2013-11-19, 22:48
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag tycker att det är fel att jämföra nobelfesten med en vanlig privat fest. Tänk på att Nobeldagen faktiskt är en officiell flaggdag i Sverige:

Även om det är en privat stiftelse som håller i allting, så är det ändå en svensk offentlig händelse, både prisutdelningen och festen, som involverar vårt kungapar, våra styrande och representanter från hela världen. Gästlistan bygger exempelvis på UD:s diplomatlista:

http://www.regeringen.se/sb/d/5358/a/97684

Och som sagt. Nobeldagen, dagen då priserna delas ut, är en officiell flaggdag.

Jo, det är en privat fest, Alfred Nobels fest.
Citera
2013-11-19, 23:19
Medlem
Powergirls avatar
Vi kam vara överens om en sak och det är att styrelsen i stiftelsen Alfred Nobel anser att Jimmie Åkesson inte skall bjudas in till festen. Huruvida det är rätt eller fel avgör endast dess styrelse och ingen annan.
Följaktligen är det ett rätt beslut de tagit när de inte bjuder in Jimmie Åkesson till nobelfesten. Konstigare en så är det inte.
Citera
2013-11-20, 02:02
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Vi kam vara överens om en sak och det är att styrelsen i stiftelsen Alfred Nobel anser att Jimmie Åkesson inte skall bjudas in till festen. Huruvida det är rätt eller fel avgör endast dess styrelse och ingen annan.
Följaktligen är det ett rätt beslut de tagit när de inte bjuder in Jimmie Åkesson till nobelfesten. Konstigare en så är det inte.

Visst, vi är överens
Citera
2013-11-20, 02:44
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Jo, det är en privat fest, Alfred Nobels fest.

Du fäster mycket vikt vid ordet "privat". Ambulanser brukar ofta vara privata nuförtiden. Tycker du att ambulanser ska ha rätt att neka exempelvis sverigedemokrater att åka med, med hänvisning till att de är ett privat bolag och tar vilka kunder de vill?

Jag tycker att även om man är ett privat bolag eller stiftelse så har man ett ansvar i vissa sammanhang. I detta fall så utnyttjar de en officiell flaggdag för privata syften samt spottar på Alfred Nobels testamente pga egna privata politiska åsikter. De ljuger och skyller på Alfred Nobels testamente, trots att det saknas täckning där för vad de påstår.

Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl

Jo, men de framstår som idioter när de exempelvis bjuder in representanter för rasistregimen i Zimbabwe men portar Jimmie Åkesson... Eller kramar om representanter för massmördarregimen i Nordkorea, men tycker att Jimmie Åkesson är för radikal för att få vara med...
Citera
2013-11-20, 05:57
Medlem
Napoleons avatar
Jag är inte heller bjuden, känner mig kränkt.
Citera
2013-11-20, 05:59
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det har de. Men jag anser ändå inte att händelsen kan jämföras med t.ex Berras birafest i Hässelby eller Lisas tjejmiddag på Vaxholm. Bland annat eftersom de inte har några officiella flaggdagar, men även av andra anledningar.

BRÅ har utökat definitionen av vilka som räknas som offer för hatbrott till att även innefatta politiker så vem vet vad som händer i framtiden på denna front.

Men jag tror inte att det är något som SD kommer att arbeta för. Och DO är inte rätt väg att gå i just detta fall, men man tycker bara att de berörda borde visa mer respekt för hur officiell nobeldagen, prisutdelningen och nobelfesten uppfattas som. Och agera mer vuxet.

Förmodligen är det många, både i Sverige och utanför Sverige, som tror att detta är en delvis statlig tillställning med tanke på gästlistan och med tanke på att nobeldagen är en flaggdag.

Innerst inne så vill nog Jimmie komma. Men den mobbade vill inte alltid erkänna öppet att han saknar godisklubban som mobbarna tog. Då är det bättre att säga att man inte bryr sig om godisklubban...

Lille Jimmie skulle må så dåligt av att sitta intill en icke-vit att Nobelstiftelsen helt enkelt valt att skona honom. Vad lipar du för? Ni vill inte umgås med färgade, och där dräller det av människor från många olika länder, och med många olika hudfärger. Eftersom ni inte klarar av att umgås med människor på ett socialt accepterat sätt, måste ni förstå att inbjudan uteblir.

