2013-11-18, 00:15
  #7885
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Om du har varit aktiv på det här forat har du nog sett att jag inte har mycket till övers för tillväxtbolag som inte kan bära sin egen värdering. Jag föredrar lägre värderade bolag med lägre tillväxt än de mest sexiga tillväxtstories som finns. Varför inte vara ännu mer försiktig och helt undvika turnaround-case såvida man inte har bra koll på hur säkert det är att det ska inträffa och när det ska inträffa. Det finns alltför många fall av bolag som till synes ser billiga ut, men som visar sig vara värdefällor. Eniro, HQ, Kappahl, Wesc etc.


Jag vill lära mig helt enkelt. Varför inte köpa in lite bolag i olika branscher och utgångspunkt som jag kan se, från den förståelse jag har, är undervärderad eller kan öka resultatet i framtiden? Går jag på nit här lär jag vara försiktigare nästa gång.
Men det är bra att du kommer med synpunkter. Olika åsikter behövs för att utvecklas.

Transan är mitt enda turn-around innehav. Om du uppmärksammade mitt första inlägg på detta forumet så kan du se att mina innehav konstant gått mot säkrare och tråkigare bolag.
Ursprungliga portfölj: https://www.flashback.org/sp45431305
Nuvarande:
Långsiktiga:
Boliden, kanske för tidigt.
Castellum
Swedbank
NCC
Protector Forsikring, tillväxt till ett billigt pris.

Springare:
Transcom
Semcon, tillväxt till ett billigt pris.

Vill köpa in en eller två tråkiga industri/verkstad aktier också. Vet inte vilka bara ännu. Tar gärna tips.
__________________
Senast redigerad av Liketed 2013-11-18 kl. 00:45.
Citera
2013-11-18, 00:17
  #7886
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Jag tolkar det som att även du tar det lilla bidraget med en klackspark. Det betyder ingenting.

Fika imorgon eller?

Nej, jag dricker inte beck i plastmugg. Gillar inte smaken och avskyr rulltårta men små smulor är oxå kakor.
Citera
2013-11-18, 00:33
  #7887
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Håller helt med! Inga turn arounds.... Det funkar aldrig! Särskilt inte Transcom...

Vi får jämföra den procentuella ökningen till sommaren 2014

Hade varit kul att jämföra om dina tråkigare bolag gått bättre än mina lite mer offensiva.
Kan mycket väl vara så att du vinner med marginal

För att göra det lite mer spännande säger jag även att jag tror att Trancom handlas över 1.5 kr då. Risk att jag får äta upp mina ord men lite kul att gissa
__________________
Senast redigerad av Liketed 2013-11-18 kl. 00:36.
Citera
2013-11-18, 00:45
  #7888
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
Vi får jämföra den procentuella ökningen till sommaren 2014
ja gärna det, men egentligen måste man ju se det på lite längre sikt än så. Jag vill helst äga bolag jag inte behöver göra mig av med.

Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
Hade varit kul att jämföra om dina tråkigare bolag gått bättre än mina lite mer offensiva.
Kan mycket väl vara så att du vinner med marginal
Tråkiga bolag brukar vara de bästa att äga. SCA är ett sådant supertråkigt bolag, men som är mycket bra att ha i portföljen.

Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
För att göra det lite mer spännande säger jag även att jag tror att Trancom handlas över 1.5 kr då. Risk att jag får äta upp mina ord men lite kul att gissa

Jag tror att det är farligt att handla aktier som sjunkit kraftigt. Har aktien gått ner är det oftast av en anledning. Därför kan det vara bättre att ibland betala "lite mer" för aktier i vinnarbolag, där den långsiktiga trenden är uppåt, eller där utdelningshistoriken varit historiskt god.
Citera
2013-11-18, 12:53
  #7889
Medlem
awweees avatar
Ska skapa ny portfölj och söker företag som förtjänar mina pengar, finns det några "högriskare" som ni tipsar om?

mvh mvh
Citera
2013-11-18, 13:16
  #7890
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awweee
Ska skapa ny portfölj och söker företag som förtjänar mina pengar, finns det några "högriskare" som ni tipsar om?

