2013-11-20, 00:10
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Ja, eller så här:
P: Så du såg en man utan strumpor och skor ?
LJ: Ja.
P: Och här ligger det strumpor och skor, äsch de skiter vi i.
P: Så du skulle känna igen personen om du fick se en bild på honom ?
LJ: Ja.
P: Äsch de hoppar vi över, kaffe på BK, utredningen bjuder !

Man undrar hur det gick till.
Efter att L.J:s fru ringt till polis och tipsat om vad hennes man sett så åkte polis själva ut och iaktog platsen där de konstaterade att ölburkar, strumpor m.m fanns. Finns på PM.

Det känns som en parodi att åklagaren nu så starkt fäst sig vid detta vittne L.J när grejerna för länge sen är bortforslade i en sopbil.
Senast redigerad av Tulpanpernilla 2013-11-20 kl. 00:13.
Citera
2013-11-20, 00:18
Medlem
klokastiklassens avatar
Jag vill ställa en fråga till Quarrel, Fnurra-pa-traden och andra som agiterar för FS oskuld med olika teorier av olika slag. Jag undrar om ni verkligen tror att han är oskyldig, eller om ni bara vill påvisa bristerna i utredningen?
Tycker ni att han ska frikännas pga de bristerna i utredningen?
Citera
2013-11-20, 00:23
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen
Jag vill ställa en fråga till Quarrel, Fnurra-pa-traden och andra som agiterar för FS oskuld med olika teorier av olika slag. Jag undrar om ni verkligen tror att han är oskyldig, eller om ni bara vill påvisa bristerna i utredningen?
Vad tycker du själv?
Ska folk dömas utifrån en bristfällig utredning?
Citera
2013-11-20, 00:28
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Vad tycker du själv?

Det avgör domstolen och i det här fallet tog HD ingen som helst hänsyn till om utredningen innan va bristfällig eftersom man bedömer i fall resningsgrunderna fanns. Och det gjorde det ju, så domstolen får avkunna dom, men jag tror inte det hjälper för din del eftersom du har en tendens att finna ut argument även då domstolen redan har dömt någon för mord. Är det inte så att du har ett eget tyckande istället för att hålla dig till sakfakta?
Citera
2013-11-20, 00:30
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Vad tycker du själv?
Jag tycker att den skyldiga ska dömas, och inte gå fri pga att polisen gjort misstag i utredningen.
Citera
2013-11-20, 00:34
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag tycker att den skyldiga ska dömas, och inte gå fri pga att polisen gjort misstag i utredningen.
Jag håller fullkomligt med dig, men tyvärr kommer den skyldige sannolikt att gå fri just pga den bristfälliga utredningen. Det är tillfredsställande att du svarar ja på Tulpanpernillas fråga, för det är det stora problemet i det här rättsfallet. De meddelade domarna är korrekta, den tilltalade mannen släpptes i brist på bevis, och eftersom bevisläget inte har ändrats beträffande hans skuld ska han frias även i kommande rättegång. Då måste jag givetvis reservera mig för bevis som jag inte känner till.
Citera
2013-11-20, 00:36
Bannlyst
Citat:
Efter att L.J:s fru ringt till polis och tipsat om vad hennes man sett så åkte polis själva ut och iaktog platsen där de konstaterade att ölburkar, strumpor m.m fanns. Finns på PM.

Det känns som en parodi att åklagaren nu så starkt fäst sig vid detta vittne L.J när grejerna för länge sen är bortforslade i en sopbil.

Ja tom HD fäste mindre vikt (viss mån) vid LJ än vid de två bilobservatörerna.
Ingen av dem kunde peka ut Marinas bil, eller rätt plats.
Ingen av dem var säkra på tidpunkten heller.

I FUP åker Rune runt och letar efter Ms bil. Tror det var 4/8.
Han åker förbi pendelparkeringen och ser en silvergrå bil som inte var Ms.

Rimligt tvivel föreligger angående bilen, ja tom. visshet för Rune letade efter Ms bil.

Så vad finns kvar ?
.
HDs argument är slut och det är inte ens december.
Citera
2013-11-20, 00:42
Bannlyst
Citat:

Där tänker vi exakt lika.
Utredningen säger inte vem som är mördaren, så den behöver göras om. Vi får inte ge upp för att det är jobbigt. Ett mord preskriberas aldrig.
Citera
2013-11-20, 06:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Där tänker vi exakt lika.
Utredningen säger inte vem som är mördaren, så den behöver göras om. Vi får inte ge upp för att det är jobbigt. Ett mord preskriberas aldrig.

Nej Fnurran, du har än en gång fel.

