Citat:
Ursprungligen postat av
Liketed
Jag vill lära mig helt enkelt. Varför inte köpa in lite bolag i olika branscher och utgångspunkt som jag kan se, från den förståelse jag har, är undervärderad eller kan öka resultatet i framtiden? Går jag på nit här lär jag vara försiktigare nästa gång.
Men det är bra att du kommer med synpunkter. Olika åsikter behövs för att utvecklas.
Transan är mitt enda turn-around innehav. Om du uppmärksammade mitt första inlägg på detta forumet så kan du se att mina innehav konstant gått mot säkrare och tråkigare bolag.
Ursprungliga portfölj:
https://www.flashback.org/sp45431305
Nuvarande:
Långsiktiga:
Boliden, kanske för tidigt.
Castellum
Swedbank
NCC
Protector Forsikring, tillväxt till ett billigt pris.
Springare:
Transcom
Semcon, tillväxt till ett billigt pris.
Vill köpa in en eller två tråkiga industri/verkstad aktier också. Vet inte vilka bara ännu. Tar gärna tips.
Att köpa undervärderade bolag är det bästa jag vet, det ska du fortsätta med. Det som är mer riskabelt är att betta på bolag som gått in i väggen och hoppas att de ska resa sig igen. Tycker du inte att vi behöver ha god kunskap om bolagets problem och när de kan lösas för att våga ge sig ut på sådana företag? Det är en sund idé att inte ha så många andra transan-liknande bolag.
Jag har hört många bloggare tala gott om protector. På normaliserad intjäning är aktien säkert prisvärd, men jag har inte tillräcklig koll på hur man analyserar försäkringsbolag och hur dynamiken på den marknaden ser ut. Exempelvis har jag svårt att kunna utröna vilka försäkringsbolag som eventuellt har ett moat eller inte. Jag avstår i brist på kunskap.
Särskilt många tråkiga verkstadsbolag hittar du inte i dessa uppgångstider. Cyclicals gillas av marknaden, varför vill du ha just verkstad? Tiden då verkstad sågs som osäkert och osexigt är förbi, men en vacker dag kan vi vara där igen.