tall, with short, straight hair, not muscular but not soft, with strong hands."
Ray Haffner är 6’1, en märkbar skillnad från att vara under 6 feet.
Kvar är alltså Brett Patridge.
Det finns vissa människor som säger "ja, Partridge måste vara död, Patrick skulle aldrig ge sig utan att kontrollera kroppen. Det är en förolämpning mot författarnas intelligens”.
FEL!!!
Varför fick vi aldrig se Partridge kropp? Varför fick vi inte se Patrick kolla brottsplatsen? Vad gjorde Patrick med blodet från Lisbons ansikte? Är det en slump att Oscar Cordero, EMT, som var först på plats vid 5570 West Huron är samma person som var först på plats vid Kira Tinsley hus? Varför var Patrick så ivrig att kontakta Lisbon om hans syfte endast var att bli sams efter deras gräl?

Kom ihåg att säsong 6 startar samma dag som säsong 5 slutade, du kommer förstå betydelsen sen.

Nu kommer en liten sammafattning av vad jag tror hänt de senaste avsnitten:

The Desert Rose
Patrick konfronterar Patridge i öknen och vi ser flugor surra runt. Jane tar notis om att det är någonting som stör Patridge, men han vet ännu inte vad det är. Patridge märker dock att Jane studerar honom noga.
Spola fram en dag, alla misstänktas telefoner har buggats och Patrdige befinner sig på 5570 West Huron. Spola fram en dag, Patridge befinner sig fortfarande på 5570 West Huron. Hur kommer det sig att Patridge besökt/uppehållit sig där i 24 timmar? Jane ringer Lisbon när hon är på väg till 5570 West Hurron vid upprepade tillfällen. Varför denna panik?
Han gjorde kopplingen till Boscos information från början av säsong två. Kopplingen att Red John har acaraphobia, rädsla för insketer. Jane gjorde kopplingen efter att ha studerat Patridges beteende i öknen, och ringer Lisbon för att berätta att han vet vem red john är.
När Red John ringer från Lisbons telefon, förstår Patrick genast att han måste gillra en fälla. Han avslöjar därmed inte att han vet kopplingen, allt för att kunna verkställa sin plan, att lura fram Red John.

Black-Winged Redbird
Patrick anländer till brottplatsen, folk vet att han bryr sig om Lisbon. Därmed framstår det inte som underligt att tvättar bort blodet från hennes ansikte istället för att undersöka brottsplatsen.

Jane avbryter mötet mellan Betram, Smith och McAllister. Han säger att Red John mördat 2 människor de senaste dagarna. Hmm...
• Patricks barndomsminne (glömt namnet)
• Brett Patridge
• Sophie Miller
Det är 3 människor, Patrick vet att Patridge inte är död!

Spola fram till mötet mellan Patrick och Lisbon på parkbänken. Patrick stirrar rakt fram och får syn på kvinnan som matar duvorna. Han lägger märke till att hon bär exakt samma klocka som Patridge och förstår att hon är en spion åt red john. Lisbon är sedan på väg att lämna platsen, men Patrick stoppar henne. Patrick berättar för Lisbon om Sofies Millers ljudinspelning så att spionen kan föra denna informationen vidare. På så sätt planterar han informationen att han fortfarande inte vet identiteten på Red John. Att han fortfarande söker efter ledtrådar.

The Red Tattoo

Spola fram till Kira Tinsley’s hus. Red John springer in och skär upp henne. Men inte så mycket att hon dör. Red John blottar sin axel medvetet för att leda uppmärksamheten till Betram, McAllister och Smith.

Fire and Brimstone
Jane fortsätter sin plan för att lura fram den riktiga red john genom att samla de 5 levande misstänka i ett rum. Patrick är nu ännu säkrare på att Patrdige är Red John efter Stiles svar på Patricks påstående att någon i rummet är red john. Vi alla vet ju att Stiles är far till Red John.
Notis: Under ritualen Stiles genomför ritar han ett streck av blod i ansiktet på en av flickorna samt en glad mun på bröstet på den andra. (Därifrån Red Johns smiley kommer?)

The Great Red Dragon
Jane går ut med en felaktig Red John i media. Polisen kommer sedan sätta igång en stor jakt med ett enorm pådrag. Allt detta för att locka fram den riktiga red john. Red John gillar inte att någon får äran för hans arbete.
Patrick kan vidare döda red john utan konsekvenser, Patridge är redan raporterad död. Obs, glöm inte att Patridge är rättstekniker, han om någon kan faka sin egen död.