mvh mvh

Håll dig undan alla "högriskare" är mitt tips. Köp bara aktier i bolag som tjänar pengar och har varit bra på det under en lång tid.
Citera
2013-11-18, 16:19
  #7891
Medlem
awweees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Håll dig undan alla "högriskare" är mitt tips. Köp bara aktier i bolag som tjänar pengar och har varit bra på det under en lång tid.

självklart så är det ett väldigt klokt val att göra så, men skulle vilja prova vara farlig för en gångs skull och kanske komma ut med en högre avkastning!=)
Citera
2013-11-18, 16:43
  #7892
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awweee
självklart så är det ett väldigt klokt val att göra så, men skulle vilja prova vara farlig för en gångs skull och kanske komma ut med en högre avkastning!=)
Tipset är att läsa in ett bolags produkt och det som DU tror på köper du in dig i. Släpp då inte aktierna när kursen går ner utan var bara kall.

Dom flesta förlorar sina pengar enbart pga att dom kollar till sina innehav varje dag. Går man in var tredje månad eller längre så får man en bättre bild, intressant att se alla dippar/toppar som hänt under den tiden också
Citera
2013-11-18, 16:49
  #7893
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farlig850
Tipset är att läsa in ett bolags produkt och det som DU tror på köper du in dig i. Släpp då inte aktierna när kursen går ner utan var bara kall.

Dom flesta förlorar sina pengar enbart pga att dom kollar till sina innehav varje dag. Går man in var tredje månad eller längre så får man en bättre bild, intressant att se alla dippar/toppar som hänt under den tiden också

Sedan ska man ta uppgifterna om produkterna med en stor skopa salt, vilket vi sett i bland annat Cefour. Just därför undviker jag den typen av aktier på de mindre listorna. Det är bättre att tjäna lite på kvalitetsbolag än att förlora ett stort kapital i bolag som aldrig kommer att tjäna pengar.
Citera
2013-11-18, 17:05
  #7894
Medlem
c014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Sedan ska man ta uppgifterna om produkterna med en stor skopa salt, vilket vi sett i bland annat Cefour. Just därför undviker jag den typen av aktier på de mindre listorna. Det är bättre att tjäna lite på kvalitetsbolag än att förlora ett stort kapital i bolag som aldrig kommer att tjäna pengar.

Dina tips är samma vecka efter vecka
Citera
2013-11-18, 17:46
  #7895
Medlem
ForeverADrones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awweee
Ska skapa ny portfölj och söker företag som förtjänar mina pengar, finns det några "högriskare" som ni tipsar om?

mvh mvh

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Sedan ska man ta uppgifterna om produkterna med en stor skopa salt, vilket vi sett i bland annat Cefour. Just därför undviker jag den typen av aktier på de mindre listorna. Det är bättre att tjäna lite på kvalitetsbolag än att förlora ett stort kapital i bolag som aldrig kommer att tjäna pengar.
Haha jag blir inte längre irriterad och arg av att se dina inlägg med samma tips om och om igen, tvärtom tycker nästan det är lite gulligt så börjar le istället.

Kurt-sune, du är allt en skön lirare
Citera
2013-11-18, 17:47
  #7896
Medlem
ForeverADrones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awweee
Ska skapa ny portfölj och söker företag som förtjänar mina pengar, finns det några "högriskare" som ni tipsar om?

mvh mvh
Serstech gick ned som fan idag oförtjänat.

Annars Emotra, Prostalund och Mavshack är andra högoddsare jag ligger inne i.

Dessa kan ge bra jävla avkastning men du kan förlora mycket pengar också så gå inte in med pengar du "inte har" som någon jävla snubbe i Serstech tråden, men det vet du redan

Läs på och avgör själv
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Sedan ska man ta uppgifterna om produkterna med en stor skopa salt, vilket vi sett i bland annat Cefour. Just därför undviker jag den typen av aktier på de mindre listorna. Det är bättre att tjäna lite på kvalitetsbolag än att förlora ett stort kapital i bolag som aldrig kommer att tjäna pengar.
Haha jag blir inte längre irriterad och arg av att se dina inlägg med samma tips om och om igen, tvärtom tycker nästan det är lite gulligt så börjar le istället. Tror du sagt "bolag som tjänar pengar" i VARJE inlägg du skrivit sen en månad tillbaka MINST.

Kurt-sune, du är allt en skön lirare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in