Det händer att mobbade tänker om, men i det här fallet går det inte att tvätta rasismen ur en sunkig tröja. Jimmie valde själv att ta på sig den.
Citera
2013-11-20, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Lille Jimmie skulle må så dåligt av att sitta intill en icke-vit att Nobelstiftelsen helt enkelt valt att skona honom. Vad lipar du för? Ni vill inte umgås med färgade, och där dräller det av människor från många olika länder, och med många olika hudfärger. Eftersom ni inte klarar av att umgås med människor på ett socialt accepterat sätt, måste ni förstå att inbjudan uteblir.

Det händer att mobbade tänker om, men i det här fallet går det inte att tvätta rasismen ur en sunkig tröja. Jimmie valde själv att ta på sig den.
man kan inte äta kakan o ha den kvar.
Citera
2013-11-20, 08:20
Medlem
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Lille Jimmie skulle må så dåligt av att sitta intill en icke-vit att Nobelstiftelsen helt enkelt valt att skona honom. Vad lipar du för? Ni vill inte umgås med färgade, och där dräller det av människor från många olika länder, och med många olika hudfärger.

Nu sitter ju du återigen och vräker ur dig dumheter som du själv har hittat på (eller möjligen läst i AB).

Läs SD:s partiprogram. Om du hittar några svåra ord och uttryck som du inte förstår, får du gärna PM:a och fråga mig.
Citera
2013-11-20, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
Nu sitter ju du återigen och vräker ur dig dumheter som du själv har hittat på (eller möjligen läst i AB).

Läs SD:s partiprogram. Om du hittar några svåra ord och uttryck som du inte förstår, får du gärna PM:a och fråga mig.
varför inte skicka programmet till n-stiftelsen i stället.
Citera
2013-11-20, 08:38
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Måste jag alltid bjuda Jimmie till mina hemmafester då?
Representanter från alla andra rksdagspartier bjuds ju in. Hur skulle det vara om alla utom Miljöpartiet bjöds in? Jag är osäker.
Senast redigerad av Bisarro 2013-11-20 kl. 08:45.
Citera
2013-11-20, 09:06
Medlem
Danziger-gatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkeeee-
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8027659.ab

"Nobelstiftelsen: SD har inte rätt värderingar
Sverigedemokraternas partiledare Jimmy Åkesson är inte inbjuden till Nobelfesten.
– Sju partiledare är inbjudna men inte SD:s partiledare Jimmy Åkesson, bekräftar Michael Sohlman, vd Nobelstiftelsen."

Känns som att den där taktiken redan, typ misslyckats.

Vad tror ni om detta? Kommer martyrpoäng kunna plockas? Kommer det bli en livlig debatt som kommer ge SD mer uppmärksamhet?
Var bor Michael Sohlman? Antar att han inte bor i förorten och i händelse av att migrationsverket köper upp grannvillan eller BRF lägenheten bredvid herrn själv och placerar en somalisk 10 barnsfamilj där, då kanske även den fine herrn i Nobelstiftelsen visar sina egentliga värderinger.
Citera
2013-11-20, 09:07
Medlem
Det är intressant hur många här inne reagerar starkt på när en person blir utesluten ur ett sammanhang pga sina åsikter, ni pratar om "mobbing" och om åsiktsfriheten och hur den ska värnas.

Bra. Då ser ni säkert samband med hur det är orimligt att andra individer (läs: de som SD genom sin politik, och användarna här inne genom sin argumentation och retorik, missaktar) ska behöva utsättas för dylika åtbörder (som moskéen som skändades t.ex.) då vi även har religionsfrihet i sverige, och denna princip och grundlagsbefästa rättighet står sig lika starkt som den yttrande/åsikts-frihet ni åberopar.

Rätten att fritt själv välja vilka man ska bjuda på sina privata fester är heller inget som värderas lägre än någon slags åsiktsfrihet eller på annat sätt går emot demokratiska värderingar. Som man bäddar får man (inte) ligga så att säga.

Jag eftersöker en en större stringens i hur argumentationen förs här inne. Ska ni SD-sympatisörer föra fram era åsikter kan ni väll åtminstone försöka styrka logiska samband och vara konsekventa i era argument, och därmed få lite höjd på debatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in