Detta var en av mina många teorier. Förutom Patridge har jag edekvata teorier för att antingen Michael Krikland (Bobs bror) eller CBI Ron är RJ. Eller så är Michael Kirkland = CBI Ron = Red John. Andra långskott är: Virgil Minelli, Hightower, Judge Manchester, Walter Mashburn

/D
Citera
2013-11-20, 14:42
Medlem
pyttefnaxs avatar
Det har spekulerats flera gånger att Partridge inte skulle vara död, menas det då att Cho som är så bra på allt inte märkte det när han fotade axeln på liket? Då tror jag mer på Haffner om RJ ska vara en av de "döda", bara identifierad med DNA och det kan han lätt ha fixat med sina kontakter.

Jag är kluven till Bertram, sättet han dödade bartendern på tyder på att det knappast var första gången han dödade, och knappast andra heller. Troligen finns svaret i usb-minnet.
Senast redigerad av pyttefnax 2013-11-20 kl. 14:51.
Citera
2013-11-20, 16:05
Medlem
Patridge måste anta att Jane kommer kontrollera kroppen. Jag menar, om RJ = Patridge så är han inte dum. Glöm inte att han faktiskt arbetar med döda lik, om någon ska kunna få en sådan plan att lyckas så är det han. Förmodligen därför han spenderade 24 timmar i huset!

Det vore en stor blunder av Red John (Patridge) annars.

/D

Citat:
Ursprungligen postat av pyttefnax
Det har spekulerats flera gånger att Partridge inte skulle vara död, menas det då att Cho som är så bra på allt inte märkte det när han fotade axeln på liket? Då tror jag mer på Haffner om RJ ska vara en av de "döda", bara identifierad med DNA och det kan han lätt ha fixat med sina kontakter.

Jag är kluven till Bertram, sättet han dödade bartendern på tyder på att det knappast var första gången han dödade, och knappast andra heller. Troligen finns svaret i usb-minnet.
Citera
2013-11-20, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kryxos45
Red Johns första mord var på Elliston farm 1988, och mannen som såg den unge RJ rita smileyn på ladan referar RJ till ”some kid”. Detta utesluter att RJ 1988 var över 30, vilket i sin tur utesluter Stiles. Någon menar säkert att även Smith kan uteslutas, som 1988 var 12 år, jag är dock inte beredd att göra detta (inte av den anledningen iaf).
Nere till 6 misstänka. Nästa ledtråd kommer från Sofie Millers beskrivning:

"Preliminary diagnostic session with Jay Roth. Mr. Roth came in complaining of a recent issue with severe acrophobia. He’s middle-aged, in good health, with no stated prior history of psychiatric issues. He has no living family, but many friends on whom he relies for company and emotional support. He’s well-spoken, good posture, self-possessed. In the waiting room, he sat calmly in one place, needing no distraction.Though I note, he is an excellent whistler. His self-presentation is pleasant, but there are hints in his behavior of a damaged and narcissistic personality. He says he deals with conflict and adversity easily, though I’m not convinced he’s being truthful about this. In fact, much of what he said, though spoken convincingly, did not match what I can only call my instinctive response to his presence, though I cannot point to identifiable clinical behaviors that indicate this. I sense something deceptive and dark in his emotional makeup. However, there is every indication that his phobia issues are real whether acrophobia or some other issue remains to be seen. An interesting case. I look forward to further sessions with him.”

Av detta kan vi genast eliminera Smith p.g.a. hans katastrofala hållning. Betram bär vigselring, likaså McAllister, därmed är dessa ute ur bilden. Jag eliminerar även Kirkland, han har aldrig gett sken av någon fobi.
Nere till två misstänkta!
Under första säsongen beskrev Rosalind Harker Roy Tagliaferro/Red John som:
”Just under six feet tall, with short, straight hair, not muscular but not soft, with strong hands."
Ray Haffner är 6’1, en märkbar skillnad från att vara under 6 feet.
Kvar är alltså Brett Patridge.
Det finns vissa människor som säger "ja, Partridge måste vara död, Patrick skulle aldrig ge sig utan att kontrollera kroppen. Det är en förolämpning mot författarnas intelligens”.
FEL!!!
Varför fick vi aldrig se Partridge kropp? Varför fick vi inte se Patrick kolla brottsplatsen? Vad gjorde Patrick med blodet från Lisbons ansikte? Är det en slump att Oscar Cordero, EMT, som var först på plats vid 5570 West Huron är samma person som var först på plats vid Kira Tinsley hus? Varför var Patrick så ivrig att kontakta Lisbon om hans syfte endast var att bli sams efter deras gräl?

