2013-11-20, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
På vilket sätt har debatten ändrats ?
Jag har i stort sett ställt samma frågor om firmamobil, mail & slutsatser om SMS, bankomat etc. sedan start. Ingen har lyckats visa på något nytt, eller avgörande som fäller FS. Ingen har lyckats överbevisa någon lögn som har relevans i fallet.

Om det är något som är transparent i debatten, är det psykopatipåståenden, cb-historik, rena lögner om att Polisen kollat än det ena än det andra. Eller att HD skall sagt att FS ljuger.
Kom med fakta och diskutera sakfrågan. Har jag fel skall jag ändra mig, men det finns inga undersökta mailkonton, det finns ingen undersökt firmamobil. Det är en brist.

Senast igår debatterade jag för att FS var skyldig, med ett annat scenario, i mina ögon bättre än det som påstås från åklagaren. Varför är inte det troligt ? Var är debatten ?

Vad jag vet så finns det utredare som har försökt manipulera ett vittne. Det kommer svärta Polisen i åratal. Ingen kommer vilja vara vittne om de skall köra gangsterfasoner ala CIA. Rättssäkerheten har fått sig en högerkrok.

Avslutningsvis så har vi tittat en gnutta på LJ - även här ser utredningen ut att vara katastrofal.
Någon enstaka debattör (Letsdoit från Kvarnklubben) har hållit opartiskt med, det är kred att kunna ha en seriös debatt om bevisvärde.

Men personligen betackar jag mig (precis som Pastakrydda) för svamlande, transparenta påståenden som aldrig får ett svar när de ifrågasätts. Våta drömmar om fängelsedomar och hoppfulla smileys, vad tillför det ?

Jag kommer titta på skuldfrågan när rättegången är över. I mina & rättssystemets ögon är FS oskyldig, men misstänkt. Kan vi ha det som utgångspunkt, eller är det lag på att hata en misstänkt ?
.

Vem har sagt att debatten har ändrats i dessa avseenden?

Däremot blir t.ex. desinformation mer transparent ju mer av den som levereras.

(Pastakrydda är utmärkt förmögen att själv, objektivt, se på fallet och att tala för sig själv...)
Citera
2013-11-20, 08:47
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Jaaa..., fast frågan är hur nytt "det nya livet" är? Hans nya kvinna har ju vidgått att han rökt på under sin tid med henne.

Om man ser till "krakel" med rättvisan och överväger om han "nu" har ett nyare liv än innan han bodde med Marina så finner man att:

Hans "krakel med rättvisan" blivit värre i och med mordmisstankarna, mycket värre...

Men sammantaget så verkar drogmissbruk och rättvisekrakel vara komponenter även i hans "nya" liv. En skillnad kan kanske vara att hans "nya" kvinna, främst pga. ålder, inte är honom lika överlägsen som Marina var?

Konklusionen blir att, som för många bla. cannabismissbrukare, så "står det tämligen stilla" men att den gradvisa nedbrytningen av hjärnan leder till allvarligare och allvarligare brott, skulle han vara skyldig även till mord. Man förstår av FUP att strypningen, som ägde rum flera år innan den påstådda dödsskjutningen, mycket väl kunde lett till döden och präglades av utomordentlig hänsynslöshet. (En tanke kan vara att våldsimpulsbrytet som krävdes för att krama en avtryckare kanske inte hade lett till Marinas död, hade inga vapen funnits för handen, kanske hade det i så fall även då blivit "blott" en´"halvstrypning"? Men, men, när drogbruk startat hjärnnedbrytning så fortsätter den, garanterat, när drogbruket fortsätter, ibland fortsätter den ändå... Så kanske hade Marina dött även i frånvaro skjutvapen?)

Så: nix utveckling, blott "avveckling".

Rimliga baskriterier för "ett nytt liv" synes alltså inte uppfyllda.