Utredningen behöver inte om. Den är väl gjord. Och nu har MJ hittats. Som en sorts makaber bonus.

För din kännedom:
Det är inte utredningen som skall tala om vem som är mördaren.
Det kommer inom kort HR Västra att göra. Kanske redan innan jul? (Den önskningen finns på min lista, kan jag här avslöja).

Nej, vi har verkligen inte gett upp, fast det varit jobbigt.
Inte minst har det varit jobbigt att se allt stupiditetsresonemang kring varför det inte kan vara Fredrik Svensson som har dödat MJ.
Snart kommer även du att få veta att det är Fredrik som är mördaren. Det kanske blir jobbigt för dig?

Att mord inte preskriberas behövde du inte tala om för oss och nu vet Fredrik precis vad resultatet av det innebär för hans del:
En jul i häktet i år.
En oherrans massa jular i fängelset de närmaste 15 -20 åren.

Vi är alla att gratulera!
Jag tänker här inte minst på Marinas familj, som har haft dessa mardrömsår med ovisshet om parasiten/psykopaten Fredrik Svensson skulle lyckas komma undan.
Nu sitter han.

-Jingle-bells, jingle-bells..
.

Edit:
Jag lade nyss till bestämningsordet 'psykopaten'. Då vet alla vem jag syftar på.
Senast redigerad av Enzenn 2013-11-20 kl. 07:05.
Citera
2013-11-20, 07:10
Medlem
Citat:

Citat:
Vad tycker du själv?

Folk ska dömas skyldiga utifrån slutsatserna som dras av en domstol utifrån en utredning som är gjord.

Det saknas objektiva kriterier i någon absolut mening att säga att en utredning är "bristfällig", något av en käpphäst här, oftast med argumentet att "allt" inte utrett.

Fast "allt" är "aldrig" utrett och ska "aldrig" utredas.

Alltså kan "alla" utredningar kritiseras på det här sättet. Det säger mer om debatteknik än om hur det fungerar i verkligheten, när någon blir dömd. Eller frikänd.

Och det fungerar allt sämre här... Blir allt mer transparent som en desperat debatteknik, nu när rättvisa ska skipas.

Om domen blir fällande var utredningen tillfyllest för just det, att skipa rättvisa.

Om domen, denna gång (för då fortsätter det), blir friande så var utredningen tillfyllest för en friande dom. För kom ihåg att man utreder för att hitta mördaren och att det innebär att man också utreder för att undvika att oskyldiga blir fällda. I detta fall har man gjort båda, med bravur. Det här är ingen Quickutredning, inblandade, här ofta svårt bespottade aktörer i rättvisans tjänst, har gjort ett (tillräckligt) grundligt utredningsarbete. Föreställningar om att den häktade skulle "förföljas" av "bevisförfalskare" som bara har ett mål: att till varje pris sätta honom i fängelse, oavsett fakta om mordet och dess gm, kan inte tas på allvar.

Domstolen avgör hur det blir, denna gång. Den avgörande domstolens överordnade domstol har sagt sitt. Därför är det nu lätt att se För VEM Klockan Klämtar.
Senast redigerad av Renasanningen 2013-11-20 kl. 07:15.
Citera
2013-11-20, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Döden i Spekeröd

Jag tror Marina hade fasansfulla ögonblick innan livet tog slut för henne.
För jag tror nämligen att hon var vaken när det hände.

In i hennes sovrum stiger en påverkad, djupt frustrerad, hatisk person med en pickadoll
i näven. Gärningen som ska äga rum sker i berått mod.

Mördare och det blivande offret ser varandra i ögonen. En oerhörd skräck och dödsångest
har gripit tag om den liggande kvinnan. Hon inser ju vad som är på gång.
Läser den mordiska avsikten hos mannen som står strax intill hennes säng och blir så
förlamad av skräcken att hon varken förmår yppa nånting eller röra på några lemmar.
Hon förstår att hon är bortom all hjälp. Den man som står i begrepp att vilja döda henne
låter röja en sån ondskefull beslutsamhet att något förbarmande att vänta ter sig uteslutet.

Det finns ingen väg ut ur det här fasansfulla. Hon kommer att dö. Insikten får hjärtat
att banka något alldeles våldsamt i bröstkorgen.

Den obeveklige mannen riktar in sig. Nu är det snart sluttjatat om alla hans tillkortakommanden.
I så mycket. Sexuellt, socialt, i allt. Nu jävlar har han fått nog en gång för alla...

