2013-11-15, 18:39
Medlem
ufomammuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuksystern
Och ingen av de här personerna är blåögda heller. Kan du sluta tjafsa och bara lyssna på att de tar in personer som överhuvudtaget inte stämmer överens med DNAprofilen. De kan alltså inte vara säkra. De har tex tagit in och topsat mannen som utförde det andra dubbelmordet i linköping innan det hände. Hm är från Kongo. Tror du också att han var blond 2004?

Nej, det har dom inte. Alla topsas vid misstanke om våldsbrott, och den kör man mot SKLs databas. Eftersom kongolesen begick våldsbrott långt innan dubbelmordet så vet man således att hans DNA inte fanns med i registret.
Citera
2013-11-15, 19:09
Medlem
MossTrumss avatar
Det är klart att dna-teknikerna på SKL haft förstånd att skilja ut äkta hår från eventuellt färgat om så skulle vara fallet.

Med alla hårstrån som fanns i mössan - som vi kunnat se på bilder på tråden - har gm förmodligen hårfärg åt det blonda hållet till. Om håret i mössan tillhör GM vilket inte är helt säkert, för mössan kan ha varit stulen som ngn påpekat på tråden.

Men att polisen idag skulle begränsa sig till att topsa endast blonda personer är orimligt.

GM kan ha färgat håret och med tiden glöms detta bort, nya vänner minns honom med det färgade håret. Om polisen fick korn på honom idag skulle han undgå att topsas bara för att han sedan flera år är "rödhårig" Nej, så dumma är inte poliser. Slutsats: även rödhåriga topsas för vem kan avgöra vad som är äkta hårfärg på lite håll.

En helt annan sak är att den färgade GM i Ljungsbro topsats mot dna-databasen för ouppklarade brott per automatik, och det inkluderar alla brott som är ouppklarade där det finns ett DNA-spår kvarlämnat.
Senast redigerad av MossTrums 2013-11-15 kl. 19:13.
Citera
2013-11-15, 21:10
Medlem
Heej jag har läst nu i två dagar o tycker att ni har kommit långt det jag kan hälpa till med är:
Känner familjen ganska väl pga de är mammas släkt
Familjen ni söker har inte med vårbergs livs att göra bara att deras dotter jobbar där men tror inte att pappan jobbar där
Vad jag förståg så har ni fått fel bild av familjen , de bodde i lkpg för att bo ett svenskt liv.
Senast redigerad av teeftoo 2013-11-15 kl. 21:30.
Citera
2013-11-15, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Det är klart att dna-teknikerna på SKL haft förstånd att skilja ut äkta hår från eventuellt färgat om så skulle vara fallet.

Med alla hårstrån som fanns i mössan - som vi kunnat se på bilder på tråden - har gm förmodligen hårfärg åt det blonda hållet till. Om håret i mössan tillhör GM vilket inte är helt säkert, för mössan kan ha varit stulen som ngn påpekat på tråden.

Men att polisen idag skulle begränsa sig till att topsa endast blonda personer är orimligt.

GM kan ha färgat håret och med tiden glöms detta bort, nya vänner minns honom med det färgade håret. Om polisen fick korn på honom idag skulle han undgå att topsas bara för att han sedan flera år är "rödhårig" Nej, så dumma är inte poliser. Slutsats: även rödhåriga topsas för vem kan avgöra vad som är äkta hårfärg på lite håll.

En helt annan sak är att den färgade GM i Ljungsbro topsats mot dna-databasen för ouppklarade brott per automatik, och det inkluderar alla brott som är ouppklarade där det finns ett DNA-spår kvarlämnat.

Då förstår jag bättre hur du menar. Missförstod dina argument väldigt. Håller med massepojken även om att vi drar en slutsats på detta att man inte följer signalementen till punkt och pricka?
Men jag hade för mig att man bundit hårstråt i mössan till DNA:t i blodet från kniven? Så att man är säker på att hårstråt är GM? Eller har jag litat på en sämre källa?
Citera
2013-11-15, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ufomammut
Nej, det har dom inte. Alla topsas vid misstanke om våldsbrott, och den kör man mot SKLs databas. Eftersom kongolesen begick våldsbrott långt innan dubbelmordet så vet man således att hans DNA inte fanns med i registret.

Tack för det klargörandet. Nu faller bitarna på plats över det som inte gick ihop för mig!
Citera
2013-11-15, 22:51
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Tack för det klargörandet. Nu faller bitarna på plats över det som inte gick ihop för mig!

Polisen kunde även sagt att gärningsmannen inte passade in på signalementet. Men de vågade inte. De har dock gjort det i andra mindre uppmärksammade fall.
Citera
2013-11-16, 01:06
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
--- Men jag hade för mig att man bundit hårstråt i mössan till DNA:t i blodet från kniven? Så att man är säker på att hårstråt är GM? Eller har jag litat på en sämre källa?

Frågan om man hittat samma DNA i blodet och håret i mössan har varit uppe tidigare i tråden. Googlar man finner man följande:
Citat:

Avklippt hår dvs. själva håret innehåller inte DNA. Men det gör hårets hårsäck. Om man drar ut håret, sitter hårsäcken eller rotkapseln ofta kvar på håret.

Frågan är om hårsäckar fanns i mössan? Polisen sitter med myche information i det här fallet som inte är offentligt.
Citera
2013-11-16, 11:39
Medlem
massepojkens avatar
Har via PM fått kontakt med 2 st som bodde i närheten av ICA vid mordet.
Den information jag får är mkt bra men deprimerande. Polisen har slarvat något alldeles oerhört med att kartlägga de boende och dess umgänge.
Verkar vara ett väldigt brett spectra av människor som bodde i området.

