2013-07-29, 12:02
Medlem
massepojkens avatar
Uppgifterna går isär.

Bar GM handskar när morden begicks? En mkt viktig pusselbit jag vill ha svar på.

Vad gjorde GM innan dådet? Vittnen utöver den person som sett GM vänta på M? Dennes trovärdighet?
Vilket håll kom han ifrån? Osv..

Fam Ammouris mkt omfattand affärer i Finland. Omsättning ca 350 milj sek i lågmarginalbranschen hårdvara data. Vad vet vi egentligen om detta?
Citera
2013-07-29, 12:11
Medlem
massepojkens avatar
Personligen tror jag inte Fam Ammouris affärsverksamhet är där motivet finns.

Jag tror det ät mkt troligare att motivet finns hos antangen de 2 st bröderna, 15, 17 år gamla. Alternativt den 13 åriga systern.

Kan se en hel del scenarion framör allt där någon av bröderna är inblandad som motiv.
Ålderspannet där är ju mkt intressant 15-17

En total kartläggning av syskonen är på sin plats. Kanske är lösning enkel och finns där egentligen.

Svartsjuka, hämnas på lillbrorsan då han vill vara säker på att lyckas?

Våldtäkt alt någon typ av sexuell förnedring från ngn av bröderna?

Finns många teorier inom detta spann som dessutom skulle hunna ha bäring för ett väldigt massivt hat och hämdbegär.

Var det ens M han var ute efter. Kanske väntade på någon av bröderna? Systern?
Senast redigerad av massepojken 2013-07-29 kl. 12:24.
Citera
2013-07-29, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Personligen tror jag inte Fam Ammouris affärsverksamhet är där motivet finns.

Jag tror det ät mkt troligare att motivet finns hos antangen de 2 st bröderna, 15, 17 år gamla. Alternativt den 13 åriga systern.

Kan se en hel del scenarion framör allt där någon av bröderna är inblandad som motiv.
Ålderspannet där är ju mkt intressant 15-17

En total kartläggning av syskonen är på sin plats. Kanske är lösning enkel och finns där egentligen.

Svartsjuka, hämnas på lillbrorsan då han vill vara säker på att lyckas?

Våldtäkt alt någon typ av sexuell förnedring från ngn av bröderna?

Finns många teorier inom detta spann som dessutom skulle hunna ha bäring för ett väldigt massivt hat och hämdbegär.

Var det ens M han var ute efter. Kanske väntade på någon av bröderna? Systern?

Håller med, tror inte heller det har ett dugg att göra med affärerna . Syskona är intressanta som du nämner och har troligtvis haft alldeles för lite fokus på sig.

Angående eventuella handskar så gissar jag på att GM inte hade några på sig då han enligt polisen ska ha skurit sig själv rätt rejält, handskar skyddar en hel del.

GM kan ha väntat på någon av syskona (systern?) som brukade gå med Mohammed.
Citera
2013-07-29, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Ärligt talat ser kniven ut som en ytterst billig replika (kopia), sliten och misshandlad genom år av dålig skötsel bland diverse inte lämpliga ägare, kolla bara på det förstörda och därmed undermåliga stålet i bladet.
Hade det varit en mördare som planerat detta hade inte detta varit vapnet, är ju mer en leksak för en tonåring eller knarkares sista utpost. Men det är väl dit polisen också har hamnat när det gäller vapnet.
Ja, mordvapnet är ett mysterium, ”ser inte ut som den vassaste kniven i lådan”, uppsåt att mörda?

http://www.polisen.se/ImageVault/Images/scope_0/filename_imp_xhPP0yo8pCAEWNrGXzUR.jpg/storage_Edited/ImageVaultHandler.aspx
Kniven är intressant, jag är inte säker på något av alternativen nedan, är det någon som är det i tråden och varför?

1. Är kniven en kopia eller original?
2. Hur gammal kan kniven vara?
3. Jag tycker kniven ser gammal och använd ut, fanns det piratkopiering när den här kniven tillverkades?
4. Är kniven slipad eller inte, vass egg?
5. Vems var kniven, GM eller Mohammeds?

Om en bonde använt den borde den vara slipad ett antal gånger, den här ser inte slipad ut!

OBS! Ett knivhuggen med Mora-kniven, höll på att sluta illa!
Det här är ett annat exempel på butterfly-kniv i en annan händelse:
Butterfly-kniv.
http://www.expressen.se/nyheter/knivhuggen-16-aring-var-sjalv-bevapnad/
Mora-kniv.
http://www.expressen.se/nyheter/hogg-tjejkompisen-med-morakniv/
Mellan Mora-kniven och Butterflykniven i ovan länkar skulle jag använda Mora-kniven alla dagar i veckan om jag skulle mörda någon.
Nu finns det Butterfly-knivar som inte är några hobby-knivar utan riktiga mordverktyg, men då pratar vi andra klasser och andra pengar än en Mora-kniv.