Kom ihåg att säsong 6 startar samma dag som säsong 5 slutade, du kommer förstå betydelsen sen.

Nu kommer en liten sammafattning av vad jag tror hänt de senaste avsnitten:

The Desert Rose
Patrick konfronterar Patridge i öknen och vi ser flugor surra runt. Jane tar notis om att det är någonting som stör Patridge, men han vet ännu inte vad det är. Patridge märker dock att Jane studerar honom noga.
Spola fram en dag, alla misstänktas telefoner har buggats och Patrdige befinner sig på 5570 West Huron. Spola fram en dag, Patridge befinner sig fortfarande på 5570 West Huron. Hur kommer det sig att Patridge besökt/uppehållit sig där i 24 timmar? Jane ringer Lisbon när hon är på väg till 5570 West Hurron vid upprepade tillfällen. Varför denna panik?
Han gjorde kopplingen till Boscos information från början av säsong två. Kopplingen att Red John har acaraphobia, rädsla för insketer. Jane gjorde kopplingen efter att ha studerat Patridges beteende i öknen, och ringer Lisbon för att berätta att han vet vem red john är.
När Red John ringer från Lisbons telefon, förstår Patrick genast att han måste gillra en fälla. Han avslöjar därmed inte att han vet kopplingen, allt för att kunna verkställa sin plan, att lura fram Red John.

Black-Winged Redbird
Patrick anländer till brottplatsen, folk vet att han bryr sig om Lisbon. Därmed framstår det inte som underligt att tvättar bort blodet från hennes ansikte istället för att undersöka brottsplatsen.

Jane avbryter mötet mellan Betram, Smith och McAllister. Han säger att Red John mördat 2 människor de senaste dagarna. Hmm...
• Patricks barndomsminne (glömt namnet)
• Brett Patridge
• Sophie Miller
Det är 3 människor, Patrick vet att Patridge inte är död!

Spola fram till mötet mellan Patrick och Lisbon på parkbänken. Patrick stirrar rakt fram och får syn på kvinnan som matar duvorna. Han lägger märke till att hon bär exakt samma klocka som Patridge och förstår att hon är en spion åt red john. Lisbon är sedan på väg att lämna platsen, men Patrick stoppar henne. Patrick berättar för Lisbon om Sofies Millers ljudinspelning så att spionen kan föra denna informationen vidare. På så sätt planterar han informationen att han fortfarande inte vet identiteten på Red John. Att han fortfarande söker efter ledtrådar.

The Red Tattoo

Spola fram till Kira Tinsley’s hus. Red John springer in och skär upp henne. Men inte så mycket att hon dör. Red John blottar sin axel medvetet för att leda uppmärksamheten till Betram, McAllister och Smith.

Fire and Brimstone
Jane fortsätter sin plan för att lura fram den riktiga red john genom att samla de 5 levande misstänka i ett rum. Patrick är nu ännu säkrare på att Patrdige är Red John efter Stiles svar på Patricks påstående att någon i rummet är red john. Vi alla vet ju att Stiles är far till Red John.
Notis: Under ritualen Stiles genomför ritar han ett streck av blod i ansiktet på en av flickorna samt en glad mun på bröstet på den andra. (Därifrån Red Johns smiley kommer?)

The Great Red Dragon
Jane går ut med en felaktig Red John i media. Polisen kommer sedan sätta igång en stor jakt med ett enorm pådrag. Allt detta för att locka fram den riktiga red john. Red John gillar inte att någon får äran för hans arbete.
Patrick kan vidare döda red john utan konsekvenser, Patridge är redan raporterad död. Obs, glöm inte att Patridge är rättstekniker, han om någon kan faka sin egen död.

Detta var en av mina många teorier. Förutom Patridge har jag edekvata teorier för att antingen Michael Krikland (Bobs bror) eller CBI Ron är RJ. Eller så är Michael Kirkland = CBI Ron = Red John. Andra långskott är: Virgil Minelli, Hightower, Judge Manchester, Walter Mashburn

/D

Har inte regissören bekräftat att red john är någon av de åtta på listan? har för mig detta men kan inte hitta källan tror han sa det i ngn intervju?
Citera
2013-11-20, 18:55
Medlem
pyttefnaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartbil
Har inte regissören bekräftat att red john är någon av de åtta på listan? har för mig detta men kan inte hitta källan tror han sa det i ngn intervju?
Jo, de sju. Så det är "bara" Smith och Bertram kvar plus de oidentifierbara liken efter bomben av den exploderande typen(jag tror att just att dom var oidentifierbara är ett nyckelord, hade dom inte varit det hade Bertram varit självskriven).