Blir oerhört frustrerad då jag får in så mkt bra info från uppgiftslämnare men känner att jag är bakbunden och kan tyvärr inte göra mkt åt saken. Polisen svarar inte på mina mail så där ger jag upp nu.

Fattar inte polisen att GM troligtvis försvann upp i ett hus i närheten av ICA. Det är där utredningen måste tas upp igen och varenda jävla person och dess potientiella bekanskaper skall dissikeras till max.

Båda UL säger dessutom samma sak. Polisen ställde flera år efter mordet mest frågor om Lajvare!

Båda personer säger dessutom att båda troligtvis hade kodlås 2004 men det tänkte inte polisen på att fråga efter vid förhören.

Fan vad trött man blir.

Nu ska jag ner på mitt kvartersbageri och köpa stora mängder småkakor. Har hittat 2 st favoritkakor. Den ena är en enkel liten kaka med banankompott, tillika bageriets specialkaka och en storsäljare.
Lite färglöst av mig att kliva in på en svennebanans kakfavorit men banankompotten är verkligen fantastisk.

Min andra kakfavorit är en enkel hembakad bondkaka. Jag brukar precis som Jagga Jagga Staaf äta väldigt många.

Till detta blir det givetvis kaffe.
Senast redigerad av massepojken 2013-11-16 kl. 11:55.
Citera
2013-11-16, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Har via PM fått kontakt med 2 st som bodde i närheten av ICA vid mordet.
Den information jag får är mkt bra men deprimerande. Polisen har slarvat något alldeles oerhört med att kartlägga de boende och dess umgänge.
Verkar vara ett väldigt brett spectra av människor som bodde i området.

Blir oerhört frustrerad då jag får in så mkt bra info från uppgiftslämnare men känner att jag är bakbunden och kan tyvärr inte göra mkt åt saken. Polisen svarar inte på mina mail så där ger jag upp nu.

Fattar inte polisen att GM troligtvis försvann upp i ett hus i närheten av ICA. Det är där utredningen måste tas upp igen och varenda jävla person och dess potientiella bekanskaper skall dissikeras till max.

Båda UL säger dessutom samma sak. Polisen ställde flera år efter mordet mest frågor om Lajvare!

Båda personer säger dessutom att båda troligtvis hade kodlås 2004 men det tänkte inte polisen på att fråga efter vid förhören.

Fan vad trött man blir.

Nu ska jag ner på mitt kvartersbageri och köpa stora mängder småkakor. Har hittat 2 st favoritkakor. Den ena är en enkel liten kaka med banankompott, tillika bageriets specialkaka och en storsäljare.
Lite färglöst av mig att kliva in på en svennebanans kakfavorit men banankompotten är verkligen fantastisk.

Min andra kakfavorit är en enkel hembakad bondkaka. Jag brukar precis som Jagga Jagga Staaf äta väldigt många.

Till detta blir det givetvis kaffe.

Tyvär så tror jag GM tog sig en bra bit från platsen. Hundpatruller var ute och jag är tveksam till att GM hade kommit undan om han höll till eller rentav bodde vid ICA. Jag vet inte hur bra hundpatruller fungerar, någon som vet? Tappar dom spåret i stadsmilö med bilavgaser osv?
Citera
2013-11-18, 18:56
Medlem
massepojkens avatar
Vart idag kontaktad av en representant för Familjen Ammouri via PM.

Familjen uppskattar att vi här i tråden engagerar oss i fallet så det inte faller i glömska.

En aktiv skribent i tråden besökte nyligen Ammouris Livs. Detta väckte många minnen till liv och var väldigt jobbigt för de inblandade.
Dom vart inte på något sätt arga utan har förståelse för den frustration som skapas då polisen sviker.

Ett jäkligt bra initiativ av nämda skribent och detta kan helt klart föra oss framåt.

Om vi har frågor framöver så är det Farbror Ammouris vi skall kontakta. Han är den som har kontakt med polisen.

Kontakten tas via PM till familjens representant. Som eventuellt vidarbefordar dessa till ovan nämda.

Men det kan oxå bli så att vi inte får svar.

Jag tycker nu vi bör fundera på vilka frågor vi skulle vilja ställa till Ammouri.
Mitt förslag är att vi försöker få ihop 10st riktigt intressanta frågor som vi provar att skicka vidare.

Nu har vi iallafall en kontakt så det ser lite ljusare ut.

Ett stort tack till Sovvandring för detta initiativ!!

Jag känner för egen del att jag gått lite för långt i kontakterna och spekulationerna om bla de anhöriga.
För detta vill be berörda parter om ursäkt.

Oavsett detta så är trådens syfte gott. Vi vill alla bara lösa detta mord en gång för alla.

Kanske vi kan få polisen att vakna igen??
Senast redigerad av massepojken 2013-11-18 kl. 19:20.
Citera
2013-11-19, 00:22
Medlem
Smakkers avatar
Jag behöver få prata med representanten för familjen Ammouri, pma mig då jag sitter på lite information.

/Smakker
Citera
2013-11-20, 15:22
Medlem
rapans avatar
Kanske naiv fråga: Har man tittat på närvarolistor vid skolor i området för aktuella dagen? Förstår att vi pratar hundratals ungar, som också stämmer in på beskrivningen men är det inte någonting att söka i? Nålen ligger ju någonstans i stacken, tänker jag.

Förmodligen har ni redan pratat om detta, jag hittade ingenting. Därav denna fråga.
mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in