I Vivalla-fallet var Butterfly-kniven mer som ett skydd(hon använde den aldrig) medan Mora-kniven var mer som ett mordverktyg och det visar också vad som hände.

Butterfly-kniven i Linköpings-dåden är ett mysterium, men troligtvis lösningen på gåtan.
Senast redigerad av sovvandring 2013-07-29 kl. 13:35.
Citera
2013-07-29, 16:54
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Håller med, tror inte heller det har ett dugg att göra med affärerna . Syskona är intressanta som du nämner och har troligtvis haft alldeles för lite fokus på sig.

Angående eventuella handskar så gissar jag på att GM inte hade några på sig då han enligt polisen ska ha skurit sig själv rätt rejält, handskar skyddar en hel del.

GM kan ha väntat på någon av syskona (systern?) som brukade gå med Mohammed.

Mkt intressant. 2004 var väl inte tv tablån fylld med DNA-deckare på samma sätt som idag. Men fingeravtryck har ju tagits i alla tider.

Om vi förutsätter att GM är någorlunda frisk och klar i knoppen så ter det sig mkt märkligt att GM skulle planera ett knivbeväpnat överfall på M utan att åtminstone använda handskar. Finns ingen logik alls i det.

Jag tror jag väljer att dra slutsatsen att Mordet/morden ej var planerade.
Jag är därmed oxå mkt tveksam till om kniven tillhörde GM. Börjar luta åt att det faktiskt var Mohammeds kniv.

Med dom slutsatserna finner vi..

En obeväpnad GM som överfaller en 8 årig pojke på väg till sin skola kl 07.50.

Varför?
Senast redigerad av massepojken 2013-07-29 kl. 16:58.
Citera
2013-07-29, 17:07
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Ja, mordvapnet är ett mysterium, ”ser inte ut som den vassaste kniven i lådan”, uppsåt att mörda?

http://www.polisen.se/ImageVault/Images/scope_0/filename_imp_xhPP0yo8pCAEWNrGXzUR.jpg/storage_Edited/ImageVaultHandler.aspx
Kniven är intressant, jag är inte säker på något av alternativen nedan, är det någon som är det i tråden och varför?

1. Är kniven en kopia eller original?
2. Hur gammal kan kniven vara?
3. Jag tycker kniven ser gammal och använd ut, fanns det piratkopiering när den här kniven tillverkades?
4. Är kniven slipad eller inte, vass egg?
5. Vems var kniven, GM eller Mohammeds?

Om en bonde använt den borde den vara slipad ett antal gånger, den här ser inte slipad ut!

OBS! Ett knivhuggen med Mora-kniven, höll på att sluta illa!
Det här är ett annat exempel på butterfly-kniv i en annan händelse:
Butterfly-kniv.
http://www.expressen.se/nyheter/knivhuggen-16-aring-var-sjalv-bevapnad/
Mora-kniv.
http://www.expressen.se/nyheter/hogg-tjejkompisen-med-morakniv/
Mellan Mora-kniven och Butterflykniven i ovan länkar skulle jag använda Mora-kniven alla dagar i veckan om jag skulle mörda någon.
Nu finns det Butterfly-knivar som inte är några hobby-knivar utan riktiga mordverktyg, men då pratar vi andra klasser och andra pengar än en Mora-kniv.

I Vivalla-fallet var Butterfly-kniven mer som ett skydd(hon använde den aldrig) medan Mora-kniven var mer som ett mordverktyg och det visar också vad som hände.

Butterfly-kniven i Linköpings-dåden är ett mysterium, men troligtvis lösningen på gåtan.

Mkt intressant. Fastslaget är ju att det funnits en hotbild mot Fam Ammouri. Överfallet i butiken av 2st kroppsbyggare talar ju sitt tydliga språk. Jag föredrar teorin om indrivning/hot snarare än en pajjad hårddisk.

Vidare så valde ju Fam att lämna Lkp strax efter mordet vilket ytterligare förstäker tron om att en klar hotbild fanns.

Att syskonen dessutom brukade följa den 8 åriga Mohammed till skolan är ju lite väl överbeskyddande.
Ser det inte alls som omöjligt att Mohammed skulle fått en kniv av någon närstående,som protection, även om jag har oerhört svårt att förstå att dom skulle mörka det.