Och inte ett ögonblick darras det på avtryckarfingret. Han stirrar kallt den han ska döda
en sista gång i ögonen, helt uppspärrade nu, fyllda av bottenlös skräck.
Närmare med vapnet. Han vill sätta skottet på ett speciellt ställe, han vill göra det riktigt
djävulskt. Så skjuter han. Och förvånas lite över kraften som utvecklas, hur han rycks
tillbaka något i skottögonblicket, men det hamnar ungefär där han hade tänkt sig.

Nu har han dödat. Hans värnlösa offer har inget hjärta som slår längre.
Nu finns där ingen skräck som fyller rummet och verkligheten längre. Nu finns där bara
död, blod, så mycket blod, och ett liv som är för evigt slut.

Den som valde att döda en annnan människa studerar några ögonblick sitt blodiga verk
och återvänder sedan helt lugnt, helt oberörd ner till sina öl och sitt röka.

Döden slog till plötsligt en sommarnatt ute på en svensk landsbygd nådens år 2010
och den här gången gestaltade den sig på intet annat sätt än som en regelrätt avrättning.
Utförd av en samvetslös gärningsman. Utan minsta ånger efteråt.

Ett sällsynt vidrigt mord som nu äntligen ska få sin definitiva avslutning med en
dömd förövare som länge nog gäckat rättvisan.
Det är ridå ner för denne. Det är snart över. Dags att sona. I en herrans massa år.

Utmärkt genomgång!

Mördaren steg in i Marinas sovrum för att "skipa rättvisa", på sitt eget vridna sätt.

Rättvisa för att vara kränkt, för att känna sig underlägsen, socialt och sexuellt.

Men år av blandmissbruk, ovanpå en "icke god nog uppväxt", ger en hjärna som saknar både riktigt grepp på vad rättvisa är och fungerande våldsimpulskontroll. Och empati får inte plats i denna hjärna: Säkerligen har mördar'n många gånger ångrat sitt dåd: vid förhör, i sin cell, när han suttit och väntat på nästa hämtning. Aldrig har mördaren känt ånger för vad han gjort Marina, bara för vad han gjort sig själv.

Nu behöver rättssystemet "städa undan". Högsta instansen har redan sagt sitt.
Citera
2013-11-20, 07:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Folk ska dömas skyldiga utifrån slutsatserna som dras av en domstol utifrån en utredning som är gjord.

Och det fungerar allt sämre här... Blir allt mer transparent som en desperat debatteknik, nu när rättvisa ska skipas.

Om domen blir fällande var utredningen tillfyllest för just det, att skipa rättvisa.

Om domen, denna gång (för då fortsätter det), blir friande så var utredningen tillfyllest för en friande dom.// här ofta svårt bespottade aktörer i rättvisans tjänst, har gjort ett (tillräckligt) grundligt utredningsarbete. Föreställningar om att den häktade skulle "förföljas" av "bevisförfalskare" som bara har ett mål: att till varje pris sätta honom i fängelse

För VEM Klockan Klämtar.

På vilket sätt har debatten ändrats ?
Jag har i stort sett ställt samma frågor om firmamobil, mail & slutsatser om SMS, bankomat etc. sedan start. Ingen har lyckats visa på något nytt, eller avgörande som fäller FS. Ingen har lyckats överbevisa någon lögn som har relevans i fallet.

Om det är något som är transparent i debatten, är det psykopatipåståenden, cb-historik, rena lögner om att Polisen kollat än det ena än det andra. Eller att HD skall sagt att FS ljuger.
Kom med fakta och diskutera sakfrågan. Har jag fel skall jag ändra mig, men det finns inga undersökta mailkonton, det finns ingen undersökt firmamobil. Det är en brist.

Senast igår debatterade jag för att FS var skyldig, med ett annat scenario, i mina ögon bättre än det som påstås från åklagaren. Varför är inte det troligt ? Var är debatten ?

Vad jag vet så finns det utredare som har försökt manipulera ett vittne. Det kommer svärta Polisen i åratal. Ingen kommer vilja vara vittne om de skall köra gangsterfasoner ala CIA. Rättssäkerheten har fått sig en högerkrok.

Avslutningsvis så har vi tittat en gnutta på LJ - även här ser utredningen ut att vara katastrofal.
Någon enstaka debattör (Letsdoit från Kvarnklubben) har hållit opartiskt med, det är kred att kunna ha en seriös debatt om bevisvärde.

Men personligen betackar jag mig (precis som Pastakrydda) för svamlande, transparenta påståenden som aldrig får ett svar när de ifrågasätts. Våta drömmar om fängelsedomar och hoppfulla smileys, vad tillför det ?

Jag kommer titta på skuldfrågan när rättegången är över. I mina & rättssystemets ögon är FS oskyldig, men misstänkt. Kan vi ha det som utgångspunkt, eller är det lag på att hata en misstänkt ?
.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in