Tvilling-Kirkland är det knappast, även om om Bob själv kan ha misstänkt det(eftersom han frågade 'känner du igen mig? har du sett mig förr?' innan han dödade han på sjukhuset), jag tvivlar på att Jane hade kunnat skaka hand med någon tvillingbror till Bob utan att reflektera över det.
Citera
2013-11-20, 19:55
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Jo, de sju. Så det är "bara" Smith och Bertram kvar plus de oidentifierbara liken efter bomben av den exploderande typen(jag tror att just att dom var oidentifierbara är ett nyckelord, hade dom inte varit det hade Bertram varit självskriven).

Tvilling-Kirkland är det knappast, även om om Bob själv kan ha misstänkt det(eftersom han frågade 'känner du igen mig? har du sett mig förr?' innan han dödade han på sjukhuset), jag tvivlar på att Jane hade kunnat skaka hand med någon tvillingbror till Bob utan att reflektera över det.
Fast de var ju inte oidentifierbara. Stiles, McAllister och Haffner dog i bomben. Det är väl visserligen möjligt att Red John medvetet lämnade en kroppsdel, men det känns inte rätt.
Citera
2013-11-20, 19:57
Medlem
pyttefnaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheldor4599
Fast de var ju inte oidentifierbara. Stiles, McAllister och Haffner dog i bomben. Det är väl visserligen möjligt att Red John medvetet lämnade en kroppsdel, men det känns inte rätt.
Dom identifierades med DNA, något som RJ lätt kan fixa genom att ha en dummybody vars DNA han bytt sitt eget mot. Eftersom dom gjorde en liten grej av det och beskrev det så så finns chansen att RJ finns bland de döda.
Citera
2013-11-20, 20:03
Medlem
Jo, det har han sagt, han har även sagt att Patridge är död. Heller har dock ljugit förrut.

Beträffande tvillingbrodern har jag 2 teorier:

1. Det var tvillingbrodern Michael som dödade han på sjukhuset, inte Bob. Vad är annars anledningen till att döda personen, som uppenbarligen vet vem RJ är. Självklart hade han frågat detta innan, makes no sense annars.

2. Bröderna bytte identitet i sin ungdom. Detta förklarar att Bob beter sig som en f.d. missbrukare. Drar sig åt näsan, har konstiga ryckningar etc. Om detta stämmer förklarar det varför Heller gått ut med att "ni kan lita på listan". Då den person vi hela tiden trott var Bob, i själva verket är Michael.
Denna personen kan mycket väl vara CBI Ron.

Orkar inte själv skriva en detaljerad teori om detta, men har hittat en annan som är inne på samma spår:

"Here is my theory. I still believe CBI Ron is Red John as I explained in my previous theory. I think the last two episodes also showed that my theory might be right. I knew he is Red John who planted the bomb and Haffner will die. What happened in the last two episodes then?

I think Bertram called Ron and told about the Jane's call. Ron easily predicted that Jane would use the tattoo clue and kill the one with the tattoo. Where is the best place to gather all suspects? The place where Red John killed his family. When Red John gave the tattoo clue to Jane, he had already known that Jane would choose that place and planted the bomb. We know that a mentalist is a good observant and easily predicts others' moves. Red John expected that kind a move of Jane. We have seen many episodes how Jane trap the killers.

In the Jane's house, McAllister moved against Jane and Jane shot him to prove that he is very serious to find and kill Red John. Then, McAllister fell on the floor. That is how he left his DNA in the house. I do not think McAllister is dead, he is just wounded. He escaped when the bomb exploded. What was CBI Ron (Red John) doing that time? He was watching them outside of the house.

Lisbon called for assistance. The Blake organisation tipped off Ron that Lisbon and Sac PD. were coming to Jane's house. I think it was Ron's car Lisbon was about to crash when she was on her way to Jane's house.

In the church, McAllister was approaching to Jane and asked for mercy. There are two options: McAllister will bring the message of Red John or he knew the Blake Organisation would kill him. He will ask the help of Jane to get rid of this threat.

Then, we will all see Ron is Red John. Here is my theory I posted twice.