Kanske är det så att den enligt många pigge och förslagne lille Mohammed skaffat kniven på egen hand. Kanske han hittad den eller liknande.

Är ändå väldigt irriterande att ingen känner igen kniven.

Min tydliga känsla är att Fam Ammouri döljer väldigt mkt viktig information i detta fall.
Senast redigerad av massepojken 2013-07-29 kl. 17:14.
Citera
2013-07-29, 17:21
Medlem
Min tydliga känsla är att Fam Ammouri döljer väldigt mkt viktig information i detta fall.[/quote]

Citera
2013-07-29, 17:23
Medlem
massepojkens avatar
Dubbelmord i Linköping. Måste ha blivit ett massivt pådrag.

Hur snabbt var polisen på plats? Hur snabbt var hundpatrullen på plats? Hunden måste väl omedbart kunna få upp ett mkt starkt luktspår. Vart ledde det innan det upphörde??

Borde ju även gå att söka med hunden åt "motsatt" håll. Dvs vart befann sig GM innan morden och var kom hann ifrån?

Finner detta mkt märkligt. Var det så att polisen missade sin gyllene chans där?

Om hunden plötsligt tappar spåret så säger ju detta oss en hel del.

Är ingen expert på hur "polishunden" jobbar men tar gärna info kring detta.
Citera
2013-07-29, 17:32
Medlem
Citat:
Dubbelmord i Linköping. Måste ha blivit ett massivt pådrag.

Hur snabbt var polisen på plats? Hur snabbt var hundpatrullen på plats? Hunden måste väl omedbart kunna få upp ett mkt starkt luktspår. Vart ledde det innan det upphörde??

Borde ju även gå att söka med hunden åt "motsatt" håll. Dvs vart befann sig GM innan morden och var kom hann ifrån?

Finner detta mkt märkligt. Var det så att polisen missade sin gyllene chans där?

Om hunden plötsligt tappar spåret så säger ju detta oss en hel del.

Är ingen expert på hur "polishunden" jobbar men tar gärna info kring detta.

Hundar dröjde ett tag. Men det kanske inte spelar så stor roll. Denna regniga småruggiga höstmorgon i Linköping.
Citera
2013-07-29, 18:51
Medlem
Citat:
Mkt intressant. 2004 var väl inte tv tablån fylld med DNA-deckare på samma sätt som idag. Men fingeravtryck har ju tagits i alla tider.

Om vi förutsätter att GM är någorlunda frisk och klar i knoppen så ter det sig mkt märkligt att GM skulle planera ett knivbeväpnat överfall på M utan att åtminstone använda handskar. Finns ingen logik alls i det.

Jag tror jag väljer att dra slutsatsen att Mordet/morden ej var planerade.
Jag är därmed oxå mkt tveksam till om kniven tillhörde GM. Börjar luta åt att det faktiskt var Mohammeds kniv.

Med dom slutsatserna finner vi..

En obeväpnad GM som överfaller en 8 årig pojke på väg till sin skola kl 07.50.

Varför?

Instämmer! Jag börjar också luta mer och mer åt ett oplanerat överfall. GM slänger kniven direkt på mordplatsen i panik och flyr sedan i en cirkelrörelse, där han i slutet av flykten rör sig i princip tillbaka till mordplatsen. Mycket farligt då hundpatruller lär varit på plats ganska snabbt . Jag är inte helt säker på om GM hade handskar eller ej, någon som vet? Om en planering fanns så tror ja inte det ingick i den att mörda Mohammed, utan det blev helt enkelt så av okänd anledning.
Citera
2013-07-29, 19:27
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Instämmer! Jag börjar också luta mer och mer åt ett oplanerat överfall. GM slänger kniven direkt på mordplatsen i panik och flyr sedan i en cirkelrörelse, där han i slutet av flykten rör sig i princip tillbaka till mordplatsen. Mycket farligt då hundpatruller lär varit på plats ganska snabbt . Jag är inte helt säker på om GM hade handskar eller ej, någon som vet? Om en planering fanns så tror ja inte det ingick i den att mörda Mohammed, utan det blev helt enkelt så av okänd anledning.

Jag tror han slängde kniven eftersom den var för blodig och jävlig för att stoppas i fickan. Han är förmodligen smått underbegåvad och tänkte säkerligen inte på det här med tekniska bevis osv.

Hans blodiga handavtryck säkrades på tidningsbehållaren i vilken han kastade mössan. Så troligen var han utan handskar även under dådet.
Citera
2013-07-29, 20:10
Medlem
Har man hört något mer om DNA-topsningen från Varbergs-killen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in