Citat:
Ursprungligen postat av
marux
Kaiser Chief det är helt sant. Vad tycker du själv om t.ex. Jimmies uteslutning från Nobelfesten? Om den inte är ok - är det då rent hypotetiskt rimligt att i andra sammanhang utesluta/på annat sätt visa missaktning mot andra individer pga deras åsikter, som t.ex. religion eller vänster/feminist-sympatier?
Jag försöker också hålla mig fri från partitillhörighet, då det ger en större frihet i nästan alla frågor.
Jag tycker att det är OK att inte bjuda in Jimmie Åkesson till Nobelfesten, utifrån att det rent tekniskt är en privat fest där stiftelsen väljer vilka de bjuder in. Det är alltså inget lagbrott begånget. Att sen Nobelfesten och Nobelpriset i praktiken är en riksangelägenhet som egentligen borde ägas av svenska folket snarare än Nobelstiftelsen är en annan fråga. Det går naturligtvis inte att jämföra med en privat hemmafest som anordnas av Svenne Svensson eller Mohammed Mohammedsson.
Jag tycker däremot att det är en oerhört krystad förklaring som ges vilket jag tror att Alfred Nobel hållit med om, och jag tycker att det är skrattretande löjligt att inte bjuda in partiledaren för ett riksdagsparti när alla andra riksdagspartiers ledare är bjudna. Det kastar ett löjets skimmer över Nobelstiftelsen, när man samtidigt bjuder in företrädare för allsköns märkliga stater.
Jag förstår ärligt talat inte kopplingen du försöker göra. Exakt vem är det som SD missaktar, vilka är det som Jimmie Åkesson utesluter? Det enda SD gör - som andra partier inte gör - är att prata om begränsningar i kommande invandring. Att media och maktpersoner vill ge en annan bild, handlar ytterst om tolkningsföreträde och att man är ointresserad av att dela med sig av sagda makt.
Kan du visa mig lite mer konkret på vilket sätt Jimmie Åkesson eller SD motarbetar eller säger sig vara för en inskränkning av religions- eller yttrandefriheten? Eller var de visar missaktning mot feminister eller vänstern, på ett sätt om inte är normalt för det politiska samtalet? Jag förstår ärligt talat inte riktigt poängen du försöker göra.