I think CBI Ron is real Robert Kirkland and he is Red John. At the Red Barn, Robert finds his twin brother Michael who tries to get rid of his alcohol issue, but now he becomes a drug addicted. Robert kills the other members of the Visualise. The problem is now how to prevent the Visualise from killing Michael. Michael is the weaker sibling and cannot survive against the Visualise. The twins switches their identities. Then real Robert disappears and Michael (now Robert) hears no news from his brother. What Michael does not know that his brother had a plastic surgery and changed his face and identity. That is why he did not kill anybody for a decade.Because creating a best identity theft takes years (in one episode an Irish guy who creates fake identities told so). Maybe during these years he kills under different alias like Roy. After a decade, he becomes CBI (R)ed j(O)h(N). This also explains why he is not on the list. because his fake identity does not fit the Red John case so Jane eliminates him.

This theory explains many things.

He is there from the beginning.

He is like Waldo.

He is really on the list (Real Robert Kirkland)

He fits the expression of Simon Baker. ( He told the interview it is like killing a family member). Unlike the seven suspects, Ron has been there in many episodes from the beginning.

He is close to Jane and the investigation.

Other things

He is mar. He is (M)ichael (A)ka (R)obert (I think Ron left the message)

Examine carefully Robert Kirkland (actually Michael). He has self-control issue and shaking hands. He is an old addict. He was desperately looking for Robert. That is why he ask people "do you recognise me?". He wanted to know if they had met Robert. He did not know for sure that Robert is Red John or his tool killed by Red John. He actually brought those people to his own cabin.

Ron had a phone at his hand when Jane came to the CBI at the end of episode one of season six. Then he called his accomplice who killed Partridge and while his accomplice was drawing his mark on Lisbon's face, he spoke to Jane through his accomplice' and Lisbon's phones. He kept it short because he did not want Jane to understand he was talking to him through two phones. In this way, he also eliminates himself as a Red John suspect in the eye of Patrick and many viewers. However, we know Red John tricked Jane before in this way (Think about Wainwright in the limo). Besides, when Jane staged the fake death of Rigsby, who were there with Wainwright? Ron and Karl. He could easily kidnap Wainwright and trap Jane. He is a good observant like Jane. He can easily notice that man is not Rigsby.

When Tyger Tyger killed his brother (They did not know the real identity of Red John and Kirkland is his brother), he gave tattoo clue to Jane to led him to kill the group members who are also Red John suspects (Bertram, McAllister and Smith) or he led Jane to bring all suspects together and wanted to get rid of them all together if he is the one who planted the bomb. In this way, he would kill both his brother's killers and the Visualise leader that is after him because of the Red Barn incident.

Lastly, I think Ray Haffner is the accomplice of Red John. he has a problematic childhood. He told so. He has also interest in Lisbon. He is a good tool for Red John. Red John always offers his accomplices the things they do not have. (As we know he offers the accomplice the girl he loves, in another case, he gives the baby) I think Haffner is obsessed with Lisbon and helping Red John to get Lisbon. It was Haffner who killed the fake Red John killers and saved Jane. Ron (real Red John) spoke Jane through the phone. He is also the one who drew the mark on Lisbon's face. If Red John is the one who planted the bomb at Jane's house, he also wanted to kill Haffner because he knows him. Red John has no friends, only tools. I really wonder what would happen to Haffner if Red John put the bomb.

After the loss of his brother and cleaning in the California Law Enforcement, he will desperately seek the friendship of Jane. then, bang! Bang!"

Citat:

Citera
2013-11-20, 22:47
Medlem
Skulle bli väldigt förvånad om zombie-Partridge skulle visa sig levande. I så fall borde han ha sett till att kremera den falska kroppen så fort som möjligt istället för att låta den ligga i en låda. Cho skulle ju lätt kunnat se att det inte var Partridge.

Vad gäller psykologens beskrivning av RJ och att han inte har någon levande familj, det är ju bara någonting RJ berättat för henne. Om de har vigselring eller inte är ju oväsentligt i sammanhanget, det är ju bara att ta av den?

Tycker fortfarande det är väldigt tråkigt med listan, speciellt när de eliminerat i stort sett samtliga misstänkta. Bertram är alldeles för uppenbar, den enda kvarvarande skulle vara McAllister. Där skulle ett återuppstående inte vara lika märkligt. Verkar ju också som att preview pekar åt det hållet. Frågan är då om de medvetet vinklat den så eller om det bara är slarvig redigering.

Jag måste fortfarande hålla på Mashburn, speciellt nu när det verkar ännu mer osannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in