Ja eller så kanske det inte är ett problem för MaRu om FS tar sig en joint någon gång i månaden eller hur ofta/sällan det nu sker? Hon kanske inte tycker att det är en sån stor grej?
Citera
2013-11-20, 08:50
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Jag har sett bilderna - med egna ögon.
Vet inte när ölen är inköpt, däremot står de där! Det föreligger ingen pant på importflaskor, något även Q har problem med att förstå, du är inte ensam. Således inget värde öht. Det enda av värde du hittar i garaget är de pavor som "passar i backen". Lätt räknade.

Jag tror att FS ljuger om sin nykterhet, något säkert åk kan tydliggöra för rätten. Check.

Ursäkta en dum fråga här nu, men har systembolaget avskaffat pant på flaskor? För Staropramen finns ju på bolaget?
Citera
2013-11-20, 08:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Ursäkta en dum fråga här nu, men har systembolaget avskaffat pant på flaskor? För Staropramen finns ju på bolaget?
Här finns burkpriser, inklusive pant. Flaskornas pris redovisas utan pant. Så det är ingen pant på flaskorna.
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=1679
Citera
2013-11-20, 09:00
Bannlyst
Citat:
Vem har sagt att debatten har ändrats i dessa avseenden?

Däremot blir t.ex. desinformation mer transparent ju mer av den som levereras.

(Pastakrydda är utmärkt förmögen att själv, objektivt, se på fallet och att tala för sig själv...)

Vari ligger desinformationen ?
Appropå transparens, du har glömt en fråga här:
https://www.flashback.org/sp46224977
Citera
2013-11-20, 09:01
Medlem
Citat:
Ja eller så kanske det inte är ett problem för MaRu om FS tar sig en joint någon gång i månaden eller hur ofta/sällan det nu sker? Hon kanske inte tycker att det är en sån stor grej?

Cannabis är ett ökande problem i Sverige med mycket svåra konsekvenser för missbrukarna, deras närmaste och samhället i stort. Man ser ofta den formuleringen "en joint nån gång". Låter så ofarligt. En del bygger på med lögnaktiga påståenden om att "cannabis är i stort sett ofarligt".

Det gör inte du. Det är bra!

Om vi ser till missbruksprofilen på aktuell häktad så inser vi att missbruket, av diverse substanser, med stor sannolikhet är mer frekvent än så. Och om vi läser FUP så ser vi den labilitet som bland annat beror på missbruket.

Så svaret måste bli JA: Det ÄR och BLIR, allt mer, ett problem för Mroos, ett problem som ingen människa egentligen kan hantera, vare sig missbrukaren, som vi ser av det skedda--häktad, på mordmisstankar, igen..., eller nära stående, som vi ser av Marinas öde...

Det går h-e, som det gjort här.

Aktuellt mord säger alltså också mycket om vilken, fortsatt mycket strängare, väg ett samhälle, som vill fungera, måste gå när det gäller t.ex. cannabis...
Senast redigerad av Renasanningen 2013-11-20 kl. 09:03.
Citera
2013-11-20, 09:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Här finns burkpriser, inklusive pant. Flaskornas pris redovisas utan pant. Så det är ingen pant på flaskorna.
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=1679

Vad säger att det inte är folkölsvarianten ?
Den har väl pant ?
http://www.iglaset.se/articles/39911-Staropramen-3-5-
Citera
2013-11-20, 09:10
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citerar Egoonline:
"Om han sedan ska dömas det är en helt annan fråga.
Själv så anser jag att han är skyldig. Hans kyrkogårdshistoria/tupplur i Lupon faller platt.
Det finns ingen som skulle ge sig ut på en sån tur utan mobilen i fickan. Inte en chans.

Om han ska dömas... det vete fan. Vi får helt enkelt vänta och se vad domstolen kommer fram till.
Jag vill helst inte ha fler uppenbart skyldiga (typ Mats @lm) som ränner runt på gatorna."
Slut citat.....
Håller med dig om att FS skulle vara oskyldig är helt omöjligt....
FS skuld till denna "illgärning" är uppenbar utan tvekan alls
FS uppenbara ovilja att på något sätt "hjälpa till med att lösa mordet" är uppenbart i förhören
"Att FS visste att MJ var död" och inte bara var bortrest visar han med att stjäla o gömma Marinas ägodelar kopiera bildservrar o pengar samt hur han agerar i huset efter hennes frånfälle....
FS ljuger ang madrasser i sängarna samt försöker ge sken av att Marina bara är bortrest m.m.
Om vi inte inser att vi måste hjälpa till med att fälla uppenbara mördare utan försöker finna kryphål för dom att slingra sig undan är vi mycket illa ute......
Problemmet med mytomaner som FS är att dom är inte känner någon ånger eller medlidande med sitt offer. Dom manipulerar sin omgivning och ljuger utan att blinka om allt.....
Alla indicier pekar bara mot FS...personkemin o möjligheten stämmer.
Tyvärr så gjorde polisen tekniker allvarliga misstag som är grova...
Om inte HR fäller FS uppenbara mördande av MJ så är vi helt ute och cyklar med rättvisan
Citera
2013-11-20, 09:19
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Cannabis är ett ökande problem i Sverige med mycket svåra konsekvenser för missbrukarna, deras närmaste och samhället i stort. Man ser ofta den formuleringen "en joint nån gång". Låter så ofarligt. En del bygger på med lögnaktiga påståenden om att "cannabis är i stort sett ofarligt".

Det gör inte du. Det är bra!

Om vi ser till missbruksprofilen på aktuell häktad så inser vi att missbruket, av diverse substanser, med stor sannolikhet är mer frekvent än så. Och om vi läser FUP så ser vi den labilitet som bland annat beror på missbruket.

Så svaret måste bli JA: Det ÄR och BLIR, allt mer, ett problem för Mroos, ett problem som ingen människa egentligen kan hantera, vare sig missbrukaren, som vi ser av det skedda--häktad, på mordmisstankar, igen..., eller nära stående, som vi ser av Marinas öde...

Det går h-e, som det gjort här.

Aktuellt mord säger alltså också mycket om vilken, fortsatt mycket strängare, väg ett samhälle, som vill fungera, måste gå när det gäller t.ex. cannabis...

Jag håller delvis med dig, jag tror du vet det, gällande cannabis. Jag blev rekommenderad att se en film som heter The Union som jag ska ägna kvällen till som handlar om Cannabisens inverkan. Vi får väl se om jag tycker att den är objektiv eller ej, förmodligen inte..men jag ger den en chans.

Jag tycker väldigt synd om M@skroos som säkert går igenom en jobbig tid nu, dels känslomässigt dels ute i det vanliga livet med allas frågor, tankar förmodligen blickar.

Ja FS har ett förflutet som blandmissbrukare, men såvitt jag förstått av tråden och FUP så var det Cannabis som gällde nu, eller är jag ute och cyklar nu?

Jag är emot narkotika helt och fullt men just Cannabis känner jag mig lite kluven till. Jag anser inte att det finns tillräckligt med forskning kring det men självklart är det inte bra att bruka något som helst som Cannabis, heroin, alkohol eller vanlig tobak. Alkohol är nog den värsta drogen då den är utbredd, lättillgänglig och många många begår våldsbrott under inverkan av alkohol.
Citera
2013-11-20, 09:21
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag håller fullkomligt med dig, men tyvärr kommer den skyldige sannolikt att gå fri just pga den bristfälliga utredningen. Det är tillfredsställande att du svarar ja på Tulpanpernillas fråga, för det är det stora problemet i det här rättsfallet. De meddelade domarna är korrekta, den tilltalade mannen släpptes i brist på bevis, och eftersom bevisläget inte har ändrats beträffande hans skuld ska han frias även i kommande rättegång. Då måste jag givetvis reservera mig för bevis som jag inte känner till.
Vart såg du ett "ja" i min text?
Citat:
Jag tycker att den skyldiga ska dömas, och inte gå fri pga att polisen gjort misstag i utredningen.
Citera
2013-11-20, 09:24
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen
Vart såg du ett "ja" i min text?
Okej, jag kan ha missförstått dig. Du kan mena att folk ska dömas trots bristfällig utredning.

Har jag förstått ditt svar nu?
Citera
2013-11-20, 09:30
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Det är ingen pant på utländska flaskor, som inte ser ut som svenska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in